Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (1. samling)
L 28 Bilag 1
Offentligt
2632374_0001.png
Børne- og Undervisnings-
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og
lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser (Ung-
domsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutio-
ner).
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger har ingen
bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger
30. maj 2022
J.nr. 22-23074
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0002.png
Fra:
info cfu-net <[email protected]>
Sendt:
17. juni 2022 08:57
Til:
Erika Wolf <[email protected]>
Emne:
SV: Høring over lovforslag om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse og lov om private insti
Kære Erika.
CFU har ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
CFU
-
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail:
[email protected]
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0003.png
Høringssvar vedr. lovforslag om ungdoms-
organisationers adgang på ungdomsuddan-
nelsesinstitutioner
Dansk Arbejdsgiverforening har den 23. maj 2022 modtaget høring om
forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for forberedende grund-
uddannelse og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser
(Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutio-
ner).
DA anerkender vigtigheden af, at elever på ungdomsuddannelsesinstitu-
tioner introduceres til samfundsengagerende ungdomsorganisationer og
derigennem kan blive en del af den demokratiske samtale i samfundet. I
forlængelse heraf er det positivt, at der med lovforslaget kommer trans-
parens omkring reglerne for disse organisationers adgang på ungdoms-
uddannelsesinstitutionerne. DA har derudover følgende bemærkninger
til lovforslaget.
DA mener, at adgangen for ungdomsorganisationer skal ske under hen-
syntagen til de lokale forhold og muligheder på institutionerne. Derfor ser
DA positivt på, at det bliver op til de enkelte ungdomsuddannelsesinsti-
tutioner at fastsætte nærmere retningslinjer for, hvornår og i hvilken form
ungdomsorganisationerne vil kunne få adgang til institutionerne, ud fra
de rammer, der sættes med lovforslaget. Dermed kan institutionerne un-
der hensyntagen til gennemførsel af undervisningen vurdere, hvordan
det bedst giver mening at tillade adgang, herunder om det f.eks. er ved
inddragelse i undervisningen, hvor det giver mening, eller i fritiden uden
for undervisningen.
DA mener, at hensynet til gennemførsel af undervisningen og fastholdelse
af undervisningens kvalitet til hver en tid bør vægte højest. Der bør derfor
15. juni 2022
RPP
Dok ID: 193854
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0004.png
altid være mulighed for ved saglig grund at afvise besøg fra ungdomsor-
ganisationer, der ligger inden for undervisningstiden. Dette bør præcise-
res i lovforslaget.
DA finder det derudover positivt, at der lægges op til, at der skal være
tale om udøvelse af oplysende virksomhed fra ungdomsorganisationerne
og ikke f.eks. kommerciel virksomhed eller religiøst forkyndende ind-
hold.
Lovforslaget giver ikke anledning til yderligere bemærkninger for DA.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
Rasmus Pilegaard Petersen
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0005.png
København d. 20. juni 2022
Til
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Fremsendt som e-mail til
[email protected]
med følgende
angivelse i emnefeltet ”Høring –
Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelses-
institutioner.
Danmarks Private Skoler”.
Høring vedr. Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner
I høringsbrev af 23. maj 2022 anmoder Børne- og Undervisningsministeriet om eventuelle bemærkninger
vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler
grundskoler og gymnasier takker for mu-
ligheden til at give vores synspunkter til kende.
Det er et væsentligt element i dette lovforslag at gøre ungdomsorganisationers adgang til frie og private
gymnasiale uddannelser til en tilskudsbetingelse.
Et frit og privat gymnasium er en fri, selvejende, værdibåret institution. Der er en lang række krav til disse
gymnasiers undervisning og virke, der gør, at det i forvejen kan være vanskeligt at være et anderledes alter-
nativ til de offentlige gymnasiale uddannelser. Muligheden for at være værdibåren er derfor dét, der gør
forskellen.
Med dette lovforslag viser Regeringen manglende anerkendelse af de frie og private gymnasiers mulighed
for at drive et holdningsbaseret undervisningstilbud. Der er med forslaget tale om detailstyring af de frie og
private gymnasiers virke. Det er jo ikke sådan, at de frie og private gymnasier med den nuværende lovgiv-
ning ikke er forpligtede til at sikre elevernes demokratiske dannelse, hvilket de facto indebærer, at man
præsenteres for forskellige politiske holdninger og samfundssyn. Også holdninger og samfundssyn, der er
anderledes end dem, som det frie og privat gymnasium bygger sit virke på.
Ud over kravene til indholdet i bestemte fag skal et frit og privat gymnasium, jf. §1.a i Lov om private insti-
tutioner for gymnasiale uddannelser, i dens undervisning og hele dens virke forberede, udvikle, styrke, give
kendskab til, have respekt for et samfund som det danske med frihed og folkestyre, elevernes demokrati-
ske dannelse, grundlæggende friheds- og menneskerettigheder og ligestilling (mellem kønnene).
Med den nuværende lovgivning står det klart
”hvad” det frie og private
gymnasium skal. Med lovforslaget
bliver der både dikteret
et ”hvem” og ”hvornår”.
Ifølge lovbemærkningerne skal de nye bestemmelser sikre
’samfundsengagerende’
ungdomsorganisationer
ret til adgang til at udøve oplysende virksomhed overfor eleverne. Det gælder for organisationer, der er op-
stillingsberettigede i de pågældende valg
i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser,
regionsråd, EU-valg, folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg - en interessant
afgrænsning!
I lovbemærkningerne lægges til grund for at gøre adgangen for
”ungdomsorganisationer
fra opstillingsbe-
rettigede partier” til en tilskudsbetingelse, at Dansk Ungdoms Fællesråd i efteråret 2019 har oplyst over for
Børne- og Undervisningsministeriet, at de politiske ungdomsorganisationer på baggrund af en rundspørge
havde oplevet at blive afvist på 21 institutioner (i hvilket tidsrum var ikke nærmere angivet). Af dem var der
to institutioner, der afviste politiske ungdomsorganisationer af princip. Den givne begrundelse for afvisning
på de resterende institutioner var, at de kun ønskede besøg op til et valg, eller når institutionerne selv ar-
rangerer debatten.
