Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2744614_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2024 i forhold til finansloven for 2023
August 2023
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0002.png
29
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
15.11.01. Departementet (tekstanm. 100)
(Driftsbev.)
......
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 29,7 mio. kr. skyldes primært,
at der er oprettet særskilt konto til udskilning af
departementets udgifter til data, statistik og analy-
ser på ministerområdet med formålet at styrke
muligheden for økonomistyring og håndtering af
udgiftssving.
15.11.02. Data, statistik og analyser på social-, bolig- og æl-
dreområdet
(Driftsbev.)
.......................................
Nettoudgift ...........................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 29,4 mio. kr. skyl-
des, at kontoen er oprettet til udskilning af depar-
tementets udgifter til data, statistik og analyser på
ministerområdet med formålet at styrke mulighe-
den for økonomistyring og håndtering af udgifts-
udsving.
15.11.05. Central refusionsordning vedr. udgifter til Housing
First-indsatser mv.
(Lovbunden)
.........................
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 41,0 mio. kr. skyl-
des oprettelse af konto for udgifter til central refu-
sion vedrørende udgifter til kommunernes Hou-
sing First-indsatser mv. som følge af L 64 Forslag
til lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område, lov om forpligtende kommunale samar-
bejder, lov om almene boliger m.v. og lov om leje
af almene boliger (Omlægning af indsatsen mod
hjemløshed, udvidelse af ordning om udslus-
ningsboliger og indretning af bofællesskaber
m.v.).
15.11.10. Den centrale refusionsordning
(Lovbunden)
......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 912,3 mio. kr. skyldes primært
pris- og lønreguleringen fra 2023 til 2024 samt en
forventet stigning i aktivitet med indvirkning på
kommunernes udgifter til hjælp og støtte efter lov
om social service og lov om bekæmpelse af ung-
domskriminalitet.
206,1
176,4
-29,7
-
29,4
29,4
-
41,0
41,0
4.052,6
4.964,9
912,3
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0003.png
30
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.11.11. Administration af ældreområdet (tekstanm. 114)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 46,0 mio. kr. skyldes primært
den bevillingsprofil for lønudgifter til Videnscen-
ter for Værdig Ældrepleje til rådgivnings-, kom-
petenceudviklings- og formidlingsaktiviteter mv.,
herunder Værdighedsrejseholdet, som fremgår af
Aftale mellem den daværende S-regering, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet om finansloven for 2021 af de-
cember 2020 og Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alter-
nativet, Nye Borgerlige og Frie Grønne om ud-
møntning af midlerne afsat til Det gode ældreliv
af december 2020.
15.11.21. Ankestyrelsen
(Driftsbev.)
...................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 18,4 mio. kr. skyldes primært pris-
og lønreguleringen fra 2023 til 2024.
15.11.22. Arbejdsskadegebyr
(Reservationsbev.)
...............
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 120,0 mio. kr.
skyldes udskillelse af eksisterende gebyrordning
på arbejdsskadeområdet i Ankestyrelsen for at
skabe bedre vilkår for intern økonomistyring.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
15.11.31. Rådgivning og udredning
(Reservationsbev.)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 14,5 mio. kr. skyldes pris- og løn-
reguleringen fra 2023 til 2024.
93,2
47,2
-46,0
323,2
341,6
18,4
-
120,0
120,0
-
120,0
120,0
263,7
278,2
14,5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0004.png
31
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 104,3 mio. kr. består af en
række modsatrettede bevægelser, bl.a. kompensa-
tion til kommunerne som følge af lov nr. 721 af
13. juni 2023 om barnets lov, oprettelse af reserve
for kommende ældreudspil, reserve vedr. familie-
dannelsespakke og øvrige tilpasninger, herunder
pris- og lønreguleringen fra 2023 til 2024.
15.12.05. Værgevederlag
(Lovbunden)
................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,2 mio. kr. skyldes primært opju-
stering som følge af en forventet stigning i antallet
af sager og flere udgifter til vederlag til Famili-
eretshusets faste værger.
