Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2680662_0001.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Kontor for Ældre
Sags nr.: 2022 - 2063
MP
15. februar 2023
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
(Justering af skriftlighedskravet og mulighed for forsøg med selvvisitation
til tilbud, der træder i stedet for madservice)
§1
I lov nr. 879 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på ældreområdet foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan ved mindre, begunstigende justeringer i hjæl-
pen undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.«
2.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, i lov om social
service helt eller delvist ikke skal gælde, kan kommunalbestyrelsen
træffe
beslutning om at
opfylde sin forpligtelse efter § 9, stk. 1, for så vidt angår
madservice, ved at stille et tilbud, der træder i stedet for madservice, til rå-
dighed,
jf. dog stk. 3. . Kommunalbestyrelsen træffer ikke afgørelser om
sådanne tilbud efter denne bestemmelse.
Stk. 2.
§ 9, stk. 2 og 3, finder ikke anvendelse for så vidt angår tilbud, der
træder i stedet for madservice, hvis kommunalbestyrelsen har truffet en be-
slutning efter stk. 1.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse efter § 9, stk. 1, når
+
en borger ikke kan forventes
selvselvstændigt
at kunne tilmelde sig et tilbud
efter
denne bestemmelses
stk. 1,
eller ikke ønsker at benytte et sådant til-
bud..
Kommunalbestyrelsen skal i sådanne tilfælde uanset
denne bestem-
melses
stk. 2, opfylde de i § 9, stk. 2 og 3, anførte forpligtelser.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse tilbuddet efter stk.
1 ved fastsættelse af aldersgrænser.«..«
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
2
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget følger op på lov nr. 879 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på
ældreområdet (velfærdsaftaleloven),
som Folketinget vedtog den 12. maj
2021,
ved at imødekomme Viborg Kommunes ansøgning til Social-, Bolig-
og Ældreministeriet om yderligere frihedsgrader.
Formålet med lovforslaget er at etablere et hjemmelsgrundlag, der for det
første sænker kravene for skriftlighed i afgørelser om hjælp for Langeland
Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune, og for det andet
giver disse kommuner mulighed for at gennemføre forsøg med selvvisita-
tion til tilbud, der træder i stedet for madservice. Dermed understøttes kom-
munernes mulighed for frisættelse fra statslig og kommunal regulering med
henblik på at skabe lettere og smidigere arbejdsgange og at udvikle den bor-
gernære velfærd med udgangspunkt i større lokal frihed og plads til medar-
bejdernes faglighed.
Velfærdsaftaleloven understøtter tankegangen bag regeringens ambitioner
om en omfattende frisættelse af den offentlige sektor, hvor der startes på
ældreområdet. Velfærdsaftaler er en tillidsbaseret vej til at udvikle velfær-
den i den offentlige sektor. En velfærdsaftale indebærer, at kommunen og
regeringen indgår en aftale om at frisætte kommunen, tilbud, ledere og med-
arbejdere fra lovgivning mod, at kommunen også frisætter sig fra lokal re-
gulering.
Lovforslaget etablerer hjemmel til, at Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune ved mindre, begunstigende justeringer i
hjælpen ikke længere vil være forpligtede til at sende en skriftlig oplysning
til borgere. Kravene til skriftlighed i afgørelser om hjælp og støtte vil med
lovændringen være i overensstemmelse med de krav, som generelt gælder
for kommuner i medfør af § 89 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 170 af 24. januar 2022, som ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts
2022 og § 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022 (serviceloven).
De tre kommuner vil desuden med lovforslaget få hjemmel til at give bor-
gere mulighed for selv at tilmelde sig et tilbud, der træder i stedet for mad-
service. Det foreslås, at velfærdsaftalekommunerne derved kan undlade at
træffe afgørelser om tilbud, der træder i stedet for madservice efter service-
lovens § 83, stk. 1, og i stedet give borgere mulighed for selv at tilmelde sig
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0004.png
UDKAST
det tilbud, der træder i stedet for madservice.
Kommunalbestyrelsen skal
dog fortsat træffe afgørelse efter velfærdsaftalelovens § 9, stk. 1, når en bor-
ger ikke kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk. 1 eller
ikke ønsker at benytte et sådant tilbud.
Der er intet i lovforslaget, der vil svække borgerens frie valg.
3. Lovforslagets hovedpunkter
2. Baggrund
3.1. Formål, varighed og anvendelsesområde
3.1.1. Gældende ret
Af Aftale om velfærdsaftaler på ældreområdet af 17. december 2020
frem-
går,
at Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune
kan rejse konkrete ønsker om yderligere frihedsgrader, herunder frihedsgra-
der på andre ressortministeriers områder.
Viborg Kommune har pr. 1. april 2022 sendt Social-, Bolig- og Ældremini-
steriet en ansøgning
om yderligere frisættelser fra lovgivningen i forsøgspe-
rioden. Der er bl.a. søgt om frisættelse fra velfærdsaftalelovens § 9, stk. 3,
hvoraf det følger, at kommunalbestyrelsen skriftligt skal oplyse borgeren
om, hvilken hjælp der er bevilget efter lovens § 9, stk. 1. Derudover er der
søgt om frisættelse fra, at borgere skal ansøge om og visiteres til madservice,
så borgere vil få mulighed for selv at bestille madservice. Disse to, der skal
give kommunen yderligere frisættelser fra lovgivningen i forsøgsperioden.
To af de ansøgte
frisættelser kræver en ændring til velfærdsaftaleloven, og
omhandler dels kravene til skriftlighed for velfærdsaftalekommunerne samt
muligheden for at lave forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet
for madservice. Disse foreslås derfor indført med dette lovforslag.
3.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Viborg Kommunes ansøgninger om yderligere frihedsgrader vurderes af mi-
nisteriet at afspejle kommunens arbejde med at skabe lettere og smidigere
arbejdsgange og sagsbehandling uden unødig bureaukrati. Dette vil komme
de ældre til gode, hvilket er i overensstemmelse med formålet med velfærds-
aftalerne på ældreområdet.