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0006.png
Foreningen finder, at ovenstående er utilstrækkelig argumentation for at sætte så voldsomme ting i værk,
som det er at gøre noget til en tilskudsbetingelse. Omtalte undersøgelse siger intet om, hvordan institutio-
nerne i øvrigt har valgt at opfylde deres lovmæssige forpligtelser i forhold til elevernes demokratiske dan-
nelse.
Opsummering:
Foreningen finder lovforslaget indskrænkende i forhold til de frie og private gymnasiers frihed og virke.
Foreningen stiller sig uforstående over for, at der ikke er tillid til, at de frie og private gymnasier varetager
elevernes demokratiske dannelse, herunder muligheden for at stifte bekendtskab med forskellige politiske
holdninger.
Foreningen finder ny lovgivning unødvendig. Der er rig mulighed, inden for den nuværende lovgivning, at
sikre, at de frie og private gymnasier lever op til det, de skal.
Foreningen finder, at argumentationen
(DUFs rundringning i 2019) for at gøre ’adgang for ungdomsorgani-
sationer fra opstillingsberettigede partier’ til en tilskudsbetingelse
utilstrækkelig.
Vi står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Karsten Suhr, formand
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0007.png
8. juni 2022
Dansk Folkeoplysnings Samråds høringssvar på
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om private
institutioner
for
gymnasiale
uddannelser
(Ungdomsorganisationers
adgang
ungdomsuddannelsesinstitutioner).
Dansk Folkeoplysnings Samråd takker for muligheden for at afgive høringssvar over ovennævnte
lovforslag.
DFS bakker op om lovforslaget. Vi mener, det er afgørende, at unge borgere stifter bekendtskab med
demokratiske processer og demokratiske foreningers politiske arbejde.
De mange samfundsengagerede ungdomsorganisationer i Danmark gør et stort og vigtigt stykke
folkeoplysende arbejde med at introducere unge borgere for demokratiske og politiske perspektiver
på samfundet. Det er i folkeoplysningens interesse, at så mange unge som muligt bliver introduceret
til og gjort bekendt med sådanne perspektiver – for at kunne forholde sig kritisk og engageret til både
eget liv og det samfund, man er en del af. Derfor bakker vi op om lovforslagets hensigt med at
ungdomsinstitutioner har pligt til at give samfundsengagerede ungdomsorganisationer adgang til
institutionerne, og at denne adgang er lige for alle.
Med venlig hilsen
Carolina Magdalene Maier,
Sekretariatsleder, DFS
1
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0008.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner
for forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser
DUF
Dansk Ungdoms Fællesråd vil gerne takke for udkast til lovforslaget såvel som for muligheden for at
kommentere på det.
DUF mener, at det er afgørende for unges demokratiske dannelse og deltagelse, at de samfundsengagerende
ungdomsorganisationer har adgang til uddannelsesstederne, idet ungdomsuddannelserne udgør en vigtig
arena for folkeoplysning, meningsudveksling og samtale i mange unges liv. DUFs medlemsorganisationer
oplever i stigende grad at blive nægtet adgang til ungdomsuddannelserne, når de ønsker adgang i
folkeoplysende øjemed, hvorfor DUF er taknemmelig for, at lovforslaget nu vil sikre, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer får en ret til adgang til uddannelsesstederne.
DUF takker ligeledes for den gode og konstruktive dialog om emnet indtil nu.
Generelle bemærkninger
DUF er overordnet meget tilfreds med det forelagte udkast og bakker i høj grad op om intentionerne i
forslaget.
DUF
var
glade
for
"Kodeks
for
samfundsengagerende
ungdomsorganisationers
adgang
ungdomsuddannelser" som blev udarbejdet af Danske Gymnasier (fhv. Gymnasieskolernes Rektorforening)
Danske Erhvervsskoler, Børne- og Undervisningsministeriet og DUF i 2013. Det er dog desværre DUFs
oplevelse, at kodekset ikke siden er blevet efterlevet og håber derfor, at nærværende lovforslag endegyldigt vil
sikre, at de samfundsengagerende ungdomsorganisationer får adgang til ungdomsuddannelsernes matrikler
for at tale med eleverne.
DUF ser dog fire opmærksomhedspunkter i forslaget, som vil blive uddybet i afsnittet nedenfor.
Specifikke bemærkninger
Afgrænsning af antal besøg og til faste tidsrum
I lovforslaget
fremgår det, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer har ret til adgang: ”mindst én
gang årligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser, regionsråd, EU-valg,
folkeafstemninger og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg.”.
Side 1
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0009.png
DUF ser med bekymring på forslaget i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser om, at
specifikt tidsrum, hvor de kan få lov at stille en stand op.
ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan efterleve forslaget ved at tilbyde organisationerne én dag årligt i ét
De danske samfundsengagerende ungdomsorganisationer er meget forskellige og har et mangfoldigt
aktivitetsmønster. Det vil derfor være på forskellige tidspunkter af året, hvor det vil give mening for
organisationerne at besøge de lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner. Dette kan eksempelvis være i
forbindelse med et lokalt eller nationalt intromøde eller andre aktiviteter, som de ønsker at oplyse eleverne
ungdomsorganisationerne at gøre brug af den adgang, det er lovforslagets hensigt at sikre.
DUF vil således kraftigt opfordre til, at det fremgår tydeligt af lovforslagets bemærkninger, at intentionen med
loven ikke er at begrænse ungdomsorganisationernes adgang til uddannelsesinstitutionerne, ved for eksempel
kun at åbne for besøg én gang om året til en fælles besøgs-/demokratidag.
om. En meget ufleksibel tilgang fra et uddannelsessted vil i praksis betyde, at det bliver svært for
Ydermere vil DUF opfordre til, at lovteksten udformes således, at ungdomsuddannelser er forpligtede til at
lade samfundsengagerende ungdomsorganisationer under DUF besøge ungdomsuddannelsesinstitutioner
minimum én gang halvårligt samt i forbindelse med folketingsvalg, valg til kommunalbestyrelser og
regionsråd og i forbindelse med landsdækkende ungdomsvalg.