15.12.08. Gebyrordninger for Familieretshuset
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,8 mio. kr. skyldes øgede om-
kostninger for Familieretshusets gebyrbelagte
sagsbehandling af sager om skilsmisse og separa-
tion, udstedelse af prøvelsesattester til udlændin-
ge, behandling af sager om vilkårsforbedringer.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 7,8 mio. kr. skyldes opjustering
af gebyrer tilsvarende øgede omkostninger til den
gebyrbelagte sagsbehandling, jf. ovenfor.
15.26.07. Civilsamfundspulje: Hjælp til børn i udsatte famili-
er
(Reservationsbev.)
.............................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for civilsamfundspuljen til hjælp til
børn i udsatte familier, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om in-
flationshjælp af februar 2023.
551,4
447,1
-104,3
12,9
18,1
5,2
50,0
57,8
7,8
50,0
57,8
7,8
99,7
-
-99,7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0005.png
32
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.26.25. Fritidspas til socialt udsatte børn og unge (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspuljen til fritidspas til
socialt udsatte børn og unge som fremgår af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet og Liberal Alliance om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-
2023 af november 2019.
15.26.26. Hjælp til udsatte børn og unge i Grønland (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 21,1 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for hjælp til udsatte børn og unge i
Grønland, som fremgår af Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alterna-
tivet og Liberal Alliance om udmøntning af reser-
ven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 af november
2019.
15.26.29. Udsatte børn og unge anbragt på en institution skal
have mulighed for en venskabsfamilie mm. (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,8 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspuljen til en ny ven-
skabsfamilie-/støttepersonsordning for udsatte
børn og unge, som er anbragt på en institution,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om Børnene Først
af maj 2021.
5,3
-
-5,3
21,1
-
-21,1
11,8
-
-11,8
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0006.png
33
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.26.30. Flere børn fra familier med misbrug skal have be-
handling (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspuljen til psykologbe-
handling gennem civilsamfundsorganisationer til
børn under 18 år, der lever i familier med misbrug,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne om Børnene Først
af maj 2021.
15.26.33. Støtte for hele familien - flere og bedre familiean-
bringelser (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
...
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 19,3 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspuljen, målrettet
kommuner med henblik på at modne en indsats til
"Støtte for hele familien - flere og bedre familie-
anbringelser", som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om
Børnene Først af maj 2021.
15.26.34. Udbredelse af familiehuse i hele landet mm. (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 94,4 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspuljen til udbredelse af
familiehuse i hele landet, som fremgår af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om Børnene Først af maj 2021.
-
39,3
39,3
19,3
-
-19,3
-
94,4
94,4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0007.png
34
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.26.39. Ansøgningspulje til indsatser for børn og unge, der
er vokset op med vold i hjemmet (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,3 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for ansøgningspuljen til indsatser for
børn og unge, der er vokset op med vold i hjem-
met, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti
og Alternativet om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet for 2023-2026 af marts 2023.
15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 687,0 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i udbetaling af refusion til kommunerne
som følge af et fald i kommunernes udgifter til
særligt ukrainske flygtninge.
15.26.59. Udgifter til advokatbistand
(Lovbunden)
...........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 8,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i udgifterne til advokatbistand,
blandt andet som følge af en forventet stigning i
sager om anbringelser i forbindelse med ikrafttræ-
delse af lov nr. 721 af 13. juni 2023 barnets lov.
15.41.01. Ydelsesstøtte til almene boliger ..........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 137,1 mio. kr. skyldes de samlede
virkninger af ændrede budgetteringsforudsætnin-
ger vedrørende aktivitet, anskaffelsessum, renter
og inflation.
15.41.02. Ungdomsboligbidrag til almene boliger ............
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 7,7 mio. kr. skyldes flere udgifter
til ungdomsboligbidrag, som indtægterne beregnes
af, hvilket skyldes en stigning i ungdomsboligbi-
draget pr. m
2
.
