Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2682544_0001.png
Social, Sundhed & Omsorg
Sekretariatet
Prinsens Alle 5
8800 Viborg
[email protected]
www.viborg.dk
Til
Social- og Ældreministeriet
Dato: 21. marts 2022
Sagsbehandler: vpjgf
Ansøgning om frisættelse ift. væsketerapi/væskeopbevaring
Aftalen om velfærdsaftaler på ældreområdet dateret den 17. december 2020 og
Lov om Velfærdsaftaler §4 beskriver, at aftalekommunerne på ældreområdet kan
rejse konkrete ønsker om yderligere frihedsgrader ud over de lovbestemmelser,
der gives mulighed for frisættelse fra i Lov om Velfærdsaftaler.
Viborg kommune henvender sig i forlængelse heraf med et ønske om yderligere
frihedsgrader i forhold opbevaring af medicin/medicinske væsker uden CPR.
Konkret søges der frisættelse fra:
Det nye afregningssystem omfatter alle leverandører, der har fået
godkendt etablering af friplejeboliger efter lovændringens ikrafttræden
den 1. juli 2015. Friplejeboliger, der er etableret ved kvotetildeling efter
reglerne fra før 1. juli 2015, afregnes fortsat efter det oprindelige
afregningssystem i 10 år fra idriftsættelsen. Leverandøren kan dog vælge
at overgå til det nye afregningssystem.
lægemidler (stk. 4.1.1) og Vejledning nr. 9429: Bekendtgørelse for
håndtering af lægemidler på sygehusafdelinger og andre behandlende
institutioner (stk. 5.6)
Heri fremgår det, at kommunerne ikke må opbevare/opbygge akutlagre af fælles
håndkøbslægemidler eller lægeordinerede lægemidler med undtagelse af
adrenalin til brug ved akut allergisk reaktion. Lov om lægemidler § 2. Stk. 1
definerer, hvad et lægemiddel er. På nuværende tidspunkt må der ikke opbevares
medicinske væsker udenfor hospitalsregi, der ikke er CPR-registreret til en
bestemt borger (med undtagelse af ambulancer/lægebiler).
Ansøgningen gælder hele velfærdsaftaleperioden.
Viborg Kommune ønsker mulighed for at udvide vore depoter med væsker, der
kan bruges til behandling efter lægelig ordination og dermed øge kommunens
handlemuligheder ved behandling ifm. forebyggelse af uhensigtsmæssige
indlæggelser. I praksis vil der være tale om, at kommunen opbevarer væske på
depot, frem for at væsken afhentes på apoteket. Denne opbevaring svarer til
opbevaringen på f.eks. sengeafdelinger og i ambulancer, så det er tilgængeligt,
Direkte tlf.: 41 71 96 21
Direkte e-mail: [email protected]
Side 1 af 3
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
når der er brug for det ved lægelig ordination på intravenøs/subkutan
væsketerapi.
Viborg Kommune finder, at den nuværende lovgivning er for snæver, set i forhold
til at forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser. I kommunerne opleves der et
øget fokus på at kunne forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser og derved et
øget fokus på behandlingsmuligheder i eget hjem.
Konkret vil ansøgningen, hvis den imødekommes, give mulighed for hurtigere
opstart af behandling, og sikre en opstart på søndag aften, nattetimer og
helligdage.
For borgerne vil frisættelsen betyde, at bureaukrati og tidsforbrug i forbindelse
med væsketerapi mindskes, herunder kan behandling igangsættes uden at være
afhængig af apotekets åbningstider. Borger vil dermed opleve, at behandling
igangsættes hurtigere og på alle tidspunkter af døgnet og at plejepersonalet i
stedet kan anvende den sparede tid borgernært.
I vagttid uden for apotekernes åbningstid er der risiko for forsinket opstart af
behandling, fordi det forudsætter, at borgerens pårørende eller akutteam kører til
nærmeste døgnapotek i Randers. Viborg Kommune har kun B-apotek.
Viborg Kommune er geografisk stor. Der kan være op til 80 kilometer fra
borgerens hjem til døgnapotek i Randers.
Borgere med ringe eller intet netværk er derfor særligt udsatte, fordi pårørende
ikke kan køre efter væske eller medicin, hvilket øger ulighed i sundhed. Årligt er
der ca. 100 borgere, der får væsketerapi gennem Viborg Kommune og ca. 50 % af
disse ville have været indlagt/ambulant behandlet, hvis de ikke kunne modtage
væsketerapi i eget hjem. Det forventes, at endnu færre borgere får brug for
indlæggelse, hvis der bliver mulighed for at igangsætte væsketerapi tidligere.
Kommunen ønsker at have et lille lager, som kan bruges til akut opstart af
behandling, hvorefter den fulde behandling håndteres som vanligt via apotek i
dagtid.
Al medicin skal fortsat gives efter ordination fra lægen og i samråd med
vagtlæge/praktiserende læge. Der er således ikke tale om en frisættelse ift.
ordinationsretten, men alene en frisættelse ift. mulighed for at etablere et akut
lager.
Viborg Kommune ønsker ej heller at afsøge mulighed for større rammedelegation
fra praktiserende læge, da det udhuler et entydigt lægeligt behandlingsansvar i
relation til kommunale akutfunktion. Samarbejde mellem praktiserende læger og
akutfunktionen er beskrevet i Sundhedsstyrelsens kvalitetsstandarder.
Såfremt der gives fritagelse fra reglerne om akut lager, vil Viborg Kommune:
Sikre samarbejde med lokalt apotek om løbende udskiftning, så lager ikke
forældes
Udarbejde kvalitetsinstrukser til personalet for brug af det akutte lager.
Målgruppen for frisættelse er borgere over 18 år med behov for
intravenøs/subkutan væsketerapi i eget hjem.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
Borgerne vil fortsat få den hjælp, som de har brug for. Hjælpen vil kunne
igangsættes hurtigere, hvis kommunen har eget væskedepot. Væsketerapi vil som
hidtil kun blive igangsat på baggrund af ordination af en læge og ud fra en
lægefaglig vurdering.
Der vil ikke være borgere i Viborg Kommune, som stilles ringere som følge af
frisættelsen.
Frisættelsens effekt vil blive vurderet ud fra antallet af uhensigtsmæssige
indlæggelser som følge af forsinket behandling samt medarbejdernes tidsforbrug
ift. væsketerapi.
Praksiskonsulenten i Viborg Kommune bakker op om ansøgningen.