DUF ønsker, at demokratiet og den offentlige samtale kan blomstre på uddannelsesinstitutionerne hele året
rundt. Det ville være meget ærgerligt, hvis lovforslaget blev tolket på en måde, hvorpå at nogle
uddannelsessteder kun tillader besøg én gang årligt i ét tidsrum.
Elev- og studenterorganisationer
DUF anerkender, at der er behov for at sætte en grænse for antal af besøg fra nogle samfundsengagerende
ungdomsorganisationer, men ser med stor bekymring på minimumsgrænsen på adgang for elev- og
studenterorganisationer, som i dag har god adgang til at besøge og være på ungdomsuddannelserne.
DUF gør opmærksom på, at minimumsgrænsen kan risikere at blive en utilsigtet kattelem, hvorigennem
uddannelsessteder potentielt får mulighed for at begrænse elev- og studenterorganisationer nuværende
og studenterorganisationers nuværende adgang ikke må begrænses af lovforslaget.
Religiøse ungdomsorganisationer
DUF er glad for formuleringen i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser om, at
”samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der har et religiøst udgangspunkt, men som ikke med deres
samfundsengagerende organisationer”.
DUF anerkender ønsket om og forstår behovet for at undgå religiøs gudsdyrkelse på ungdomsuddannelserne,
men ønsker sikring for, at intentionerne i lovforslaget efterleves ude på institutionerne, og at religiøse
foreninger ikke nægtes adgang med en begrundelse om, at de er en religiøs organisation.
tilstedeværelse virker religiøst forkyndende, vil skulle have ret til adgang på lige fod med andre
adgang, hvilket DUF ikke oplever som intentionen med lovforslaget. Derfor ønsker DUF sikring for, at elev-
Side 2
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0010.png
I DUF er vi meget bekymrede for, at med definitionen;
”Ved
religiøst forkyndende øjemed vil skulle forstås,
at ungdomsorganisationen ønsker adgang for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer pågående
eller belærende”,
så er det op til en subjektiv vurdering om en religiøs udtalelse er belærende eller ej, som i det
nuværende lovforslag vil pålægge den enkelte uddannelsessted at vurdere. Med ovennævnte definition
indbygges et utilsigtet fortolkningsrum, hvor al deling og oplysning om religiøse overbevisninger, synspunkter
eller lignende kan klassificeres som forkyndende, hvilket kan betyde at religiøse foreninger nægtes adgang til
uddannelsessteder, hvilket vil være i strid med lovforslagets intention.
I stedet opfordrer DUF til, at lovforslaget gør brug af tænkningen og kriterierne, der ligger bag
folkeoplysningsloven, som opererer med et objektivt kriterium for religion som gudsdyrkelse eller egentlige
kirkelige handlinger, hvilket sikrer rammerne for, at en religiøs forening ikke udelukkes fra at udføre frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde.
Humanitære ungdomsorganisationer
I bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser noterer DUF sig, at der står, at ”Eksempelvis vil
non-
profit nødhjælpsorganisationer skulle have ret til adgang til en ungdomsuddannelsesinstitution, såfremt de
ikke ved besøget forsøger at hverve medlemmer eller anmode om bidrag”.
DUF
forstår
ønsket
om
at
afholde
nødhjælpsorganisationer
fra
at
udøve
fundraising
ungdomsuddannelsesinstitutioner, men ønsker samtidig sikring om, at samfundsengagerende humanitære
ungdomsorganisationer fortsat vil have adgang til ungdomsuddannelserne i et oplysningsøjemed.
Når
humanitære,
såvel
som
politiske
eller
religiøse
ungdomsorganisationer,
besøger
uddannelsesinstitutionerne virker det naturligt at præsentere særligt interesserede unge for muligheden om
at være med i foreningens arbejde. Samtidig er besøgene på uddannelsesinstitutionerne også en måde for
foreningerne at fremvise andre unge, hvad det vil sige at være med i deres foreningsfællesskab.
Derfor kan alle besøg fra de humanitære foreninger ufrivilligt tolkes som værende med formål om at hverve
medlemmer, og de kan med bemærkningerne nægtes adgang til uddannelsesstederne. Det går imod lovens
intention, og derfor vil DUF foreslå, at man bruger én anden formulering i bemærkningerne, såsom
”faceradfærd” eller erstatter passagen med en formulering lignende ”… såfremt de ikke ved besøget forsøger
at hverve de unge til faste sponsorater
eller anmoder om bidrag”.
DUF står naturligvis til rådighed for dialog og afklaring af eventuelle spørgsmål.
Side 3
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0011.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Den 3. juni 2022
Vedrørende sagsnr.: 22/05191
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) bakker op om at give samfundsengagerende
ungdomsorganisationer lige adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner, under det i forslaget nævnte
hensyntagen til institutionernes undervisning og andre aktiviteter ved, at institutionerne lokalt fastsætter
nærmere retningslinjer og planlægger besøgene.
DEG opfordrer i den forbindelse til, at det i bemærkningerne nævnte kodeks sendes ud til skolerne som
inspiration, når disse informeres om de nye regler.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Mette Kjær Petersen
Rådgivnings- og analysekonsulent
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0012.png
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) og
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) har følgende bemærkninger til udkastet:
Hos DGS, EEO og LH ser vi positivt på at der bliver lavet nye retningslinjer for, at samfundsengagerende
ungdomsorganisationer får adgang til at udøve oplysende virksomhed over for eleverne på bl.a. vores
institutioner.
Vi ser dog med bekymring på, at disse regler potentielt kan ramme vores arbejde med elevrådene og det
demokratiske arbejde på skolerne, som er helt afgørende for den demokratiske dannelse.
Her er vi bekymrede for at institutionerne kommer til at implementere reglerne så bredt at det komme til
at begrænse vores adgang til de elevråd, vi repræsenterer. Disse er vi oftere ude at besøge end blot én
gang om året, eftersom der er tale om vores medlemmer. Den direkte kobling mellem elevråd og national
elevorganisation er afgørende både for vores virke hos det enkelte elevråd og som nationalt talerør for
eleverne.