Det fremgår af Viborg Kommunes ansøgning, at kommunen vil sikre, at
borgerne fortsat får den hjælp, som de har brug for, samt at der ikke vil være
borgere,
som
stilles
ringere
som
følge
af
frisættelsen.
4
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0005.png
UDKAST
3.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås at imødekomme Viborg Kommunes
ansøgningto ansøgninger
om yderligere frihedsgrader
fra velfærdsaftaleloven
med de i lovforslagets
§ 1 foreslåede ændringer.
3. Lovforslagets hovedpunkter
Med lovforslaget vil kravet til, hvornår kommunerne skal meddele borgerne
skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter velfærdsaftaleloven, fore-
slås lempet, og det vil derudover foreslås, at der etableres hjemmel til, at
kommunerne kan beslutte, at borgerne kan visitere sig selv til t tilbud, der
træder i stedet for en madserviceordning.
3.12 Fjernelse af skærpet krav om skriftlig meddelelse af, hvilken hjælp der
er bevilget
3.12.1 Gældende ret
Efter
servicelovens
§ 89
i serviceloven
skal kommunalbestyrelsen oplyse
ansøgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter kapitel 16 i ser-
viceloven. Kommunalbestyrelsen kan ved mindre, begunstigende justerin-
ger i hjælpen undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til bor-
geren.
Efter §
22, §
23, stk. 1,
og § 25
i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
433 af 22. april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, kan
den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, forlange at få en skriftlig
begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågæl-
dende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndig-
heden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørel-
sen.
Efter § 9, stk. 3, i velfærdsaftaleloven skal kommunalbestyrelsen altid op-
lyse ansøgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter § 9, stk. 1, i
velfærdsaftaleloven. Det betyder, at Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune også ved afgørelser, hvor borgeren opnår
fuldt ud medhold, og ved afgørelser, hvor der er tale om mindre, begunsti-
gende justeringer, skal oplyse borgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er
bevilget.
Dette sikrer, at borgeren har mulighed for at vurdere, om borgeren
er enig i, at borgeren har fået fuldt ud medhold.
5
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0006.png
UDKAST
3.12.2 Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Det skærpede krav til skriftlig meddelelse, om hvilken hjælp der er bevilget,
som gælder for Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg
Kommune, er indført for, at borgeren og pårørende ved, hvilken hjælp der
er bevilget og for at sikre, at borgeren har mulighed for at vurdere, om bor-
geren er enig i, at borgeren har fået fuldt ud medhold. På baggrund af de
erfaringer, som Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg
Kommune har gjort sig indtil nu med velfærdsaftaleloven, er det vurderin-
gen, at det skærpede krav om skriftlighed i afgørelser ikke er proportionalt
med den administrative opgave, som det pålægger kommunerne. Det skal
særligt ses i lyset af, at formålet med velfærdsaftalerne er at frisætte kom-
munerne fra unødigt bureaukrati, regler og krav, for, at kommunerne i stedet
kan prioritere ressourcerne på en bedre borgernær velfærd.
3.12.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det skærpede krav til, at kommunerne skal meddele alle af-
gørelser om hjælp skriftligt, bortfalder, sådan at de tre kommuner, der har
indgået en velfærdsaftale på ældreområdet, vil skulle meddele afgørelser om
hjælp og støtte efter § 9, stk. 1, i velfærdsaftaleloven efter samme regler,
som gælder for alle landets kommuner efter § 89 i serviceloven.
Den foreslåede ordning vil medføre, at de tre kommuner, der har indgået
velfærdsaftaler på ældreområdet, ved mindre, begunstigende justeringer i
hjælpen vil kunne undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til
borgeren. Kravet om skriftlighed i afgørelser om hjælp og støtte vil således
svare til kravet, som gælder for andre kommuner efter serviceloven.
Ved mindre, begunstigende justeringer forstås mindre justeringer i hjælpen,
som udelukkende er begunstigende i form af tildeling af mere hjælp. I til-
fælde, hvor dele af borgerens hjælp også nedjusteres, vil den foreslåede be-
stemmelse ikke finde anvendelse, og borgeren vil i så fald skulle have en
skriftlig afgørelse.
Når det vurderes, om en ændring af hjælpen til en borger er en mindre, be-
gunstigende justering, bør der bl.a. lægges vægt på, hvilken betydning æn-
dringen har for den enkelte borger. Det vil f.eks. kunne indgå i vurderingen
af, hvorvidt en justering er mindre, om der er tale om en ydelse af samme
art eller om tildeling af en helt ny ydelse. Hvis der er tale om tildeling af en
anden form for ydelse, vil myndigheden skulle fremsende skriftlig oplys-
ning om dette til borgeren. Ligger den nye ydelse derimod i naturlig forlæn-
gelse af den hjælp, der allerede gives, vil der efter en konkret vurdering
6
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0007.png
UDKAST
kunne være tale om en mindre justering, der ikke medfører krav om en
skriftlig oplysning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
3.2.
3
Mulighed for forsøg med selvvisitation til
tilbud, der træder i stedet
for
madservice
3.23.1 Gældende ret
Efter servicelovens § 1, stk. 3, bygger den hjælp, der ydes efter serviceloven,
på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Afgørelser efter loven
træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
Yderligere fastslår servicelovens § 81, stk. 1, at formålet med at yde støtte
efter serviceloven til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller med særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sam-
menhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes be-
hov. Støtten skal ydes med det formål at styrke den enkeltes egne mulighe-
der og eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det om-
fang det er muligt for den enkelte.
Disse grundlæggende formålsbestemmelser er også gældende for de tre
kommuner, som er
omfattetomfattede
af den gældende velfærdsaftalelov.
Det fremgår således af § 9, stk. 1, i velfærdsaftaleloven, at hvis kommunal-
bestyrelsen beslutter, at § 83, stk. 1, 3 og 5, § 83 a, § 84, stk. 1, eller § 86 i
serviceloven helt eller delvist ikke skal gælde, skal kommunalbestyrelsen
fortsat tilbyde borgeren den hjælp, borgeren har behov for i forhold til bor-
gerens nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller særlige sociale
problemer. Det fremgår af § 9, stk. 2, at denne hjælp skal ydes på baggrund
af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og forudsætnin-
ger og i samarbejde med den enkelte.
