Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2022-23 (2. samling)
§71 Alm.del Bilag 102
Offentligt
2757412_0001.png
Beretning nr.
3
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 19. september 2023
Beretning
om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
Indholdsfortegnelse:
1.
§ 71-tilsynets virksomhed generelt
1.1 Det retlige grundlag
1.2 Opgaver
1.3 Udtalelser
2.
Indledning
3.
Konkrete sager
4.
Spørgsmål til ministre
4.1 Forholdene i psykiatrien
4.2 Retningslinjer for kost og spiseforstyrrelser blandt un-
ge anbragt på døgninstitution
4.3 Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol –
M. P. v. Danmark
5.
Tilsynsbesøg i folketingsåret 2022-23
5.1 Bryghuset, Svendborg Demensby (anmeldt)
5.2 Dybbøl Plejecenter (Sønderborg) (anmeldt)
5.3 Psykiatrisk Afdeling Aabenraa (uanmeldt)
5.4 Grønland
6.
Opfølgning på tidligere tilsynsbesøg
6.1 Jacob Michaelsens Minde (uanmeldt)
6.2 Døgninstitutionen Nexus (anmeldt)
6.3 Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital, Intensivt
Sengeafsnit 6 (uanmeldt)
6.4 Den sikrede institution Kompasset (anmeldt)
6.5 Aarhus Universitetshospital Psykiatrien, Sengeafsnit 1
for skolebørn og Sengeafsnit 2 for unge (anmeldt)
6.6 Den sikrede døgninstitution Grenen (anmeldt)
6.7 Den sikrede institution Sønderbro (anmeldt)
7.
Møder
7.1 Møde med Folketingets Ombudsmand
7.2 Møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og
Bistandsværger i Danmark, LPD
8.
Samråd
9.
Oplysning om tilsynets arbejde
1. § 71-tilsynets virksomhed generelt
1.1 Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af
en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende
myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om
udlændinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed,
eller den, der handler på hans vegne, forelægges de alminde-
lige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvel-
se. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer un-
dergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende
skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Til-
synet i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale §
71-tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
1.2 Opgaver
§ 71-tilsynets opgaver adskiller sig fra de opgaver, som
Folketingets stående udvalg varetager. På tilsynets møder
behandles en række generelle og konkrete sager, hvorimod
tilsynet ikke behandler lov- og beslutningsforslag.
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltperso-
ner, som administrativt er berøvet deres frihed. Henvendel-
serne kan både sendes til det enkelte medlem eller til tilsynet
som helhed.
En del af henvendelserne vedrører spørgsmål, som lig-
ger uden for tilsynets kompetence. Andre sager henvises
til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det
pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager vedrøren-
de selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet be-
handler disse sager, som bl.a. giver anledning til at stille
spørgsmål til de ansvarshavende myndigheder og til tilsyns-
besøg på bl.a. psykiatriske afdelinger og anbringelsessteder
for tvangsanbragte børn og unge. § 71-tilsynets besøg på
psykiatriske afdelinger og andre steder med administrativt
frihedsberøvede personer kan være anmeldte eller uanmeld-
te, det vil sige, at tilsynsbesøgene er et væsentligt element i
tilsynets virksomhed. Som led i de almindelige bestræbelser
på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på
AX029019
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0002.png
2
tilsynets område, kan tilsynet også besøge væresteder, skoler
m.v.
Ud over ordinære møder holder § 71-tilsynet også mø-
der med Folketingets Ombudsmand, foreninger, ministerier
m.v., ligesom § 71-tilsynet deltager i konferencer, studieture
m.v. med henblik på at få belyst emner inden for tilsynets
område.
Både de generelle og de konkrete sager er sammen med
tilsynsbesøg, møder, konferencer m.v. med til at oplyse til-
synet om, hvad der set fra den administrativt frihedsberøve-
de persons, dennes pårørendes eller personalets synsvinkel
er af problemstillinger på tilsynets område. Det giver ofte
anledning til, at tilsynet retter henvendelse til og stiller
spørgsmål til bl.a. ministre, regioner og kommuner.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at
føre tilsyn med behandlingen af de personer, som admini-
strativt er berøvet deres frihed, på en sådan måde, at behand-
lingen af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-
dighed forbedres på såvel det konkrete som på det generelle
plan.
1.3 Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold,
der vedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede
personer, f.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med
anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enten i forbin-
delse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund
af et tilsynsbesøg på f.eks. en psykiatrisk afdeling eller et
anbringelsessted for børn og unge, hvor der er administrativt
frihedsberøvede personer.
§ 71-tilsynet kan ikke træffe afgørelse i konkrete sager,
træffe afgørelse i en klage eller tage stilling til, om en
beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller
forkert.
2. Indledning
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2022-23 holdt 7
møder.
Tilsynet har i folketingsåret 2022-23 haft fokus på for-
holdene for anbragte børn og unge og demente personer i
plejeboliger. Derudover har tilsynet haft fokus på forholdene
på psykiatriske afdelinger for voksne, unge og børn.
§ 71-tilsynets arbejde blev i dette folketingsår påvirket
af, at der blev afholdt et folketingsvalg den 31. oktober
2022. En ny regering blev nedsat den 13. december 2022, og
Folketingets stående udvalg blev efterfølgende nedsat. Til-
synet har derfor haft en kortere periode til at gennemføre
tilsynsbesøg, hvorfor der i denne samling kun er gennemført
tre tilsynsbesøg, som alle fremgår af afsnit 5.
Derudover gennemførte § 71-tilsynet en række anmeldte
tilsynsbesøg i Grønland i perioden fra den 4. september
2023 til den 11. september 2023. Det efterfølgende arbejde
med tilsynsrapporterne og den videre opfølgning er endnu
ikke afsluttet.
3. Konkrete sager
§ 71-tilsynet udfører bl.a. sin kompetence ved at tage
imod og behandle henvendelser om forholdene for admini-
strativt frihedsberøvede personer fra enten den pågældende
person selv, deres pårørende eller andre personer, der er i
kontakt med den administrativt frihedsberøvede person, og
tilsynet har i løbet af folketingsåret 2022-23 behandlet en
række af disse henvendelser. Tilsynet har i det forgangne
folketingsår både behandlet sager om forholdene for tvangs-
indlagte psykiatriske patienter og tvangsanbragte børn og
unge. Tilsynet har behandlet disse sager fortroligt.
4. Spørgsmål til ministre
4.1 Forholdene i psykiatrien
Det er et tilbagevendende tema for § 71-tilsynet at have
fokus på forholdene i psykiatrien. § 71-tilsynet har derfor
også i folketingsåret 2022-23 stillet en række spørgsmål til
bl.a. indenrigs- og sundhedsministeren om emnet.
Tilsynet har bl.a. spurgt ind til, om ministeren vil redegø-
re for aflåsning af skærmede afdelinger på åbne psykiatriske
afdelinger, og i hvilket omfang aflåsning el.lign. kan udgøre
en frihedsberøvelse.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Det bemærkes indledningsvist, at psykiatriloven ikke
regulerer, hvilke patienter der skal behandles på hhv. åbne
og lukkede psykiatriske afdelinger. Det er således muligt at
foretage aflåsning af døre på både lukkede og åbne afdelin-
ger.
Det fremgår af psykiatrilovens § 18 f, stk. 1, at lægen kan
beslutte, at der skal foretages aflåsning af døre i afdelingen,
dog ikke af døre til patientstuer, over for patienter, der er
frihedsberøvede efter kapitel 3, dvs. bl.a. patienter som er
blevet tvangsindlagt, jf. § 6, eller tvangstilbageholdt, jf. §
10, og patienter, for hvem der er risiko for, at de utilsigtet
udsætter sig selv for væsentlig fare.
Yderligere fremgår det af § 40, stk. 4, i bekendtgørel-
se nr. 1075 af 27. oktober 2019 om anvendelse af anden
tvang end frihedsberøvelse på psykiatriske afdelinger, at de
enheder, hvortil der kan aflåses døre, som minimum skal
indeholde spise-, bade- og opholdsfaciliteter m.v. Der skal
endvidere være mulighed for, at patienter, der befinder sig
i disse enheder, kan have socialt samvær med medpatienter,
der opholder sig i samme enhed.
