Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2682539_0001.png
Viborg Kommune
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2542
Doknr.
560370
Dato
21-02-2023
Afgørelser vedr. Viborg Kommunes ansøgninger om yderligere
frihedsgrader i regi af velfærdsaftalerne på ældreområdet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget Viborg Kommunes ansøgning
af 1. april 2022 om yderligere frihedsgrader i relation til velfærdsaftalerne på
ældreområdet. Vi skal starte med at beklage den lange sagsbehandlingstid, der
har været på jeres ansøgning.
Viborg Kommune ønsker med forsøget frihed fra bestemmelser vedrørende
hjælpemidler, skriftlige krav, selvvisitation og regler vedr.
væsketerapi/væskeopbevaring samt medicin.
Forsøget vil gælde for målgruppen for velfærdsaftalerne på ældreområdet, dvs.
borgere, der modtager ydelser efter de bestemmelser i serviceloven, som er
omfattet af velfærdsaftalerne.
Det kan i nedenstående tabel ses, hvorvidt Viborg Kommunes ansøgninger kan
imødekommes. I de efterfølgende afsnit gennemgås afgørelserne enkeltvis.
Ansøgning
Fravigelse af § 112, stk. 1, og §§ 112 a, 113 a og
113 b i bekendtgørelse nr. 170 af 24/01/2022 af lov
om social service (serviceloven).
Fravigelse af lov nr. 879 af 12/05/2021 om
velfærdsaftaler på ældreområdets § 9, stk. 3.
Afgørelse
Imødekommet
Der fremsættes
lovforslag marts II, der
skal imødekomme
denne
Der fremsættes
lovforslag marts II, der
skal imødekomme
denne
Ikke imødekommet
Fravigelse af krav til sagsbehandling i forbindelse
med madservice.
Fravigelse af regler vedr.
væsketerapi/væskeopbevaring, herunder vejledning
nr. 9079 af 12/02/2015 om ordination og håndtering
af lægemidler (stk. 4.1.1), vejledning 9079 af
30/06/2006 om ordination og håndtering af
lægemidler samt bekendtgørelse nr. 1222 af
1
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0002.png
07/12/2005 for håndtering af lægemidler på
sygehusafdelinger og andre behandlende
institutioner (stk. 5.6)
Fravigelse af regler om medicin i lægemiddellove,
herunder vejledning nr. 9079 af 12/02/2015 om
ordination og håndtering af lægemidler (stk. 4.1.1),
vejledning 9079 af 30/06/2006 om ordination og
håndtering af lægemidler samt bekendtgørelse nr.
1222 af 07/12/2005 for håndtering af lægemidler på
sygehusafdelinger og andre behandlende
institutioner (stk. 5.6)
Ikke imødekommet
Afgørelse vedr. ansøgning om frisættelse fra servicelovens §§ 112, stk. 1,
112 a, 113 a og 113 b
Viborg Kommune ønsker med ansøgningen at afprøve nye måder, hvorpå der
kan ydes støtte til standard hjælpemidler (som f.eks. gribetang, rollator,
badebænk). Herudover ønsker Viborg Kommune at udvide handlerummet for
medarbejderne og flytte beslutningen, om hvorvidt borgerne kan få udleveret et
hjælpemiddel, ud til de medarbejdere, som er tættest på borgerne.
Viborg Kommune begrunder ønsket om frisættelse fra § 112, stk. 1, med, at
undersøgelse og vurdering af varighed og væsentlighed af afhjælpning og
lettelse er uforholdsmæssigt tidskrævende.
Viborg Kommune ønsker frisættelse fra § 112 a om digitale ansøgninger, da
kommunen oplever, at det er bureaukratisk og tidskrævende at bede borgerne
om at sende en ansøgning i forhold til alle typer af hjælpemidler.
Viborg Kommune ønsker frisættelse fra § 113 a om forenklet
sagsbehandlingsprocedure i enkle og entydige sager, da kommunen mener, at
det er bureaukratisk og tidskrævende, at der skal foreligge dokumentation for
rigtigheden af oplysningerne.
Viborg Kommune ønsker frisættelse fra servicelovens § 113 b om at yde støtte
til hjælpemidler eller forbrugsgoder i en tidsbegrænset periode til personer med
midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, da undersøgelse og
vurdering af varighed og væsentlighed af afhjælpning og lettelse er
uforholdsmæssigt tidskrævende. Desuden ønskes frihed fra, at der kun kan
ydes støtte til det pågældende hjælpemiddel/forbrugsgode én gang inden for
samme tidsbegrænsede periode.
