Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (1. samling)
L 37 Bilag 1
Offentligt
Kontor/afdeling
VE
Dato
02-09-2022
J nr.
2021-3189
Høringsnotat
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om vedvarede energi
/NPBG
Forslag til lov om vedvarede energi (Investeringsstøtte til forsøgsvindmøller, udbud af støtte til anvendelse af
kemiske brændstoffer eller produkter fra elektricitet (Power-to-X), anvendelsesområdet for VE ordningerne,
tilsyn med elproducerende anlæg på havet og adgang til negativt pristillæg) blev sendt i ekstern høring den
8. juli 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 19. august 2022. Der er modtaget i alt 9 høringssvar i
høringsperioden.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
Brintbranchen
DI - Dansk Industri (herefter DI)
Danske Havne
Green Power Denmark (herefter GPD)
Landbrug & Fødevarer FmbA (herefter L&F)
Dansk Erhverv
Biogas Danmark
AktiveEnergiforbrugere
Erhvervsflyvningens Sammenslutning har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Generelle bemærkninger ................................................................................................................................... 2
Investeringsstøtte til forsøgsvindmøller ............................................................................................................. 2
Udbud af støtte til anvendelse af kemiske brændstoffer eller produkter fra elektricitet (Power-to-X) ............... 4
Adgang til negativt pristillæg .............................................................................................................................. 5
Rettelser............................................................................................................................................................. 6
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået efterfulgt af
ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede
oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
høringsportalen.
L 37 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2632584_0002.png
Ud over de ændringer som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget en række andre
ændringer af mindre betydning, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i lovforslagets
bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Lovforslaget har generelt modtaget stor opbakning idet ingen høringsparter har været modstandere af
lovforslaget eller dele heraf og alle høringsparter, støtter ét eller flere af lovens delelementer.
Danske havne og AktiveEnergiforbrugere (herefter AE) bemærker, at VE-anlæg både kan være nettilsluttede
og køre i ø-drift og derigennem aflaste elnettet.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget ikke kan danne grundlag for en sådan antagelse, og at et VE-
anlæg ikke kan køre i ø-drift, hvis det har forbindelse til elnettet.
AE har herudover fremført en række generelle bemærkninger, der går ud over lovforslagets emne, herunder
en række bekymringer vedrørende energiforbruget ved CCS og omdannelse af elektricitet til andre
energiformer, regulering af mængden af elektricitet fra vedvarende energikilder i nettet, forslag til flere
solceller på tage og understøttelse af et fremtidigt fluktuerende elforbrug samt forslag om indførelse af
begrebet VE-forsøgsanlæg i lovgivningen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet har noteret sig AEs generelle bemærkninger.
Investeringsstøtte til forsøgsvindmøller
Støtte til forsøgsvindmøller på hav, herunder til omlægning af driftsstøtte til investeringsstøtte, tidslinjer og
tidsfrister
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Havne og Green Power Denmark støtter forslaget om
investeringsstøtte til forsøgsvindmøller på hav.
Green Power Denmark støtter forslaget om omlægning fra driftsstøtte til investeringsstøtte og anfører bl.a. at
det er vigtigt, at der ikke stilles for skarpe tidsfrister for nettilslutning eller at der som alternativ formuleres
rummelige dispensationsmuligheder.
Dansk Industri støtter ligeledes forslaget om omlægning af driftsstøtte til investeringsstøtte og den fortsatte
støtte til opstilling af forsøgsmøller nu også på hav, og stiller en række spørgsmål til tidslinjen for
investeringsstøtte til forsøgsvindmøller, herunder om der forventes at være mulighed for at ansøge om
tilsagn til støtte i 2023 for både forsøgsvindmøller på land og på hav, hvor lang fristen for opstilling forventes
at være, samt bemærker at det vil være vanskeligt at opstille vindmøller hurtigere end 18-24 måneder efter
tilsagn om tilskud.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, energi-, og forsyningsministeriet noterer sig generelt høringsparternes holdninger, ønsker og
overvejelser vedrørende en investeringsstøtteordning til forsøgsvindmøller og vil tage dem i betragtning i
arbejdet med den nærmere udmøntning af bemyndigelsen i den foreslåede hjemmel.
