Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2725491_0001.png
Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31. december
2022
1. Igangværende forsøg pr. 31. december 2022
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Området for udsatte
børn
Huslyindsats ved
selvvisitation.
Joannahuset fremsendte
en ansøgning d. 6. juli
2020.
Joannahuset ønsker at fravige
servicelovens bestemmelser,
således at de som et forsøg kan
modtage unge i
ungekrisecentret, hvor der ikke
er truffet en forudgående
afgørelse om anbringelse af
barnet eller den unge på stedet
efter servicelovens § 52, stk. 3,
eller § 75. Det betyder i
forlængelse heraf, at der heller
ikke i disse tilfælde skal
foreligge en børnefaglig
undersøgelse efter § 50 i
serviceloven eller en
handleplan efter servicelovens
§ 140. Joannahuset kan således
visitere unge til at overnatte i
ungekrisecentret efter dialog
med den unge og efter
samtykke fra
forældremyndighedsindehaver.
Joannahuset har som
baggrunden for
ansøgningen anført, at
ungekrisecentret
ønsker at etablere 8
selvvisiterende
sengepladser med
forældresamtykke.
Barnet eller den unge
kan overnatte i op til
fem dage med
mulighed for
forlængelse i op til
yderligere 2 dage.
Målgruppen er børn og
unge i alderen 14 – 17
år. Det er en
forudsætning for at
yde den påtænkte
”huslyindsats”, at
ungekrisecentret
godkendes som et
anbringelsessted af
Socialtilsynet – denne
7. september 2020 -
1. september 2023.
Ministeriet skal
modtage
evalueringen fra
Joannahuset
senest den 1.
november 2023.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0002.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
godkendelse er opnået
i december 2020.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med
Aktivitetspas.
Aarhus Kommune sendte
9. marts 2020 ansøgning
om forsøgsordning med
aktivitetspas og har
efterfølgende sendt
uddybninger af forsøget
per mail.
Aarhus Kommune ønsker med
forsøgsordningen at tilbyde et
aktivitetspas til borgere, der
har været/er tilknyttet et
kommunalt trænings- eller
rehabiliteringsforløb. Dette
med formål om at understøtte
denne gruppe af borgeres
sundhed og livskvalitet ved at
nedbryde barrierer for
deltagelse i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker at
fravige målgruppen for
servicelovens § 11, stk.
6, sådan at der kan
tilbydes økonomisk
støtte til fritids- og
foreningsaktiviteter til
borgere i alle
aldersgrupper, der har
været/er tilknyttet et
kommunalt trænings-
eller
rehabiliteringsforløb,
og som har behov for
økonomisk støtte for
at deltage i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker,
som en del af
forsøgsordningen med
Aktivitetspas, at
tilbyde ledsagelse ud
til aktiviteten gennem
”foreningsbrobyggere”.
Foreningsbrobygning
er et særskilt,
eksisterende tilbud i
1. maj 2020 – 30.
april 2024
Ministeriet har
anmodet om at
modtage en
evaluering af
forsøget senest 1.
august 2024
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0003.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Aarhus Kommune,
gennem hvilket
borgere, der ønsker
det, kan få hjælp til at
tage kontakt til en
forening eller blive
ledsaget ud til
foreningsaktiviteten.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med aflønning af
personer i aktivitets- og
samværstilbud. Billund
Kommune sendte den 15.
november 2019 en
revideret ansøgning i
forhold til Billund
Kommunes ansøgning til
det tidligere Børne- og
Socialministerium af 28.
maj 2019, som
ministeriet i brev af 15.
september 2019 afviste
med henvisning til, at der
er hjemmel til den
ønskede praksis i de
gældende regler.
Forsøget har til formål at give
kommunen mulighed for at
udbetale vederlag til personer
visiteret til aktivitets- og
samværstilbud efter
servicelovens § 104.
Billund Kommune
ønsker at indføre en
kvalitetsstandard, hvor
der som udgangspunkt
ikke udbetales løn eller
vederlag til borgere,
der er visiteret til
aktivitets- og
samværstilbud efter §
104, men at der i helt
særlige tilfælde kan
udbetales vederlag til
borgere,
som er visiteret til et
tilbud efter § 104, og
som efter en samlet
vurdering ikke kan
opnå visitation, og
dermed løn efter § 103.
1. juli 2020- 1. juli
2024
Senest 1.
september 2024
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0004.png
2. Forsøg afsluttet i 2022
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
Ældreområdet
”Nænsom flytning ved
nedlæggelse af kommunale
specialboliger efter
serviceloven – delen
vedrørende flytteudgifter”.
Aarhus Kommune sendte
anmodningen den 28.
marts 2019 i regi af
Frikommuneforsøg III.
Behandlingen af
ansøgningen blev i maj
2019 sat i bero i forbindelse
med udskrivelse af valg til
Folketinget, hvorefter det
blev besluttet at behandle
det under
udfordringsretten.