Endelig bemærkes det, at det følger af § 12 i bekendtgø-
relse nr. 1079 af 27. oktober 2019 om tvangsprotokoller og
optegnelser samt registrering og indberetning af tvang samt
udskrivningsaftaler og koordinationsplaner på psykiatriske
afdelinger, at det skal noteres i tvangsprotokollen hvis der
besluttes aflåsning af døre i afdelingen.«
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede endvidere:
»Som svar på spørgsmålet om, i hvilket omfang aflås-
ning kan udgøre en frihedsberøvelse, såfremt patienter på
et åbent afsnit ikke har mulighed for at blive låst ud, kan
jeg således oplyse, at der alene er hjemmel til at placere
patienter på aflåste skærmede afdelinger, såfremt patienten
opfylder betingelserne for frihedsberøvelse i henhold til lo-
vens kapitel 3, eller der er tale om patienter for hvem der er
risiko for utilsigtet udsætter sig selv for væsentlig fare. Pa-
tienter, som ikke opfylder disse betingelser, kan frit forlade
afdelingen og kan ikke tilbageholdes af afdelingen.«
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0003.png
3
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 1.
Tilsynet har desuden spurgt ind til, i hvilket omfang
psykiatriske afdelinger må regulere kost og motion for de
indlagte, og hvornår en regulering udgør et tvangsmæssigt
indgreb.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Således fremgår muligheden for regulering af kost og
motion for indlagte ikke direkte af psykiatrilovens § 2 b, stk.
1, eller i bekendtgørelsens § 10.
Da § 2 b, stk. 1, ikke udtømmende beskriver hvilke af-
grænsninger og begrænsninger der kan fastsættes begrundet
i behandlingsmæssige hensyn, er det dog mit ministeriums
vurdering, at der kan være tilfælde hvor sygehusmyndighe-
den kan regulere kost og motion med hjemmel i § 2 b,
stk. 1, nr. 8. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor
det vil have væsentlige helbredsmæssige konsekvenser for
patienten at indtage en specifik fødevare eller en overdreven
mængde af en bestemt kalorierig kost, eller hvis en patient
med en alvorlig spiseforstyrrelse udøver motion i et behand-
lingsmæssigt kontraproduktivt omfang på afdelingen.
Det bemærkes dog i den forbindelse, at mindstemiddel-
og proportionalitetsprincippet skal overholdes, jf. § 2 b, stk.
2, og afgrænsninger og begrænsninger i henhold til stk. 1,
derfor ikke må benyttes, før der er gjort, hvad der er muligt
for at opnå patientens frivillige medvirken, og skal stå i
rimeligt forhold til det, der søges opnået. Afskæringer og
begrænsninger må endvidere ikke benyttes i videre omfang,
end hvad der er nødvendigt for at opnå det tilsigtede for-
mål.«
Endelig svarede ministeren angående spørgsmålet om,
hvorvidt regulering udgør et tvangsmæssigt indgreb:
»For så vidt angår spørgsmålet om, hvornår regulering
udgør et tvangsmæssigt indgreb, henvises der til lovbe-
mærkningerne som dannede baggrund for psykiatrilovens §
2 b, stk. 1, hvoraf det fremgår, at visse begrænsninger kan
være af så indgribende karakter, at de i lighed med f.eks.
muligheden for at foretage kropsvisitation af en patient vil
kræve et særskilt hjemmelsgrundlag og derfor ikke kan gen-
nemføres alene med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i
§ 2 b, stk. 1, nr. 6-8, jf. Folketingstidende, 2021-2022, tillæg
A, side 11).
Således vil personalet som overvejende udgangspunkt ik-
ke kunne anvende fysisk magt over for patienten med hjem-
mel i § 2 b, stk. 1. Er der eksempelvis tale om en patient,
som er indlagt med en alvorlig og livstruende spiseforstyr-
relse, og der er behov for at iværksætte tvangsernæring, kan
dette alene ske med hjemmel i psykiatrilovens § 12, samt §
7 i bekendtgørelse nr. 1075 af 27. oktober 2019 om anden
tvang end frihedsberøvelse på psykiatriske afdelinger.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 2.
Tilsynet har endvidere anmodet erhvervsministeren om at
kommentere på sagsbehandlingstiderne ved Det Psykiatriske
Patientklagenævn.
I erhvervsministerens svar stod der bl.a.:
»Det Psykiatriske Patientklagenævn har behandlet 550
klagesager i 2023 (frem til og med 1. maj 2023), og den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid var samlet 33 dage. I
2022 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i nævnet
36 dage.
Ud af de 550 klagesager i 2023, har nævnet behandlet
202 klager over tvangsbehandling, hvor klagen er tillagt
opsættende virkning og derfor underlagt en frist på 7 hver-
dage efter psykiatriloven. Disse klagesager er alle behandlet
inden for den absolutte lovmæssige frist på 7 hverdage.
Det følger desuden af psykiatriloven, at såfremt nævnet
ikke har truffet afgørelse inden 14 dage efter modtagelse af
klagen i sager, der ikke er underlagt absolutte frister, skal
nævnet orientere patienten og patientrådgivere orientere om,
hvornår der træffes afgørelse i klagesagen.
Idet nævnet ikke i alle tilfælde har adgang til et tilstræk-
keligt antal lægefaglige medlemmer, må nævnet ofte priori-
tere klager over tvangsbehandling, der er tillagt opsættende
virkning, forud for andre tidligere indkomne klager. Nævnet
kan derfor i mange tilfælde ikke behandle øvrige klager
inden 14 dage efter modtagelsen af klagen, som det ellers er
forudsat i loven.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 4.
Tilsynet stillede på baggrund af svaret på § 71-tilsynet
alm. del – spørgsmål 4 et spørgsmål til indenrigs- og sund-
hedsministeren om, hvilke tiltag ministeren arbejder på for
at løse udfordringerne med mangel på adgang til lægefaglige
medlemmer i Det Psykiatriske Patientklagenævn.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede bl.a.:
»Mit ministerium nedsatte på denne baggrund i 2022 en
arbejdsgruppe om udfordringer med lægemangel i PPKN
med deltagelse af repræsentanter fra Erhvervsministeriet,
Landsforeningen SIND og Lægeforeningen.
Der har været afholdt i alt tre møder i arbejdsgruppen,
som har afsluttet arbejdet med en række forslag til mulige
tiltag, der må formodes at kunne bidrage til en løsning af ud-
fordringerne. Ligeledes har Landsforeningen Sind uafhæn-
gigt af arbejdsgruppen efterfølgende afholdt en workshop
om problemstillingen, hvor flere af arbejdsgruppens med-
lemmer bidrog med oplæg.
Arbejdsgruppen drøftede således udfordringernes mulige
årsager og eventuelle løsninger herpå. Blandt løsningsfor-
slagene blev bl.a. drøftet muligheden for nedsættelse af et
dialogforum med deltagelse af blandt andet PPKN, Lands-
foreningen SIND, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sund-
hedsstyrelsen, m.fl., undersøgelse af behovet for en højere
grad af sundhedsfaglig fokus i nævnet, undersøgelse af
honorering af de lægelige medlemmer, og undersøgelse af
fleksibilitet i mødedeltagelsen.
Mit ministerium arbejder aktuelt videre med løsningsfor-
slagene fra arbejdsgruppen, og udvalget vil blive orienteret,
når der bliver iværksat nye initiativer.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 7.
Herudover spurgte § 71-tilsynet erhvervsministeren,
hvorfor Det Psykiatriske Patientklagenævn ikke har udgivet
en årsrapport siden 2020, og om ministeren vil kommentere
hensigtsmæssigheden heraf.