Derfor er det for DGS, EEO og LH vigtigt at sondringen mellem de forskellige typer organisationers
mulighed for adgang til skolerne bliver tydeliggjort, så disse retningslinjer ikke ender med at begrænse
elevorganisationernes mulighed for at organisere og uddanne elevråd på uddannelsesinstitutionerne.
DGS, EEO og LH ser gerne at det udspecificeres at elevorganisationerne har løbende adgang til skolerne
eller at der kommer en klar sondring mellem de brede samfundsengagerende ungdomsorganisationer og
DGS, EEO og LH der specifikt er elevrådenes landsorganisation og talerør.
DGS, EEO og LH står til rådighed for afklaring af eventuelle spørgsmål eller yderligere uddybning.
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0013.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0014.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0015.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0016.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0017.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
København den 20.juni 2022
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om
Institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner
for forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner)
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om Institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner)
Foreningerne finder den overordnede hensigt med forslaget til ændring af institutionslovgivningerne for
ungdomsuddannelsesinstitutionerne hensigtsmæssig
herunder den foreslåede indsættelse af en ny § 37 d
i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Dette gælder adgangen til at de samfundsengagerede ungdomsorganisationer opnår ret til adgang til at
udøve oplysende virksomhed mindst en gang årligt udover adgangen til at udøve oplysende virksomhed i
forbindelse med valghandlinger, herunder folkeafstemninger og landsdækkende ungdomsvalg.
Tilsvarende finder foreningerne det hensigtsmæssigt, at den enkelte institution offentliggør sine
retningslinjer for, hvordan tilladelse til en sådan adgang opnås.
Idet foreningerne henviser til tidligere høringssvar om samme emne anbefaler vi dog, at begrebet
”samfundsengagerede ungdomsorganisationer” præciseres med henblik på at undgå misforståelser.
Vi foreslår, at kredsen af
”ungdomsorganisationer
med samfundsengagement” defineres ved et gyldigt
medlemskab af DUF
Dansk Ungdoms Fællesråd. En sådan præcisering vil udelukke organisationer, der
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0018.png
fortrinsvis har en kommerciel interesse i deltagelse i arrangementer med henblik på markedsføring af
tjenester og ydelser
u anset disse ydelsers karakter i øvrigt.
Herudover har foreningerne ingen bemærkninger til det fremsendte forslag til ændring af institutions-
lovgivningen.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
2
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0019.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Att.: Erika Wolf
Sagsnr. 18-3273
Vores ref. hmr
Den 16. juni 2022
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse og lom om private institutioner for
gymnasiale uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelsesinstitutioner)
FH takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ovennævnte lovforslag.
FH bakker op om ambitionen om at sikre samfundsengagerende ungdomsorganisationers
adgang til ungdomsuddannelsesinsitutionerne.
FH er enig i, at ungdomsuddannelserne er en vigtig arena, når det gælder om at skabe en
demokratisk kultur hos unge og motivere de unge til deltagelse i demokratiet. FH er ligeledes
enig i, at sikring af gode adgangsvilkår for samfundsengagerende ungdomsorganisationer til at
komme på uddannelsesinstitutionerne kan være et vigtigt element i at styrke en nærværende,
åben og demokratisk debat blandt de unge.
FH finder det vigtigt, at unge på ungdomsuddannelserne styrker deres demokratiske
kompetencer, ligesom det naturligvis er vigtigt for FH, at de unge oplyses om den danske
model og arbejdsmarkedsforhold generelt.
FH er opmærksom på, at tidligere målinger har vist, at den demokratiske deltagelse blandt
elever på erhvervsrettede uddannelser har ligget forholdsvist lavt og hilser initiativer
velkomne, der kan medvirke til at udbedre dette forhold.
Med venlig hilsen
Morten Skov Christiansen
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0020.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Sagsnummer: 22/05191
Att: [email protected]
Vedrørende høring over lovforslag om
ungdomsorganisationers adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutioner
FGU Danmark
15-06-2022
Børne- og Undervisningsministeriet har ved mail af 23. maj 2022 anmodet
FGU Danmark om at afgive høringssvar på høring over lovforslag om
ungdomsorganisationers adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner.
FGU bakker op om forslaget, som med lighed med i dag vil give
ungdomsorganisationer mulighed for at udøve oplysende virksomhed på
FGU-institutionerne.
FGU Danmark bemærker, at det i den foreslåede nye §25 a., i lov om
institutioner for forberedende grunduddannelse fremgår uklart, hvorvidt
lovforslaget giver ungdomsorganisationer ret til at udøve oplysende
virksomhed mindst én gang årligt samlet set eller mindst én gang årligt og
derudover i forbindelse med valg.
Derudover har FGU Danmark ikke nogen bemærkninger.
Ny Vestergade 17,
2. sal
1471 København K.
Tlf. 3044 4033
Mail: [email protected]
www.fgu.dk
CVR: 40842357
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Lisa Goth
Sekretariatschef i FGU Danmark
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0021.png
Høringssvar: forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser
Til Børne- og Undervisningsministeriet
[email protected]
15. juni 2022
Indsendt af Folkekirkens Mellemkirkelige Råd (kontakt Jonas Adelin Jørgensen,
[email protected]).
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd støtter ønsket om en lovsikret adgang for ungdomsorganisationer til at
udøve oplysende virksomhed overfor elever på offentlige gymnasiale uddannelsesinstitutioner etc.
I et tros- og religionsfrihedsperspektiv finder Folkekirkens Mellemkirkelige Råd dog bemærkningerne til
loven om retten til adgang på ungdomsinstitutionerne problematiske hvor det siges, at det ’ikke gælder for
ungdomsorganisationer, der ønsker adgang til ungdomsinstitutionerne i et religiøst forkyndende øjemed’
(13). Religiøst forkyndende øjemed defineres som ’at vinde nye tilhængere eller under besøget agere
pågående eller belærende’ (13). Ungdomsorganisationer med et religiøst udgangspunkt, men som ’ikke
med deres tilstedeværelse virker religiøst forkyndende’, har ret til adgang på lige fod med andre
samfundsengagerende organisationer (13). Det understreges i bemærkningerne, at ungdomsorganisationer
med religiøst grundlag må ’give kundskab’ men ikke ’vinde nye tilhængere’ (13). Desuden må
ungdomsorganisationer med religiøst grundlag ikke ’rette henvendelse til en elev med henblik på straks
eller senere at opnå eleven som medlem af organisationen’ (13).