10,3
-
-10,3
1.264,4
577,4
-687,0
28,9
37,8
8,9
264,9
402,0
137,1
55,5
63,2
7,7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0008.png
35
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.41.03. Tilskud til indretning af servicearealer i tilknytning
til ældreboliger
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 16,0 mio. kr. skyldes, at der i 2024
forventes tilsagn til 400 flere ældreboliger end
forudsat i 2023.
15.41.05. Finansiering af alment nybyggeri ......................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 255,2 mio. kr. skyldes de samle-
de virkninger af ændrede budgetteringsforudsæt-
ninger.
15.41.07. Statslån til Landsbyggefonden ...........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 710,0 mio. kr. skyldes, at Lands-
byggefonden har et højere likviditetsunderskud i
2024 end i 2023. Der forventes derfor at være be-
hov for et større statslån til dækning af likviditets-
underskuddet.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 710,0 mio. kr. skyldes indtægten
fra et højere statslån, jf. ovenfor.
15.41.09. Provisioner vedrørende lån til alment byggeri .
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,4 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes en tilbagebetaling af en større aflønnings-
provision, som opkræves hos kreditinstitutter, der
udsteder lån med statsgaranti på 100 pct. til finan-
siering af alment byggeri. Baggrunden herfor er,
at der i 2024 i forhold til 2023 er flere statsgaran-
terede lån, som provisionen beregnes af.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,4 mio. kr. skyldes indtægten
for tilbagebetaling af en større aflønningsprovi-
sion, jf. ovenfor.
16,0
32,0
16,0
808,4
1.063,6
255,2
804,6
1.514,6
710,0
804,6
1.514,6
710,0
58,4
64,8
6,4
58,4
64,8
6,4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0009.png
36
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.41.10. Blandede byer ......................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 78,2 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til støtte fra Fonden for blandede
byer, som fremgår af Aftale mellem den daværen-
de regering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Kristendemokraterne, om
etableringen af fonden for blandede byer - flere
billige boliger og en vej ud af hjemløshed af no-
vember 2021. Mindreudgiften skyldes primært, at
der i 2024 ikke længere gives tilsagn om tilskud til
midlertidig huslejenedsættelse.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
15.41.36. Grundkapital .......................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 15,5 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for tilbagebetaling af grundkapital i
udsatte boligområder, som følger af udviklings-
planerne i de 17 udsatte boligområder.
15.41.51. Støtte til boligsocial indsats (tekstanm. 103)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til økonomisk rådgivning af udsæt-
telsestruede lejere, som fremgår af Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om inflationshjælp
af februar 2023.
15.43.10. Støtte til styrket indsats i udkantsområderne
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at bevil-
lingen på 100,0 mio. kr. i 2023 bortfalder i 2024,
som det fremgår af Aftale mellem regeringen, So-
cialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti om finansloven for
2023 af april 2023, mens der på ny prioriteres 80,0
mio. kr. til landsbypuljen på finansloven for 2024.
698,4
620,2
-78,2
698,4
620,2
-78,2
23,8
8,3
-15,5
10,0
-
-10,0
100,0
80,0
-20,0
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0010.png
37
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.43.78. Afskrivninger på lån vedrørende byfornyelse ..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes nedjuste-
ring af det forventede udgiftsniveau til afskrivnin-
ger i forbindelse med statslige lån vedrørende by-
fornyelse.
15.64.04. Forsøg med ledsageordning for ældre synshandi-
cappede (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,2 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til forsøg med ledsagerordning for
ældre synshandicappede, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2019 af november
2018.
15.64.56. Evaluering af det specialiserede socialområde
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil til en opfølgning på evalueringen af det
specialiserede socialområde, som fremgår af Af-
tale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristende-
mokraterne om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2022-2025 af november 2021.
10,0
5,0
-5,0
21,4
9,2
-12,2
5,3
-
-5,3
15.64.59. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
(Lovbunden)
...........................................................
