Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2673021_0001.png
Bilag 1
Nedenfor gives et oprids over udvalgte afsnit i regeringsgrundlaget, der umiddelbart vurderes at kunne have en direkte eller indirekte relation til
ældreområdet. Det bemærkes, at der også er medtaget afsnit, der ikke sorterer under ældreministerens ressortansvar.
Oversigten er opdelt efter kapitler og overskrifter i regeringsgrundlaget og med angivelse af sidetal.
Emner/temaer/initiativer i regeringsgrundlaget
Nr.
1
1.1 Ny inflationshjælp + Appendiks I: Ny inflationshjælp (s. 6 og 55)
Regeringen vil i januar fremlægge forslag til ny inflationshjælp. Udgifterne finansieres på finansloven for 2023.
Som en del af inflationshjælpen vil der indgå 5.000 kr. skattefrit til de ældre, som modtager ældrecheck. Beløbet kommer ud over de samlet set 5.000 kr., der
allerede er aftalt og er blevet udbetalt med 2.500 kr. i 2022 og vil blive udbetalt med 2.500 kr. i 2023
2.2 Indsatsområder og potentialer for at øge beskæftigelsen (s. 9)
Regeringen vil arbejde for:
At flere får mulighed for at gå fra deltid til fuldtid.
At opkvalificere flere ufaglærte voksne gennem styrkede muligheder for opkvalificering og efteruddannelse gennem hele arbejdslivet. Det skal være
muligt at uddanne, omskole og opkvalificere sig gennem et helt arbejdsliv.
At give flere seniorer lyst til at blive længere på arbejdsmarkedet gennem bl.a. en stærkere økonomisk tilskyndelse og ved at fjerne barrierer, der
holder seniorer væk fra at komme i job.
At nedbringe sygefraværet i det offentlige. Ledelse, arbejdsvilkår og –miljø skal understøtte et lavt sygefravær – både af hensyn til den enkelte og for
samfundsøkonomien.
Fortsat at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft under ordnede løn- og arbejdsvilkår.
2.5 Rammer for finanspolitikken (s. 11)
Regeringen vil fremlægge en ny og opdateret 2030-plan med et balancekrav på -0,5 pct. af BNP i 2030 og bl.a. prioritere den borgernære velfærd år for år, så
pengene følger med, når vi bliver flere børn og ældre.
2
3
3.1 Beskæftigelse (s. 12)
1
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0002.png
4
Regeringen vil
Forhøje den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) med 4.700 kr. årligt.
Gøre det mere attraktivt for seniorer at blive på arbejdsmarkedet, herunder bekæmpe diskrimination mod seniorer, der ufrivilligt holdes uden for
arbejdsmarkedet.
Fremadrettet afskaffe seniorjobordningen og sammenlægge seniorpension og retten til tidlig pension til én ny ordning.
3.2 Frisættelse (s. 14)
Styrke det frie valg,
så den enkelte borger får flere muligheder for at vælge den velfærd og service, der passer bedst til den enkeltes livssituation. Det skal ske
på en måde, der ikke medfører øget bureaukrati.
Give den enkelte leder et
større ledelsesrum og ansvar
for at tage del i det borgernære arbejde. Lederen skal have plads og frihed til reelt at kunne lede, men
skal samtidig stå på mål for de resultater, der leveres.
Sikre, at
medarbejderne mødes med tillid
og respekt for fagligheden samt får større frihedsgrader – medarbejderne skal alene dokumentere det helt afgørende.
Fastlægge
få, centrale opgaver og mål
for institutionerne på velfærdsområderne og undersøge, hvordan disse kan kobles til institutionernes økonomi,
herunder fremme et større socialt ansvar. Til gengæld afskaffes al unødig statslig og kommunal regulering, ligesom der gennemføres en sanering og
begrænsning i antallet af statslige og lokale tilsyn og kontrolopgaver.