Såvel i de tre kommuner, der er omfattede af velfærdsaftaleloven, som i de
resterende af landets kommuner, skal kommunen således visitere borgerne
til ydelser, som bl.a. praktisk hjælp, personlig pleje og madservice eller til-
bud, der træder i stedet for disse, ved at foretage en konkret og individuel
vurdering af den enkeltes behov. På den baggrund træffer kommunen en
afgørelse. Borgerne kan dermed ikke selv tilmelde sig ydelser.
7
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0008.png
UDKAST
3.23.2 Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Viborg Kommune beskriver i sin ansøgning, at ønsket om en fravigelse er
begrundet i at ville lave forsøg med, at borgere kan visitere sig selv til mad-
service ved at tilmelde sig på en hjemmeside med henblik på at lette admi-
nistrationen i visitationen.
Ved at frisætte Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune fra § 9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, ift.
tilbud, der træder i stedet for madservice, vil kommunerne få frihed fra at
skulle træffe afgørelse på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
den enkeltes behov.
Viborg Kommune beskriver i sin ansøgning, at ønsket
om en fravigelse er begrundet i at ville lave forsøg med, at borgere kan vi-
sitere sig selv til madservice ved at tilmelde sig på en hjemmeside med hen-
blik på at lette administrationen i visitationen.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at en imødekommelse
af ønsket om at kunne lave forsøg med selvvisitation til tilbud, der træder i
stedet for madservice, understøtter velfærdsaftalelovens formål om at skabe
større lokalt handlerum og udvikle velfærden. Det giver derfor også mening
at give velfærdskommunerne på ældreområdet mulighed herfor.
Det er yderligere ministeriets vurdering, at det er væsentligt, at muligheden
for
forsøg med selvvisitationat selvvisitere
til tilbud, der træder i stedet for
madservice ikke forringer borgernes mulighed for at modtage den hjælp og
støtte, som de har behov for, og at kommunalbestyrelsen derfor fortsat skal
være forpligtet til at sikre, at borgere, som ikke selv vil kunne tilmelde sig
ydelsen, der træder i stedet for madservice, også modtager tilbuddet.
3.23.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der skabes hjemmel i velfærdsaftaleloven til, at de tre kom-
muner, der er omfattet af velfærdsaftaleloven, kan stille et tilbud, der træder
i stedet for madservice efter servicelovens § 83, stk. 1, til rådighed for alle
borgere omfattet af velfærdsaftaleloven.
Det foreslås, at velfærdsaftalekommunerne derved vil kunne undlade at fo-
retage en konkret og individuel vurdering af behovet for et tilbud, der træder
i stedet for madservice efter servicelovens § 83, stk. 1, og i stedet give bor-
gere mulighed for selv at tilmelde sig det tilbud, der træder i stedet for mad-
service.
Dette medfører et fravalg af det skøn, som kommunerne ellers er
forpligtede til at foretage i sagsbehandlingen på ældreområdet.
Da kommu-
nalbestyrelsen ikke træffer en forvaltningsretlig afgørelse ved selvvisitation,
gælder der ikke krav om, at kommunerne skal oplyse borgeren skriftligt om
den bevilgede hjælp.
EndvidereLigeledes
vil forvaltningslovens krav om
bl.a. partshøring og begrundelsespligt ikke finde anvendelse.
8
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0009.png
UDKAST
Forslaget vil medføre, at borgere
selvselvstændigt
vil kunne tilmelde sig til-
buddet uden ansøgning og uden kommunalbestyrelsens vurdering. Dette vil
spare administrativt arbejde i kommunerne
ogsamt
lette borgernes tilgang
til ydelsen.
Kommunerne vil eksempelvis kunne stille tilbuddet til rådighed via en digi-
tal selvbetjeningsløsning. Brugen af selvvisitation vil kræve øget opmærk-
somhed på kommunens vejledningsforpligtelse. Dette gælder ikke mindst,
hvis kommunen anvender en digital selvbetjeningsløsning.
.
Kommunalbestyrelsen bør være opmærksom på at yde den fornødne vej-
ledning til borgerne både om selve tilbuddet, men også om hvordan man
som borger foretager tilmelding.
Det bemærkes i denne forbindelse, at kom-
munalbestyrelsen skal træffe afgørelse efter § 9 stk. 1, når en borger ikke
kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk. 1 eller ikke ønsker
at benytte et sådan tilbud.
For at sikre hjælp til de borgere, der ikke kan forventes
selvselvstændigt
at
kunne tilmelde sig et tilbud
eller ikke ønsker at benytte tilbuddet,
foreslås
det, at kommunalbestyrelsen skal være forpligtet til at foretage en konkret
og individuel vurdering af disse borgeres behov for et tilbud, der træder i
stedet for madservice efter serviceloven og bevilge dette tilbud. For denne
gruppe vil der være tale om, at
§ 9, stk. 2 og 3, finder anvendelse, og kom-
munen vil derfor skulle træffekommunen træffer
en afgørelse, og forvalt-
ningslovens regler vil derfor finde anvendelse. Det foreslås også, at kom-
munalbestyrelsen skal oplyse disse borgere skriftligt om den bevilgede
hjælp.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen ikke vilKommunalbestyrelsen vil
ikke
kunne undlade at yde hjælp efter den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslå-
ede § 9 a, stk. 1, i velfærdsaftaleloven til borgere, som enten ikke er bekendt
med tilbuddet,
eller
som ikke er i stand til at tilmelde sig
eller ikke ønsker
at benytte sig af tilbuddet.
Kommunen vil i den forbindelse skulle være op-
mærksom på, at især ældre borgere kan have udfordringer ved anvendelse
af digitale løsninger, ligesom nogle kan være fritaget fra anvendelse af di-
gital post fra det offentlige.
