Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2022-23 (2. samling)
§71 Alm.del
Offentligt
2766960_0001.png
Folketinget
§ 71 udvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. oktober 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Nathalie Mielche Spottag
2023-0032/31-0042
2987830
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets § 71-tilsyn
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Folketingets
§71-tilsyn har stillet til justitsministeren den 19. september.
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
Spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets §71-tilsyn:
”Vil ministeren kommentere temarapporten fra Folketingets
Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022, jf. §
71-tilsynet alm. del - bilag 72?”
Svar
:
Det fremgår af Folketingets Ombudsmands temarapport af 26. juni 2023 om
tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022, at det på baggrund af den foretagne
undersøgelse er ombudsmandens samlede vurdering, at kriminalforsorgen
og politiet generelt er opmærksom på at vejlede anholdte og nyindsatte
varetægtsarrestanter om deres rettigheder m.v. og på at sikre arrestanternes
sikkerhed, ligesom ledelse og personale hos de undersøgte myndigheder
viste en gennemgående forståelse for og indsigt i den sårbare situation, som
varetægtsarrestanter kan være i.
I temarapporten anfører Ombudsmanden derudover et antal generelle og
konkrete anbefalinger til kriminalforsorgen og politiet.
Til brug for besvarelsen af de anbefalinger, der retter sig mod
kriminalforsorgen, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen modtog den 26. juni
2023 Folketingets Ombudsmands temarapport 2022 om
forholdene for nyindsatte varetægtsarrestanter. Temarapporten
baserer sig for kriminalforsorgens vedkommende på
ombudsmandens besøg i otte arresthuse på tværs af Danmark.
Direktoratet skal indledningsvist generelt bemærke, at
kriminalforsorgen løbende har fokus på at sikre, at nye
varetægtsarrestanter modtages bedst muligt i forbindelse med
indsættelsen i kriminalforsorgens institutioner. Med
udgangspunkt i anbefalingerne i ombudsmandens temarapport
vil kriminalforsorgen have øget fokus på området.
2. Det fremgår af temarapporten, at ombudsmanden generelt
anbefaler, at kriminalforsorgen sikrer en fortsat opmærksomhed
på, at nye indsatte i forbindelse med modtagelsen i arresthusene
vejledes tilstrækkeligt om deres rettigheder m.v.
Ombudsmanden har således i flere tilfælde konstateret et behov
for at skærpe og fastholde opmærksomheden på kravene til
Side 2/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
arresthusene, når de modtager nye indsatte, herunder
varetægtsarrestanter.
Det fremgår videre, at ombudsmandens undersøgelse har vist, at
fængselsbetjente i vidt omfang foretager afdækning af
psykiatriske forhold hos nyindsatte uden at have modtaget
nærmere forudgående vejledning om denne opgave og uden
supervision. Ombudsmanden anbefaler på den baggrund, at
kriminalforsorgen sikrer, at personalet modtager vejledning
eller undervisning om afdækning af psykiatriske forhold,
herunder selvmordstanker, ved modtagelsen af nye arrestanter.
Det fremgår endelig, at undersøgelsen desuden har resulteret i
konkrete anbefalinger og opmærksomhedspunkter til de besøgte
arresthuse. Disse anbefalinger relaterer sig bl.a. til etablering af
myndighedssamarbejde, herunder udarbejdelse af handleplaner,
samt overholdelse af formelle krav til journalføring.
3. For så vidt angår varetægtsarrestanters modtagelse i
arresthusene skal direktoratet bemærke, at kriminalforsorgens
arresthuse skal følge en fast procedure ved modtagelse af
personer,
som
er
blevet
varetægtsfængslet.
Modtagelsesproceduren skal være gennemført inden for de
første syv hverdage efter modtagelsen i arresthuset.
Hovedformålet med proceduren er at skabe de bedst mulige
rammer for den eventuelt forestående afsoning og tiden efter
løsladelse samt at ensarte og kvalificere arbejdet med
modtagelse af nyindsatte varetægtsarrestanter med henblik på
understøttelse af et sammenhængende forløb på tværs af
kriminalforsorgens
institutioner.