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd hæfter sig ved følgende forhold:
Formålet med loven er at sikre lige behandling for alle ungdomsorganisationer og modvirke usaglig
forskelsbehandling af organisationernes adgang til ungdomsuddannelser.
Bemærkningerne om begrænsningerne af religiøse ungdomsorganisationer adgang står i skarp
kontrast til dette overordnede formål.
Religiøse ungdomsorganisationer udgrænses for så vidt de er religiøst forkyndende, ønsker at vinde
tilhængere, er pågående, belærende eller retter henvendelser direkte for at opnå nye medlemmer.
I modsætning til formålet med loven udskilles religiøse ungdomsorganisationer således i stedet for
at sikres saglig ligebehandling. Dvs. man risikerer at lovliggøre den usaglige forskelsbehandling af
forskellige ungdomsorganisationer snarere end at hindre den.
Tros- og religionsfrihed er sikret i Grundlovens §67 og §70 såvel som i folkeretten med FN-traktaterne
(UDHR 1948 art. 18), Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (ECHR 1950 art 9) og Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder (CFREU 2000 art 10).
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Det som religionsfriheden beskytter er ikke religioner men individer. Ud over frihed til at antage eller
frasige sig religiøs tro, så giver rettigheden individet frihed fra tvang eller diskrimination som følge af
religiøs tro. Som individuel og indre ret er religionsfriheden absolut, men også i sin kollektive dimension har
trossamfund eller organisationer rettigheder. Retten til at udøve sin religion eller tro er omfattende, og
indebærer ikke blot ritualer og ceremonier men også bygninger, symboler, klædedragt, fødevarer, religiøst
sprog, frihed til at vælge præster og ledere osv. Retten til religionsudøvelse inkluderer desuden retten til at
både privat og offentligt at udøve og kommunikere om sin tro, inklusive at forsøge at vinde nye tilhængere
og at prædike.
Den kollektive dimension af religionsfrihed kan begrænses for ikke at krænke andre menneskers
individuelle frihedsrettigheder. De to centrale spørgsmål fra et tros- og religionsfrihedsperspektiv er
således om a) der er tale om en begrænsning af religionsfrihed og b) er den konkrete begrænsning legitim
eller illegitim. I den Europæiske Menneskerettighedskonvention opstilles følgende ramme for vurderingen
af legitimiteten af begrænsningen:
”Frihed til at lægge sin religion eller overbevisning for dagen skal kun kunne underkastes
sådanne begrænsninger, som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk
samfund af hensyn til den offentlige sikkerhed, for at beskytte offentlig orden, sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed” (ECHR art. 9 stk. 2).
Med andre ord kan begrænsninger af tros- og religionsfriheden ikke indføres, blot fordi de er ønskværdige
eller fordi et flertal ønsker sådanne begrænsninger. I forhold til lovforslagets bemærkninger er de rigtige
spørgsmål i forhold til at bedømme dem i tros- og religionsfrihedsperspektiv derfor følgende:
Er der tale om en begrænsning af de religiøse ungdomsorganisationers tros- og religionsfrihed, hvis
de ikke har samme adgang som andre ungdomsorganisationer? Hvis der kan svares bekræftende,
så må legitimitet og proportionalitet bedømmes:
o
Er det en nødvendig begrænsning, dvs. hvordan truer ungdomsorganisationerne sikkerhed,
orden, sundhed eller sædelighed for andre?
o
Er begrænsningen proportional, dvs. er det tilstrækkeligt, at de som religiøse ønsker at
vinde tilhængere, er pågående, belærende eller retter henvendelser direkte for at opnå nye
medlemmer?
Hvis begrænsningerne ikke er legitime eller proportionale, så kunne det tyde på, at lovgivningen
ikke respekterer tros- og religionsfriheden for religiøse ungdomsorganisationer og at lovgivningen
vil være diskriminerende for religiøse ungdomsorganisationer i forhold til andre
ungdomsorganisationer.
Folkekirkens Mellemkirkelige Råd finder derfor, at bemærkningernes formuleringer omkring religiøse
ungdomsorganisationer bør udelades fra loven, da de dels ikke sikrer lige behandling for alle
ungdomsorganisationer og modvirker usaglig forskelsbehandling af organisationernes adgang til
ungdomsuddannelser, dels ikke respekterer de grundlæggende tros- og religionsfrihedsrettigheder for
ungdomsorganisationerne.
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0023.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
30. maj 2022 13:12
Til:
DEP - AAR JK <[email protected]>
Emne:
Høring – Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner - Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
Til rette vedkommende
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD)
takker for muligheden for at afgive høringssvar, men har ikke yderligere bemærkninger.
Mvh
Amra Muratovic
FSD Sekretariatet
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0024.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
20. juni 2022
Mail:
[email protected],
sags nr.: 22/05191
Høringssvar ang. forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på
ungdomsuddannelsesinstitutioner)
Fra Foreningen Åndsfrihed
Regeringens lovforslag om ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner bør tages
af bordet. Forslaget drejer sig om et område, der indtil nu har været overladt til det konkrete
uddannelsessteds vurdering og praksis, og forslaget peger i retning af en væsentligt stærkere styring i
forhold til, hvad der må diskuteres på ungdomsuddannelserne – og med hvem. Dette viser sig fx i
bemærkningerne til lovforslaget, hvor det forventes at kravet om retningslinjer på uddannelsesstedet vil
”sikre, at det er tydeligt hvilke typer af ungdomsorganisationer, der får ret til adgang til
ungdomsuddannelsesinstitutionen og hvilke budskaber, de må formidle.”