I erhvervsministerens svar stod der bl.a.:
»Nævnenes Hus har som sekretariat for Det Psykiatriske
Patientklagenævn netop sendt årsberetningen for 2021 i hø-
ring ved regionerne/sygehusmyndigheden, idet årsberetnin-
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0004.png
4
gen ifølge psykiatriloven skal udarbejdes i samarbejde med
regionerne/sygehusmyndigheden. Årsberetningen for 2022
er ligeledes udarbejdet og er ligeledes sendt i høring ved
regionerne/sygehusmyndigheden den 10. maj 2023. Det er
forventningen, at årsberetningerne offentliggøres på Nævne-
nes Hus’ hjemmeside primo juni måned 2023. Nævnenes
Hus beklager, at årsberetningen fra 2021 har været forsinket.
En tidlig offentliggørelse af årsberetningen vedrørende
foregående års afgørelser bidrager til regioners mulighed
for at orientere sig i relevant praksis. Nævnenes Hus vil
derfor fremadrettet opprioritere arbejdet med årsberetninger-
ne, som fremadrettet vil blive offentliggjort i 1. halvår året
efter.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 5.
4.2 Retningslinjer for kost og spiseforstyrrelser blandt
unge anbragt på døgninstitution
§ 71-tilsynet har ligesom i folketingsåret 2021-22 haft fo-
kus på kost. Tilsynet har derfor som opfølgning på tidligere
stillede spørgsmål om samme emne spurgt social- og bolig-
ministeren, om der gælder landsdækkende regler for alle
regioner og kommuner på området for kost og spiseforstyr-
relser blandt unge, der er anbragt på døgninstitutioner, og i
bekræftende fald om ministeren vil redegøre for retningslin-
jerne.
Social- og boligministeren svarede bl.a.:
»Døgninstitutioner er reguleret i serviceloven. På Social-,
Bolig- og Ældreministeriets ressortområde er der dog ikke
særskilte landsdækkende retningslinjer i forhold til kost og
spiseforstyrrelser blandt unge, der er anbragt på døgninstitu-
tioner.«
Social- og boligministeren havde til brug for svaret på
spørgsmålet indhentet følgende svar fra Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet, som henholder sig til bidrag fra Sundheds-
styrelsen:
»Sundhedsstyrelsen har ikke landsdækkende retningslin-
jer for kost og spiseforstyrrelser målrettet anbragte børn og
unge på døgninstitutioner.
Anbefalinger vedr. kost målrettet institutioner, herunder
døgninstitutioner
I 2015 har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med DTU Fø-
devareinstituttet, daværende Miljø- og Fødevareministeriet
og Fødevarestyrelsen udgivet »Anbefalinger
for den danske
institutionskost«.
Anbefalingerne omhandler den offentlige
bespisning på alle typer af institutioner, herunder døgn- og
daginstitutioner. I anbefalingerne beskrives bl.a. kosten til
raske børn og unge. Anbefalingerne tager udgangspunkt i,
at kosten har afgørende betydning og med alle de mange
måltider, som institutionerne serverer dagligt, er det særde-
les vigtigt, at der både tages hensyn til madens ernærings-
mæssige kvalitet og til de mere ‘bløde’ egenskaber som
smag, udseende og et godt spisemiljø. Ydermere indeholder
anbefalingerne et kort afsnit om anoreksi, dog er anoreksi
og behandling for anoreksi nærmere præciseret i en række
andre udgivelser, som præsenteres nedenfor.
Anbefalinger vedr. spiseforstyrrelser
Sundhedsstyrelsen har i 2017 udgivet »Forløbsprogram
for børn og unge med spiseforstyrrelse«,
som skal ses i sam-
menhæng med øvrige relaterede initiativer og publikationer
på området. Formålet med forløbsprogrammet er at under-
støtte et godt tværsektorielt samarbejde omkring børn og
unge med spiseforstyrrelse, både i forhold til indsatser, be-
handling og opfølgning samt med inddragelse af barnet/den
unge og dennes forældre/pårørende. Forløbsprogrammet in-
deholder anbefalinger til samarbejde og koordination, gra-
duerede indsatser og organisering samt implementering og
opfølgning.
Sundhedsstyrelsen har i 2005 udgivet »Spiseforstyrrelser
– anbefalinger for organisation og behandling«,
som er ved
at blive revideret. Den reviderede udgave, med titlen »Anbe-
falinger vedr. tværsektorielle forløb til mennesker med spise-
forstyrrelser«
er under udarbejdelse, og i efteråret 2021 blev
der udsendt høringsversion. Følgende beskrivelse af anbefa-
lingerne, baserer sig på høringsversionen. Anbefalingerne
går på tværs af sektorer og har til formål at danne rammerne
for en samlet indsats af høj faglig kvalitet for mennesker
med spiseforstyrrelser. I anbefalingerne beskrives det samle-
de forløb, herunder tidlig opsporing og indsats, udredning,
behandling, opfølgning og rehabilitering, med fokus på
sundhedsfagligt indhold. I forhold til kost og spiseforstyr-
relser berør anbefalingerne ernæringsterapi. Formålet med
ernæringsterapi er at genoprette og stabilisere patientens
somatiske tilstand. Hvordan ernæringsterapi konkret skal
udformes, afhænger af hvilken spiseforstyrrelse der er tale
om, og hvor alvorlig den er. Fælles for spiseforstyrrelserne
gælder det, at almen ernæringslære bør inddrages løbende
i behandlingen, når personens tilstand tillader det. Behand-
lingen af en spiseforstyrrelse tilrettelægges i forhold til den
enkelte patients ressourcer, behov og målsætninger, og bør
omfatte en kombination af flere typer af behandling, her-
under psykoterapi, ernæringsterapi, farmakologisk behand-
ling, fysioterapi mm. Anbefalingerne beskriver desuden den
overordnede organisering, koordination og samarbejde på
området samt det overordnede indhold i de faglige indsatser.
Specifikt for spiseforstyrrelsen anorexia nervosa har
Sundhedsstyrelsens i 2019 udgivet nationale kliniske ret-
ningslinjer for behandling heraf. Derudover henvises til So-
cialstyrelsen, som bl.a. har udgivet Central udmelding for
borgere med svære spiseforstyrrelser, Socialstyrelsen (2020)
og Socialstyrelsens Nationale retningslinjer for rehabilite-
ring til borgere med svære spiseforstyrrelser, 2015.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 3.
4.3 Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol –
M. P. v. Danmark
§ 71-tilsynet har på baggrund af en orientering om forlig
i en klagesag ved Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol – M. P. v. Danmark, jf. § 71-tilsynet alm. del – bilag 53,
stillet et spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren om,
hvorvidt det er regeringens opfattelse, at sagen vil danne
præcedens, så der vil blive indgået forlig i lignende sager.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede:
»Jeg kan som svar på spørgsmålet oplyse, at regeringens
beslutning om at indgå forlig i klagesager ved Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol beror på en konkret vurde-
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0005.png
5
ring i den enkelte sag. Jeg kan derfor ikke på forhånd oply-
se, hvorvidt regeringen vil indgå forlig i lignende sager.«
Ydermere spurgte tilsynet, om sagen giver anledning til
at foretage ændringer i brugen af bæltefiksering i Danmark.
Indenrigs- og sundhedsministeren svarede hertil:
»For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt den konkre-
te sag giver anledning til at foretage ændringer i brugen af
bæltefiksering i Danmark, kan jeg henvise til, at Sundheds-
styrelsen på baggrund af aftalen om 10-årsplanen for psyki-
atrien, vil undersøge om handlemulighederne i psykiatrien
er tidssvarende, herunder om der er behov for at indføre
mindre indgribende tvangsformer, uden at dette fører til et
generelt øget omfang af tvang.
Jeg kan derudover til udvalgets orientering henvise til, at
der helt generelt er et stort fokus på nedbringelse af tvang,
og at regeringen vil indlede forhandlinger i efteråret med
Danske Regioner og KL om en ny målsætning for nedbring-
else af anvendelsen af tvang. Endelig har den konkrete sag
været drøftet på møde i Sundhedsstyrelsens Task Force for
psykiatriområdet den 1. juni 2023.«
Se § 71-tilsynet alm. del – svar på spørgsmål 6.
5. Tilsynsbesøg i folketingsåret 2022-23
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-
meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriske
afdelinger og institutioner, hvor personer er anbragt ved
tvang.
Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport og stiller
en række opfølgende spørgsmål til den pågældende institu-
tion eller afdeling (eventuelt til driftsherren). Når disse er
besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvor tilsy-
net giver sin vurdering af konkrete forhold det pågældende
sted.
De endelige tilsynsrapporter er offentligt tilgængelige på
folketingets hjemmeside.
5.1 Bryghuset, Svendborg Demensby (anmeldt)
Den 3. marts 2023 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-
synsbesøg på Bryghuset, Svendborg Demensby. I den ende-
lige rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det særdeles positivt, at Bryghuset har
gode fysiske rammer, og er indrettet med fokus på, at bebo-
erne kan opretholde et normalt liv med aktiviteter, de kender
fra hverdagen uden for Bryghuset.
Tilsynet finder det desuden særdeles positivt, at Bryghu-
set har særdeles få magtanvendelser, og at der er pædago-
gisk fokus på området, ligesom at de pårørende inddrages i
at nedbringe antallet af magtanvendelser.
Tilsynet finder det desuden positivt, at Bryghuset foreta-
ger en vurdering af behovet for ledsagelse e.l., hvis en bebo-
er ønsker at forlade institutionen, idet tilsynet bemærkede,
at udgangene kunne være svære at gennemskue, særligt for
mennesker med demens.
Tilsynet finder det ligeledes positivt, at Bryghuset løben-
de drøfter behovet for GPS-sporing af de enkelte beboere.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 65.
5.2 Dybbøl Plejecenter (Sønderborg) (anmeldt)
Den 31. marts 2023 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt til-
synsbesøg på Dybbøl Plejecenter (Sønderborg). I den ende-
lige rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det særdeles positivt, at plejecenteret an-
vender magt i særdeles begrænset omfang, herunder at der
ikke har været anvendt magt i indestående år, og at der er
fokus på den pædagogiske indsats for at nedbringe antallet
af magtanvendelser.
Tilsynet finder det desuden særdeles positivt, at de frem-
mødte pårørende på dagen for tilsynets besøg – herunder
både pårørende i stedets pårørenderåd, og de pårørende som
tilsynet mødte under rundgangen – udtrykte stor tilfredshed
med Dybbøl Plejecenter.
Tilsynet finder det desuden positivt, at der er fokus på
aktiviteter mv. for de ældre, og at disse arrangeres i sam-
arbejde med frivillige og nærliggende daginstitutioner og
andre plejecentre.
Tilsynet finder det uheldigt, at tilsynet fik det indtryk,
at hasper på vinduerne og diverse kamuflerede og besvære-
de udgange fra afdelingen kunne virke indskrænkende for
de ældres bevægelsesfrihed, men noterer sig plejecenterets
svar til tilsynet om, at elevatorerne mellem etagerne frit
kan benyttes, og at foranstaltningerne skal sikre de ældres
sikkerhed. Tilsynet henstiller til, at plejecenteret fortsat har
fokus på at aflæse de ældres ønsker og behov, således at de
vejledes i at kunne forlade afdelingerne og boligerne, hvis
de f.eks. ønsker frisk luft e.l.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 83
5.3 Psykiatrisk Afdeling Aabenraa (uanmeldt)
Den 31. marts 2023 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt til-
synsbesøg på Psykiatrisk Afdeling Aabenraa. I den endelige
rapport udtalte tilsynet bl.a.:
»Tilsynet finder det yderst kritisabelt, at § 71-tilsynet
måtte vente i 45 minutter på at blive lukket ind på afdelin-
gen, da vigtig tid blev spildt. Tiden er vigtig under et tilsyns-
besøg, og der var ikke meget tid tilbage til at gennemføre
besøget.
Tilsynet finder det endvidere yderst kritisabelt, at tilsynet
blev mødt med besked om, at tilsynet ikke kunne få adgang
til afdelingen, og at sygehusledelsen ikke var bekendt med
§ 71-tilsynets kompetence til at føre tilsyn på psykiatriske
afdelinger.
Tilsynet finder det også yderst beklageligt, at man valgte
at sende to uvidende medarbejdere for at overbringe beske-
deden fra ledelsen om, at man ikke kunne give tilsynet ad-
gang til afdelingen. Man burde i stedet have tage taget fat i
de ledende medarbejdere på afdelingen med det samme.
Tilsynet finder det positivt, at afdelingen samarbejder
med Røde Kors om en patientstøtteordning, så der er fokus
på at udvikle meningsfulde aktiviteter for patienterne i for-
bindelse med indlæggelsen.
Tilsynet finder det endvidere positivt, at de fysiske ram-
mer understøtter en række forskellige aktiviteter for de ind-
lagte patienter.«
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0006.png
6
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del –
bilag 76.
5.4 Grønland
§ 71-tilsynet var på en række tilsynsbesøg i Grønland fra
den 4. september til den 12. september 2023. Ved afgivelse
af årsberetningen forelå der ikke endelige rapporter. Rappor-
terne vil blive omtalt i næste årsberetning.
6. Opfølgning på tidligere tilsynsbesøg
Det er tilsynets praksis, at der cirka 1 år efter offentliggø-
relse af den endelige rapport fra et tilsynsbesøg følges op
på rapporten over for det pågældende sted og den ansvarli-
ge region eller kommune. § 71-tilsynet har i indeværende
folketingsår spurgt til en opfølgende status på de kritikpunk-
ter, som fremgik af den endelige rapport for en række afde-
linger. 1-årsopfølgningen var ved årsberetningens afgivelse
afsluttet for følgende afdelinger:
6.1 Jacob Michaelsens Minde (uanmeldt)
Den 1. oktober 2021 var tilsynet på et uanmeldt tilsyns-
besøg hos Jacob Michaelsens Minde. Den 18. april 2023 har
tilsynet anmodet Københavns Kommune om oplysninger
om udviklingen siden tilsynsbesøget.
Om Jacob Michaelsens Minde fortsat anvender den
husorden, som institutionen udarbejdede efter tilsynets
besøg, og om husordenen er blevet opdateret og/eller drøftet
med de unge siden tilsynets besøg
»Jacob Michaelsens Minde anvender fortsat den husor-
den, som blev udarbejdet i forbindelse med tilsynets besøg
(se bilag 1). Den er løbende blevet drøftet med de indskr-
evne unge ved møder i Jacobs Michaelsens Mindes Unge-
råd. Her har der blandt andet været drøftet brug af internettet
på institutionen.
Der planlægges en større gennemgang og revision af hus-
ordenen ved Ungerådsmøde i maj 2023. Her vil der blandt
andet blive drøftet, om der skal indgå flere emner i husorde-
nen, fx beklædning.«
Om der siden tilsynets besøg har været problemer med groft
eller uhensigtsmæssigt sprogbrug på institutionen blandt
børnene og de unge samt personalet
»Der er ikke problemer med groft eller uhensigtsmæssigt
sprogbrug på Jacob Michaelsens Minde, hverken blandt de
unge eller blandt personalet. På Jacob Michaelsens Minde
er CSP´s værdigrundlag fuldt ud implementeret (se bilag
2). Der er stor opmærksomhed på sproget og dets betyd-
ning for deeskalering af konflikter, og dette bliver løben-
de drøftet blandt personalet. Der har ikke været en eneste
magtanvendelse på Jacob Michaelsens Minde de seneste
14 måneder, hvilket blandt andet kan skyldes personalets
løbende opmærksomhed på konflikthåndtering og herunder
sprogbrug.«
Om Jacob Michaelsens Minde fortsat har problemer med
rekruttering af kvalificeret personale
»Rekruttering af kvalificeret personale er fortsat en ud-
fordring på Jacob Michaelsens Minde, ligesom det er en ud-
fordring blandt alle andre institutioner i Københavns Kom-
mune og i resten af landet.
Der arbejdes løbende på at opkvalificere rekrutterings-
processen og det er lykkedes Jacob Michaelsens Minde at
rekruttere uddannet pædagogisk personale med relevant er-
faring ift. målgruppen. Senest er der blevet ansat to psykolo-
ger på institutionen.«
Se besvarelsen fra Københavns Kommune på § 71-tilsy-
net alm. del – bilag 20.
