Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2672966_0001.png
Dato 13-02-2023
Sagsnr. 07-0999-164
LMSK
9359 6476
Besvarelse til Social, - Bolig- og Ældreministeriet vedr. status på selvvisita-
tionspuljen
Sundhedsstyrelsen er ved mail af 09-02-2023 fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet blevet
anmodet om at give en status på initiativet ”Forsøg med selvvisitation i ældreplejen”, der skal
sendes til ældreudvalget.
I aftalen om reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 blev der i 2022-2025 afsat 16,2 mio. kr. til initiativet ”Forsøg med selvvisitation i
ældreplejen”.
Som en del af initiativet har Sundhedsstyrelsen i foråret 2022 udarbejdet et inspirationsmateri-
ale til forsøg med selvvisitation i ældreplejen. Inspirationsmaterialet er baseret på erfaringer
og viden fra igangværende samt tidligere projekter i Sundhedsstyrelsen, herunder puljer om
Styrket omsorg og nærvær i ældreplejen samt Faste teams i ældreplejen. I materialet ramme-
sættes nuværende praksis på visitationsområdet. Der gives derudover perspektiver på fokus-
områder, der kan indgå i arbejdet med selvvisitation inden for gældende lovgivning. Inspirati-
onsmaterialet kan læses
her.
Socialstyrelsen udmøntede den 27. oktober 2022 ansøgningspuljen ”Forsøg med selvvisitation
i ældreplejen”. Socialstyrelsen er puljeadministrator på puljen, mens Sundhedsstyrelsen bistår
med faglig viden. Ved ansøgningsfristen den 12. august 2022 havde Socialstyrelsen modtaget
28 projektansøgninger til en samlet ansøgningssum på 77,1 mio. kr. Socialstyrelsen har i sam-
arbejde med Sundhedsstyrelsen sagsbehandlet alle ansøgninger og truffet afgørelse om at til-
dele støtte til syv projekter for et samlet beløb på 13.965.000 kr. jf. tabel 1.
I 2025 vil forsøgsordningen blive evalueret af VIVE. Ansøgere, som modtager støtte fra pul-
jen, er forpligtet til at bidrage til evalueringen. Dette i form af en årlig faglig status, hvor pro-
jektets foreløbige resultater og erfaringer beskrives. Endvidere skal projekterne stille sin viden
til rådighed samt deltage i dataindsamlingen for VIVE. Samarbejdet med VIVE vil primært
være i 2025. Der bliver i relation til evalueringen iværksat vidensdeling og spredningsaktivi-
teter, der forankres og understøttes af Sundhedsstyrelsen. Formålet hermed er, at andre kom-
muner og øvrige interessenter kan gøre brug af den viden og erfaring som forsøgsordningen
har resulteret i.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministeren vil give en foreløbig status på forsøget med selvvisitation i ældreplejen
2672966_0002.png
Tabel 1. Støttede projekter fra ansøgningspuljen til forsøg med selvvisitation i ældreple-
jen på finanslovens § 15.85.38.10. i 2022
Kommune
Hørsholm
Kommune
Tilskudsbeløb
(kr.)
2.372.000
Projekttitel og beskrivelse
Min Rehabiliteringsplan:
Hørsholm Kommune arbejder efter en rehabiliteringsstra-
tegi, hvor borgerne skal kunne klare sig selv mest muligt i eget liv. Projektet skal un-
derbygge denne strategi ved at give borgerne, som indgår i et rehabiliterende forløb
(Servicelovens § 83a), en øget grad af mulighed for selvbestemmelse og selvtilrettelæg-
gelse både i selve rehabiliteringsforløbet, men også i den daglige udførelse af hjælpen
efterfølgende, hvis der er behov for det. Hørsholm Kommune ønsker at borgerne og på-
rørende skal have større mulighed for selv at tilrettelægge og styre hjælpen. Den prakti-
ske hjælp og personlige pleje skal kunne gives, så den fleksibelt understøtter besøg af
barnebarnet i en uge og derfor hjælp til indkøb, mens hjælpen i den efterfølgende uge er
rengøring eller bad. Det skal være muligt for borgeren selv at definere de langsigtede
mål og gøre det på grundlag af god rådgivning. På den måde giver hjælpen langt større
mening og overblik for den enkelte - forhold, der i sig selv fremmer rehabilitering.