Uddannelsesstederne skal – ifølge deres formålsparagraf – forberede eleverne til et frit samfund med
folkestyre og en fri offentlig debat. Og i et sådant samfund er det lige præcis
ikke
tydeligt, hvilke budskaber
der må formidles. Tvært imod kan man møde holdninger og synspunkter, man ikke havde forventet at
møde. På godt og ondt. Og man må som ung netop lære at forholde sig kritisk og diskuterende til
mennesker med forskellige holdninger eller overbevisninger.
Uddannelsesstederne skal ikke fratages deres frihed til selv at tage stilling til, hvordan de lader de
studerende møde den offentlige, politiske og samfundsengagerende debat. Det hører ikke hjemme i et frit
demokrati.
Særligt tydelig – og særligt problematisk – bliver tendensen til topstyring i forhold til den skelnen, som
lovforslaget lægger op til, mellem ”samfundsengagerende ungdomsorganisationer” i bred forstand og
”samfundsengagerende ungdomsorganisationer”, der ønsker adgang til uddannelsesstederne i ”religiøst
forkyndende øjemed”. De sidste har ifølge lovforslaget ikke ret til adgang på uddannelsesstederne. Hermed
er lovforslaget udtryk for en særliggørelse af religion og religiøsitet, der udpeges som særligt farlig og
problematisk. I lovforslaget forklares ’religiøs forkyndelse’ som personer, der agerer ”pågående og
belærende” og/eller med henblik på at ”hverve medlemmer.” Disse særdeles uklare definitioner afslører, at
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0025.png
man forsøger at lave lovgivning på et område, der netop ikke lader sig klart afgrænse. Også politiske
organisationer kan selvsagt optræde pågående og belærende og kan have et ønske om at hverve
medlemmer. Og både politiske og religiøse budskaber kan være radikale og antidemokratiske, såvel som
demokratiske og humane. Historien er fyldt med eksempler på begge dele. Og det frie demokrati bygger
netop på den præmis, at der ikke er synspunkter og overbevisninger, der på forhånd er afskåret fra at blive
hørt. Lovforslaget strider således imod de demokratiske principper, det skulle sigte på at understøtte.
I lov om gymnasiale uddannelser står der i §1, stk. 4 bl.a., at når uddannelsesstederne skal forberede
eleverne til et ”samfund med frihed og folkestyre”, må undervisningen og hele institutionens dagligliv
”bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati”. Åndsfrihed er netop friheden til at have en overbevisning
(politisk, religiøs eller andet) og med denne at kaste sig ind i den frie demokratiske samtale, hvor
modsætninger mødes. I forlængelse heraf har vi fra Foreningen Åndsfriheds side stor forståelse for den
intention med lovforslaget, som drejer sig om i højere grad at gøre det muligt for de
”samfundsengagerende organisationer” (herunder fx de politiske ungdomsorganisationer) at komme ud på
ungdomsuddannelserne. Det er en vigtig del af det at ”forberede eleverne til et samfund med frihed og
folkestyre”, at de møder mennesker med holdninger, som ønsker at påvirke dem. Og at de derigennem og
via skolens undervisning også lærer at forholde sig kritisk reflekteret dertil. Det skal de studerende ikke
afskæres fra. Og der
er
en udfordring, som også i et åndsfrihedsperspektiv skal tages alvorligt, når fx
politiske ungdomsorganisationer oplever ikke at kunne få adgang til uddannelsesstederne. Men denne
udfordring skal ikke løses med lovgivning, der dels indskrænker den lokale selvbestemmelse og dels
udpeger ’religiøs forkyndelse’ som et særskilt område, der – i modsætning til den politiske argumentation –
er farlig for de unge mennesker at lytte til. I et frit demokrati med ytringsfrihed og religionsfrihed er
synspunkter baseret på tro og religion ikke på forhånd dømt ude af samtalen. Det ville være udemokratisk
og en indskrænkning af religionsfriheden.
Vi anbefaler således klart, at forslaget tages af bordet.
Såfremt det alligevel ikke tages af bordet, så bør der skrues mest muligt ned for detailreguleringen, således
at loven alene indeholder en overordnet formulering om, at det skal være muligt for samfundsengagerende
ungdomsorganisationer at få adgang til ungdomsinstitutioner inden for rammer og retningslinjer, som
institutionerne selv fastlægger.
På vegne af Foreningen Åndsfrihed
Venlig hilsen
Ingrid Ank, formand
Mail: [email protected]
www.aandsfrihed.dk
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0026.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0027.png
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Mail:
[email protected]
20. juni 2022
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
lov om institutioner for forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser (Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner
Indsendt af Grundtvigsk Forum
Grundtvigsk Forum støtter intentionen om, at samfundsengagerende ungdomsorganisationer kan få
lige adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner og udøve oplysende virksomhed overfor eleverne i
erkendelse af, at ungdomsuddannelserne er en vigtig arena for at skabe demokratisk kultur blandt
unge, styrke en alsidig debat og motivere til deltagelse.
Men Grundtvigsk Forum anbefaler, at ansvaret for udvikling og tilrettelæggelse af en demokratisk
kultur med inddragelse af samfundsengagerende ungdomsorganisationer skal ligge i den enkelte
uddannelsesinstitution og ikke påbydes ved lov.
Den enkelte uddannelsesinstitution må selv have frihed og ansvar til at tilrettelægge, hvorledes
elever på ungdomsuddannelser møder samfundsengagerende og oplysende debat som en del af sit
alment dannende formål.
Desuden er det bekymrende, at lovforslaget rummer en række uklare formuleringer om hvilke typer
af ungdomsforeninger, loven vil give et retskrav på adgang og hvilke den ikke vil.
Lovforslaget skelner således mellem samfundsengagerende ungdomsorganisationer i bred forstand,
iblandt hvilke, der kan være organisationer med et religiøst udgangspunkt. Disse har et retskrav på
adgang. Hvor imod samfundsengagerende ungdomsorganisationer, der ønsker adgang i et religiøst
forkyndende øjemed og udemokratiske organisationer, ikke har et retskrav på at bedrive
oplysningsvirksomhed.
