Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2022-23 (2. samling)
§71 Alm.del Bilag 94
Offentligt
2750344_0001.png
Psykiatrien
Almenpsykiatrisk Afdeling, Syd
8. september 2023
§71-TILSYNETS 1 ÅRS OPFØLGNING FOR UANMELDT TILSYNSBE-
SØG HOS PSYKIATRIEN AALBORG UNIVERSITETSHOSPITAL, IN-
TENSIVT SENGEAFSNIT S6
UNIVERSITETSHOSPITAL, INTENSIVT SENGEAFSNIT 6
Besvarelse
Folketingets § 71-tilsyn fører tilsyn med forholdene for personer, der er administrativt frihedsberø-
vede. I den forbindelse har tilsynet foretaget et uanmeldt tilsynsbesøg hos Psykiatrien Aalborg Uni-
versitetshospital, Intensivt Sengeafsnit 6, den 25. februar 2022. § 71-tilsynet har på baggrund af til-
synsbesøget anmodet om svar på nedenstående tre spørgsmål. Besvarelse heraf fremgår i forlæn-
gelse af de enkelte spørgsmål.
Har afdelingen siden tilsynets besøg arbejdet med at strukturere aktiviteterne for de ind-
lagte?
Afsnittet har siden seneste besøg arbejdet med strukturering af aktiviteter. Metoder og tilgange hertil
præsenteres nedenfor.
Det vurderes vigtigt at det konkrete arbejde med strukturering af aktiviteter ses i sammenhæng med
den kontekst for aktiviteter, der er til stede på et psykiatrisk intensivt sengeafsnit, som afsnit S6. Her-
under overvejelser omkring de potentialer og forudsætninger, der er for at arbejde med aktiviteter i
forhold til målgruppen for afsnittet.
Arbejdet med aktiviteter i hverdagen på S6 tager afsæt i den enkelte patients situation, det inklude-
rer blandt andet en vurdering af patientens psykopatologi, GAF, BVC, udgang/ikke udgang mv. Det
betyder, at der er en sammenhæng mellem patientens behandlingsplan, plejeplan og aktivitetsplan.
En aktivitetsplan rummer således både en individuel plan og fælles plan for afsnittet.
Patienter indlagt i sengeafsnit S6 er patienter med forskellige psykiske lidelser, som er indlagt fordi
de har behov for intensiv sygepleje og behandling. Det afsæt betyder noget for den måde, hvorpå
begrebet aktiviteter i afsnitte kan anskues. Aktiviteter såvel individuelle som fælles samt planlagte
eller spontane tager afsæt i den aktuelle patientgruppe indlagt i S6. Aktiviteter for intensive patienter
i S6 kan derfor placeres på et kontinuum. I den ene ende af kontinuummet er patienter, hvis aktivitet
er varetagelse af daglige funktioner så som personlig hygiejne til patienter i den anden af kontinuum-
met, der kan deltage i en fælles aktivitet som en cykeltur i terrænet.
Der er dagligt et fokus på aktiviteter både i relation til den konkrete patient og mulighederne for fæl-
les aktiviteter for patienter indlagt i afsnittet. Da sengeafsnit S6 er et intensivt afsnit, er der flere pati-
enter, som ikke har udgang, hvorfor afsnittet skal organisere fælles aktiviteter som tager højde for
1.
Side 1 af 3
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 8/9-2023 fra Psykiatrien Region Nordjylland om svar på § 71-tilsynets brev med spørgsmål til 1 års opfølgning for uanmeldt tilsynsbesøg den 25/2-2022 hos Psykiatrien Aalborg Universitetshospital, Intensivt Sengeafsnit 6
2750344_0002.png
dette. Afsnittet afholder ”husmøder” mellem patienter og afsnitsledende sygeplejerske cirka én gang
månedligt, her drøftes stort og småt blandt andet også fælles aktiviteter.
Aktiviteter, individuelle og fælles, indgår som en del af afsnittets miljøterapi, hvor det sociale fælles-
skab i miljøet anvendes til at arbejde med relationer og ændringsprocesser for den enkelte patient.