Kommunen kan eksempelvis blive gjort op-
mærksom på borgerens udfordringer i forhold til digitale løsninger i forbin-
delse med forebyggende hjemmebesøg og henvendelser fra pårørende m.v.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at begrænse
tilbuddet om selvvisitation ved at fastsætte aldersgrænser. Såfremt kommu-
9
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0010.png
UDKAST
nen har fastsat en aldersgrænse, vil kommunen – for så vidt angår de bor-
gere, som derved ikke omfattes af tilbuddet om selvvisitation – fortsat skulle
anvende de almindelige regler i velfærdsaftaleloven, hvorefter kommunen
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af borgerens behov skal
bevilge borgeren den hjælp, der er brug for, ligesom kommunen skal give
borgeren skriftlig oplysning om det bevilgede. For denne gruppe vil der
være tale om, at kommunen træffer en afgørelse, og forvaltningslovens reg-
ler vil derfor finde anvendelse.
Muligheden for at sætte en aldersgrænse skal imødegå, at alle borgere, som
ikke modtager de specialiserede ydelser, som er nævnt i § 8, stk. 2, i vel-
færdsaftaleloven umiddelbart vil kunne tilmelde sig den tilbudte ordning.
Kommunen vil eksempelvis kunne begrænse tilbuddet til kun at gælde for
ældre borgere over en vis alder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne beror på, i hvil-
ket omfang de udvalgte kommuner gør brug af lovforslagets mulighed for
at fravige lovgivning på ældreområdet. Eventuelle mer- eller mindreudgifter
som følge af muligheden for at fravige lovgivning på ældreområdet afholdes
af den enkelte kommune. Kommunens eventuelle besparelser vil ligeledes
tilfalde kommunen selv. Da de omfattede kommuner er sat fri af statslig
regulering med henblik på at skabe øget kvalitet og plads til faglighed i vel-
færden på ældreområdet, antages lovforslaget ikke i væsentligt omfang at
indebære negative økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten og regionerne.
Det er endvidere Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at lov-
forslaget overholder de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Med særlig relevans for vurderingen heraf er forslaget om at give kommu-
nerne mulighed for at stille
forsøg med selvvisitation tilet
tilbud, der træder
i stedet for madservice, til rådighed for alle borgere omfattede af loven, så-
ledes at borgere uden ansøgning
selvselvstændigt
vil kunne tilmelde sig
ydelsen, f.eks. via en digital selvbetjeningsløsning. Forslaget indebærer der-
med mulighed for forsøg med selvvisitation
(Princip 2: Digital kommunika-
tion)..
10
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0011.png
UDKAST
Forslaget ændrer ikke på, hvorvidt borgere og andre kan kommunikere di-
gitalt med kommunerne. Der er med forslaget taget højde for, at især ældre
borgere kan have digitale udfordringer, hvilket er særligt relevant i forhold
til eventuel anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning på kommunens
hjemmeside. For at sikre hjælp til de borgere, der ikke kan forventes
selv-
selvstændigt
at kunne tilmelde sig et tilbud, der træder i stedet for madser-
vice, forpligtes kommunerne til at træffe en afgørelse på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af disse borgeres behov for hjælpen, lige-
som kommunerne forpligtes til at oplyse disse borgere skriftligt om den be-
vilgede hjælp. Kommunerne vil derfor ikke kunne afvise at yde hjælpen til
borgere, som ikke er i stand til at kommunikere digitalt.
Forslaget understøtter desuden, at der kan ske en automatisk sagsbehandling
inden for gældende lovgivning på ældreområdet. Forslaget om at give mu-
lighed for
forsøg med
selvvisitation til et tilbud, der træder i stedet for mad-
service, medfører et fravalg af det skøn, som kommunerne ellers er forplig-
tede til at foretage i sagsbehandlingen på ældreområdet. Når borgerne gives
mulighed for selv at visitere sig til et tilbud, f.eks. ved digital tilmelding,
frigøres der tid og ressourcer i kommunerne til varetagelsen af mere kom-
plekse sagstyper, hvor der er et større behov for det fagprofessionelle skøn
(Princip 3: Muliggør automatisk sagsbehandling)..
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de kommuner, der
foreslås omfattet af velfærdsaftaleloven beror på, i hvilket omfang de ud-
valgte kommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at fravige
velfærds-
aftalelovens krav om skriftlighed og mulighed for forsøg med selvvisitation
til tilbud, der træder i stedet for madservicelovgivning på ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for borgerne i
de kommuner, der foreslås omfattet af velfærdsaftaleloven, idet det grund-
læggende mål med velfærdsaftalerne og den tilknyttede yderligere frihed fra
lovgivning og kommunal regulering m.v. er at give kommunen, tilbud, le-
dere og medarbejdere mulighed for at kunne gentænke tilrettelæggelsen af
indsatserne og med udgangspunkt i lokale ønsker og behov samt medarbej-
dernes faglighed at skabe de bedst mulige tilbud til gavn for kommunens
borgere.
Det grundlæggende formål er således at give et løft i kvaliteten,
11
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0012.png
UDKAST
nærværet og omsorgen for den enkelte borger inden for de udvalgte vel-
færdsområder.
Fravigelse af krav om skriftlighed vil give medarbejderne mere tid med bor-
gere, der modtager hjælp efter velfærdsaftaleloven, da medarbejderne vil
skulle bruge mindre tid på at oplyse ansøgeren skriftligt om, hvilken hjælp
der er bevilget.
Med muligheden for at lave
forsøg med
selvvisitation til tilbud, der træder i
stedet for madservice, vil borgerne i Langeland Kommune, Middelfart
Kommune og Viborg Kommune få mulighed for selv at vurdere, hvorvidt
de har behov for et tilbud, der træder i stedet for madservice, hvilket kan
give
mereen oplevelse af
frihed for den enkelte borger. Samtidig har kom-
munen pligt til at sikre, at
de borgere, der ikke har mulighed for at anvende
selvbetjeningsløsningen, fortsat får hjælp.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
27. februar 2023…
til den
27.
marts 2023…
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks Almene Boliger, Børne- og Un-
dervisningsministeriet, Center for Sund Aldring – KU, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Di-
akonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH),
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-
skolerne – Bestyrelserne, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De sammenvir-
kende Menighedsplejere, DemensKoordinatorer i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergotera-
peutforeningen, Erhvervsministeriet, Faglige Seniorer, Finansministeriet,
12
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0013.png
UDKAST
FOA – Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS), Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), HK Kommunal, Institut for Menneskerettighe-
der, Justitsministeriet, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomst-
ansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet, Langeland Kommune, LO’s
Faglige Seniorer, Lægeforeningen, Middelfart Kommune, National Videns-
center for Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre,
Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsforbundet, SUFO (Landsfor-
eningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg),
Sundhedsstyrelsen, Viborg Kommune, VIVE, Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Eventuelle mindreudgifter tilfalder Eventuelle merudgifter afholdes af
konsekvenser for kommunerne.
kommunerne.