Styrke samarbejdet mellem den offentlige og private sektor,
hvor der sikres en større ligestilling og konkurrence mellem leverandører, bedre mulighed for
privat medfinansiering, og hvor egentlige partnerskaber kan åbne nye muligheder for at kommercialisere de løsninger, der udvikles – f.eks. i forhold til
velfærdsteknologi.
Nedsætte et udvalg, der skal belyse og undersøge forskellige former og muligheder for fremtidens velfærdsinstitutioner, herunder modeller, hvor
velfærdsinstitutioner er selvstyrende enheder med egen bestyrelse og driftsøkonomi og med frihedsgrader som private virksomheder eller selvejende
institutioner. Udvalget skal starte med at belyse ældreområdet.
Åbne brugerbestyrelser
og lignende således, at f.eks. lokale virksomheder, aktører fra civilsamfundet og andre med tæt relation til institutionen får nye
muligheder for at deltage og bidrage.
5
6
7
8
9
10
11
12
Frisættelsen starter på ældreområdet (s. 16)
Regeringen vil fremlægge forslag til
en ny ældrelov
med få klare værdier, der skaber bedre rammer for en alderdom med livsglæde og tid til nærvær og omsorg.
Frem for skemaer og minuttyranni.
2
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0003.png
13
14
Regeringen vil bl.a. have følgende pejlemærke i arbejdet med en ny ældrelov:
Give den ældre reel selvbestemmelse.
Regeringen vil bl.a. have følgende pejlemærker i arbejdet med en ny ældrelov:
Udvide det frie valg, så private leverandører får flere muligheder for at levere ældrepleje. Uden at det medfører unødigt yderligere bureaukrati.
Regeringen vil bl.a. have følgende pejlemærker i arbejdet med en ny ældrelov:
Give ældre mere frihed til at bo, som de vil.
Regeringen vil bl.a. have følgende pejlemærker i arbejdet med en ny ældrelov:
Sikre større kontinuitet i den hjælp og pleje, den enkelte ældre modtager.
Regeringen vil bl.a. have følgende pejlemærker i arbejdet med en ny ældrelov:
Afskaffe al unødigt bureaukrati og kontrol.
3.3 Rekruttering (s. 16)
Regeringen vil invitere arbejdsmarkedets parter til trepartsforhandlinger om udmøntning af en ekstraordinær ramme på 1 mia. kr. i 2024 stigende til 3 mia. kr. i
2030 til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd. Rammen finansieres af besparelser på kommuner og regioners udgifter til administration.
Den forøgede lønramme skal modsvares af, at arbejdstagerne tilsvarende bidrager ligeværdigt med initiativer i form af f.eks.:
Øget fleksibilitet eller færre muligheder for deltid i overenskomsterne.
Mindske barrierer i arbejdstilrettelæggelsen som følge af f.eks. faggrænser.
Øge brugen af lokal løndannelse og give mulighed for at styrke ledelses- og rekrutteringsmulighederne lokalt.
15
16
17
18
19
20
21
Regeringen ønsker, at der anvendes færre midler til eksterne vikarer, at sygefraværet nedbringes.
Regeringen ønsker, at der indføres bedre mulighed for fuldtid for ansatte i den borgernære velfærd.
Regeringen ønsker at drøfte muligheder for udvidet brug af løn under uddannelse, særligt for studerende over 25 år og for SOSU-elever
3.4 Sundhed (s. 17)
3
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0004.png
22
… Der er især brug for at forbedre samspillet mellem det specialiserede sundhedsvæsen på sygehusene og det nære sundhedsvæsen (kommuner og almen
praksis).
Regeringen vil derfor nedsætte en strukturkommission, der skal udarbejde et beslutningsgrundlag, der opstiller og belyser modeller for den fremtidige
organisering for den fremtidige organisering af sundhedsvæsenet, herunder hvordan vi får:
Et sundhedsvæsen, der er sammenhængende og samarbejder på tværs af fagligheder og geografi.