Viborg Kommune ønsker frisættelse fra regler om håndtering af
småhjælpemidler, så hjemmeplejen, terapeuter og visitatorer frit kan udlåne
uden at skulle betragte lånet som en afgørelse. Viborg Kommune anmoder
ministeriet om at vurdere, om der er behov for frisættelse fra forvaltningsloven
og/eller offentlighedsloven i den forbindelse.
Viborg Kommune ønsker endelig frisættelse fra regler om håndtering af særlige
hjælpemidler som sygeplejeartikler, så hjemmesygeplejen frit kan udlevere
disse til borgere med diabetes, kontinens, stomi og kronisk venøs insufficiens.
Viborg Kommune anmoder ministeriet om at vurdere, om der er behov for
frisættelse fra forvaltningsloven og/eller offentlighedsloven i den forbindelse.
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0003.png
Viborg Kommune forventer, at borgerne vil opleve, at frisættelsen vil betyde, at
borgerne får udleveret hjælpemidler endnu hurtigere end i dag. Beslutningerne
vil blive taget tættere på borgeren, hvor medarbejderen i hjemmet kan afdække
behovet og sammen med borgeren vælge produktet.
Målgruppen for frisættelsen vil være de borgere i Viborg Kommune, som er
omfattet af velfærdsaftalerne. Forsøget vil løbe til 30. september 2024.
Det fremgår af beskrivelsen, at Viborg Kommune med forsøgsordningen fortsat
vil sikre, at borgerne får den hjælp, som de har behov for, at der fortsat vil ske
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov, samt at der
ikke vil være borgere, som stilles ringere som følge af frisættelsen.
Forsøget vil blive evalueret ud fra følgende parametre; borgertilfredshed og
livskvalitet, økonomi og medarbejdertilfredshed.
Ministeriets vurdering af ansøgningen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet vurderer, at Viborg Kommunes ansøgning
om frisættelse fra servicelovens §§ 112, stk. 1, 112 a, 113 a og 113 b bygger
på en relevant ambition om at fremme trivsel og velfærd for personer med
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ministeriet vurderer det endvidere
ikke usandsynligt, at det kan øge trivsel og velfærd for personer i den omtalte
målgruppe, når den enkelte vil opleve hurtigere adgang til hjælpemidler,
selvom vedkommende ikke længere er omfattet af servicelovens §§ 112, stk. 1,
112 a, 113 a og 113 b.
Det er Social-, Bolig og Ældreministeriets vurdering på baggrund af
ovenstående, at Viborg Kommunes ansøgning om forsøg ligger inden for
rammerne af servicelovens § 184, da forsøgsperioden er tidsmæssigt
afgrænset, da forsøget evalueres, da ingen borgere stilles dårligere end efter
loven, og da forslaget ikke medfører statslige merudgifter og ikke fraviger fra
regler om tilsyn eller regler om klage.
På den baggrund kan Social-, Bolig- og Ældreministeriet således meddele, at
ansøgningen kan imødekommes efter servicelovens § 184, stk. 1, og
ministeriet kan dermed godkende, at Viborg Kommune i forsøgsperioden frem
til 30. september 2024 kan fravige servicelovens §§ 112, stk. 1, 112 a, 113 a
og 113 b.
Ministeriet skal endvidere gøre opmærksom på, at det fremgår af
bemærkningerne til loven, at uanset om kommunalbestyrelsen vælger at
anvende de foreslåede muligheder for at fravige lovgivning, vil
kommunalbestyrelsen fortsat skulle efterleve lovgivning m.v., der ikke er
omfattet af loven, herunder databeskyttelsesreglerne, forvaltningsloven,
forvaltningsretlige grundsætninger og grundlæggende principper for offentlig
forvaltning.
Hvis der sker ændringer i grundlaget for den indsendte ansøgning, skal Social-,
Bolig- og Ældreministeriet kontaktes med henblik på afklaring af disse
ændringers betydning for godkendelse af forsøget. I samme forbindelse ønsker
ministeriet oplyst, hvis forsøget viser sig at have utilsigtede konsekvenser.
Henvendelser herom rettes til Kontoret for Ældre.
Klagevejledning
Der kan ikke klages over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.