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Lovforslagets konsekvenser afhænger Da formålet med lovforslaget er at
ringskonsekven- af, hvorvidt de kommuner, der fore- give kommunerne frihed til at fravige
ser for stat, kom- slås omfattet af velfærdsaftaleloven, krav om skriftlighed og lave
forsøg
muner og regio- gør brug af lovforslagets mulighed for
med
selvvisitation til
tilbud, der træ-
ner
at fravige krav om skriftlighed og lave
der i stedet for
madservice, vil det
forsøg med
selvvisitation til
tilbud,
give plads til at kommunerne løse de-
der træder i stedet for
madservice. Det res opgaver mere effektivt, hvorfor
er formålet med lovforslaget, at kom- implementeringskonsekvenserne
munerne skal bruge frisættelsen til at forventes at modsvares af tids- og
løse opgaverne på ældreområdet mere ressource-besparelser i form af mere
effektivt og dermed frigive ressourcer, effektive arbejdsgange.
som de kan anvende til kernevelfær-
den.
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
13
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0014.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative Lovforslagets administrative konse-
Ingen Lovforslagets administrative
konsekvenser for kvenser for borgerne afhænger af,
konsekvenser for borgerne afhænger
borgerne
hvorvidt de udvalgte kommuner gør
af, hvorvidt de udvalgte kommuner,
brug af lovforslagets mulighed for at
der indgås velfærdsaftaler med, gør
fravige krav om skriftlighed og lave
brug af lovforslagets mulighed for at
forsøg med
selvvisitation til
tilbud, fravige krav om skriftlighed og lave
der træder i stedet for
madservice.
selvvisitation til madservice.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med
de
fem principper-
principperne
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
14
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0015.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 89 i serviceloven skal kommunalbestyrelsen oplyse ansøgeren skrift-
ligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter kapitel 16 i serviceloven. Kom-
munalbestyrelsen kan dog ved mindre, begunstigende justeringer i hjælpen
undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i velfærdsaftaleloven, at kommunalbestyrelsen
skal oplyse borgeren skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget efter § 9,
stk. 1, i velfærdsaftaleloven.
Efter § 9, stk. 3, er kommunalbestyrelsen forpligtet til
altid
at sende en
skriftlig meddelelse om, hvilken hjælp der er bevilget efter regler udstedt i
medfør af § 9, stk. 1. Det betyder, at også ved afgørelser, hvor borgeren
opnår fuldt ud medhold, og der er tale om en mindre justering, skal borgeren
oplyses skriftligt om, hvilken hjælp der er bevilget.
Efter §
22, §
23, stk. 1,
og § 25
i forvaltningsloven kan den, der har fået en
afgørelse meddelt mundtligt forlange at få en skriftlig begrundelse for afgø-
relsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage
efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.
Efter en almindelig uskreven retsgrundsætning kan en forvaltningsmyndig-
hed ikke uden videre tilbagekalde en afgørelse, som adressaten ønsker at
fastholde, og som er begunstigende. Forvaltningsmyndigheden har dog un-
der visse omstændigheder ret til at tilbagekalde sine gyldige afgørelser.
Hvorvidt der i det konkrete tilfælde er hjemmel til at tilbagekalde til ugunst
for adressaten, beror på en afvejning af hensynet til adressatens berettigede
forventninger på den ene side og hensynet til de modstående – normalt of-
fentlige – interesser i at få ophævet den oprindelige afgørelse på den anden
side. Adressatens berettigede forventninger står forholdsvis stærkt i denne
sammenhæng. Der gælder et grundlæggende krav til myndigheden om, at
den kan anføre en relevant (saglig) grund for at tilbagekalde en forvaltnings-
akt.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0016.png
UDKAST
Det foreslås, at det som
2. pkt.
i
§ 9, stk. 3,
i velfærdsaftaleloven indsættes,
at kommunalbestyrelsen ved mindre, begunstigende justeringer i hjælpen
kan undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 3, 2. pkt., vil medføre, at kommunal-
bestyrelserne i Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg
Kommune ikke vil være forpligtede til at sende en skriftlig meddelelse til
borgeren, hvis der træffes afgørelse om mindre, begunstigende justeringer i
den hjælp og støtte, som borgeren modtager. Kravene til skriftlighed i afgø-
relser om hjælp og støtte vil således svare til de krav, som gælder for alle
andre kommuner, jf. § 89 i serviceloven.
Ved mindre, begunstigende justeringer forstås mindre justeringer i hjælpen,
som udelukkende er begunstigende i form af tildeling af mere hjælp, og hvor
borgeren får fuldt ud medhold. I tilfælde, hvor dele af borgerens hjælp også
nedjusteres og i tilfælde, hvor borgeren ikke får fuldt ud medhold, dvs. at
borgeren ønsker mere hjælp end, der bevilges, vil bestemmelsen ikke finde
anvendelse, og borgeren vil i så fald skulle have en skriftlig afgørelse.
Når det vurderes, om en ændring af hjælpen til en borger er en mindre, be-
gunstigende tilpasning, bør der bl.a. lægges vægt på, hvilken betydning æn-
dringen vil have for den enkelte borger. Det vil f.eks. kunne indgå i vurde-
ringen af, hvorvidt en tilpasning er mindre, om der er tale om en ydelse af
samme art eller om tildeling af en helt ny ydelse. Hvis der er tale om tilde-
ling af en anden form for ydelse, bør myndigheden fremsende skriftlig op-
lysning om dette til borgeren. Ligger den nye ydelse derimod i naturlig for-
længelse af den hjælp, der allerede gives, vil der efter en konkret vurdering
kunne være tale om en mindre tilpasning, der ikke medfører krav om en
skriftlig oplysning.