L 37 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2632584_0003.png
Sikring af støtte til fabrikanter
Dansk Erhverv og Green Power Denmark anfører, at det er vigtigt, at der sikres, at støtten tilfalder
vindmøllefabrikanten, der har båret omkostningerne for udviklingen og innovationen af testvindmøllen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender fabrikanternes behov for støtte. Ministeriet har ikke på nærværende grundlag
mulighed for at antage, at den forventede sammenlægning af puljerne på og uden for testcentrene på land af
hensyn til at sikre fleksibilitet ikke vil sikre støtte til fabrikanter af forsøgsvindmøller. Det forventes, at der ved
den nærmere udmøntning vil være fokus på så vidt muligt at se på kriterier, der kan understøtte den fortsatte
udvikling af vindmøller på de nationale testcentre.
Direkte linjer/Installationstilslutning
Dansk Industri og Green Power Denmark anfører bl.a., at investeringsstøtteordningen også skal kunne
omfatte forsøgsvindmøller, der ikke er direkte tilsluttet det kollektive net, eksempelvis anlæg tilsluttet forbrug
ved direkte linjer eller brintproducerende vindmøller.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det ikke har været hensigten at begrænse adgangen til støtte til visse typer af
teknologiske løsninger. Ministeriet anerkender, at den fortsatte udvikling i vindmøllebranchen fordrer nye
løsninger, og ønsker så vidt muligt at imødekomme innovationen i vindmøllesektoren. Ministeriet lægger på
den baggrund op til at præcisere, at bemyndigelsen i loven også omfatter investeringsstøtte til
forsøgsvindmøller, der ikke er nettilsluttet, som skal kunne dokumentere produktion af energi fra en
vedvarende energikilde, således at kravene i den generelle gruppefritagelsesforordning overholdes.
Krav til testvindmøllen, støtteberettigede møller og komponenter mv. (GPD og DI)
Dansk Industri og Green Power Denmark anfører, at det bør være muligt at opnå støtte til test af vindmølle
delkomponenter og ikke kun til ’hele’ forsøgsvindmøller.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at bemyndigelsen til at lave investeringsstøtteordningen vedrører opstillingen af fuld-
skala forsøgsvindmøller, hvor f.eks. naceller og fundamenter indgår som en del af vindmøllen. Det forventes,
at der under nærmere vilkår også vil kunne indgå visse genbrugte komponenter.
Statsstøtteretlige ramme (DI)
Dansk Industri spørger, om det er muligt at hæve støtteprocenten over 45, hvis der afholdes et
konkurrencepræget udbud.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at det ikke er intentionen at afholde et konkurrencepræget udbud, blandt andet af
hensyn til opnå større fleksibilitet for opstillere til at søge om midler og for at sikre udnyttelsen af midlerne.
Udbud af støtte til anvendelse af kemiske brændstoffer eller produkter fra
elektricitet (Power-to-X)
L 37 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2632584_0004.png
L&F, Biogas Danmark, Brintbranchen, Danske Havne og GPD støtter udvidelse af hjemlen til at afholde
udbud af støtte til produktion af Power-to-X (herefter PtX) til også at give mulighed for at afholde udbud af
støtte til anvendelse af PtX.
Biogas Danmark opfordrer Energistyrelsen til, at metan bliver tilføjet i oplistningen af mulige PtX-produkter.
Endvidere anfører L&F, at det er vigtigt, at den foreslåede hjemmel sikrer adgang til at støtte alle PtX-
produkter, herunder metan og opgraderet pyrolysegas, så hjemlen ikke kun fremmer anvendelsen af brint.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen skal bemærke, at der med lovforslaget ikke tages stilling til den konkrete udformning af
eventuelle udbud af støtte til anvendelse af PtX, og at støtten derfor vil kunne ydes til anvendelse af en lang
række PtX-produkter. Efter opfordring fra Biogas Danmark har Energistyrelsen i lovforslagets bemærkninger
tilføjet e-metan i oplistningen af mulige PtX-produkter, som støtten vil kunne ydes til. Energistyrelsen skal
dog bemærke, at oplistningen af mulige PtX-produkter er udtryk for eksempler og ikke er udtømmende.
Tilføjelsen har derfor ikke materiel betydning for bemyndigelsen. Udformningen af et eventuelt fremtidigt
udbud, herunder udbuddets støtteobjekt, vil afhænge af eventuelle fremtidige politiske aftaler.
Anvendelsesområdet for VE-ordningerne
AE bemærker, at det er godt, at VE-ordningerne kommer til at omfatte alle VE-anlæg, uanset om de er
nettilsluttet til elnettet eller er et ø-driftsanlæg med eller uden nettilslutning.
AE foreslår, at begreberne ”nettilsluttet”, ”Ø-drift”, ”tilsluttet i egen elinstallation” og ”ikke-nettilsluttet”
defineres i VE-loven, så misforståelser undgås, og at love, bekendtgørelser mv. tilrettes, så det er de samme
betegnelser, der bruges om de samme forhold.
