Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
Aktstk. 103
Offentligt
2714220_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 25-05-2023
Enhed: STRUK
Sagsbeh.: DEPNKTH
Sagsnr.: 2307034
Dok. nr.: 2703246
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (Aktstk. 103), som Folketingets
Finansudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 17. maj 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren
på en let forståelig måde
redegøre for, hvordan kommunal medfi-
nansiering generelt fungerer og udregnes?”
Svar:
Den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet (KMF) blev indført med virk-
ning fra 2007 i forbindelse med den daværende strukturreform. Formålet var at give
kommunerne et yderligere incitament til at forebygge borgernes brug af det speciali-
serede sundhedsvæsen.
Ordningen medfører, at kommunerne betaler en andel af regionernes udgifter på
sundhedsområdet. Den enkelte kommunes betalinger fastsættes på baggrund af om-
fanget af leverede sygehusbehandling mv. til kommunens egne borgere efter nær-
mere regler. Ordningen er differentieret, så kommunerne betaler en større andel af
de regionale udgifter blandt børn og ældre og en væsentlig mindre del for de øvrige
aldersgrupper. Kommunerne er under ét fuldt ud finansieret for udgifterne til ordnin-
gen via det kommunale bloktilskud. Den enkelte kommune kan opnå merudgifter ud
over det finansierede niveau og visa versa.
Fra 2007 og frem til 2019 havde ordningen et adfærdsmæssigt gennemslag, som be-
skrevet overfor. Fra 2019 har KMF været fastlåst for at give kommunerne budgetsik-
kerhed hvilket bl.a. skyldes, at kommunerne oplevede store udsving i betalingen i
2018. Fastlåsningen i 2019 skal samtidig ses i lyset af overgangen til nyt landspatient-
register (LPR3), som har medført et ufuldstændigt styringsgrundlag for ordningen.
Ordningen har som følge af fastlåsning ikke længere et adfærdsmæssigt gennemslag.
Fastlåsningen tager udgangspunkt i de kommunale budgetter og et aktivitetsbaseret
skøn for de kommunale udgifter til KMF for 2019. Den skønnede aktivitet for 2019 er
fastlagt på baggrund af fordelingen af sygehusaktivitet mv. i 2017.
Fastlåsningen indebærer dermed, at det overordnede fordelingsmæssige gennemslag
er videreført uændret fra 2019 og frem, bl.a. med udgangspunkt i kommunernes bud-
getlægning for 2019.
./.
Fastlåsningen har dermed givet anledning til, at nogle kommuner med høj budgette-
ring af KMF i 2019 oplever et tab som følge af den valgte model for fastlåsning af
KMF. Senest blev det derfor i økonomiaftalen for 2023 mellem den tidligere regering
og KL aftalt, at der i forbindelse med efterreguleringen af KMF for 2021 inddrages et
hensyn til, at kommuner med en høj budgettering af medfinansieringen ikke taber
Aktstk. 103 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan kommunal medfinansiering generelt fungerer og udregnes
uforholdsmæssigt på ordningen. Det er på den baggrund, at jeg har fremsat aktstykke
nr. 103 om kompensation for KMF for 2021.
Endeligt vil jeg også gerne bemærke, at regeringen har nedsat en sundhedsstruktur-
kommission, der bl.a. skal komme med anbefalinger og vurderinger i forhold til finan-
sierings- og incitamentsstrukturer i sundhedsvæsenet. Jeg forventer, at det på bag-
grund af sundhedsstrukturkommissionens arbejde vil være muligt at tage stilling til
ændring i den fremadrettede ordning.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2