Ældreudvalget 2022-23 (2. samling)
ÆLU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2678886_0001.png
Afregning af friplejehjem
– problemer og løsninger
Søren Kjær Foged, Chefanalytiker, VIVE
Ulf Hjelmar, Professor mso, VIVE
Oplæg om evaluering af afregningssystemet for
friplejehjem for Ældreudvalget i Folketinget.
22. marts 2023
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0002.png
Dagsorden
1.
Kort intro: Om friplejehjem og afregningssystemer
2.
Evaluering: Hvordan er det gået med det ”nye” afregningssystem fra 2015?
3.
Oplæg til (kort) debat
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0003.png
1.
Om friplejehjem og
afregningssystemer
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0004.png
Friplejeboligloven og friplejehjem
Formålet
med friplejeboligloven handler ikke primært
om økonomi – men om
udbud, valgfrihed
og
konkurrence på kvalitet.
Friplejehjem både ligner og er forskellig fra andre
plejecentre.
Ligheder:
Leverer hjælp til ældre, der er visiteret til
en plejebolig. Og mindst til det serviceniveau, som
er bestemt af kommunen.
Forskelle:
Større styringsfrihed end andre
plejecentre. Herunder mulighed for at sige nej til
borgere og sælge tilkøbsydelser.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0005.png
Formålet med det nye
afregningssystem
Tidligere afregningssystem indtil 2015:
National takstmodel i tre moduler.
Nyt afregningssystem efter 2015:
Ambition om at skabe sammenhæng mellem
den enkelte kommunes omkostninger og
taksten (overgangsperiode på 10 år) .
”Formålet
med afregningsreglerne, der
blev indført pr. 1. juli 2015, er at sikre
sammenhæng mellem taksterne for
friplejeboligleverandørerne og det
omkostnings- og serviceniveau, der
eksisterer i den enkelte kommune.”
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0006.png
Udmøntet i to takstmodeller
Afregningsprincipperne udmøntet i følgende to-trins forhandlingsmodel på baggrund af
kommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger:
Trin 1 - Aftalt takstmodel.
Friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen i den
kommune, der har visiteret borgeren (visitationskommunen), kan med udgangspunkt i
leverandørens vejledende takster
aftale
en pris.
Trin 2 - Kommunal takstmodel.
Indgås der ikke en aftale mellem kommunalbestyrelsen og
friplejeboligleverandøren, skal afregningspriserne
fastsættes
af kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor friplejeboligerne ligger (beliggenhedskommunen).
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0007.png
2.
Evaluering:
Hvordan er det gået med det ”nye”
afregningssystem fra 2015?
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0008.png
Evalueringens metode
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0009.png
Hovedresultater
Formålet om sammenhæng mellem omkostninger og takst er
”i nogen grad opfyldt”
På nogle områder går det meget godt:
Marked for friplejehjem i vækst
Godt samarbejde
om takstfastsættelse (herunder
opbakning til formål og principper)
Afregningsmodeller findes brugbare
Men der er også vigtige
opmærksomhedspunkter:
Leverandører
oplever svær forhandlingsposition
- og oplever i nogle tilfælde, at takster er urealistisk lave
Takster for
udenbys borgere
Transaktionsomkostninger
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0010.png
Marked for friplejehjem i vækst
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0011.png
Leverandører på markedet
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0012.png
Godt samarbejde om takstfastsættelse
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0013.png
Afregningsmodeller findes brugbare
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0014.png
Leverandører oplever svær forhandlingsposition
- og oplever i nogle tilfælde at takster er urealistisk lave
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0015.png
Udenbys borgere og transaktionsomkostninger
Udenbys borgere
Transaktionsomkostninger
Afregningssystemet giver mulighed for, at
friplejehjem kan aftale en
anden (fx højere)
takst
for udenbys borgere.
Kan måske give anledning til, at der ikke altid
er
sammenhæng
mellem den enkelte
kommunes omkostninger og taksten?
Friplejehjem forklarer at taksten i disse
tilfælde aftales med udgangspunkt i det
konkrete plejebehov.
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0016.png
Opsummering
Formålet om sammenhæng mellem omkostninger og takst er
”i nogen grad opfyldt”
På nogle områder går det meget godt:
Marked for friplejehjem i vækst
Godt samarbejde
om takstfastsættelse (herunder
opbakning til formål og principper)
Afregningsmodeller findes brugbare
Men der er også vigtige
opmærksomhedspunkter:
Leverandører
oplever svær forhandlingsposition
– og oplever i nogle tilfælde, at takster er urealistisk lave
Takster for
udenbys borgere
Transaktionsomkostninger
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0017.png
3.
Oplæg til (kort) debat
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0018.png
Problemer og løsningsforslag
Problemer
Rimelig sammenhæng mellem takster og
service- og omkostningsniveau – men:
Løsningsforslag
Ikke umiddelbart behov for grundlæggende
nyt afregningssystem – men måske behov
for justeringer ift. politiske målsætninger:
1.
Komplekse beregninger for kommunen
og transaktionsomkostninger
1.
Klarere vejledning om takstberegninger
2.
Kontrolenhed – rådgivning, klage
3.
Ekstern revisorgodkendelse
4.
Nationale/regionale gennemsnitstakster
for dele af afregningstaksten
2.
Svært for leverandører at eftergå
beregninger – er aftaleparter ligestillede
og hvad med små leverandører?
3.
Relativ stor variation i døgntakst (39 %)
4.
Afregningspriser kendes, kvalitet kendes
ikke tilstrækkeligt til at styre efter
5.
Opkvalificering/kurser for medarbejdere
6.
Yderligere viden: Kvalitet, skævheder
ÆLU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Præsentationsmateriale fra VIVE om rapporten "Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem, 2023" den 22. marts 2023
2678886_0019.png
Læs mere:
-
Ernst & Young for Dansk Erhverv og Selveje Danmark (2019):
Friplejeboliger: Analyse af den anvendte
afregningsmodel.
FOA (2020):
Friplejehjem. Et privat alternativ.
Foged, S. K. & Hjelmar, U. (2023).
Evaluering af afregningssystemet for friplejehjem.
VIVE.
Foged, S. K. (2023, 9 January).
Vive: Vi mangler viden om mulige fordele ved friplejehjem.
Altinget.
Foged, S. K. & Hjelmar, U. (2023, 1 February).
Vive med ny evaluering: Vi skal tale om, hvordan friplejehjem og
kommuner ligestilles økonomisk.
Altinget.
Hjelmar, Ulf, Yosef Bhatti, Tine Rostgaard, Ole Helby Petersen, Karsten Vrangbæk, Patricia Thor Larsen og Lily
Michelle Molsbergen Jacobsen (2016):
Kvalitet på offentlige og private plejecentre i Danmark.
VIVE.
Sundhedsdatastyrelsen (2021):
Brugertilfredshedsundersøgelse for plejehjemsbeboere – webbaserede
spørgeskemaer.
Sundheds- og Ældreministeriet (2017): Vejledning nr. 10329 af 21/12/2017 (Gældende).
Vejledning om afregning
af friplejeboligleverandører.
Aarhus Kommune (2021):
Beboerundersøgelse 2021.
-
-
-
-
-
-
-
-