Gode relationer hjælper med at kunne orientere patienterne bedre, øge patientens mestringsevne
og får patienten til at føle sig bedre tilpas under indlæggelsen. Det har derfor stor betydning, at akti-
viteter både rummer et individuelt og et fælles perspektiv. Et fokus på den individuelle aktivitet kan
styrke patientens oplevelse af meningsfuldhed og kan fremadrettet styrke motivationen for at deltage
i andre mere fællesskabsorienterede aktiviteter.
På afsnittet arbejdes struktureret med et udbud af aktiviteter. Her er tale om både faste og spontane
tiltag alt efter patienternes forudsætninger og muligheder for deltagelse. Det er eksempelvis:
For patienter med udgang er der aktiviteter ud af huset. Det kan være zoo-tur, indkøb, cykel-turer,
brug af psykiatriens gymnastiksal/motionsrum
For alle patienter kan det være træning med eller uden personale, brunch, grill aftner, bordten-
nis/bordtennisturnering, gå-turer, med ergo i sanserum, musik, sysselaktiviteter (spil, puslespil,
maler og andre krea-aktiviteter), multibanen med adgang til motionsred-skaber og boldbane, ad-
gang til have, samtaler med personalet
Som metodisk tilgang i aktivitetsarbejdet er der ligeledes arbejdet med Neuroaffektiv udviklingsbase-
ret struktureret social aktivitet (NUSSA). Oprindeligt et program er udviklet til børn, men som erfa-
ringsmæssigt ligeledes er hensigtsmæssigt for målgruppen på afsnittet. Her arbejdes med arousel-
niveau, behovsudsættelse, mentaliseringevne og sociale kompetencer, ud fra aktiviteter.
Siden §71-tilsynets besøg er der desuden blevet ansat aktivitetsmedarbejder på afsnit S6. Formålet
har været at understøtte aktivitetsarbejdet yderligere indenfor den ramme og de ambitioner, der er
beskrevet for området i Psykiatrien, Region Nordjylland:
Aktivitetsarbejde, herunder ramme for akti-
vitetsarbejdet og aktivitetsmedarbejdere i Region Nordjylland.
Aktivitetsmedarbejderen løfter en række opgaver ind i aktivitetsarbejdet med henblik på opsporing,
motivation, igangsætning, strukturering og fastholdelse af aktiviteter for patienterne. Konkret kan
fremhæves:
Motivationsarbejde: En stor del af aktivitetsmedarbejderens arbejde er motivationsarbejde. Dette
sker b.la. gennem relationsopbygning, jf. yderligere nedenfor. Aktivitetsmedarbejderen har fokus
på at afdækkes interesser og understøtte at aktiviteter kan sættes i gang på baggrund heraf. Der
er flere af S6 patienter, som har svært ved at angive interesser, når de bliver indlagt, da de kan
have det psykisk meget dårligt eller været i et misbrug, som er det deres dage handler om. Aktivi-
tetsmedarbejderen udforsker fx også, om der kunne være KRAM-faktorer som patienten ønsker
at arbejde med. Her gives der råd og vejledning samt arbejdes direkte med patienten specielt om-
kring kost og motion.
Individuelle aktiviteter: Af aktiviteter kan nævnes: styrketræning, bordtennis, løb, motionscykel,
fodbold, yoga, basketball, badminton, løb, gåture, kortspil, brætspil, PlayStation. Inden disse akti-
viteter igangsættes er der samtale mellem patient og aktivitetsmedarbejder. Her forventningsaf-
stemmes omkring aktivitet, hvad der ønskes opnås, hyppighed, hvor patienten får faste aftaler i
løbet af ugen, så der også kan øves at overholde aftaler og få struktur ind i hverdagen.
Gruppeaktiviteter: Der planlægges og understøttes deltagelse i gruppeaktiviteter for afsnittets pa-
tienter. Gruppeaktiviteter arrangeres under hensyn til hvilken patientgruppe, der er på afdelingen.