3
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0004.png
Afgørelse vedr. ansøgning om frisættelse fra lov om velfærdsaftaler på
ældreområdets § 9, stk. 3
Viborg Kommune har søgt om frisættelse fra § 9, stk. 3, i lov om
velfærdsaftaler på ældreområdet, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen
skriftligt skal oplyse borgeren om, hvilken hjælp der er bevilget efter lovens § 9,
stk. 1.
Ønsket om frisættelse begrundes i, at Viborg Kommune vurderer, at dette er en
skærpelse af de eksisterende regler i forvaltningsloven, hvor skriftlighedskravet
kun gælder i sager, hvor borgeren ikke får fuldt ud medhold og kun på borgers
anmodning om en skriftlig begrundelse for afslaget (helt eller delvist). § 9, stk.
3, i lov om velfærdsaftaler på ældreområdet betyder, ifølge Viborg Kommune,
at kommunen skal lave skriftlige svar til borgere, der får fuldt ud medhold i det
ansøgte. Viborg Kommune vurderer, at dette er en stor ekstra administrativ
byrde, hvorfor der søges om frisættelse herfra.
Ministeriets vurdering af ansøgningen
Viborg Kommunes ansøgning kan ikke imødekommes med den nuværende
velfærdsaftalelov, da det med loven er et krav, at borgeren skal have en
skriftlig afgørelse om hjælp, der kan påklages.
Ministeriet er dog enig med Viborg Kommune i, at reglerne i
velfærdsaftaleloven vedr. skriftlighed nødvendigvis ikke er proportionalt med
den administrative byrde, som det pålægger kommunen. Det skal særligt ses i
lyset af, at formålet med velfærdsaftalerne er at frisætte kommunerne fra
unødigt bureaukrati, regler og krav for, at kommunerne i stedet kan prioritere
ressourcerne på en bedre borgernær velfærd.
Derfor vil ældreministeren i slutningen af marts 2023 fremsætte et lovforslag,
hvor bl.a. de skærpede krav til, at kommunerne skal meddele alle afgørelser
om hjælp skriftligt, bortfalder, sådan at Langeland, Middelfart og Viborg
Kommune vil skulle meddele afgørelser om hjælp og støtte efter § 9, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven efter samme regler, som gælder for alle landets kommuner
efter § 89 i serviceloven.
Klagevejledning
Der kan ikke klages over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.
Afgørelse vedr. ansøgning om frisættelse fra afgørelser i forbindelse med
ansøgning om madservice
Viborg Kommune har ansøgt om, at borgere, der ønsker madservice, fritages
fra at sende en ansøgning til kommunen, som herefter skal behandles af en
visitator.
Ønsket om frisættelse begrundes i, at Viborg Kommune vil give borgere
mulighed for selv at bestille madservice via hjemmesiden og uden, at der er en
ansøgning og visitation forbundet hermed. Viborg Kommune oplyser, at
borgeren selv vil kunne erklære sig i målgruppen for ydelsen.
I forbindelse hermed ønsker Viborg Kommune ministeriets vurdering af, om det
skal betragtes som en afgørelse, når en borger bestiller madservice, og om
arbejdsgange som denne stiller krav til skriftlighed eller
sagsbehandling/sagsoplysning fra kommunen. I givet fald ønsker Viborg
Kommune frihed herfra.
4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0005.png
Ministeriets vurdering af ansøgningen
Viborg Kommunes ansøgning kan ikke imødekommes med den nuværende
velfærdsaftalelov. Dette skyldes, at ansøgningen vurderes at omhandle
velfærdsaftaleloven § 9, stk. 2. Der er ikke hjemmel i velfærdsaftaleloven til
forsøg med velfærdsaftaleloven.
Den beskrevne model, hvorefter borgeren selv erklærer sig i målgruppen for
madservice og derved selvstændigt visiterer sig til ydelsen, vurderes ikke at
være i overensstemmelse med kravet i velfærdsaftaleloven om, at kommunen
skal foretage en konkret og individuel vurdering.
Det er dog Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at en
imødekommelse af ønsket om at kunne lave forsøg med selvvisitation til tilbud,
der træder i stedet for madservice, understøtter velfærdsaftalelovens formål om
at skabe større lokalt handlerum og udvikle velfærden. Samtidig kan forsøget
komme borgerne til gode, når de ved selvvisitation kan opleve større
selvbestemmelse og frihed. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at give
velfærdskommunerne på ældreområdet mulighed herfor.