Disse uklare bestemmelser rummer en risiko for tilfældig og usaglig udelukkelse og
forskelsbehandling. Begrænsningerne for de religiøse foreninger rimer dårligt på lovens formål om
at sikre lige adgang og modvirke usaglig forskelsbehandling. Ved at udskille visse
ungdomsforeninger risikerer man at lovliggøre en usaglig forskelsbehandling.
Grundlovens §67 og §70, FN-traktaterne (UDHR 1948 art 18) og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (ECHR 1950 art 9) sikrer tros- og religionsfrihed. Herunder også
retten til privat og offentligt at udøve og tale om tro og overbevisning, vinde nye tilhængere og at
Grundtvigsk Forum
Vartov
Farvergade 27
1463 København K
Telefon 4193 9000
[email protected]
www.grundtvig.dk
/
www.vartov.dk
CVR. 56 85 24 17
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0028.png
prædike. Religionsfriheden kan begrænses af hensyn til den offentlige sikkerhed, for at beskytte den
offentlige orden, og andres ret og frihed.
I Grundtvigsk Forum finder vi, at retskravet kan ende med at blive årsag til utilsigtet indskrænkning
af åndsfrihed og demokrati, og foretrækker derfor en henstilling fra ministeriet om at
ungdomsuddannelserne giver ungdomsorganisationer adgang inden for rammer og retningslinjer,
som institutionerne selv fastlægger i tillid til, at det kan de godt finde ud af.
På vegne af Grundtvigsk Forum
Kirsten M. Andersen
Formand
[email protected]
Grundtvigsk Forum
Vartov
Farvergade 27
1463 København K
Telefon 4193 9000
[email protected]
www.grundtvig.dk
/
www.vartov.dk
CVR. 56 85 24 17
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0029.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høringssvar
udkast til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser
Kristeligt Forbund for Studerende (KFS) vil gerne indledningsvis takke for udkastet til lovforslaget, som her er
sendt i høring.
KFS er en studenterforening af og for kristne unge på ungdoms- og videregående uddannelser, hvis primære formål
er at engagere unge på deres studiested, i deres menigheder og i samfundet med udgangspunkt i deres kristne
overbevisning og livssyn. Ud fra
KFS’ slogan
Plads til Mening
arrangerer studerende og elever, der er engageret i
KFS, forskellige aktiviteter på uddannelsessteder med det formål, at idéer, livssyn og livets store spørgsmål får
plads til drøftelse og refleksion. Oftest sker dette lokalt, men KFS besøger i dag også uddannelser, hvor der ikke er
lokale studerende engageret, og tilbyder fx standbesøg eller religionsoplæg i forbindelse med undervisning.
KFS
oplever desværre i stigende grad, at KFS’erne bliver afvist af ungdomsuddannelserne. Dette sker, når KFS’ere
gerne vil besøge et studiested, men også når lokale elever engageret i KFS gerne vil lave fx et
velgørenhedsarrangement eller fortælle om deres forening på deres eget uddannelsessted.
Derfor glæder det KFS, at man med lovforslaget ønsker at styrke adgangen for samfundsengagerende foreninger på
ungdomsuddannelserne.
Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslaget
KFS bakker helhjertet op om intentionen i lovforslaget. Bedre adgang for samfundsengagerende
ungdomsforeninger på ungdomsuddannelser
styrker i KFS’ optik
uddannelsernes mulighed for at levere på den del
af deres formålsparagraf (se fx Gymnasielovens § 2 stk. 5), hvori det bestemmes,
at ”
Undervisningen og hele
skolens dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.”
For at åndsfrihed og demokrati kan
leve i praksis, forudsættes det, at forskellige synspunkter kan mødes, og at der er plads til uenighed og dialog.
Værdien af de unges møde med levendegjorte holdninger og synspunkter er beskrevet godt i
Kodeks for
samfundsengagerende ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelser,
som desværre ikke blev omsat
i praksis i det omfang, KFS havde håbet på.
På den baggrund slutter KFS op om, at man nu med lovforslaget ønsker at benytte et stærkere greb for at give de
samfundsengagerende ungdomsforeninger adgang til ungdomsuddannelserne.
Ligeledes glæder det KFS, at det i udkastet er ekspliciteret, at foreninger med et religiøst udgangspunkt også kan
anerkendes som samfundsengagerende.
Hvad angår den konkrete udmøntning af lovforslaget og de tilhørende bemærkninger, har KFS dog nogle
betænkeligheder, som uddybes herunder.
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0030.png
Specifikke bemærkninger til udkast til lovforslaget
I) Problematisk afgræsning i anvendelse af formulering om religiøs forkyndelse
KFS anerkender og forstår, at der må være forskel på de aktiviteter som udøves på en ungdomsuddannelse og i
kirkerummet. Når det er sagt, er KFS alligevel meget betænkelig ved anvendelsen af ordet forkyndelse samt den
efterfølgende definition:
Ved religiøst forkyndende øjemed vil skulle forstås, at ungdomsorganisationen ønsker
adgang for at vinde nye tilhængere eller under besøget agerer pågående eller belærende. ”
som demarkering af,
hvad der er og ikke er acceptabel intention og adfærd for religiøse samfundsengagerende ungdomsforeninger.
Udfordringen ved brugen af både ordet forkyndelse og den efterfølgende uddybelse:
”agerer […] belærende” er, at
disse begreber hurtigt lægger op til den enkeltes subjektive vurdering. Når nogen deler sit eget synspunkt, ståsted
eller overbevisning
samt rationalerne for disse
kan det for andre virke både inspirerende, oplysende eller
belærende endda på én og samme tid. Dette betyder, at der med den valgte formulering indbygges et
fortolkningsrum, hvor al deling af religiøse overbevisninger, synspunkter eller lignende ultimativt kan klassificeres
som forkyndende. Også selvom intentionen bag det sagte var at oplyse. Formuleringen risikerer at indbygge en
kattelem i loven, hvorigennem religiøse foreninger nærmest pr. definition kan nægtes adgang til
uddannelsessteder. Herved undermineres intentionen bag forslaget
i KFS’ optik.