Patienterne på afsnit S6 er en sårbar målgruppe, der kan være vanskelig at motivere og fastholde
i gruppeaktiviteter. Ved gruppeaktivitet er der fx samarbejde med de to retspsykiatriske afsnit -
Side 2 af 3
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 8/9-2023 fra Psykiatrien Region Nordjylland om svar på § 71-tilsynets brev med spørgsmål til 1 års opfølgning for uanmeldt tilsynsbesøg den 25/2-2022 hos Psykiatrien Aalborg Universitetshospital, Intensivt Sengeafsnit 6
2750344_0003.png
afsnit S9 og S10 - hvor patienter fra afsnit S6, sammen med aktivitetsmedarbejderen, kan deltage
i deres ugentlige aktiviteter (fodbold og hockey). Fodbold er der god erfaring med som aktivitet.
Vredeshåndtering: På S6 arbejder aktivitetsmedarbejderen ligeledes med vredeshåndtering. Her
arbejdes med at patienten skal kunne mærke, når de begynder at blive agiteret. Der er fokus på
at bibringe patienterne strategier, til at komme ned i arousel, så patienterne bliver i stand til at
bruge deres mestringsstrategier.
Der er stort fokus på, at sikre synlighed, tilgængelighed, kendskab og tryghed omkring aktivitets-
medarbejderen, så der sikres de rette forudsætninger for at understøtte de indsatser og aktiviteter,
som aktivitetsmedarbejderen yder og indgår i med patienterne. I forhold til relationsopbygning, kend-
skab og tilgængelighed så arbejdes på den måde, at det sikres at aktivitetsmedarbejderen præsen-
terer sig for patienten ved indlæggelse, og forklarer sin rolle på afdelingen. Derudover snakker de
forskellige kontaktpersoner også med patienterne, omkring aktivitetsmedarbejderen funktion og de
aktivitetstiltag, der kan tilbydes. Derudover er aktivitetsmedarbejderen synlig i afsnittet. Fx ved op-
hold i dagligstuen, hvor der er mulighed for hyggesnak og relationsopbygning, samt i motionsrum-
met, hvor patienterne ofte kommer ind til en hyggesnak. Det er også ofte i denne ramme, hvor relati-
onen er opbygget, at patienterne oftest er indstillet på at aftale faste aktiviteter.
2.
Hvilke fremskridt er der sket på afdelingen efter ansættelsen af nye aktivitetsmedarbej-
dere?
Som beskrevet ovenfor så arbejdes der på en række parametre ift. at sikre strukturerede og målret-
tede aktiviteter for patienterne på afsnit S6. Aktivitetsmedarbejderne bidrager og styrker som ovenfor
beskrevet ind i en række af disse ift. den konkrete gennemførsel af aktiviteter og ikke mindst med
henblik på at få opsporet, understøttet, motiveret og fastholdt patienterne til deltagelse heri.
Der kan i forhold til beskrivelserne under spørgsmål 1 desuden suppleres med, at aktivitetsmedar-
bejderen styrker det relationelle arbejde med patienterne, bidrager aktivt til deeskaleringsarbejdet på
afsnittet og giver muligheder for bredere observationer af patienterne (fx under fysisk udfoldelse).
Helt grundlæggende så bidrager aktivitetsmedarbejdernes indsats positivt i forhold til at skabe mere
glæde og indhold for patienterne under indlæggelsen. For at understøtte patienternes positive rela-
tion med aktivitetsmedarbejderen, og den base det giver for motivation og deltagelse, er det valgt at
aktivitetsmedarbejderne ikke indgår i tvangssituationer på afsnittet.
3. Hvad er status på afdelingens flytning til nye rammer?
Ud fra gældende tidsplan for udflytningen til Psykiatrien Nyt Aalborg Universitetshospital (PNAU)
flytter afsnit S6 forventet primo 2026.
Ca. 1,5 år inden indflytning starter processen med oplæring og træning, hvor der er fokus på, at per-
sonalet får kompetencerne til at kunne finde, anvende, levere og behandle i de nye fysiske rammer.
Side 3 af 3