Det vil være væsentligt, at vurderingen af, om der er tale om en mindre,
begunstigende tilpasning af hjælpen, tager afsæt i den seneste skriftlige op-
lysning, som kommunen har givet borgeren om, hvilken hjælp der er bevil-
get. Hvis der har været foretaget en række mindre, begunstigende justeringer
af hjælpen, uden at der er fremsendt en ny skriftlig oplysning til borgeren,
må det vurderes konkret, om der ved en yderligere tilpasning af hjælpen, der
isoleret set er både mindre og begunstigende, samlet set er foretaget så væ-
sentlige ændringer, at der vil skulle gives borgeren skriftlig oplysning om
den samlede tildelte hjælp.
Generelt skal myndigheden efter almindelige forvaltningsretlige regler no-
tere alle, herunder mindre, begunstigende tilpasninger af den tildelte hjælp
og støtte i borgerens sagsakter.
Det følger af offentlighedslovens § 12 stk.
16
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0017.png
UDKAST
2, at en myndighed m.v. skal i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse,
endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt,
der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Det følger af god forvalt-
ningsskik, at en mundtligt meddelt afgørelse skal noteres på sagen.
Hvis
dette ikke sker, vil det ikke efterfølgende med tilstrækkelig sikkerhed kunne
fastslås, hvad indholdet af den meddelte afgørelse er.
Herudover fremgår det af forvaltningslovens § 9, stk. 1, om retten til aktind-
sigt, at en part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet en afgørelse af en
forvaltningsmyndighed, kan forlange at blive gjort bekendt med sagens do-
kumenter. Borgeren vil således til enhver tid kunne gøre krav på oplysning
om den samlede hjælp, der er bevilget.
Da den foreslåede bestemmelse alene omhandler mindre, begunstigende ju-
steringer, som samtidig giver borgeren fuldt ud medhold, kan borgeren der-
for ikke forlange at få en skriftlig begrundelse for den mundligt meddelte
afgørelse i medfør af forvaltningslovens § 23.
I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen meddeler helt eller delvist afslag
på hjælp, vil det i øvrigt følge af forvaltningslovens § 22, at en afgørelse,
der meddeles skriftligt, skal begrundes, medmindre ansøgeren får fuldt ud
medhold. Samtidig vil afgørelser, der
meddeles skriftligt, og som
kan påkla-
ges til anden forvaltningsmyndighed, skulle være ledsaget af en klagevej-
ledning, jf. forvaltningslovens § 25.
Kravene til tilbagekaldelse af en ikke skriftligt meddelt mindre begunsti-
gende justering vil være de samme som ved en skriftligt meddelt afgørelse.
Formålet med den foreslåede ændring er at undgå unødige bureaukratiske
krav til forvaltning af ældreområdet for de kommuner, der er omfattet af
velfærdsaftaleloven, og give dem så stor frihed som muligt til at tilrette-
lægge organiseringen og leveringen af hjælp og støtte efter lokale forhold
for dermed at skabe kvalitet og nærhed for borgerne. Baggrunden for æn-
dringen er således, at kravene om skriftlig meddelelse af afgørelser om
hjælp og støtte efter velfærdsaftaleloven ikke
bør væreer
strengere
end, men
svarer til
de krav, som stilles til landets øvrige kommuner efter serviceloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af servicelovens § 1, stk. 3, at hjælpen efter serviceloven bygger
på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar
for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for
17
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0018.png
UDKAST
den enkelte. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde
med den enkelte. Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og
økonomiske hensyn.
Af servicelovens § 81 fremgår, at formålet med at yde støtte efter servicelo-
ven til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med sær-
lige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende
og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov. Støtten skal
ydes med det formål at styrke den enkeltes egne muligheder og eget ansvar
for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for
den enkelte. Desuden er formålet at medvirke til at sikre, at den enkelte kan
fastholde sit aktuelle funktionsniveau og at yde kompensation, omsorg og
pleje.
Af velfærdsaftalelovens § 9, stk. 1, fremgår det, at hvis kommunalbestyrel-
sen beslutter, at § 83, stk. 1, 3 og 5, § 83 a, § 84, stk. 1, eller § 86 i service-
loven helt eller delvist ikke skal gælde, skal kommunalbestyrelsen fortsat
tilbyde borgeren den hjælp, borgeren har behov for i forhold til borgerens
nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne eller særlige sociale proble-
mer. Det fremgår af § 9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, at hjælpen efter § 9,
stk. 1, skal ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering i forhold
til den enkeltes behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Det er således efter gældende ret ikke muligt at stille hjælp til rådighed som
et tilbud, som borgeren selv visiterer sig til.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse som
§ 9 a, stk. 1,
hvorefter kom-
munalbestyrelsen, hvis denne beslutter, at § 83, stk. 1, i serviceloven om
madservice helt eller delvist ikke skal gælde, kan træffe beslutning om at
opfylde sin forpligtelse efter § 9, stk. 1, i velfærdsaftaleloven, for så vidt
angår madservice, ved at stille et tilbud, der træder i stedet for madservice,
til rådighed for alle borgere.
Kommunalbestyrelsen træffer ikke afgørelser
om tilbud efter denne bestemmelse.
Det følger af Omfattet er dog ikke§
8, stk.
2 og 3, i velfærdsaftaleloven, at
kommunalbestyrelsen ikke kan fravige serviceloven og friplejeboligloven,
for så vidt angår
borgere, der modtager hjælp efter §§ 85, 95-100, 103, 104,
107, 108, 114 eller 118 i serviceloven og/eller borgere, der benytter deres
ret efter § 3 i friplejeboligloven til frit at vælge at indgå lejeaftale med en
friplejeboligleverandør om en plejebolig eller en lignende boligform, der er
beliggende i en anden kommune,
jf.
§ 8, stk.
. Denne gruppe borgere vil
18
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0019.png
UDKAST
derfor heller ikke være omfattet af den foreslåede bestemmelse. 2 og 3, i
velfærdsaftaleloven.