En opgavefordeling i sundhedsvæsenet mellem sygehuse og det nære sundhedsvæsen, der sikrer, at patienten kommer i centrum og får en
sammenhængende plan for behandling.
23
Rekruttering af personale og prioritering af opgaver
Sundheds- og plejepersonalet er sundhedsvæsenets allervigtigste ressource. Personalet er forudsætningen for god omsorg, pleje og behandling.
Regeringen vil på baggrund af anbefalinger fra Kommissionen for robusthed i sundhedsvæsenet iværksætte tiltag, der kan sikre mere personale, bedre
arbejdsmiljø og mere tid til kerneopgaven. Det skal bl.a. ske ved bedre rekruttering, og at flere tager del i vagter og patientnært arbejde.
3.5 Uddannelse
Regeringen anser uddannelse som grundstenen i et stærkere Danmark. Uddannelser skaber muligheder for den enkelte og en stærkere fremtid for os alle.
Gode uddannelser er afgørende, hvis Danmark skal have et stærkt velfærdssamfund, og hvis vi skal kunne udvikle nye løsninger og teknologier i fremtiden og
samtidig producere dem herhjemme.
Men der er også udfordringer og uhensigtsmæssigheder i vores uddannelsessystem. Næsten 45.000 unge er hverken i uddannelse eller job. Søgningen er for
lav til erhvervsuddannelser, velfærdsuddannelser og nogle af de fag, der er mest efterspurgt i erhvervslivet.
4
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0005.png
24
Regeringen vil skabe et uddannelsessystem, der fra folkeskolen til de videregående uddannelser giver alle børn og unge de bedste forudsætninger for at begå
sig videre i livet, herunder med et bredt kendskab til deres egne evner, deres ønsker og til de muligheder, arbejdslivet byder på.
Det kræver en gennemgribende forandring, der skaber et mere varieret uddannelsestilbud, hvor der er en bedre balance mellem bogligt, kreativt og praktisk
indhold samt flere muligheder for mesterlære og erhvervspraktik.
Regeringen ønsker en markant styrkelse af erhvervsuddannelserne sådan,
at flere unge vælger erhvervsskolerne frem for det almene gymnasium. Hvis man vil arbejde med at forbedre vores klima og miljø, er det på mange måder
oplagt at vælge en faglært uddannelse. Det skal aktivt indarbejdes i erhvervsskolerne. Regeringen vil investere i, at erhvervsskolerne har det rette udstyr, de
rette lærerkompetencer og fokus på arbejdsmarkedets behov, herunder i forhold til den grønne omstilling.
Regeringen vil se på de økonomiske styringsmodeller, der er på de forskellige ungdomsuddannelser med henblik på at skabe mere lige vilkår mellem f.eks. de
almene gymnasier og erhvervsskolerne. Desuden vil regeringen se på mulighederne for at skærpe adgangen til de gymnasiale uddannelser. Et yderligere
element kan være at samplacere en række ungdomsuddannelser.
25
3.6 Trivsel (s. 22)
Regeringen vil gennemføre en større satsning på fritidsjob og mindske barrierer sådan, at unge mennesker får bedre mulighed for at tage et fritidsjob og
derigennem oplever at være på en arbejdsplads med alle de erfaringer, det giver.
26
3.7 Værdighed (s: 23)
Regeringen vil forenkle reglerne for digital fritagelse, så ældre og social udsatte lettere kan blive fritaget for digital selvbetjening og dialog med det offentlige
27
28
3.8 Vækst (s. 24)
Regeringen vil lette adgangen til udenlandsk arbejdskraft, så længe ledigheden er lav. Regeringen vil derfor gøre den indgåede aftale om styrket rekruttering
permanent.
Regeringen vil udvikle og fastholde Danmark som et digitalt foregangsland og udstillingsvindue. Digitalisering skal bruges til at skabe værdi for borgere,
virksomheder, vores personale i den offentlige sektor og for landet som helhed.
