Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2744613_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
Side 3 af 43
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Nye initiativer
Kontoen er ny. Merudgiften på 41,0 mio. kr. skyldes oprettelse af konto for udgifter til
central refusion vedrørende udgifter til kommunernes Housing First-indsatser mv. som
følge af L 64 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, lov om forpligtende kommunale samarbejder,
lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Omlægning af indsatsen
mod hjemløshed, udvidelse af ordning om udslusningsboliger og indretning af bofæl-
lesskaber m.v.) (§ 15.11.05.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at bevillingen på 100,0 mio. kr. i 2023 bortfal-
der i 2024, som det fremgår af Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti om finansloven for 2023 af april 2023,
mens der på ny prioriteres 80,0 mio. kr. til landsbypuljen på finansloven for 2024 (§
15.43.10.).
Mindreudgiften på 215,9 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af en særskilt konto for
en central refusionsordning vedrørende udgifter til Housing First-indsatser mv. som
følge af L 64 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, lov om forpligtende kommunale samarbejder,
lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Omlægning af indsatsen
mod hjemløshed, udvidelse af ordning om udslusningsboliger og indretning af bofæl-
lesskaber m.v.) (§ 15.72.01.).
Øvrige større ændringer
Kontoen er ny. Merudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes, at kontoen er oprettet til udskil-
ning af departementets udgifter til data, statistik og analyser på ministerområdet med
formålet at styrke muligheden for økonomistyring og håndtering af udgiftsudsving (§
15.11.02.).
Merudgiften på 912,3 mio. kr. skyldes primært pris- og lønreguleringen fra 2023 til
2024 samt en forventet stigning i aktivitet med indvirkning på kommunernes udgifter
til hjælp og støtte efter lov om social service og lov om bekæmpelse af ungdomskrimi-
nalitet (§ 15.11.10.).
Mindreudgiften på 46,0 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil for lønudgifter til
Videnscenter for Værdig Ældrepleje til rådgivnings-, kompetenceudviklings- og formid-
lingsaktiviteter mv., herunder Værdighedsrejseholdet, som fremgår af Aftale mellem
den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 og Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Nye Borger-
lige og Frie Grønne om udmøntning af midlerne afsat til Det gode ældreliv af decem-
ber 2020 (§ 15.11.11.).
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
Side 4 af 43
Kontoen er ny. Merudgiften og merindtægten på 120,0 mio. kr. skyldes udskillelse af
eksisterende gebyrordning på arbejdsskadeområdet i Ankestyrelsen for at skabe bedre
vilkår for intern økonomistyring (§ 15.11.22).
Mindreudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil for civilsamfundspuljen til
hjælp til børn i udsatte familier, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet
og Nye Borgerlige om inflationshjælp af februar 2023 (§ 15.26.07.).
Mindreudgiften på 21,1 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil for hjælp til udsatte børn
og unge i Grønland, som fremgår af Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 af november
2019 (§ 15.26.26.).
Merudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil for ansøgningspuljen til psy-
kologbehandling gennem civilsamfundsorganisationer til børn under 18 år, der lever i
familier med misbrug, som fremgår af Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om
Børnene Først af maj 2021 (§ 15.26.30.).
Merudgiften på 94,4 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil for ansøgningspuljen til ud-
bredelse af familiehuse i hele landet, som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enheds-
listen, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om Børnene Først af maj 2021 (§ 15.26.34.).
Mindreudgiften på 687,0 mio. kr. skyldes et forventet fald i udbetaling af refusion til
kommunerne som følge af et fald i kommunernes udgifter til særligt ukrainske flygt-
ninge (§ 15.26.58.).
Merudgiften på 137,1 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgetterings-
forudsætninger vedrørende aktivitet, anskaffelsessum, renter og inflation (§ 15.41.01).
Merindtægten på 255,2 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgette-
ringsforudsætninger (§ 15.41.05.).
Merudgiften og merindtægten på 710,0 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et
højere likviditetsunderskud i 2024 end i 2023. Der forventes derfor at være behov for
et større statslån til dækning af likviditetsunderskuddet (§ 15.41.07.).
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 53: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Social-, Bolig- og Ældreministeriets arbejdsområde
Side 5 af 43
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil for civilsamfundspuljen til
hjælp til borgere i udsatte positioner, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Sociali-
stisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alterna-
tivet og Nye Borgerlige om inflationshjælp af februar 2023 (§ 15.75.04.).
Mindreudgiften på 25,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil til ansøgningspuljen til at
styrke specialiseret behandling og rådgivning til mennesker med senfølger efter seksu-
elle overgreb i barndommen og ungdommen, som fremgår af Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konserva-
tive Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
området for 2023-2026 af marts 2023 (§ 15.75.39.).
Mindreudgiften på 41,3 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil til ansøgningspuljen til
øget kvalitetskompetenceudvikling i socialpsykiatrien og ansøgningspuljen til afprøv-
ning af forebyggende social mentorordning, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om ud-
møntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområ-
det for 2023-2026 af marts 2023 (§ 15.75.54.).
Mindreudgiften på 28,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil til ansøgningspuljen til for-
søgsordning med etablering af fleksible pladser for borgere, der udskrives fra behand-
ling i behandlingspsykiatrien, som fremgår af Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Frie Grønne om en 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed af
september 2022 (§ 15.75.59.).