1. pkt. i den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Langeland Kommune,
Middelfart Kommune og Viborg Kommune uden indledende visitation af
den enkelte borger vil kunne stille et tilbud, der træder i stedet for madser-
vice, til rådighed for alle borgere.
Efter den foreslåede bestemmelses 2. pkt. træffer kommunalbestyrelsen ikke
afgørelser om tilbud efter bestemmelsen. Beslutter kommunalbestyrelsen at
stille et tilbud, der træder i stedet for madservice, til rådighed for alle bor-
gere, vil forvaltningsloven ikke finde anvendelse, da der ikke vil være tale
om en afgørelse.
Det foreslås med § 9 a,
stk. 2,
at hvis kommunalbestyrelsen har truffet en
beslutning efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, vil § 9, stk. 2 og
3, ikke finde anvendelse, for så vidt angår tilbud, der træder i stedet for mad-
service.
Bestemmelsen vil medføre, at kommunerne, der er
omfattetomfattede
af
velfærdsaftaleloven, vil kunne undlade at foretage en konkret og individuel
vurdering af behovet for et tilbud, der træder i stedet for madservice efter
servicelovens § 83, stk. 1, og i stedet lade alle borgere tilmelde sig dette
tilbud selv.
Forslaget vil dermed muliggøre forsøg med
selvvisitationselvvisitering
til
et
tilbuden ydelse,
der træder i stedet for madservice, idet borgere uden ansøg-
ning
selvselvstændigt
vil kunne tilmelde sig ydelsen, f.eks. via en digital
selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside.
Kommunalbestyrelsen bør i den forbindelse være opmærksom på at yde den
fornødne vejledning til borgerne, både om selve tilbuddet, men også om
hvordan man som borger foretager tilmelding.
Det bemærkes i denne for-
bindelse, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse efter § 9 stk. 1, når
en borger ikke kan forventes selv at kunne tilmelde sig et tilbud efter stk. 1
eller ikke ønsker at benytte et sådan tilbud.
Bestemmelsen vil endvidere medføre, at kommunalbestyrelsen ikke vil
være forpligtet til at give borgeren skriftlig oplysning om den bevilgede
ydelse på baggrund af borgerens tilmelding.
Bestemmelsen vil desuden medføre, at kommunen ikke forud for borgerens
selvvisitation til ydelsen vil skulle foretage en vurdering af, om borgeren er
i personkredsen for praktisk støtte til madlavning i hjemmet.
19
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0020.png
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, betyder, at alle kommunens bor-
gere, vil have mulighed for at visitere sig til ydelsen, bortset fra de borgere,
som modtager en ydelse målrettet personer med et handicap efter servicelo-
vens §§
85, 95-100, 103, 104, 107, 108, 114 eller 118.
Endvidere bemærkes,
at kommunen efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 4, i velfærdsaf-
taleloven vil have mulighed for at beslutte at begrænse tilbuddet efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, ved fastsættelse af aldersgrænser. Det
er ministeriets vurdering, at der ikke herved foreligger usaglig forskelsbe-
handling af personer med handicap, da denne gruppe har et specialiseret be-
hov for en samlet helhedsorienteret indsats. Et sådant behov vil ikke i for-
nødent omfang kunne tilgodeses ved en selvvisitationsordning.
Det foreslås med § 9 a,
stk. 3,
at kommunalbestyrelsen skal træffe
en
afgø-
relse
efter § 9, stk. 1,
når en borger ikke kan forventes
selvselvstændigt
at
kunne tilmelde sig et tilbud efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk.
1
eller ikke ønsker at benytte et sådant tilbud. Kommunalbestyrelsen skal i
sådanne tilfælde1, og
uanset den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, skal
opfylde de i § 9, stk. 2 og 3, anførte forpligtelser.
I forbindelse med forsøg efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, må
kommunalbestyrelsen være særligt opmærksom på borgere, som ikke selv
er i stand til at tilmelde sig tilbuddet.
For at sikre hjælp til de borgere, der ikke kan forventes
selvselvstændigt
at
kunne tilmelde sig kommunens tilbud
eller ikke ønsker at benytte det,
fore-
slås det, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at træffe en afgørelse på bag-
grund af en konkret og individuel vurdering af disse borgeres behov for et
tilbud, der træder i stedet for madservice, ligesom det foreslås, at kommu-
nalbestyrelsen skal oplyse disse borgere skriftligt om den bevilgede hjælp.
Kommunalbestyrelsen vil derfor ikke kunne afvise at yde hjælpen til bor-
gere, som ikke er i stand til selv at tilmelde sig
eller som ikke ønsker at
tilmelde sig..
Kommunalbestyrelsen vil i den forbindelse også skulle være
opmærksom på, at især ældre borgere kan have udfordringer ved anvendelse
af
digitale selvbetjeningsløsningerIT.
I vurderingen af hvorvidt borgeren er i stand til at selv at tilmelde sig,Ek-
sempelvis
vil det
eksempelvis
kunne indgå
i vurderingen,
at borgeren er fri-
taget for anvendelse af digital post fra det offentlige. Også mere generelle
overvejelser om borgerens personlige og helbredsmæssige forhold bør indgå
i vurderingen, f.eks. om borgerens fysiske og mentale ressourcer, evne til
20
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0021.png
UDKAST
egenomsorg samt netværk.
Kommunen kan eksempelvis blive gjort op-
mærksom på borgerens udfordringer i forhold til digitale løsninger i forbin-
delse med forebyggende hjemmebesøg og henvendelser fra pårørende m.v.
Der ligger derfor i den foreslåede bestemmelse endvidere en forpligtelse for
kommunalbestyrelsen til at være opsøgende i forhold til at yde den nødven-
dige hjælp til borgerne og foretage sædvanlig sagsoplysning i den hen-
seende.
Vurderingen af, om en borger kan forventes selvstændigt at kunne tilmelde
sig kommunens tilbud efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, vil
ikke være en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, men alene en procesle-
dende beslutning. Beslutningen vil derfor ikke kunne påklages.
Det foreslås med § 9 a,
stk. 4,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte at be-
grænse tilbuddet efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 1, ved fast-
sættelse af aldersgrænser.