1.125,6
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 115,5 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i udbetalinger til kommunerne
som følge af en stigning i kommunernes forvente-
de merudgifter til dækning af tabt arbejdsfortjene-
ste til personer, der i hjemmet forsørger et barn
under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kro-
nisk eller langvarig lidelse, samt pris- og lønregu-
leringen fra 2023 til 2024.
1.241,1
115,5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0011.png
38
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.71.11. Flere ind i fællesskaber gennem lokale partnerska-
ber (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
...............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspuljerne til afprøvning
af lokale partnerskaber, der har til formål at øge
mennesker i udsatte og sårbare positioners delta-
gelse i frivillige fællesskaber, som fremgår af Af-
tale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristende-
mokraterne om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedsområdet 2022-2025 af november 2021.
15.71.53. Center for frivilligt socialt arbejde (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,6 mio. kr. skyldes primært
den bevillingsprofil for kompetenceløft af det fri-
villige sociale arbejde, som fremgår af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet og Liberal Alliance om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-
2023 af november 2019.
15.71.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr. civilsam-
fund (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,5 mio. kr. skyldes primært
den bevillingsprofil til RådgivningDanmarks akti-
viteter med henblik på kvalitetssikring af frivillige
indsatser og Fonden for Socialt Ansvars aktiviteter
som f.eks. Natteravnene, Bydelsmødrene og Fa-
milieiværksætterne, som fremgår af Aftale mellem
den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Liberal Alliance om udmøntning af re-
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 af november
2019.
-
15,0
15,0
16,0
6,4
-9,6
11,0
2,5
-8,5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0012.png
39
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem mv.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 215,9 mio. kr. skyldes primært
oprettelsen af en særskilt konto for en central re-
fusionsordning vedrørende udgifter til Housing
First-indsatser mv. som følge af L 64 Forslag til
lov om ændring af lov om social service, lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område, lov om forpligtende kommunale samar-
bejder, lov om almene boliger m.v. og lov om leje
af almene boliger (Omlægning af indsatsen mod
hjemløshed, udvidelse af ordning om udslus-
ningsboliger og indretning af bofællesskaber
m.v.).
15.75.04. Civilsamfundspulje: Hjælp til borgere i udsatte po-
sitioner
(Reservationsbev.)
...................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for civilsamfundspuljen til hjælp til
borgere i udsatte positioner, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om in-
flationshjælp af februar 2023.
15.75.07. Exitpakke til mennesker i prostitution (tekstanm.
111)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til indsatser, der
har til formål at forbedre trivsel og reducere pro-
stitutionsaktiviteter for udsatte person i prostitu-
tion, som fremgår af Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området 2020-2023 af november 2019.
1.026,9
811,0
-215,9
25,0
-
-25,0
10,0
-
-10,0
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0013.png
40
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.75.39. Ansøgningspulje til at styrke specialiseret behand-
ling og rådgivning til mennesker med senfølger ef-
ter seksuelle overgreb i barndommen og ungdom-
men (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,8 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til at styrke
specialiseret behandling og rådgivning til menne-
sker med senfølger efter seksuelle overgreb i
barndommen og ungdommen, som fremgår af Af-
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
15.75.40. Ansøgningspulje til styrkelse af ambulante forløb
til voldsudsatte voksne (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,3 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til styrkelse af
ambulante forløb til voldsudsatte voksne, som
fremgår af Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternati-
vet om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
for 2023-2026 af marts 2023.
15.75.43. Styrket indsats til de mest udsatte borgere med
stofmisbrug (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,4 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til en styrket
indsats til de mest udsatte borgere med stofmis-
brug, som fremgår af Aftale mellem den daværen-
de S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af
november 2021.
25,8
-
-25,8
11,3
-
-11,3
12,4
-
-12,4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0014.png
41
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.75.53. Socialt frikort
(Reservationsbev.)