Ministeriets bemærkninger:
Med de foreslåede ændringer af VE-ordningerne vil det ikke længere være relevant for afgrænsningen af
anvendelsesområdet for værditabsordningen, salgsoptionsordningen, VE-bonusordningen og grøn pulje, om
et VE-anlæg er nettilsluttet. For så vidt angår anvendelsesområdet for garantifoden vil begreberne ”tilsluttet i
egen forbrugsinstallation”, ”ikke nettilsluttet” og ”nettilsluttet” være relevante.
Ministeriet mener ikke, at der i praksis er tvivl om, hvad der forstås ved begreberne, og det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at et VE-anlæg er ”nettilsluttet”, hvis det er nettilsluttet i egen
forbrugsinstallation fra det kollektive net eller direkte til det kollektive net. Ministeriet finder derfor ikke
anledning til at definere de foreslåede begreber i loven.
Adgang til negativt pristillæg
L&F og Biogas Danmark (BD) erklærer sig indforståede med, at der ikke kan udbetales en højere støtte fra
staten i perioder, hvor markedsprisen overstiger den faste afregningspris. L&F og BD mener dog samtidig, at
det bør være muligt for producenten at kunne træde ud af fastprisaftalen for en periode på en fleksibel måde.
Under denne periode, som efter organisationernes opfattelse kan være et generelt fastlagt tidsrum, bør det
være håndterbart for Energinet/Vindstød A/S fortsat at sælge elproduktionen fra anlæg, der i en given
periode står uden for fastprisaftalen. Energinet/Vindstød A/S bør således være forpligtet til også at håndtere
disse producenter.
Ministeriets bemærkninger:
L 37 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2632584_0005.png
Ministeriet har noteret sig organisationernes synspunkter. I forhold til den praktiske administration af reglerne
om udbetaling af pristillæg og markedspris, så medfører den præcisering af reglerne, som den planlagte
lovændring er udtryk for, ikke nogen ændring herved. Det betyder bl.a., at det er muligt for en hidtidig fastpris-
støttemodtager at træde ud af aftalen i en periode. I de administrativt fastsatte regler er der særlige
bestemmelser om fravalg og genoptagelse af pristillæg. Det fremgår dog af VE-lovens § 52, at Energinet
(udliciteret til virksomheden Vindstød A/S) alene er forpligtet til at sælge elproduktion fra vindmøller omfattet
af §§ 39 eller 41 og andre VE-elproduktionsanlæg omfattet af § 43 f, stk. 1, § 43 g, stk. 1, og § 47 på Nordpool
og udbetale salgssummen til anlægsejeren.
AE bemærker, at det vil skade den grønne omstilling, hvis der gennemføres negativt tilskud, og at det vil
sætte de frie markedskræfter ud af spil. AE skriver, at hvis meningen med negativt tilskud er at undgå, at VE-
produktionsanlæg stoppes, når betingelserne for, at de kan producere, er til stede, så ville det være bedre at
få indført et forbud mod dette i loven. AE anfører, at det kun burde være Energinet, der kan anmode om at få
stoppet VE-produktion for at beskytte elnettet og ikke som nu tyske vindmølleejere, der betaler for, at danske
vindmøller stoppes for at øge prisen på el på spotmarkedet. Det sætter de frie markedskræfter ud af spil. AE
mener endvidere, at negativt tilskud kan være i strid med EU’s regler for det indre marked og direktivet for
elforsyning. Det er naturligt, at tilskuddet aftrappes, når spotmarkedsprisen stiger, og tilskuddet bortfalder,
når spotmarkedsprisen overstiger den fastsatte beløbsgrænse. AE tilkendegiver endeligt, at de er vidende
om, at Energistyrelsen allerede i dag beregner negativt tilskud til private solcelleejere på grund af de høje
spotmarkedspriser på el. Dette sker så ifølge materialet uden lovhjemmel.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal gøre opmærksom på, at den foreslåede præcisering omkring negativt pristillæg i lovforslaget
alene angår elektricitet produceret på anlæg omfattet af VE-lovens § 43 f, stk. 1, eller § 43 g, stk. 1. Det vil
sige, at det kun drejer sig om en præcisering af reglerne for de anlæg, der anvender biogas eller
forgasningsgas fremstillet ved biomasse til produktion af elektricitet. Det er samtidig ministeriets opfattelse,
at Energistyrelsens øvrige beregning af negative pristillæg sker med hjemmel i elforsyningsloven og ikke er i
strid med EU’s regler for det indre marked eller direktivet for elforsyning.