Derfor vil regeringen fortsætte de ambitiøse investeringer i digitalisering og automatisering på tværs af både den offentlige og private sektor. Samtidig skal vi
sikre, at alle kan være med, uanset hvilke digitale kompetencer man besidder.
5
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0006.png
29
Regeringen vil sikre endnu bedre samarbejde mellem myndigheder og erhvervsliv. Målet er at udfærdige en konkret plan for at nedbringe antallet af fejl, sikre
mindre unødigt bureaukrati og bedre planlægning. En del af dette arbejde skal indebære, at myndigheders kontrol og tilsyn med virksomheder i højere grad
målrettes de virksomheder, hvor risikoen for omgåelse af reglerne og snyd vurderes størst. Virksomheder, der efterlever reglerne, skal i langt mindre grad
udsættes for kontrol og have vejledende kontrol. Målet er en samlet lettelse af byrderne på erhvervslivet.
6.1 Et sammenhængende Danmark
Kultur og civilsamfund spiller en stor rolle i lokalsamfund. Derfor skal vi sikre de bedste vilkår for gode kulturtilbud i hele landet og skabe de bedste rammer for,
at foreningslivet kan bruge tiden på tilbud, der bidrager til at få alle med i fællesskabet.
Regeringen vil sikre et stærkt lokalt civilsamfund og kulturtilbud i hele landet. Kulturliv og det frivillige foreningsliv binder os sammen på tværs af landet og i
lokalsamfund. Regeringen vil arbejde for, at de frivillige foreninger ikke drukner i bureaukrati og for høje gebyrer.
30
31
Regeringen vil understøtte busdækningen for både byer og yderområder. Regeringen vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en ny
struktur for budbetjening i Danmark
6.3 Mere ansvar og bidrag
Vi ønsker en aktiv og velfungerende indsats for at integrere indvandrere og flygtninge på arbejdsmarkedet.
Regeringen vil indføre en ny arbejdspligt, der erstatter passiv forsørgelse med en pligt til at bidrage 37 timer om ugen for borgere med et integrationsbehov.
6.4 Boliger
Det er en grundlæggende værdi at have et godt sted at bo.
Men i dag mødes mange danskere af en række barrierer, når de f.eks. vil købe en bolig. For mange førstegangskøbere er det dyrt at komme ind på
boligmarkedet. Det er især en udfordring, når syv ud af ti danskere drømmer om at eje deres eget. De senere år har mange danskere med almindelige
indkomster oplevet, at det i det hele taget er svært at finde en bolig, der er til at betale i de store byer. Regeringen ønsker et blandet boligmarked, hvor flere
kan eje deres egen bolig, og hvor der er et blandet udbud af ejerboliger, almene boliger, andelsboliger og privat udlejning. Blandede by-og boligområder giver
de bedste forudsætninger for den sammenhængskraft, Danmark er karakteriseret ved.
Regeringen vil fremlægge et samlet boligpolitisk udspil.
32
33
34
6.5 Bedre muligheder for mennesker med handicap
Personer med handicap oplever ofte lang sagsbehandling af visitation til hjælpemidler. Regeringen ønsker at forenkle reglerne for visitation til hjælpemidler, så
borgerne oplever øget tilgængelighed, mindre ventetid og mere smidig visitation.
7.2 Styrkelse af civilsamfundet, idrætten og det frivillige foreningsliv (s. 50)
6
/
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil lave en oversigt over ældreområdets snitflader til andre ressortområder
2673021_0007.png
35
Regeringen ønsker at give kommunerne bedre muligheder for at inddrage frivillige foreninger i velfærdssamfundet, så de f.eks. kommer til at spille en større
rolle i skoler og på ældrecentre. Regeringen vil inddrage relevante organisationer i dette arbejde.
Regeringen ønsker at være en attraktiv samarbejdspartner for og søge et tæt samarbejde med de mange fonde, der ønsker at engagere sig i udviklingen af
velfærdssamfundet.
36
7
/
7