Indholdet
i
modtagelsesproceduren består bl.a. af en modtagelsessamtale
og en afdækning af visse psykiatriske forhold.
Kriminalforsorgen har udarbejdet materiale med henblik på at
understøtte modtagelsen af nyindsatte varetægtsarrestanter. Det
drejer sig bl.a. om ovennævnte modtagelsesprocedure i
arresthusene samt en tjekliste og et flowchart. Det fremgår bl.a.
af disse dokumenter, at der som led i modtagelsen skal ske
orientering om og udlevering af informationsmateriale om
varetægtsfængsling. Informationsmaterialet er tilgængeligt på
forskellige sprog og indeholder oplysninger om de vigtigste
regler, der gælder for anholdte og varetægtsfængslede, herunder
om indsattes rettigheder og muligheder for f.eks. at få besøg,
deltage i undervisning, fritidsaktiviteter mv.
Kriminalforsorgens områdekontorer fører kontrol med, at
modtagelsesproceduren udføres efter de gældende regler og
tidsfrister.
Der
føres
bl.a.
kontrol
med,
om
informationsmateriale og husorden er udleveret til de indsatte.
Side 3/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
Områdekontorerne orienterer ledelsen på de enkelte
institutioner om resultatet af den gennemførte kontrol, og det
drøftes, om der skal iværksættes tiltag for at imødekomme
eventuelle udfordringer i modtagelsesarbejdet.
Med henblik på at efterleve ombudsmandens anbefaling om at
sikre en fortsat opmærksomhed på, at nyindsatte
varetægtsarrestanter i forbindelse med modtagelsen i
arresthusene vejledes tilstrækkeligt om deres rettigheder m.v.,
vil følgende tiltag blive iværksat:
- Direktoratet vil drøfte ombudsmandens anbefaling med
områdekontorerne,
som
fører
kontrol
med
modtagelsesarbejdet i arresthusene. Dette med henblik på
at få deres input til, hvordan anbefalingen kan efterleves,
og hvilke tiltag der bør iværksættes.
- Direktoratet vil bede områdekontorerne om, at de i
forbindelse med deres evalueringer af institutionernes
modtagelsesarbejde har et særligt fokus på, om nyindsatte
varetægtsarrestanter i arresthusene vejledes tilstrækkeligt
om deres rettigheder, får udleveret husorden mv.
- Direktoratet
vil
via
områdekontorerne
bede
institutionerne
om
at
sikre,
at
der
efter
modtagelsessamtalen følges op på, om de indsatte har læst
og
forstået
informationsmaterialet
om
varetægtsfængsling/afsoning, og om de eventuelt har
spørgsmål til materialet.
4. For så vidt angår afdækning af psykiatriske forhold hos nye
varetægtsarrestanter skal direktoratet bemærke, at det fremgår
af kriminalforsorgens modtagelseshåndbog, at der som led i
modtagelsesproceduren skal ske en overordnet afdækning af
visse psykiatriske forhold. Formålet er at afdække klientens
mentale tilstand og foretage en vurdering af, om der skal
henvises til læge, psykiater eller andre specialister. På
fængselsbetjentuddannelsen undervises eleverne i afdækning af
psykiatriske forhold. Direktoratet har endvidere udarbejdet
undervisningsmateriale og en spørgeguide, som kan bruges, når
betjente ude på institutionerne efterfølgende skal oplæres i at
afdække de indsattes psykiatriske forhold.
Med henblik på at efterleve ombudsmandens anbefaling om, at
personalet modtager vejledning eller undervisning om
afdækning af psykiatriske forhold, herunder selvmordstanker,
vil følgende tiltag blive iværksat:
- Direktoratet vil drøfte ombudsmandens anbefaling med
områdekontorerne med henblik på at sikre et kontinuerligt
fokus på, at personalet i arresthusene føler sig
tilstrækkeligt klædt på til at afdække psykiatriske forhold.
Side 4/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
Direktoratet er opmærksom på vigtigheden af, at området
prioriteres, og konkrete tiltag kan eksempelvis omfatte
opdatering af materiale til personalet i arresthusene og
udarbejdelse af e-læringskurser til personalet. En nærmere
afdækning heraf udestår.