Hvis kommunalbestyrelsen har fastsat en aldersgrænse, finder § 9, stk. 2 og
3, fortsat anvendelse for personer, der grundet aldersgrænsen ikke omfattes
af tilbuddet.
Bestemmelsen
gør denåbner det op for en bred
potentiel målgruppe for ydel-
sen
bred,
når ydelsesmodtagerne ikke begrænses af kommunens konkrete
og individuelle vurdering af behovet. Vælger kommunalbestyrelsen at fast-
sætte en eller flere aldersgrænser i medfør af den foreslåede bestemmelse i
§ 9 a, stk. 4, vil kommunen derved have mulighed for at målrette ydelsen til
eksempelvis ældre borgere, eller til den aldersgruppe, som erfaringsmæssigt
er modtagere af madservice i kommunen. Der vil således være mulighed for
at fastsætte såvel en øvre som en nedre aldersgrænse.
Såfremt kommunalbestyrelsen har fastsat en aldersgrænse, vil den være for-
pligtet til at foretage en konkret og individuel vurdering af borgerens behov
for hjælp for borgere, der grundet aldersgrænsen ikke omfattes af tilbuddet...
Det er alene muligheden for selvvisitation
til tilbud, der træder i stedet for
madservice,
som vil kunne aldersbegrænses.
Formålet med forslaget til § 9 a er at give kommunalbestyrelserne mulighed
for at lave forsøg med selvvisitation til et tilbud, der træder i stedet for mad-
service, ved at borgeren selv vil kunne tilmelde sig på en hjemmeside med
henblik på at mindske det administrative bureaukratiet i visitationen. Bag-
grunden for den foreslåede bestemmelse er, at Social-, Bolig- og Ældremi-
nisteriet har modtaget en ansøgning fra Viborg Kommune med ønske om at
21
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0022.png
UDKAST
fravige § 9, stk. 2, i velfærdsaftaleloven, der fastslår, at kommunen skal
træffe afgørelse om hjælp og støtte på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkeltes behov, netop med henblik på at etablere
forsøg
med selvvisitation til tilbud, der træder i stedet foren selvvisitationsordning
til
madservice.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 3.3.3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Dette vil indebære, at Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner først vil
kunne gennemføre forsøg efter de i dette lovforslag foreslåede bestemmel-
ser fra den 1. juli 2023.
Den enkelte kommune beslutter i praksis selv, hvornår kommunens fravalg
af regler træder i kraft.
22
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 879 af 12. maj 2021 om
velfærdsaftaler på ældreområdet
foretages følgende ændringer:
§ 9.
Hvis kommunalbestyrelsen be-
slutter, at § 83, stk. 1, 3 og 5, § 83
a, § 84, stk. 1, eller § 86 i lov om
social service helt eller delvis ikke
skal gælde, skal kommunalbesty-
relsen fortsat tilbyde borgeren den
hjælp, borgeren har behov for i for-
hold til borgerens nedsatte fysiske
eller psykiske funktionsevne eller
særlige sociale problemer.---
Stk.
2. Hjælp efter stk. 1, skal
ydes på baggrund af en konkret og
individuel vurdering i forhold til
den enkeltes behov og forudsætnin-
ger og i samarbejde med den en-
kelte.
Stk. 2.
---
Stk.
3. Kommunalbestyrelsen
skal oplyse borgeren skriftligt om,
hvilken hjælp der er bevilget efter
stk. 1.
Stk.
4. Betingelsen i § 3, stk. 3,
i lov om friplejeboliger om certifi-
cering anses for borgere, hvor kom-
munalbestyrelsen har truffet en af-
gørelse efter regler fastsat i medfør
af § 9, stk. 5, for opfyldt, såfremt
1.
I
§ 9, stk. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen kan ved
mindre, begunstigende justeringer i
hjælpen undlade at fremsende en ny
skriftlig oplysning herom til borge-
ren.«
2.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ
9 a.
Hvis kommunalbestyrel-
sen beslutter, at § 83, stk. 1, i lov
om social service helt eller delvist
ikke skal gælde, kan kommunalbe-
styrelsen
træffe beslutning om at
opfylde
sine forpligtigelsesin for-
pligtelse
efter § 9, stk. 1, for så vidt
angår madservice, ved at stille et
tilbud, der træder i stedet for mad-
service, til rådighed,
jf. dog stk. 3
for alle borgere omfattede af denne
lov. Kommunalbestyrelsen træffer
ikke afgørelser om tilbud efter
denne bestemmelse.
Stk. 2.
§ 9, stk. 2 og 3, finder ikke
anvendelse for så vidt angår tilbud,
der træder i stedet for madservice,
hvis kommunalbestyrelsen har truf-
fet en beslutning efter stk. 1.
23
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Orientering om justeringer i forslag til lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet pba. lovteknisk høring i Justitsministeriet, fra ældreministeren
2680662_0024.png
UDKAST
friplejeboligleverandøren er certifi-
ceret til at levere et tilbud efter lov
om social service, der modsvarer
det tilbud, som kommunalbestyrel-
sen har truffet afgørelse om efter
regler fastsat i medfør af § 9, stk. 5.
Stk.
5. Kommunalbestyrelsen
fastsætter nærmere regler om hjælp
efter stk. 1 i forhold til hjælpens art
og udførelse.4-5.
---
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen
skal træffe
en
afgørelse
efter § 9,
stk. 1,
når en borger ikke kan for-
ventes
selvselvstændigt
at kunne
tilmelde sig et tilbud efter
denne be-
stemmelses stk. 1, eller ikke ønsker
at benytte et sådant tilbud. Kommu-
nalbestyrelsen stk. 1, og
skal
i så-
danne tilfælde
uanset
denne be-
stemmelses
stk. 2, opfylde de i § 9,
stk. 2 og 3, anførte
forpligtigelser-
forpligtelser.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan
beslutte at begrænse tilbuddet efter
stk. 1, ved fastsættelse af alders-
grænser.
Hvis kommunalbestyrel-
sen har fastsat en aldersgrænse, fin-
der § 9, stk. 2 og 3, fortsat anven-
delse for personer, der grundet al-
dersgrænsen ikke omfattes af til-
buddet.«
24