Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2715578_0001.png
Folketingets Ældreudvalget
[email protected]
Morten Messerschmidt
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. maj 2023
J.nr. 23/03510
Ældreudvalget har i brev af 15. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 20 (alm.
del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem af Æl-
dreudvalget Morten Messerschmidt (MFU).
Spørgsmål nr. 20:
”Vil
ministeren oplyse, hvad det ville koste, såfremt man ændrede reglerne, så en
kassekredit med sikkerhed i fast ejendom ikke talte som likvid formue i relation til
ældrecheck? Der henvises til besvarelsen af ÆLU alm. del
spørgsmål 18”
Svar:
Ældrecheck er et engangsbeløb, som udbetales en gang om året til pensionister, der
har en lille eller ingen indtægt ud over folkepensionen. Efter reglerne i lov om so-
cial pension udbetales ældrechecken ikke, hvis pensionistens og en eventuel ægte-
fælles eller samlevers samlede likvide formue overstiger formuegrænsen, som ud-
gør 95.800 kr.,
jf. i øvrigt besvarelsen af ÆLU alm. del
spørgsmål 18
af 13. marts
2023.
Som det fremgår af besvarelsen af ÆLU alm. del
spørgsmål 18, indgår en kasse-
kredit som udgangspunkt ikke i borgerens formueopgørelse efter lov om social
pension. Kassekreditten medregnes dog, hvis den er givet med pant i friværdien i
fast ejendom, da pensionisten dermed får fri råderet til den opsparede friværdi, som
pensionisten har i boligen.
Såfremt kassekredit med sikkerhed i fast ejendom udgår af opgørelsen af folkepen-
sionisters likvide formue og dermed undtages fra beregningsgrundlaget for ældre-
checken, skønnes det med betydelig usikkerhed at medføre ydelsesmæssige merud-
gifter på op mod 150 mio. kr. årligt. Der er i opgørelsen ikke taget højde for even-
tuelle adfærdsmæssige virkninger.
Det bemærkes, at det er samme formueopgørelse, der lægges til grund for både æl-
drecheck og helbredstillæg. Det vil derfor blive komplekst, både for pensionisten
og rent administrativt, hvis pensionistens formue skal opgøres forskelligt afhængig
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om, hvad det ville koste, såfremt man ændrede reglerne, så en kassekredit med sikkerhed i fast ejendom ikke talte som likvid formue i relation til ældrecheck
af, om den skal anvendes til at afgøre, om der er ret til helbredstillæg eller ældre-
check. Såfremt opgørelsesmetoden også ændres for helbredstillæg vil der, ud over
den årlige ydelsesmæssige merudgift til ældrecheck, forventeligt også være årlige
merudgifter til helbredstillæg.
Foruden direkte ydelsesmæssige konsekvenser, vil der også være administrative
merudgifter forbundet med forslaget. I forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet
har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering derfor indhentet bidrag fra Udbe-
taling Danmark, der administrerer området, om de administrative og økonomiske
konsekvenser som følge af spørgsmålet.
Udbetaling Danmark har oplyst, at der vil være implementeringsomkostninger for-
bundet med en ændring, og at dette primært vil være udgifter til tilpasninger af de-
res it-systemer og breve. Herudover vil der forventes yderligere driftsomkostninger
som følge af stigning i antal af opkald og klager samt i visse tilfælde manuel hånd-
tering af berørte sager. Det er ikke muligt for Udbetaling Danmark at estimere im-
plementerings- og driftsomkostninger, før der er foretaget en analyse af, hvor stor
målgruppen for en eventuel ændring vil være.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2