6.2 Døgninstitutionen Nexus (anmeldt)
Den 10. oktober 2020 var tilsynet på et anmeldt tilsyns-
besøg hos Døgninstitutionen Nexus. Den 18. april 2023 har
tilsynet anmodet Københavns Kommune om oplysninger
om udviklingen siden tilsynsbesøget.
Om der siden tilsynets besøg er igangsat renovering af den
delvis lukkede plads eller der er blevet stillet flere ting til
rådighed for mindre udadreagerende unge på den delvis
lukkede plads
»Der er generelt foretaget en større renovering på Nexus
siden § 71-tilsynets besøg i oktober 2021. Det gælder både
for de åbne og delvist lukkede pladser. Afdelingerne N1,
N4 og N5, som indeholder delvist lukkede pladser, har fået
foretaget følgende:
I N1 er ydermurene, ungetoiletterne og ungeværelserne
blevet istandsat. Samtidig er der lavet et nyt fælleskøkken
og indkøbt nye møbler. Derudover er der kommet nyt gulv
og indbygget tv i fællesrummet samt et generelt mere åbent
miljø. Udeområdet med direkte forbindelse til afdeling N1
er også blevet renoveret, og der er etableret basketballbane
med ny asfalt, farvelægning af banen og belysning. Derud-
over er der en proces i gang omkring vinduesparti med
udbygget terrasse.
I N4 er toilettet blevet istandsat og der er kommet gulv-
varme i hele afdelingen. Der er også kommet nyt køkken,
nyt tag, nye møbler, et ovenlysvindue og blevet malet. Der-
udover er der installeret et nyt brandalarmeringssystem.
I N5 er der kommet nye badeværelser og indsat to nye
ovenlysvinduer. Der er også blevet malet og kommet gulv-
varme i hele afdelingen. Derudover er indretningen blevet
ændret, således at nogle vægge er flyttet og der er kommet
nyt personalerum. Samtidig er der kommet nye møbler, gar-
diner og brandalarmeringssystem.
Ud over de allerede nævnte ting, profiterer de unge af
swimmingpoolen, som nu er overdækket, koldtvandsbassi-
net, bålhytten og sansehaven med springvand. NADA-rum-
met er også blevet renoveret og både værksteds- og motor-
crossområdet er blevet udbygget.«
Om status med arbejdet om at etablere et hegn omkring
Nexus�½ matrikel
»Der er ikke etableret hegn omkring Nexus’ matri-
kel. Vores vurdering er, at det vil være et forkert signal
at sende, hvis de unge ”bures inde” med hegn. Derudover
mener vi ikke, at der findes nogle praktiske årsager til at
brugen af hegn vil være gavnlig. Vi mener ligeledes ikke, at
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0007.png
7
vi, da der er tale om en åben institution med delvist lukkede
pladser, er forpligtede hertil.«
Se besvarelsen fra Københavns Kommune på § 71-tilsy-
net alm. del – bilag 43.
6.3 Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital, Intensivt
Sengeafsnit 6 (uanmeldt)
Den 25. februar 2022 var tilsynet på et uanmeldt tilsyns-
besøg hos Psykiatrien, Aalborg Universitetshospital, Inten-
sivt Sengeafsnit 6. Den 30. august 2023 har tilsynet anmodet
Psykiatrien Region Nordjylland om oplysninger om udvik-
lingen siden tilsynsbesøget.
Om afdelingen siden tilsynets besøg har arbejdet med at
strukturere aktiviteterne for de indlagte
»Afsnittet har siden seneste besøg arbejdet med struktu-
rering af aktiviteter. Metoder og tilgange hertil præsenteres
nedenfor.
Det vurderes vigtigt at det konkrete arbejde med struktu-
rering af aktiviteter ses i sammenhæng med den kontekst
for aktiviteter, der er til stede på et psykiatrisk intensivt
sengeafsnit, som afsnit S6. Herunder overvejelser omkring
de potentialer og forudsætninger, der er for at arbejde med
aktiviteter i forhold til målgruppen for afsnittet.
Arbejdet med aktiviteter i hverdagen på S6 tager afsæt
i den enkelte patients situation, det inkluderer blandt an-
det en vurdering af patientens psykopatologi, GAF, BVC,
udgang/ikke udgang mv. Det betyder, at der er en sammen-
hæng mellem patientens behandlingsplan, plejeplan og ak-
tivitetsplan. En aktivitetsplan rummer således både en indi-
viduel plan og fælles plan for afsnittet. Patienter indlagt i
sengeafsnit S6 er patienter med forskellige psykiske lidelser,
som er indlagt fordi de har behov for intensiv sygepleje og
behandling. Det afsæt betyder noget for den måde, hvorpå
begrebet aktiviteter i afsnitte kan anskues. Aktiviteter såvel
individuelle som fælles samt planlagte eller spontane tager
afsæt i den aktuelle patientgruppe indlagt i S6. Aktiviteter
for intensive patienter i S6 kan derfor placeres på et konti-
nuum. I den ene ende af kontinuummet er patienter, hvis
aktivitet er varetagelse af daglige funktioner så som person-
lig hygiejne til patienter i den anden af kontinuummet, der
kan deltage i en fælles aktivitet som en cykeltur i terrænet.
Der er dagligt et fokus på aktiviteter både i relation til
den konkrete patient og mulighederne for fælles aktiviteter
for patienter indlagt i afsnittet. Da sengeafsnit S6 er et inten-
sivt afsnit, er der flere patienter, som ikke har udgang, hvor-
for afsnittet skal organisere fælles aktiviteter som tager høj-
de for dette. Afsnittet afholder »husmøder« mellem patienter
og afsnitsledende sygeplejerske cirka én gang månedligt, her
drøftes stort og småt blandt andet også fælles aktiviteter.
Aktiviteter, individuelle og fælles, indgår som en del af
afsnittets miljøterapi, hvor det sociale fællesskab i miljøet
anvendes til at arbejde med relationer og ændringsprocesser
for den enkelte patient. Gode relationer hjælper med at kun-
ne orientere patienterne bedre, øge patientens mestringsevne
og får patienten til at føle sig bedre tilpas under indlæg-
gelsen. Det har derfor stor betydning, at aktiviteter både
rummer et individuelt og et fælles perspektiv. Et fokus på
den individuelle aktivitet kan styrke patientens oplevelse af
meningsfuldhed og kan fremadrettet styrke motivationen for
at deltage i andre mere fællesskabsorienterede aktiviteter.
På afsnittet arbejdes struktureret med et udbud af akti-
viteter. Her er tale om både faste og spontane tiltag alt
efter patienternes forudsætninger og muligheder for delta-
gelse. Det er eksempelvis:
– For patienter med udgang er der aktiviteter ud af hu-
set. Det kan være zoo-tur, indkøb, cykel-turer, brug af
psykiatriens gymnastiksal/motionsrum
– For alle patienter kan det være træning med eller uden
personale, brunch, grill aftner, bordtennis/bordtennistur-
nering, gå-turer, med ergo i sanserum, musik, sysselakti-
viteter (spil, puslespil, maler og andre krea-aktiviteter),
multibanen med adgang til motionsred-skaber og bold-
bane, adgang til have, samtaler med personalet
Som metodisk tilgang i aktivitetsarbejdet er der ligeledes
arbejdet med Neuroaffektiv udviklingsbaseret struktureret
social aktivitet (NUSSA). Oprindeligt et program er udvik-
let til børn, men som erfaringsmæssigt ligeledes er hensigts-
mæssigt for målgruppen på afsnittet. Her arbejdes med aro-
uselniveau, behovsudsættelse, mentaliseringevne og sociale
kompetencer, ud fra aktiviteter.
Siden §71-tilsynets besøg er der desuden blevet ansat
aktivitetsmedarbejder på afsnit S6. Formålet har været at
understøtte aktivitetsarbejdet yderligere indenfor den ramme
og de ambitioner, der er beskrevet for området i Psykiatrien,
Region Nordjylland: Aktivitetsarbejde, herunder ramme for
aktivitetsarbejdet og aktivitetsmedarbejdere i Region Nord-
jylland.