- I aftalen om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025
indgår initiativet ”Styrket indsats for indsatte med
psykiske lidelser”. Med initiativet afsættes midler til at
styrke indsatsen ved at ansætte flere psykiatere og øvrige
kvalificerede faggrupper, herunder læger med erfaring fra
psykiatrien og specialpsykologer, i kriminalforsorgens
institutioner. Med øget bistand fra disse faggrupper er det
forventningen, at det hurtigere end i dag vil kunne
afdækkes, om de indsatte lider af psykisk sygdom, der
kræver henvisning til behandling mv. i det almindelige
sundhedssystem.
- Det fremgår videre af aftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025 at der skal nedsættes en
tværministeriel arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan
indsatte med psykiske lidelser fremover håndteres bedst
muligt og under sikre forhold i kriminalforsorgens
institutioner med respekt for, at psykisk syge med behov
for indlæggelse som altovervejende hovedregel ikke bør
opholde sig i kriminalforsorgens institutioner.
Arbejdsgruppen skal bl.a. se på organiseringen af
kriminalforsorgens indsats over for indsatte med psykiske
lidelser og tilrettelæggelsen af disse indsattes forløb,
herunder hvordan det sikres, at der i kriminalforsorgen i
muligt omfang følges op på indsatte med en
behandlingsplan fra psykiatrien efter psykiatriloven.
5. For så vidt angår myndighedssamarbejde anfører
ombudsmanden i temarapporten, at arresthusenes praksis for
etablering af myndighedssamarbejde og udarbejdelse af
handleplaner gennemgående er velfungerende og i
overensstemmelse med relevante regler og retningslinjer, og at
undersøgelsen derfor kun har givet anledning til følgende få
konkrete anbefalinger:
I forhold til ét arresthus har ombudsmanden anbefalet, at
det sikres, at fristerne for oprettelse af handleplaner
bliver overholdt.
I forhold til to arresthuse har ombudsmanden anbefalet,
at de skal overveje, hvordan det sikres, at den indsatte
har kendskab til handleplanen.
Det fremgår af cirkulære om udarbejdelse af handleplaner i
kriminalforsorgen (handleplanscirkulæret), at handleplanen skal
udarbejdes i et samarbejde med den indsatte. Det fremgår
desuden af handleplanshåndbogen, at handleplanen altid skal
Side 5/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
gennemgås med den indsatte, som skal have mulighed for at
læse den. Den indsatte skal derfor spørges, om han eller hun
ønsker sin handleplan udleveret. Der kan imidlertid være
særlige grunde til, at man som sagsbehandler ikke skal udlevere
handleplanen, for eksempel af sikkerhedsmæssige hensyn.
Direktoratet har udarbejdet en handleplansudviklingsmodel
(HUM), som siden 2019 har været brugt som værktøj til løbende
at evaluere og udvikle handleplansarbejdet i kriminalforsorgens
institutioner. HUM indebærer, at der løbende skal udtrækkes
tilfældigt udvalgte handleplaner fra kriminalforsorgens
klientsystem, som efterfølgende gennemgås og evalueres i
henhold til retningslinjerne angivet i handleplanshåndbogen.
Som led i evalueringen kontrollerer områdekontorerne bl.a., om
tidsfristerne for handleplansarbejdet overholdes, herunder om
handleplanen er oprettet inden for fristen, og om den indsatte er
blevet inddraget i handleplansarbejdet. Arbejdet med at
understøtte og udvikle handleplansarbejdet i kriminalforsorgen
er forankret i områdekontorerne.
Med henblik på at efterleve ombudsmandens anbefaling om, at
arresthusene overholder fristen for oprettelse af handleplaner og
sikrer, at den indsatte har kendskab til handleplanen, vil
følgende tiltag blive iværksat:
- Direktoratet vil drøfte ombudsmandens anbefaling med
områdekontorerne med henblik på at få deres input til,
hvordan anbefalingen kan efterleves, og hvilke tiltag der
bør iværksættes.
- Direktoratet vil endvidere bede områdekontorerne om, at
de i forbindelse med kommende evalueringer af
handleplansarbejdet har et særligt fokus på, om arresterne
overholder fristen for oprettelse af handleplaner, og sikrer,
at den indsatte har kendskab til handleplanen.