Aarhus Kommune
ønsker at
tilrettelægge en
nænsom
flytteproces i
forbindelse med, at
en række borgere
med demens flyttes
fra et utidssvarende
plejehjem etableret
efter serviceloven til
nyopførte
specialplejeboliger
målrettet
mennesker med
svær demens.
Hensigten er at
tilrettelægge en
flytteproces, hvor en
hel afdeling med
beboere og
personale flytter på
én gang, hvorved
der kan sikres en
nænsom flytning,
der tager hensyn til
beboernes særlige
Aarhus Kommune har
ansøgt om
forsøgstilladelse.
Forsøget indebærer
dækning af borgernes
flytteudgifter i
forbindelse med
fraflytningen af det
utidssvarende
plejehjem etableret
efter servicelovens
regler.
Forsøget trådte i
kraft den 1.
november 2020 og
løb til og med den
31. oktober 2021.
Aarhus Kommune har
foretaget en evaluering
af
udfordringsretsforsøg
med nænsom flytning
fra utidssvarende
plejehjem.
Konklusionen er, at det
var afgørende for
kvaliteten af
flytteprocessen, at der
blev truffet beslutning
om at dække beboeres
flytteudgifter i
forbindelse med
flytningen. Dette havde
nemlig også det
positive udfald, at
der var mulighed for at
planlægge hele den
fysiske flytning af
beboernes inventar
med ét flyttefirma,
hvilket skabte en god
sammenhæng under
hele flytningen.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0005.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
behov for stabilitet
og genkendelighed.
Området for udsatte
voksne
”Forsøg med midlertidige
omsorgspladser”
Holstebro Kommune
sendte ansøgningen den 29.
oktober 2020.
Holstebro
Kommune ønsker at
oprette to
midlertidige
psykiatriske
omsorgspladser i
samarbejde med
Region Midtjylland.
Forsøget indebærer, at
borgere, der har været
indlagt i psykiatrien,
men hvor udsigten til
at kunne klare sig i
eget hjem er ringe,
kan komme på en
midlertidig
omsorgsplads.
Tilsvarende for
personer, der bor i
eget hjem, bosted, på
gaden eller
omsorgshjem og
oplever en forværring
i deres tilstand.
15. marts 2021 -
30. september
2022.
Ministeriet har
modtaget en
midtvejsevaluering
ultimo 2022.
Ministeriet har
modtaget den endelige
evaluering af forsøget
den 15. marts 2023.
Evalueringen viser
overordnet, at
borgerne har fået
mere stabilitet i
deres hverdagsliv.
borgerne har fået
mere stabile
boligforhold, og en
lavere andel af
dem er funktionelt
hjemløse ved
udskrivning.
borgernes
problemadfærd er
reduceret, og der
er et fald i suicidal
og selvskadende
adfærd.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0006.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
borgerne har haft
færre og kortere
indlæggelser over
forsøgets løbetid
sammenlignet
med en
referencegruppe.
borgerne har
været glade for
udbyttet af
opholdet på
omsorgspladserne
- også dem, der
efterfølgende har
oplevet
tilbagefald.
Resultaterne giver ikke
anledning til entydigt
at konkludere, at
borgerne har reduceret
deres
rusmiddelforbrug.
Området for udsatte
børn
”Helhedsperspektiv på den
iværksatte støtte”
Ikast-Brande Kommune
fremsendte en ansøgning
den 12. juli 2021.
Ikast-Brande
Kommune ønsker
med forsøget en
fritagelse fra den
nuværende opdeling
mellem de
forskellige
foranstaltninger i
lov om social service
§ 52, stk. 3, nr. 2, 3,
Forsøget indebærer, at
hvis et barn eller ung
vurderes at være i
målgruppen for særlig
støtte i form af en
familieorienteret
indsats, så
iværksættes denne
indsats på baggrund af
de aftaler, der er
1. september 2021
– 31. december
2022
Ministeriet forventer at
modtage en evaluering
af forsøget fra Ikast-
Brande Kommune i
august 2023.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 43: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelse i servicelovens § 184
2725491_0007.png
Område
Titel og
anmodningstidspunkt
Forsøgets formål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Evaluering af
forsøget
6 og 9, og i stedet
samle dem under en
samlet indsats, som
i forsøget kaldes
’familieorienteret
indsats’.
Der er med
ansøgningen tale
om en genoptagelse
af en tidligere
forsøgsordning med
samme formål og
under samme
vilkår, som var
gældende i perioden
fra 15. juli 2018 til
og med 30. juli
2020.
indgået på
netværksmøder i
samarbejde med
barnet, familien og det
øvrige netværk. Hvis
den iværksatte indsats
ikke vurderes at
opfylde de mål, som
barnet og familien har
for indsatsen, så vil
det med forsøget være
muligt at ændre og
korrigere i indsatsen,
uden at
socialrådgiveren først
skal foretage nye
afgørelser og
partshøringer.