Aktivitetsmedarbejderen løfter en række opgaver ind i
aktivitetsarbejdet med henblik på opsporing, motivation,
igangsætning, strukturering og fastholdelse af aktiviteter for
patienterne. Konkret kan fremhæves:
– Motivationsarbejde: En stor del af aktivitetsmedarbejde-
rens arbejde er motivationsarbejde. Dette sker b.la. gen-
nem relationsopbygning, jf. yderligere nedenfor. Aktivi-
tetsmedarbejderen har fokus på at afdækkes interesser
og understøtte at aktiviteter kan sættes i gang på bag-
grund heraf. Der er flere af S6 patienter, som har svært
ved at angive interesser, når de bliver indlagt, da de kan
have det psykisk meget dårligt eller været i et misbrug,
som er det deres dage handler om. Aktivitetsmedarbej-
deren udforsker fx også, om der kunne være KRAM-
faktorer som patienten ønsker at arbejde med. Her gives
der råd og vejledning samt arbejdes direkte med patien-
ten specielt omkring kost og motion.
– Individuelle aktiviteter: Af aktiviteter kan nævnes: styr-
ketræning, bordtennis, løb, motionscykel, fodbold, yoga,
basketball, badminton, løb, gåture, kortspil, brætspil,
PlayStation. Inden disse aktiviteter igangsættes er der
samtale mellem patient og aktivitetsmedarbejder. Her
forventningsafstemmes omkring aktivitet, hvad der øns-
kes opnås, hyppighed, hvor patienten får faste aftaler i
løbet af ugen, så der også kan øves at overholde aftaler
og få struktur ind i hverdagen.
– Gruppeaktiviteter: Der planlægges og understøttes del-
tagelse i gruppeaktiviteter for afsnittets patienter. Grup-
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0008.png
8
peaktiviteter arrangeres under hensyn til hvilken patie-
ntgruppe, der er på afdelingen. Patienterne på afsnit S6
er en sårbar målgruppe, der kan være vanskelig at moti-
vere og fastholde i gruppeaktiviteter. Ved gruppeaktivitet
er der fx samarbejde med de to retspsykiatriske afsnit -
afsnit S9 og S10 - hvor patienter fra afsnit S6, sammen
med aktivitetsmedarbejderen, kan deltage i deres ugent-
lige aktiviteter (fodbold og hockey). Fodbold er der god
erfaring med som aktivitet.
– Vredeshåndtering: På S6 arbejder aktivitetsmedarbejde-
ren ligeledes med vredeshåndtering. Her arbejdes med
at patienten skal kunne mærke, når de begynder at blive
agiteret. Der er fokus på at bibringe patienterne strategi-
er, til at komme ned i arousel, så patienterne bliver i
stand til at bruge deres mestringsstrategier.
Der er stort fokus på, at sikre synlighed, tilgængelighed,
kendskab og tryghed omkring aktivitetsmedarbejderen, så
der sikres de rette forudsætninger for at understøtte de ind-
satser og aktiviteter, som aktivitetsmedarbejderen yder og
indgår i med patienterne. I forhold til relationsopbygning,
kendskab og tilgængelighed så arbejdes på den måde, at
det sikres at aktivitetsmedarbejderen præsenterer sig for
patienten ved indlæggelse, og forklarer sin rolle på afdelin-
gen. Derudover snakker de forskellige kontaktpersoner og-
så med patienterne, omkring aktivitetsmedarbejderen funk-
tion og de aktivitetstiltag, der kan tilbydes. Derudover er
aktivitetsmedarbejderen synlig i afsnittet. Fx ved ophold i
dagligstuen, hvor der er mulighed for hyggesnak og relati-
onsopbygning, samt i motionsrummet, hvor patienterne ofte
kommer ind til en hyggesnak. Det er også ofte i denne
ramme, hvor relationen er opbygget, at patienterne oftest er
indstillet på at aftale faste aktiviteter.«
Om hvilke fremskridt der er sket på afdelingen efter
ansættelsen af nye aktivitetsmedarbejdere
»Som beskrevet ovenfor så arbejdes der på en række
parametre ift. at sikre strukturerede og målrettede aktiviteter
for patienterne på afsnit S6. Aktivitetsmedarbejderne bidra-
ger og styrker som ovenfor beskrevet ind i en række af disse
ift. den konkrete gennemførsel af aktiviteter og ikke mindst
med henblik på at få opsporet, understøttet, motiveret og
fastholdt patienterne til deltagelse heri.
Der kan i forhold til beskrivelserne under spørgsmål 1
desuden suppleres med, at aktivitetsmedarbejderen styrker
det relationelle arbejde med patienterne, bidrager aktivt til
deeskaleringsarbejdet på afsnittet og giver muligheder for
bredere observationer af patienterne (fx under fysisk udfol-
delse). Helt grundlæggende så bidrager aktivitetsmedarbej-
dernes indsats positivt i forhold til at skabe mere glæde
og indhold for patienterne under indlæggelsen. For at under-
støtte patienternes positive relation med aktivitetsmedarbej-
deren, og den base det giver for motivation og deltagelse,
er det valgt at aktivitetsmedarbejderne ikke indgår i tvangs-
situationer på afsnittet.«
Om status på afdelingens flytning til nye rammer
»Ud fra gældende tidsplan for udflytningen til Psykiatri-
en Nyt Aalborg Universitetshospital (PNAU) flytter afsnit
S6 forventet primo 2026.
Ca. 1,5 år inden indflytning starter processen med oplæ-
ring og træning, hvor der er fokus på, at personalet får kom-
petencerne til at kunne finde, anvende, levere og behandle i
de nye fysiske rammer.«
Se besvarelsen fra Psykiatrien Region Nordjylland på §
71-tilsynet alm. del – bilag 94.
6.4 Den sikrede institution Kompasset (anmeldt)
Den 25. februar 2022 var tilsynet på et anmeldt tilsynsbe-
søg på den sikrede institution Kompasset. Den 30. august
2023 har tilsynet anmodet Region Nordjylland og den sikre-
de institution Kompasset om oplysninger om udviklingen
siden tilsynsbesøget.
Om der siden tilsynets besøg fortsat er blevet arbejdet med
de unges opfattelse af reguleringen af deres kost og hvilke
fremskridt institutionen har gjort i den forbindelse
»På Kompasset er der ikke sket væsentlige ændringer
siden tilsynsbesøget den 25. februar 2022. Dog har vi siden
tilsynsbesøget gennemgået vores kostpolitik og udarbejdet
små ændringer ud fra de unges ønsker samt generel justering
som pågår årligt.
Vi har i perioder unge indskrevet som har svært ved at
regulere deres kost og det er mere eller mindre kompliceret,
afhængig af den enkelte unges øvrige udfordringer.
Vi har ikke kompetencer til at diagnosticere eller alene
behandle en spiseforstyrrelse, men vi er opmærksomme på
når eller hvis den unge udviser symptomer på at have et
uhensigtsmæssig forhold til mad.
På Kompasset arbejder vi altid med at normalisere de
unges forhold til mad. De unge der indskrives på Kompasset
har ofte et anstrengt forhold til både mad men også spise
situationen, derfor arbejder vi altid på at den unge under
sit ophold på Kompasset bliver introduceret til almindelig
varieret hverdagskost og spisesituationen hvor man samles
omkring et måltid og hvad dertil hører i form af, hygge,
bordskik og dialog med hinanden.
De unges støttebehov er meget forskelligt og spænder
over unge som aldrig har siddet ved et bord og spist almin-
deligt mad, til unge der har levet af junkfood eller meget
ensidig kost i en længere periode og unge som har oplevet
ikke, at have adgang til mad dagligt og derfor har måttet
hamstre og gemme til senere.
Langt de fleste unge lader sig guide og hjælpe, hvor
nogle af de unge ved ankomst har et ønske om, at spise
alene og på deres værelse, ender de ret hurtigt ved det fælles
bord og deltager i det sociale. Vi oplever også unge som til
en voksen fortæller at de gerne vil tabe sig, her drøfter vi
sammen med den unge, sund kost, anbefalede mængder og
hvor mange måltider dagligt der er bedst. Ligeledes har de
mulighed for træning og hjælp og støtte til dette.