6. Det fremgår endvidere af ombudsmandens rapport, at
undersøgelsen af de sundhedsmæssige forhold ved modtagelse
af nye indsatte samlet set ikke har givet ombudsmanden
anledning til af afgive anbefalinger mv., som er relateret til
temaet for undersøgelsen. Ombudsmanden har dog over for to
af de besøgte arresthuse anbefalet,
at det sikres, at den sundhedsfaglige dokumentation
overholder de formelle krav til journalføring.
Direktoratet skal i den forbindelse bemærke, at der med aftalen
for kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 vil blive udbredt et
elektronisk patientjournalsystem på tværs af kriminalforsorgen.
Udbredelse af digital journalføring til kriminalforsorgens
Side 6/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
institutioner vil betyde, at kriminalforsorgens håndtering af de
dømtes sundhedsdata på tværs af alle institutioner og
kommunikationen med det almindelige sundhedsvæsen vil blive
bedre. Et digitalt journalføringssystem vil lette sagsgangene for
det sundhedsfaglige personale samt for de fængselsbetjente, der
anvender den sundhedsfaglige journal (f.eks. i forbindelse med
håndtering af medicin) og i højere grad sikre, at den
sundhedsfaglige dokumentation overholder de formelle krav til
journalføring. Det er direktoratets vurdering, at ovenstående vil
imødekomme ombudsmandens anbefaling.
7. Direktoratet skal endelig bemærke, at direktoratet den 19.
september 2023 har afholdt et møde med ombudsmandens
tilsynskontor,
hvor
rapportens
anbefalinger
og
kriminalforsorgens tiltag blev drøftet. Direktoratet er i fortsat
dialog med ombudsmanden vedrørende opfølgning på
anbefalingerne i rapporten.”
Til brug for besvarelsen af de anbefalinger, der retter sig mod politiet, har
Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst
følgende:
”1. Det fremgår af temarapporten, at ombudsmanden i
forbindelse med tilsynsbesøg i otte politikredse har undersøgt,
om politiet overholder den vejledningspligt, som fremgår af
Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 9155 af 18. marts 2010
til politi og anklagemyndighed om anholdtes ret til underretning
af pårørende mv., kontakt til advokat og national repræsentation
samt adgang til læge. Ombudsmanden har ligeledes undersøgt,
hvordan politiet understøtter, at de anholdte kan gøre brug af
deres rettigheder.
Desuden fremgår det, at Rigspolitiets folder, som indeholder
vejledning om anholdtes adgang til at underrette pårørende mv.
om anholdelsen, anholdtes adgang til at kontakte en advokat,
samt anholdtes adgang til at få lægehjælp ved behov, bliver
udleveret af politiet til alle anholdte som en del af en fast rutine.
Undersøgelsen har endvidere vist, at politiet generelt bestræber
sig på at gøre vejledningen forståelig for alle anholdte, herunder
ved at gentage den skriftlige vejledning mundtligt og opfordre
de anholdte til at stille spørgsmål, ligesom politiet gør brug af
tolkebistand efter behov.
Ombudsmanden fandt alene i en enkelt politikreds anledning til
at anbefale den pågældende politikreds at sikre, at det blev
dokumenteret, at den anholdte var blevet vejledt om sine
rettigheder, mens det i forhold til to politikredse blev fremhævet
som et forhold, politikredsen skulle være opmærksom på.
Endelig kunne ombudsmandens besøgshold kun i en enkelt
Side 7/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
politikreds være i tvivl om, hvorvidt politiet i alle tilfælde var
opmærksomme på at sikre tilstrækkelig vejledning af anholdte
om deres rettigheder, særligt når der var tale om gengangere,
som tidligere var blevet anholdt.
Rigspolitiet bemærker, at Europarådets Komité til Forebyggelse
af Tortur – på baggrund af komitéens besøg i Danmark den 3.-
12. april 2019 – udarbejdede en rapport med en række
bemærkninger bl.a. relateret til anholdtes rettigheder i relation
til underretning af pårørende, advokatbistand og vejledning om
muligheden
for
at
klage
til
Den
Uafhængige
Politiklagemyndighed.