Hjemmehjælp med afsæt i borgerens ønsker og selvbestemmelse:
Kommunen vil
overgå fra visitation af enkeltydelser til visitationspakker, så medarbejderne får råde-
rum til at tage afsæt i borgerens ønsker, præferencer og behov. Omstillingen understøt-
tes af et styrket tværfagligt samarbejdede mellem Hjemmeplejen (kommunale og pri-
vate) og Visitationen. Fokus er på, hvordan indsatserne kan tage afsæt i borgerens og
pårørendes ønsker samt borgerens samlede livssituation og behov. Det fordrer en tæt-
tere dialog med borger og pårørende, hvilket sikres ved implementering af faste op-
startsmøder med borgere og pårørende samt faste kontaktpersoner, der styrker den lø-
bende dialog med borgeren om tilrettelæggelse af indsatsen. Projektet har fokus på et
bredt kompetenceløft og håndholdt faglig koordinering målrettet personale og teamle-
dere, så borgere og pårørende bliver spurgt: Hvad er vigtigt for dig? Borgere med både
privat og kommunal hjemmehjælp indgår i projektet, da kommunen ønsker et tættere
samarbejde med den private leverandør om selvvisitation og en mere fleksibel indsats.
Borgeren i centrum ved visitationssamtaler og fleksible rehabiliteringsforløb i
ældreplejen:
Projektet er opdelt i hhv. del 1 og del 2.
Del 1 ”Borgeren i centrum ved visitationssamtaler” går ud på, at visitatorernes relatio-
nelle og kommunikative kompetencer skal øges, så de mestrer at gå i dialog med bor-
gerne ud fra, hvor borgerne er. Det betyder, at visitatorerne skal:
- anvende dialogværktøjer som fx metoden perspektivskifte ved hver kontakt med bor-
gerne. Dette kan skabe større forståelse for borgerens liv og være grobund for mere
konstruktive dialoger om mulighederne for borgeren.
- invitere de pårørende med til alle visitationssamtaler i de tilfælde, hvor borgeren giver
samtykke til dette. De pårørende er også en del af borgernes samlede livssituation og
kan bidrage med væsentlig viden.
Del 2 – ”Fleksible rehabiliteringsforløb” har bl.a. følgende mål:
- Der skal være et fast team i hjemmeplejen for de borgere, der modtager rehabilite-
ringsindsatser. Målet er, at rehabiliteringsteamet varetager justeringer i visitation og ud-
førsel af indsatser i tæt samarbejde med borgerne og i samarbejde med de faste ergo- og
fysioterapeuter, der er tilknyttet rehabiliteringsteamet. Justeringen skal være fra dag til
dag for at give størst mulig fleksibilitet og medbestemmelse for borgerne.
- Rehabiliteringsteamet i hjemmeplejen og de tilknyttede terapeuter arbejder løbende
med at motivere borgeren og skabe en god dialog med borgeren, så borgeren får mest
muligt ud af et rehabiliteringsforløb blandt andet ud fra metoden ”Den motiverende
samtale”.
Herlev
Kommune
2.185.320
Solrød
Kommune
1.143.340
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministeren vil give en foreløbig status på forsøget med selvvisitation i ældreplejen
2672966_0003.png
Favrskov
Kommune
2.519.476
Sønderborg
Kommune
2.265.621
Vesthimmer-
lands
Kommune
1.391.620
Aabenraa
Kommune
2.087.623
Fremtidens visitation – tæt på borgeren:
Projektet skal underbygge, at visitationen i
højere grad arbejder som borgerrådgivere og i mindre grad som behandlere af ansøg-
ninger. Der skal bl.a. afholdes workshops og kompetencedage med ledelse på tværs, ci-
vilsamfund, borgerpanel og medarbejdere, dels for at få fælles ledelsesfokus og forstå-
else gennem hele projektet, få borgernes perspektiver samt se nye muligheder sammen
med frivillige i civilsamfundet. Der vil blive udarbejdet værktøjer til at understøtte den
gode dialog/spørgsmål der åbner op, og afviklet kompetencedage i kommunikation,
træning i redskaber (dialogiske værktøjskasse) samt hvordan man arbejder mere coa-
chende og faciliterende. Ved at spørge rigtigt og åbne op for muligheder får borger mu-
lighed for at reflektere, tage ansvar og dermed få indflydelse. I projektet inviteres pårø-
rende ind i dialogen for at styrke borgerens mulighed for at reflektere, og der arbejdes
med flydende arbejdstid ved at der i projektet mødes med pårørende, når de kan.