Det er yderligere ministeriets vurdering, at det er væsentligt, at muligheden for
at selvvisitere til tilbud, der træder i stedet for madservice, ikke forringer
borgernes mulighed for at modtage den hjælp og støtte, som de har behov for,
og at kommunalbestyrelsen derfor fortsat skal være forpligtet til at sikre, at
borgere, som ikke selv vil kunne tilmelde sig ydelsen, der træder i stedet for
madservice, også modtager tilbuddet.
Ældreministeren vil derfor fremsætte et lovforslag, der dels skal skabe hjemmel
i velfærdsaftaleloven til, at de tre kommuner, der er omfattet af
velfærdsaftaleloven, kan stille et tilbud, der træder i stedet for madservice efter
servicelovens § 83, stk. 1, til rådighed for alle borgere omfattet af
velfærdsaftaleloven. Kommunerne vil dog fortsat være forpligtede til at hjælpe
de borgere, der ikke har mulighed for at selvvisitere sig, såfremt de har et
behov for at modtage hjælp.
Klagevejledning
Der kan ikke klages over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.
Afgørelse vedr. ansøgning om frisættelse ift.
væsketerapi/væskeopbevaring
Viborg Kommune har søgt frihed fra regler vedrørende
væsketerapi/væskeopbevaring, herunder vejledning nr. 9079 af 12. februar
2015 om ordination og håndtering af lægemidler (stk. 4.1.1), vejledning 9079 af
30. juni 2006 om ordination og håndtering af lægemidler samt bekendtgørelse
nr. 1222 af 7. december 2005 for håndtering af lægemidler på
sygehusafdelinger og andre behandlende institutioner (stk. 5.6).
Med frisættelsen ønsker Viborg Kommune at få mulighed for at udvide depoter
med væsker, der kan bruges til behandling efter lægelig ordination og dermed
øge kommunens handlemuligheder ved behandling ifm. forebyggelse af
uhensigtsmæssige indlæggelser. Dette vil i praksis betyde, at kommunen
opbevarer væske på depot, fremfor at væsken afhentes på apoteket.
Viborg Kommune finder, at den nuværende lovgivning er for snæver set i
forhold til at forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser. I kommunerne
opleves der et øget fokus på at kunne forebygge uhensigtsmæssige
indlæggelser og derved et øget fokus på behandlingsmuligheder i eget hjem.
5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0006.png
Konkret vil Viborg Kommune ved godkendelse af ansøgningen få mulighed for
at give mulighed for hurtigere opstart af behandling og sikre en opstart søndag
aften, nattetimer og helligdage.
Ministeriets vurdering af ansøgningen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet imødekommer ikke Viborg Kommunes
ansøgning om frisættelse fra reglerne om væsketerapi/væskeopbevaring.
Da ansøgningen relaterer sig til sundhedsområdet, har Social-, Bolig- og
Ældreministeriet rettet henvendelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der
oplyser at de nævnte vejledninger samt bekendtgørelsen hører under lov om
lægemidler. Der er med velfærdsaftaleloven ikke hjemmel til at fravige
bestemmelser i lov nr. 99 af 16. januar 2018 om lægemidler. Baggrunden
herfor er, at lov om lægemidler indeholder så væsentlige
patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er vurderingen, at de ikke bør kunne
fraviges, jf. lovbemærkningerne til velfærdsaftaleloven.
Ministeriets begrundelse og vejledning om velfærdsaftaleloven
Ministeriet henviser til § 11, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, hvorefter
sundhedsloven ikke kan fraviges til skade for patientsikkerheden og patientens
retsstilling.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at det med bestemmelsen sikres, at
patientsikkerheden og de grundlæggende patientrettigheder, der sikres
gennem sundhedslovgivningen, ikke skal kunne fraviges med henvisning til
bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår endvidere, at kommunerne ikke kan søge om fravigelse fra lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om
lægemidler og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet. Dette skyldes, at lovgivningen, herunder lægemiddelloven,
indeholder så væsentlige patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er
vurderingen, at de ikke bør kunne fraviges.
Da Viborg Kommunes ansøgning relaterer sig til bestemmelser efter lov om
lægemidler, kan ministeriet derfor ikke imødekomme ansøgningen.