Rigspolitiet har på baggrund af komitéens bemærkninger ved
skrivelse af 3. februar 2021 til samtlige politikredse indskærpet
overholdelsen af reglerne angivet i cirkulæreskrivelse nr. 9155
af 18. marts 2010 samt reglerne angivet i bekendtgørelse nr. 467
af 26. september 1978 om vejledning af sigtede om adgangen til
at begære en forsvarer beskikket.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at indskærpelsen af
overholdelsen af reglerne har haft den tilsigtede virkning.
Rigspolitiet finder på nuværende tidspunkt ikke anledning til på
baggrund af resultaterne fra ombudsmandens undersøgelse at
iværksætte yderligere tiltag over for politikredsene i forhold til
indskærpelse af overholdelse af reglerne. Rigspolitiet er dog
opmærksom på ombudsmandens bemærkninger vedrørende
opmærksomheden på politikredsenes dokumentation for, at der
er foretaget den fornødne vejledning.
2. Rigspolitiet har noteret sig, at det på baggrund af
undersøgelsen er ombudsmandens vurdering, at politiet generelt
sikrer, at der bliver rekvireret rettidig lægefaglig bistand til
anholdte med klager over eller symptomer på sygdom, der kan
kræve akut sundhedsbistand.
3. Rigspolitiet har noteret sig, at det er besøgsholdenes indtryk,
at der gennemgående er et godt samarbejde mellem politiet og
kriminalforsorgen om nye varetægtsarrestanters forhold, samt at
besøgene generelt har vist, at politiet udfylder følgesedlerne, og
at arrestanterne via følgesedlerne og mundtlige oplysninger fra
politiet får de nødvendige oplysninger om anholdte.
Rigspolitiet har endelig noteret sig, at ombudsmanden ikke har
fundet grundlag for at afgive anbefalinger til de politikredse,
hvor der i enkelte tilfælde var helbredsmæssige forhold eller
viden om selvmordsforsøg, som ikke fremgik af de konkrete
følgesedler, idet de pågældende politikredse allerede havde
iværksat tiltag med henblik på at sikre, at sådanne oplysninger
blev noteret på følgesedlen.
Side 8/9
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til temarapport fra Folketingets Ombudsmand om tilsynsbesøg på voksenområdet i 2022
4. Rigspolitiet har desuden noteret sig, at tilsynene i venterum
ikke gav ombudsmanden anledning til tiltag af generel
betydning for undersøgelsens tema om forholdene for anholdte
og eventuelle senere varetægtsarrestanter.
Rigspolitiet har endvidere noteret sig, at besøgsholdene i flere
politikredse konstaterede, at det jævnligt skete, at anholdte, som
ikke var påvirkede, overnattede i et detentionslokale, fordi
arresterne ikke havde kapacitet til at modtage den anholdte på
grund af overbelægning. Besøgsholdene kunne i den forbindelse
konstatere, at én afledt konsekvens heraf var, at anholdte i nogle
tilfælde fik udleveret en folder, der var rettet mod
detentionsanbragte
berusede
personer,
mens
nogle
detentionsanbragte berusede i nogle tilfælde fik udleveret en
folder, der er udarbejdet med henblik på vejledning af anholdte.
Rigspolitiet bemærker, at detentioner som altovervejende
udgangspunkt udelukkende skal anvendes til berusede og som
hovedregel kun til en person ad gangen. Politiet er opmærksom
på, at anden anvendelse af detentioner end til berusede er
uhensigtsmæssig, hvorfor politiet også forsøger at minimere
anden brug. Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af den
gældende detentionskundgørelse § 34, at anden anvendelse af
detentioner kun må finde sted rent undtagelsesvist.
Politiet er opmærksom på, at der skal ske korrekt vejledning,
herunder at vejledningen i form af bl.a. foldere til
detentionsanbragte berusede personer og anholdte er forskellig.
Rigspolitiet
bemærker
i
den
forbindelse,
at
vejledningsmaterialet til henholdsvis detentionsanbragte
berusede personer samt andre administrativt frihedsberøvede er
ved at blive revideret.”
Side 9/9