Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del
Offentligt
2665057_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 986
Doknr.
666768
Dato
22-02-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 26. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
12 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 12:
”Kan ministeren bl.a. i forlængelse af artiklen ”Sarahs sosu-mareridt - Beboer
smurt ind i afføring” bragt i Ekstra Bladet den 17. januar 2023 oplyse, hvordan
pårørende, de berørte kommunalbestyrelser og Styrelsen for Patientsikkerhed
bliver gjort bekendt med indberetninger om plejesvigt på private plejehjem,
herunder orienteres om hvordan ledelsen sikrer, at der følges op på evt.
kritisable forhold?”
Svar:
Det er virkelig trist at høre om problemer i vores ældrepleje, som dem der
skitseres i den artikel, spørgeren henviser til. Vores ældrepleje skal være
baseret på faglighed samt gode og tillidsfulde relationer mellem den ældre og
plejepersonalet. Ældre skal have en alderdom med livsglæde, nærvær og
selvbestemmelse, og vi skal alle kunne være trygge ved, at der er den rette
hjælp og omsorg, når man ikke længere er i stand til at klare sig selv i
hverdagen.
Vi har derfor i lovgivningen nogle konkrete ordninger, som skal beskytte vores
ældre mod svigt. Disse gælder også for plejen til de ældre, som benytter deres
frie valg til at flytte ind på et privat plejehjem – det vil sige et friplejehjem. Jeg vil
derfor kort redegøre for reglerne om tilsyn med friplejeboliger samt reglerne om
registrering og indberetning af magtanvendelse.
Kommunernes tilsyn
I serviceloven er der regler om kommunernes tilsyn med friplejeboliger:
Det følger af servicelovens § 151 a, at pligten til at følge op på enkeltsager og
føre tilsyn med friplejeboliger påhviler kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor friplejeboligerne ligger.
Som led i tilsynsforpligtelsen skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg i friplejeboligerne. Tilsynet omfatter indsatsen
over for de lejere og beboere, der modtager kommunale serviceydelser.
Tilsynet må ikke varetages af friplejeboligleverandører eller personer, der
udfører opgaver for den friplejeboligleverandør, som tilsynet omfatter.
1
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan pårørende, de berørte kommunalbestyrelser og Styrelsen for Patientsikkerhed bliver gjort bekendt med indberetninger om plejesvigt på private plejehjem
2665057_0002.png
Som led i hvert tilsynsbesøg skal kommunalbestyrelsen sikre, at den service,
der generelt leveres i friplejeboligbebyggelsen, er i overensstemmelse med
friplejeboligleverandørens certifikation.
Det følger endvidere af servicelovens § 151 b, at hvis kommunalbestyrelsen
ved tilsynsbesøget i friplejeboligerne konstaterer, at borgeren ikke modtager
den hjælp, som denne efter afgørelsen har krav på, skal kommunalbestyrelsen
orientere borgeren og den kommune, der har truffet afgørelse efter denne lov,
hvis denne ikke er identisk med beliggenhedskommunen.
Kommunalbestyrelsen kan meddele friplejeboligleverandøren de påbud, som
er nødvendige for at sikre, at hjælpen leveres i overensstemmelse med
afgørelsen. Kommunalbestyrelsen skal meddele friplejeboligleverandøren, at
undladelse af at levere hjælpen i overensstemmelse med afgørelsen kan
medføre indberetning til Sundhedsstyrelsen. Hvis friplejeboligleverandøren ikke
efterkommer påbuddet, indberetter kommunalbestyrelsen straks forholdet til
Sundhedsstyrelsen.
Det følger herefter af friplejeboliglovens § 93, stk. 1, nr. 4, at en
friplejeboligleverandørs certifikation kan tilbagekaldes af Sundhedsstyrelsen,
hvis friplejeboligleverandøren ikke efterkommer kommunalbestyrelsens påbud
efter serviceloven.
Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn
Ud over kommunernes tilsyn med friplejehjemmene, så omfattes disse også af
det ældretilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed varetager i medfør af
servicelovens §§ 150-150 d:
Styrelsen for Patientsikkerhed skal herefter føre tilsyn med den personlige
hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-97, som ydes på de
registreringspligtige kommunale og private enheder – dette omfatter også
friplejeboliger.
Styrelsen for Patientsikkerhed skal gennemføre tilsynet ud fra en løbende
vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp,
omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet. Styrelsen for Patientsikkerhed
skal ligeledes på baggrund af en begrundet mistanke gennemføre tilsyn, hvis
det vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet af den personlige
hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Bliver Styrelsen for Patientsikkerhed bekendt med overtrædelser, mangler eller
bekymrende forhold i forbindelse med tilsyn, skal styrelsen orientere
friplejeboligleverandøren og beliggenhedskommunen.
Styrelsen udarbejder en tilsynsrapport efter hvert tilsynsbesøg.