Hvis vi på Kompasset observerer bekymrende adfærd
omkring kosten, drøftes dette altid i personalegruppen og på
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0009.png
9
tværfagligt forum, som er et møde forum, hvor vi samler
indsatsen omkring de enkelte unge.
Hvis det vurderes, at indsatsen er pædagogiske strategier,
udarbejdes en plan for dette og vi sikrer løbende vurdering
heraf. Ses en adfærd hvor vi vurderer at vores kompetencer
ikke rækker, spares med vores samarbejdspartnere, det kan
være en lægelig vurdering fra den unges egen praktiserende
læge eller en sparring med ledende overlæge i psykiatrien
som vi har et godt samarbejde med i de tilfælde hvor der er
brug for et tværfagligt blik.«
Se besvarelsen fra Region Nordjylland og den sikrede
institution Kompasset på § 71-tilsynet alm. del – bilag 90.
6.5 Aarhus Universitetshospital Psykiatrien, Sengeafsnit
1 for skolebørn og Sengeafsnit 2 for unge (anmeldt)
Den 1. april 2022 var tilsynet på et anmeldt tilsynsbesøg
hos Aarhus Universitetshospital Psykiatrien, Sengeafsnit 1
for skolebørn og Sengeafsnit 2 for unge. Den 30. august
2023 har tilsynet anmodet Region Midtjylland og Aarhus
Universitetshospital Psykiatrien om oplysninger om udvik-
lingen siden tilsynsbesøget.
Om der er sket ændringer i indretningen af afdelingen
siden tilsynets besøg, og i hvilket omfang og på hvilken
måde afdelingen har fokus på børnevenlig indretning af
faciliteterne
»Da brevet henvender sig til både Sengeafsnit 1 for sko-
lebørn og Sengeafsnit 2 for unge, svares der i efterfølgen-
de separat for begge sengeafsnit, på trods af Tilsynet kun
kommenterede på indretningen i Sengeafsnit 1, under deres
besøg samt i den endelige rapport for besøget.
Svar fra Sengeafsnit 1 for skolebørn
Som ledelse i S1 har vi taget positivt imod italesættelse
af, at der kunne ønskes mere børnevenlig indretning af faci-
liteterne. Det falder i god tråd med vore egne visioner for et
hjemligt og imødekommende og understøttende fysisk miljø
for indlagte børn.
Siden besøget har der været afholdt møder mellem
afsnitsledelsen, driftsafdelingen og ledelsen i Sengeafsnit
1. Dette har affødt at der er via den samme arkitekt som
i sin tid var arkitekt på bygning af afsnittet, er udfærdiget
et udkast til hvordan et fremtidigt miljø kan se ud. Det er
et udkast, vi er meget begejstrede for og det lægger op til
at bryde den lange gang, skabe små miljøer til ophold samt
motivere til leg og fysisk aktivitet – se forslaget i vedhæfte-
de Bilag 1 samt tilhørende priser i Bilag 2.
Efterfølgende har der været gennemgang af udkastet i
forhold til sikkerhed og brandrisiko og visse forslag er ikke
mulige – bl.a. hængende lamper og ringe ned fra loftet. Der
er udarbejdet et budget og tanken var, at inddele enkeltdele i
enheder på et »klippekort« som løbende kunne etableres, når
der er fundet finansiering.
Vi vil ligeledes fortsat arbejde med at inddrage patienter
og pårørende i udsmykningen af afdelingen. I første omgang
har vi flyttet vores Safewards-træ(grenene herpå er pynte-
de med ’udskrivelseshilsener’ fra tidligere patienter. Nye
patienter kan læse disse beskeder til beroligelse og for at øge
følelsen af håb) hen til indgangen til sengeafsnittet.
Svar fra sengeafsnit 2 for unge
Tilsynet kommenterede ikke på indretning i Sengeafsnit
2.
I Sengeafsnit 2 er der indrettet med vægdekoration, bil-
leder, tegninger, puder, pyntegenstande, mm. som løbende
justeret i samarbejde med patienter.
Der planlægges aktiviteter med de unge særligt med dette
for øje. F.eks. er gårdhaven blevet indrettet og beplantet i
samarbejde med de unge. Øvrig indretning er uændret siden
besøget.«
Se besvarelsen fra Region Midtjylland og Aarhus Univer-
sitetshospital Psykiatrien på § 71-tilsynet alm. del – bilag
95.
6.6 Den sikrede døgninstitution Grenen (anmeldt)
Den 1. april 2022 var tilsynet på et anmeldt tilsynsbesøg
på den sikrede døgninstitution Grenen-Dalstrup. Den 30.
august 2023 har tilsynet anmodet Region Midtjylland og den
sikrede døgninstitution Grenen om oplysninger om udviklin-
gen siden tilsynsbesøget.
Om status på renoveringen af afdeling Syd
»Vi har modtaget tilladelse til ibrugtagning af afd. Syd
fra Norddjurs Kommune d. 2. februar 2022. Afdelingen er
således renoveret færdig, og alle værelser er i brug.
Der er toilet og bad tilknyttet alle værelser.«
Om der opleves en fremgang i arbejdet med registrering og
indberetning af fysiske magtanvendelser efter ansættelsen af
en koordinator til forbedring af området
»Der er implementeret et nyt kvalitetssikringssystem, der
sørger for, at alle indberetninger lever op til god indberet-
ningspraksis og overholder tidsfristen på 48 timer.
Specialområdet har efter ansættelse af koordinator over-
holdt indberetningsfristen i 98,6 % af tilfældene siden juli
2022. Når indberetningsfristen overskrides, er årsagen pri-
mært IT-nedbrud/opdateringer og/eller procedurefejl. Vores
kvalitetssikringssystem hjælper os med at lokalisere og rette
procedurefejl med henblik på at forebygge, at det gentager
sig.
Der er i samarbejde med socialområdets jurister udviklet
10 parametre for en god og fyldestgørende indberetning. Al-
le indberetninger bliver kvalitetssikret og scoret ud fra de 10
parametre. Grenen-Dalstrup har siden juli 2022 leveret den
af Socialområdet forventede gennemsnitlige score/kvalitet.
Specialområdet har i 2023 indgået i et samarbejde med
SOPRA om implementering af LA2 metoden. LA2 metoden
kommer til at danne grundlag for læring og analyse af magt-
anvendelser. Uddannelsesforløbet afsluttes i januar 2024.
Ved det årlige driftsorienterede tilsyn ved Socialtilsyn
Øst bliver Specialområdet målt på kriterium 6, indikator 6b
med ordlyden
Tilbuddet kan håndtere eventuelle magtanven-
delser ved at dokumentere og følge op på disse med henblik
på løbende læring og forbedring af indsatsen.
Ved seneste tilsynsrapport (2022) har specialområdet hæ-
vet scoren fra 1 (2021) til 4.«
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0010.png
10
Om, hvor mange magtanvendelser der har været pr. måned
på Grenen siden tilsynets besøg i april 2022
»Der henvises til bilag 1, hvor det er udspecificeret, hvil-
ken form for magtanvendelser, der er tale om (fysisk magt-
anvendelse, kropsvisitation og person-/rumundersøgelser).«
Se besvarelsen fra Region Midtjylland og den sikrede
døgninstitution Grenen på § 71-tilsynet alm. del – bilag 91.
6.7 Den sikrede institution Sønderbro (anmeldt)
Den 22. april 2022 var tilsynet på et anmeldt tilsynsbesøg
på den sikrede institution Sønderbro. Den 30. august 2023
har tilsynet anmodet Københavns Kommune og den sikrede
institution Sønderbro om oplysninger om udviklingen siden
tilsynsbesøget.
Om, hvordan det er gået med at sikre, at både personalet og
de unge på Sønderbro er informeret om, at de unge ikke kan
tvinges til at tage ophold på værelserne under et vagtskifte,
hvis de ikke ønsker det
»Vi har foretaget en ændring i vores husorden og proce-
duremappe, hvor tidsrummet 1430-1515 nu defineres som
»egen tid«. Der er ikke planlagte voksen-faciliterede aktivi-
teter i dette tidsrum, som betyder, at de unge helt selvstæn-
digt forvalter deres tid og må befinde sig på alle fællesarea-
ler på afdelingen. Der er krav til både de unge såvel som
personalet, om at aktiviteter i dette tidsrum ikke må være
støjende og generende for de unge, som føler behov for at
omstille sig fra skoletiden.