Firkløveret: Nærvisitation og selvvisitation som vejen til øget selvbestemmelse og
fællesskab for borgere med behov for hjemmepleje:
Kommunen ønsker at afprøve
modeller med 1) nærvisitation og 2) selvvisitation. Modellerne suppleres med 3) 'vær
med', som handler om, at borgerne kan bidrage med egne ressourcer i fællesskaber og
gøremål med andre borgere i hjemmeplejen.
Forvisitation: Visitator screener nye henvendelser. Borgeren tilbydes visitationsbesøg
og afprøvning, hvis visitator er i tvivl om borgeren er i personkredsen. Borgeren for-
løbsindplaceres og valg af leverandør afklares.
Nærvisitation: Hjemmepleje og visitator opstarter forløbet med opstartsmøde hos bor-
geren og evt. netværk. Her aftales konkret behov for hjælp og støtte samt målsætninger.
Selvvisitation: Såfremt borgeren er i målgruppen for selvvisitation tilbydes det i forbin-
delse med nærvisitationen. Borgeren "ejer" tiden og kan disponere over den.
Hjemmeplejen udfører støtten og hjælpen og har mulighed for at tilpasse hjælpen lø-
bende i dagligdagen efter borgerens ønsker og behov.
Borger før opgave – en indsats med afsæt i borgerens ønsker, ressourcer og behov:
Kommunen ønsker at finde og nytænke modeller inden for tre temaer: 1) et mere fleksi-
belt samarbejde mellem visitatorer og hjemmepleje, 2) øget fleksibilitet for borgeren i
modtagelsen af hjælpen og 3) ændre perspektiv fra ”en borgeransøgning og levering af
ydelse” til fremover at tænke ”behov og løsning via øget borgerinddragelse i visitatio-
nen”. Projektet vil bl.a. kompetenceudvikle medarbejderne i hjemmeplejen, som vil
være de primære aktører i samarbejdet med borgeren omkring levering af ydelserne i
dagligdagen. Ligeledes vil visitatorerne blive kompetenceudviklet mhp. at ændre kultu-
ren og deres roller til at være mindre myndighed og i stedet arbejde mere faciliterende,
hvor borgerens (og evt. de pårørendes) ønsker og behov bliver omdrejningspunktet.
Borgernær og fleksibel visitation til hjemmehjælp:
Aabenraa Kommune arbejder al-
lerede med indsatspakker, som giver udfører mulighed for at justere op og ned i tid in-
den for et givet interval i pakken uden at myndigheden skal involveres. Der er således
allerede en høj grad af fleksibilitet i tilrettelæggelsen af hjælpen, men den møder en
række barrierer, som med dette projekt søges minimeret. Det er således oplevelsen, at
rammerne for det fleksible samarbejde ikke udnyttes til fulde endnu. Dette antages at
skyldes en stigende andel af ufaglærte i medarbejdergruppen, som ikke er klædt til-
strækkeligt på til at varetage en koordinerende rolle, der rækker ud over den planlagte
plejeopgave. Dels kan det skyldes manglende viden blandt medarbejdere, pårørende og
borgere om de muligheder, der reelt allerede er tilgængelige inden for rammerne i dag.
Endelig kan det skyldes, at kommunikationen mellem myndighed og udfører besværlig-
gøres af oplevet distance, både fysisk og forståelsesmæssigt, hvilket reducerer smidig-
heden af løbende tilpasning af indsatsen til borgerens behov.
3