Tilsynsrapporten bliver gjort offentlig tilgængelig både på Styrelsen for
Patientsikkerheds hjemmeside og på friplejeboligleverandørens hjemmeside og
skal også gøres umiddelbart tilgængelig på friplejehjemmet. Styrelsen kan
endvidere give påbud om krav til den social- og plejefaglige indsats eller om
midlertidigt at indstille driften af den social- og plejefaglige indsats helt eller
delvis.
Hvis man som eksempelvis medarbejder eller pårørende er bekymret for
kvaliteten af den pleje eller omsorg, der ydes, kan man indgive en
bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, som derefter vil
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan pårørende, de berørte kommunalbestyrelser og Styrelsen for Patientsikkerhed bliver gjort bekendt med indberetninger om plejesvigt på private plejehjem
2665057_0003.png
undersøge, om mistanken er begrundet eller ej. Hvis mistanken er begrundet,
går styrelsen videre med sagen og iværksætter de nødvendige tiltag.
Registrering og indberetning af magtanvendelse
Jeg kan endvidere oplyse, at der efter serviceloven er pligt – også for
friplejeboliger – til at registrere og indberette anvendelse af magt og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten.
Det fremgår således af servicelovens § 135 a, at indgreb, som eksempelvis
fastholdelse samt låsning af døre til en beboers bolig, skal registreres af det
personale, som har foretaget indgrebet, og indberettes til personalelederen.
Personalelederen skal sørge for, at alle indberetninger bliver sendt videre til
den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for tilbuddet til den pågældende
person og til kommunalbestyrelsen i den kommune, der fører det
driftsorienterede tilsyn med tilbuddet. Har indgrebet fundet sted på et
kommunalt eller regionalt tilbud, skal personalelederen endvidere orientere den
kommunale eller regionale driftsherre om magtanvendelsen.
Personalelederen skal jævnligt orientere personens pårørende,
fremtidsfuldmægtige, værge eller anden repræsentant om, hvilke indgreb der
er foretaget over for personen.
Indberetning til kommunalbestyrelsen har til formål at gøre opmærksom på,
hvor mange magtanvendelser, der foretages over for den enkelte borger, med
henblik på at foretage en løbende vurdering af, om der skal foretages en
ændring af kommunalbestyrelsens hjælp og indsatser over for borgeren, samt
til brug for kommunalbestyrelsens driftsorienterede tilsyn. Indberetning til
tilsynet har til formål at skabe grundlag for tilsynets vurdering af det enkelte
botilbud. Således skal tilsynet påse, om indberetningerne af magtanvendelse
giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser.
Det frie valg på ældreområdet
Vi er alle forskellige, og vi skal derfor have et samfund med flere
valgmuligheder og større selvbestemmelse. Jeg mener, det er vigtigt med både
kommunale og private leverandører i ældreplejen, så den enkelte ældre får
mulighed for at vælge den velfærd og den service, som passer bedst til den
enkeltes livssituation.
Uanset om man vælger et kommunalt eller privat tilbud, så er det afgørende, at
man kan forvente den hjælp og omsorg, som man har behov for og krav på.
Det er derfor en helt grundlæggende forudsætning for det frie valg i
ældreplejen, at også de private leverandører lever op til de krav til service og
kvalitet, som stilles i vores ældrepleje.
Jeg mener generelt, vi kan have tillid til samarbejdet mellem de private
leverandører og kommunerne, når de i fællesskab skal varetage omsorgen for
og plejen af vores ældre. Jeg mener, at det rigtige er at støtte op om
kommuner og private leverandører samt deres medarbejdere og lederes frihed
til selv at sætte rammerne for samarbejdet i dagligdagen og for de løbende
udfordringer, der kan opstå. Det kan f.eks. være i forhold til personaleledelse
og kommunikation mellem ældre, medarbejdere, pårørende, ledelse og
kommune. Jeg tror på, at det også er i dette fælles rum, at de gode, lokale og
langtidsholdbare løsninger kan findes.
3
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan pårørende, de berørte kommunalbestyrelser og Styrelsen for Patientsikkerhed bliver gjort bekendt med indberetninger om plejesvigt på private plejehjem
2665057_0004.png
Jeg mener overordnet set ikke, at indgriben og lovgivning fra centralt hold
nødvendigvis er løsningen på alle problemer. Regeringen vil gennemføre en
omfattende frisættelse af den offentlige sektor og grundlæggende forandre den
måde, vores velfærd i dag styres, dokumenteres, kontrolleres og leveres på –
og frisættelsen starter på ældreområdet. Regeringen vil med sit forslag til en ny
ældrelov fremlægge en lovgivning med få klare værdier, der skal skabe bedre
rammer for en alderdom med livsglæde og tid til nærvær og omsorg. Vi har
derved også tillid til, at man lokalt har frihed under ansvar til at sikre den faglige
og menneskelige kvalitet i ældreplejen, som vi selvfølgelig alle skal kunne
forvente.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
4