Ansøgningen er desuden vurderet ud fra § 3 i velfærdsaftaleloven, hvoraf det
fremgår, at den, der efter anden lovgivning er bemyndiget til at fastsætte regler
efter indstilling fra kommunalbestyrelsen i en af de tre velfærdsaftalekommuner
inden for bemyndigelsens grænser, kan fastsætte særlige regler for
kommunerne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at det af
lovbemærkningerne til velfærdsaftaleloven følger, at lov om lægemidler
indeholder så væsentlige patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er
vurderingen, at de ikke bør kunne fraviges. Det er på den baggrund Indenrigs-
og Sundhedsministeriets vurdering, at Viborg Kommunes ansøgning heller ikke
kan imødekommes efter denne bestemmelse.
Klagevejledning m.v.
Der kan ikke klages over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.
Afgørelse vedr. ansøgning om frisættelse ift. medicin
Viborg Kommune har søgt frihed fra regler om medicin i lægemiddelloven,
herunder vejledning nr. 9079 af 12. februar 2015 om ordination og håndtering
af lægemidler (stk. 4.1.1), vejledning 9079 af 30. juni 2006 om ordination og
6
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0007.png
håndtering af lægemidler samt bekendtgørelse nr. 1222 af 7. december 2005
for håndtering af lægemidler på sygehusafdelinger og andre behandlende
institutioner (stk. 5.6)
Konkret ønsker Viborg Kommune mulighed for at opbevare akutlager af
følgende præparater, som anvendes til de mest typiske situationer hos
borgerne, som akutteamet kommer hos:
Prednisolon (binyrebarkhormon), tabletform
Furix (vanddrivende), tabletform
Antibiotika, tabletform og IV
Ministeriets vurdering af ansøgningen
Social-, Bolig- og Ældreministeriet imødekommer ikke Viborg Kommunes
ansøgning om frisættelse fra reglerne om opbevaring af lægemidler.
Da ansøgningen relaterer sig til sundhedsområdet, har Social-, Bolig- og
Ældreministeriet rettet henvendelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, der
oplyser, at de nævnte vejledninger samt bekendtgørelsen hører under lov om
lægemidler. Der er med velfærdsaftaleloven ikke hjemmel til at fravige
bestemmelser i lov nr. 99 af 16. januar 2018 om lægemidler. Baggrunden
herfor er, at lov om lægemidler indeholder så væsentlige
patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er vurderingen, at de ikke bør kunne
fraviges, jf. lovbemærkningerne til velfærdsaftaleloven.
Ministeriets begrundelse og vejledning om velfærdsaftaleloven
Ministeriet henviser til § 11, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, hvorefter
sundhedsloven ikke kan fraviges til skade for patientsikkerheden og patientens
retsstilling.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at det med bestemmelsen sikres, at
patientsikkerheden og de grundlæggende patientrettigheder, der sikres
gennem sundhedslovgivningen, ikke skal kunne fraviges med henvisning til
bestemmelsens stk. 1.
Det fremgår endvidere, at kommunerne ikke kan ikke søge om fravigelse fra
lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
lov om lægemidler og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet. Dette skyldes, at lovene, herunder lægemiddelloven,
indeholder så væsentlige patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er
vurderingen, at de ikke bør kunne fraviges.
Da Viborg Kommunes ansøgning relaterer sig til bestemmelser efter lov om
lægemidler, kan ministeriet derfor ikke imødekomme ansøgningen.
Ansøgningen er desuden vurderet ud fra § 3 i velfærdsaftaleloven, hvoraf det
fremgår, at den, der efter anden lovgivning er bemyndiget til at fastsætte regler
efter indstilling fra kommunalbestyrelsen i en af de tre velfærdsaftalekommuner
inden for bemyndigelsens grænser kan fastsætte særlige regler for
kommunerne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærker, at det af
lovbemærkningerne til velfærdsaftaleloven følger, at lov om lægemidler
indeholder så væsentlige patientsikkerhedsmæssige hensyn, at det er
vurderingen, at de ikke bør kunne fraviges. Det er på den baggrund Indenrigs-
og Sundhedsministeriets vurdering, at Viborg Kommunes ansøgning heller ikke
kan imødekommes efter denne bestemmelse.
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 26: Oversendelse af Viborg Kommunes ansøgning og afgørelse om yderligere frihedsgrader i regi af velfærdsaftaleloven , fra ældreministeren
2682539_0008.png
Klagevejledning m.v.
Der kan ikke klages over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.
Med venlig hilsen
Benjamin Haslund-Krog
Kontorchef i Kontor for ældre
8