I KFS’ optik er
det ikke nødvendigt med den afgrænsning, der med bemærkningerne ønskes lagt ned over de
religiøse foreninger. Det kommer til at udgøre en forskelsbehandling ift. politiske og humanitære
ungdomsforeninger, for hvem der ikke pålægges samme stramme ramme om de aktiviteter, de må byde ind med.
Videre mener KFS, at hvis såfremt man vil have en afgræsning med, så bør man anvende formuleringen fra
Folkeoplysningsloven §33 stk. 4, hvor i der står
”aktiviteter, som har karakter af gudsdyrkelse eller kirkelig
handling”. Denne formulering
er gennemtestet, og giver en væsentlig mere etableret ramme at forholde sig til både
som forening og som ungdomsuddannelse.
II) Hvordan engagerende?
KFS bakker helt op om, at pågående adfærd ikke kan accepteres. Dog ønsker KFS at anfægte den ligeledes skarpe
præmis om, at samfundsengagerende religiøse foreninger og nødhjælpsorganisationer ikke må have til formål på
noget tidspunkt at engagere eleverne som medlemmer
hverken straks eller senere. KFS forstår fulgt ud ønsket
om, at tilstedeværelsen på ungdomsuddannelserne ikke må kunne misbruges til fx masserekruttering af
medlemmer gennem faceradfærd. KFS mener dog, at forudsætningen for at kunne være en samfundsengagerende
forening er, at man nødvendigvis tilbyder og inviterer til engagement. For de fleste samfundsengagerende
foreninger vil det oftest starte med et medlemskab.
For KFS og lignende foreninger betyder denne begrænsning, at man ikke kan invitere de unge til engagere sig i
foreningens arbejde og sag. Når en forening fortæller om sit arbejde og holdninger i mødet med et individ, som
deler foreningens formål, er der altid en mulighed for at individet efterfølgende vælger at engagere sig i foreningen
gennem et medlemskab. Herved risikerer foreningen ufrivilligt at bryde med de regler, som opstilles i
bemærkningerne til lovforslaget, og dermed give legitimitet til en senere udelukkelse af foreningen.
Det kan i øvrigt bemærkes, at denne restriktion kun pålægges samfundsengagerende religiøse foreninger samt non-
profit nødhjælpsungdomsorganisationer og ikke dækker politiske ungdomsorganisationer. KFS vil her gerne
benytte lejligheden til at problematisere forskelsbehandlingen samt den manglende begrundelse herfor.
III) Afgrænsninger af budskaber
KFS er betænkelig ved, at der i bemærkningerne til lovforslaget står, at uddannelserne skal udarbejde retningslinjer
for bl.a., hvilke budskaber der må formidles. KFS anerkender, at det er nødvendigt med en afgrænsning af, hvilke
budskaber de samfundsengagerende ungdomsorganisationer må bringe i forbindelse med et besøg på en
ungdomsuddannelse. For KFS er det dog vigtigt, at disse retningslinjer ikke kan anvendes til at begrænse adgangen
for samfundsengagerende organisationer mere, end de grænser som bemærkningerne allerede lægger op til jf.
reference til ovennævnte kodeks.
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0031.png
Det er afgørende i forhold til elevernes demokratiske dannelse og forståelse af
åndsfrihed, at der gives plads til forskellige synspunkter, så længe disse holdes
inden for den demokratiske ramme, ikke er diskriminerende osv. Det er derfor nødvendigt, at de begrænsninger,
det er muligt for uddannelsesstederne at opsætte, skal være begrundet i objektive kriterier.
IV) Tidsmæssig afgrænsning af besøg
KFS er betænkelig ved bemærkningens formulering om, at uddannelsesstederne kan begrænse
samfundsengagerende ungdomsorganisationers ret til et besøg til en årlig dag og et bestemt tidspunkt.
Samfundsengagerende foreninger som KFS er båret af frivillige samt deres investering af tid og energi i foreningen.
En meget ufleksibel tilgang fra et uddannelsessted vil derfor i praksis kunne betyde, at det bliver svært, hvis ikke
ligefrem umuligt for en forening som KFS at gøre brug af den adgang, det er lovforslagets hensigt at sikre.
Med venlig hilsen
Peter Bjerre
Sekretariatsleder, KFS
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0032.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0033.png
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
Høringssvar vedr ungdomsorganisationernes adgang til ungdomsuddannelsesinstitutioner
Fra Ungdomsuddannelsernes vejledning støtter vi overordnet lovforslagets hensigt
Vi har dog følgende bemærkninger
1) Er det institutionen eller ungdomsorganisationen der definerer ”Samfundsengagerende” ?
2) Og hvornår er noget en ungdomsorganisation ?
Der angives endvidere en række begivenheder hvor de nævnte organisationer skal have adgang.
Er det i forhold til information eller i forhold til rekruttering af medlemmer ?
Og foregår det i undervisningstiden hvor elever og undervisere og klasser kan fravælge deltagelse ?
Og kan elever invitere organisationerne eller tilbyder organisationerne sig selv ?
Mvh Lotte Klein (formand) og Benny Wielandt (næstformand)
L 28 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2632374_0035.png
Fra:
Tina Trang Lam <[email protected]>
Sendt:
16. juni 2022 14:34
Til:
DEP - AAR JK <[email protected]>
Cc:
Danske Universiteter <[email protected]>
Emne:
Høring – Ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Aarhus Universitet takker for høringsmuligheden vedrørende udkast til lovforslag om
ungdomsorganisationers adgang på ungdomsuddannelsesinstitutioner.
Aarhus Universitet har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Tina Lam
Jurist
Direkte tlf: 21 65 67 03
E-mail:
[email protected]
Uddannelsesstrategisk Sekretariat,
AU Uddannelse
Uddannelsesjura
Aarhus Universitet
Fredrik Nielsens Vej 5
8000 Aarhus C
Tlf: 8715 0000
http://www.au.dk/om/organisation/administration
Vær opmærksom på, at
denne mail kan indeholde personoplysninger.
Det betyder, at du dels skal sikre, at
personoplysningerne ikke unødigt tilgår andre, samt at oplysningerne straks slettes, når oplysningerne ikke
længere er nødvendige i forhold til det formål, de er fremsendt.