Vores erfaring er, at de unge bruger tidsrummet på at vas-
ke tøj, tage en lur, gå i bad eller spille spil i opholdsstuen.«
Om, hvilke renoveringer der er foretaget siden tilsynets
besøg
»Sønderbro har en ungeomsætning svarende til mellem
1-2 ugentlige ind- og udskrivninger, hvilket kræver en lø-
bende plan for renoveringer, således de tilflyttede unge ikke
får værelser med graffiti, tags mv. Herudover får alle afde-
linger en gennemgående renovering om året, som senest
fandt sted jan-feb. 2023. Her blev der opsat akustikpaneler
på flere arealer, mens møblementet blev delvist udskiftet og
alle rum blev malet.
Vi har fortsat flere udfordringer med fugt og indeklimaet
på ungebadeværelserne, som betyder at badeværelsesdørene
får hyppige fugtskader og deformerer. Derfor blev der sidste
år bevilget midler til opsætning af ventilations- og klima-
anlæg på alle afdelingerne, hvor projektet pt. afventer myn-
dighedsgodkendelse og forventes opstartet i 2024. Vi har
renoveret 3 badeværelser i det forgangne år under hensynta-
gen til kapacitetsbehovene på det sikrede område, hvor der
generelt har været pladsmangel. Yderligere 6 badeværelser
forventes renoveret over det næste halve år.
Sønderbro har siden besøget fået tildelt en matrikeludvi-
delse med 800 kvm., hvilket primært skal øge de unges
adgang til natur og udeliv. Vi forventer opstart af arbejdet
herom i budgetåret 2024.
Der er på nuværende etableret 1000 kvm. ny belægning
ifa. fliser på udendørsarealerne, mens de resterende 300
kvm. afventer en flytning af et udsugningsanlæg inden ar-
bejdet kan blive helt færdiggjort inden udgangen af novem-
ber 2023.
I foråret 2023 blev der opført en tilbygning til institu-
tionens beskæftigelsesafdeling med henblik på flytning af
alle værkstedsrelaterede forretninger væk fra køkkenafsnit-
tet. Dette dels for at flere afdelinger kunne anvende tilbud-
dene på samme tid, men ikke mindst også for at kunne
udbygge mulighederne for undervisning i teknologi og di-
gitalisering. I den forbindelse er der ligeledes investeret i
afdelingernes digitale infrastruktur, hvor alle unge nu har
adgang til iPads og filmstreaming, som bliver anvendt både i
og udenfor skoletiden.«
Om der har været forsøg på indsmugling af stoffer m.v., som
har resulteret i anvendelse af egentlig fysisk magt, når den
unges person og/eller opholdsrum skal undersøges
»I udgangspunktet forsøger vi altid at rekvirerer assistan-
ce hos politiet, når de unge forholder sig rolige, men ikke
efterlader tvivl om, at de vil gribe til vold ved gennemførel-
se af en undersøgelse af deres person eller rum. Vi kan dog
ej heller entydigt lægge forsøg på indsmugling af stoffer mv.
til grund for, at anvendelse af fysisk magt har været nødven-
digt i nedenstående tilfælde, men finder det sandsynligt, at
det har været en medvirkende faktor, som også kunne have
været noget andet.
Episode 1: Handler om, at den unge blev taget på fersk
gerning i at ryge en joint, hvilket dannede grundlag for
undersøgelse af pågældendes værelse. Den unge gik i den
forbindelse til fysisk angreb på det tilstedeværende persona-
le, hvorfor øvrige personale måtte træde til og fastholde
den unge for at sikre, at den unge ikke udøvede vold mod
personalet.
Episode 2: Handler om, at den unge havde røget på sit
værelse. Den unge var i første omgang samarbejdsvillig,
men begyndte at blive tiltagende fysisk udadreagerende og
verbalt truende, hvor personalet til sidst fandt det nødven-
digt at fastholde den unge for at unge skade på sig selv og
andre. fastholdelse.
Episode 3: Den unge havde røget på sit værelse og havde
etableret en netværksforbindelse via sit fjernsyn, hvilket per-
sonalet ville tale med den unge om. Den unge blev fysisk
udadreagerende og tog fat i kraven på en af medarbejderne,
da han blev bekendt med, at personalet påtænkte at undersø-
ge værelset. Personalet måtte fastholde den unge, som var til
fare for sig selv og andre.
Episode 4: Den samme unge fra episode 3. havde røget
på sit værelse, hvor der også var mistanke om, at den unge
var i besiddelse af en lighter. Da den unge blev gjort bekendt
med, at personalet ville undersøge værelset, hvortil han blev
fysisk udadreagerende og måtte fastholdes fysisk.«
Om der har været forsøg på rømning siden tilsynets besøg
»Vi har ikke haft direkte rømninger fra vores matrikel
siden tilsynsbesøget. Vi har haft 2 hændelser med unge der i
forbindelse med skadestuebesøg er rømmet fra stedet.
Den ene episode vedrørte sundhedspersonalet anvisning
på skadestuen, hvor lægen bad vores personale om at op-
holde os udenfor undersøgelsesrummet af hensynet til læ-
§71, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: § 71-tilsynets beretning nr. 27 af almen art om tilsynets virksomhed i folketingsåret 2022-23
2757412_0011.png
11
ge/patient fortroligheden, hvilket resulterede i, at den unge
rømmede fra stedet.
Det andet tilfælde drejede sig om, at den unge i forbin-
delse med et toiletbesøg på skadestuen løb væk fra det tilste-
deværende personale.«
Se besvarelsen fra Københavns Kommune og den sikrede
institution Sønderbro på § 71-tilsynet alm. del – bilag 92.
7. Møder
7.1 Møde med Folketingets Ombudsmand
§ 71-tilsynet holdt et møde med Folketingets Ombuds-
mand den 21. februar 2022. På mødet fik tilsynet og Om-
budsmanden lejlighed til at drøfte samarbejdet mellem om-
budsmandsinstitutionen og § 71-tilsynet. Ombudsmanden
og Ombudsmandens ansatte orienterede bl.a. om, hvordan
Ombudsmandens tilsynsbesøg og fokusområder i 2022 var
forløbet, og om fokusområderne for 2023. Tilsynet og Om-
budsmanden drøftede endvidere emner af fælles interesse.
7.2 Møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og
Bistandsværger i Danmark, LPD
Den 18. april 2022 holdt § 71-tilsynet møde med Lands-
foreningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Dan-
mark. På mødet blev konkrete problemstillinger og sager
drøftet, herunder forhold vedrørende Det Psykiatriske Pa-
tientklagenævn og lange sagsbehandlingstider på de klage-
sager, hvor der ikke er en 7-dagesfrist. Derudover gav mø-
det anledning til en række spørgsmål til både indenrigs-
og sundhedsministeren og erhvervsministeren. Se ovenfor
under pkt. 4.1.
8. Samråd
Der har ikke været afholdt samråd i folketingsåret
2022-23.
9. Oplysning om tilsynets arbejde
Tilsynet har en folder, som orienterer om tilsynets kom-
petence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til at
oplyse om fokus på forholdene for administrativt frihedsbe-
røvede personer og dermed være med til at skabe opmærk-
somhed om, at administrativt frihedsberøvede personer, hvor
end de befinder sig, skal tilbydes rimelige forhold.
Folderen udleveres efter anmodning og i forbindelse med
tilsynsbesøg.
Folderen og orientering om tilsynets arbejde kan også
findes på § 71-tilsynets hjemmeside under www.ft.dk.
Camilla Fabricius (S), næstformand, Maria Durhuus (S),
Rasmus Horn Langhoff (S), Peter Juel-Jensen (V), formand,
Nanna W. Gotfredsen (M), Jens Henrik Thulesen Dahl
(DD), Louise Brown (LA), Theresa Berg Andersen (SF) og
Stinus Lindgreen (RV)