........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 14,7 mio. kr. skyldes primært den
bevillingsprofil til forlængelse og forbedring af det
sociale frikort, som fremgår af Aftale mellem re-
geringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet om udmøntning af re-
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2023-2026 af marts
2023.
15.75.54. Øget Kompetenceudvikling i socialpsykiatrien samt
støtte i eget hjem efter udskrivelse af behandlings-
psykiatrien (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 41,3 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til øget kvali-
tetskompetenceudvikling i socialpsykiatrien og
ansøgningspuljen til afprøvning af forebyggende
social mentorordning, som fremgår af Aftale mel-
lem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Kon-
servative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Alternativet om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
15.75.59. Forsøgsordning med etablering af fleksible pladser
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 28,0 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen til forsøgsord-
ning med etablering af fleksible pladser for bor-
gere, der udskrives fra behandling i behandlings-
psykiatrien, som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Allian-
ce, Alternativet og Frie Grønne om en 10-årsplan
for psykiatrien og mental sundhed af september
2022.
13,2
27,9
14,7
41,3
-
-41,3
28,0
-
-28,0
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0015.png
42
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.75.63. Styrket indsats over for personer udsat for seksuel-
le overgreb (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,9 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til Centre for Seksuelt Misbrugte,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds og arbejdsmarkeds-
området for 2020-2023 af november 2019.
15.85.32. Modvirke ensomhed og funktionstab hos ældre
borgere (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,1 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil til ansøgningspuljen til forebygge en-
somhed og funktionstab for ældre borgere civil-
samfundsorganisationer og foreninger, som frem-
går af Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne om udmøntning af reserven
til foranstaltninger på social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november
2021.
15.85.65. Flere hænder og højere faglighed i ældreplejen
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 72,1 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil til direkte tilskud til kommunerne til
flere hænder og højere faglighed i ældreplejen,
gennem rekruttering og opkvalificering af ufag-
lærte, som fremgår af Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2021 af december 2020, samt pris-
og lønreguleringen fra 2023 til 2024.
31,7
19,8
-11,9
-
11,1
11,1
466,7
538,8
72,1
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0016.png
43
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.86.09. Rådgivnings- og aktivitetscentre (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil til puljen til videreførelse af de eksiste-
rende 13 rådgivnings- og aktivitetscentre, som får
midler fra puljen afsat med demenshandlingspla-
nen, som fremgår af Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds og arbejdsmarkeds-
området for 2020-2023 af november 2019.
15.86.10. Pulje til demensvenlige tiltag, herunder boformer
(tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 11,4 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil til ansøgningspuljen målrettet kom-
muner, regioner, private aktører og virksomheder
samt organisationer med midler til lokale eller
landsdækkende tiltag, herunder boformer, der un-
derstøtter et demensvenligt samfund, som fremgår
af Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds og arbejdsmarkedsområdet for
2020-2023 af november 2019.
15.86.11. Bedre og mere fleksible aflastningstilbud (tekst-
anm. 111)
(Reservationsbev.)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes den be-
villingsprofil for puljen til videreførelse af initiativ
12 i den nationale demenshandlingsplan som skal
sikre flere meningsfulde og fleksible dag- og af-
lastningstilbud, hvor de pårørende og borgere med
demens selv inddrages i udvikling af tilbuddene,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds og arbejdsmarkeds-
området for 2020-2023 af november 2019.
5,3
-
-5,3
11,4
-
-11,4
10,4
-
-10,4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
2744614_0017.png
129
Mio. kr.
2023
2024
Ændring
15.86.16. Udbredelse af livshistorieteknologi til mennesker
med demens og deres pårørende (tekstanm. 111)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,8 mio. kr. skyldes den bevil-
lingsprofil for ansøgningspuljen målrettet kom-
muner, private leverandører og selvejende institu-
tioner i ældreplejen til udbredelse af livshistorie-
teknologi til mennesker med demens og deres på-
rørende, som fremgår af Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-
2025 af november 2021.
-
11,8
11,8