Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
L 23 Bilag 1
Offentligt
2632288_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede
(Udmøntning af DA og FH’s aftale om prin-
cipper for justering af Arbejdsmarkedets
Fond for Udstationerede)
22. august 2022
J.nr. 2022 - 6179
CAIJ
Indledning
Et udkast til lovforslag har i to perioder fra den 20. juni 2022 til den 18. august
2022, og fra den 15. september 2022 til den 29. september 2022 været sendt i hø-
ring hos følgende organisationer:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne (AC), Arbejdsretten, Ankenæv-
net for ATP m.m., ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Centralorganisationernes Fæl-
lesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, ITD Arbejdsgiver, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening (FA), Forhandlingsfællesskabet, GLS-A, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Lederne.
Der er modtaget høringssvar fra: DA, KL. Danske Regioner og KRIFA.
Følgende har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Ankenævnet
for ATP, Arbejdsretten, ATP, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening og Forhandlingsfællesskabet.
Generelle bemærkninger
DA kan bakke op om lovforslaget, da det udmønter
DA og FH’s
Aftale om princip-
per for justering af Arbejdsmarkedets Fond of Udstationerede
(AFU). Det er for
DA afgørende, at det danske overenskomstsystem kan håndhæves effektivt
også
overfor udenlandske virksomheder. Lovforslaget styrker AFU’s mulighed
for at
inddrive bod i udlandet og vil efter DA’s opfattelse medvirke til en effektiv hånd-
hævelse af afgørelser, der vedrører overholdelsen af danske overenskomster. Lov-
forslaget vil desuden medvirke til at sikre, at arbejde udført i Danmark foregår efter
ordnede forhold
uanset om det drejer sig om danske eller europæiske virksomhe-
der, der udstationerer medarbejdere til Danmark. Samtidige er en effektiv gennem-
førelse af lovforslaget med til at understøtte den danske model og håndhævelsen af
de danske overenskomster i forhold til udstationeret arbejdskraft i Danmark.
L 23 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
2632288_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Lovforslagets forslag til inddrivelse af bodsbeløb:
Krifa bemærker, at det med lovforslaget vil blive sværere for en udstationeret løn-
modtager, der ikke er medlem af den overenskomstbærende fagforening, at for-
følge sit individuelle lønkrav hos arbejdsgiveren via de civile domstole. Ifølge
Krifa opstår problemet, når en uorganiseret udstationeret lønmodtager inddriver sit
individuelle krav samtidig med, at den overenskomstbærende fagforening inddriver
sit krav i henhold til overenskomstbruddet. Krifa anfører, at en arbejdsgiver kan
komme til at skulle betale for det samme krav to gange - første gang på baggrund
af en fagretlig afgørelse, og anden gang på baggrund af en civilretlig dom. Krifa ser
med bekymring på, at AFU med lovforslaget vil kunne inddrive bodsbeløb med
mindre præcise angivelser af elementerne i inddrivelsesgrundlaget, og at dette vil
svække retssikkerheden for den uorganiserede udstationerede lønmodtager.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget ikke ændrer på, at bodsbeløb,
som tilkendt ved eksigibelt forlig, fagretlig voldgift eller dom i Arbejdsretten, kan
inddrives hos den udenlandske arbejdsgiver.
AFU kan allerede efter gældende regler inddrive fagretlig bod, når der samtidig
anmeldes et løntilgodehavende til fonden. Alternativt kan den faglige organisation
selv forestå inddrivelsen. Lovforslaget ændrer således ikke på, at der kan opstå si-
tuationer, hvor en udstationeret uorganiseret lønmodtager forfølger sit individuelle
lønkrav via en civil domstol, samtidig med at enten AFU eller den faglige organi-
sation forfølger kravet i henhold til overenskomstbruddet.
Beskæftigelsesministeriet bemærker endvidere, at det med lovforslaget er forudsat,
at der ved bekendtgørelse fastsættes regler om fyldestgørende dokumentation for
den tilkendte bod, der søges inddrevet af AFU, herunder Arbejdsrettens påtegning
af afgørelsen, jf. arbejdsretslovens §§ 34 og 34 a.
Lovforslagets forslag til en indførelse af særlig tavshedspligt om lønmod-
tagerens identitet:
DA anerkender, at der kan være situationer, hvor der er et legitimt hensyn at be-
skytte en lønmodtager mod at blive udsat for repressalier, fordi lønmodtageren har
anmodet AFU om udbetaling af et lønkrav på grundlag af en fagretlig afgørelse.
DA bemærker, at lovforslaget imidlertid er alt for vidtgående, og at der kan være
legitime årsager til, at en arbejdsgiver skal kunne få oplyst, hvem der gør krav på
betaling af tilgodehavende løn mv.
DA bemærker, at når arbejdsgiveren afskæres fra oplysning om lønmodtagers iden-
titet, afskærer man samtidig arbejdsgiveren fra at kunne kontrollere og dokumen-
tere, om der allerede er foretaget betaling. Retssikkerheden bør også være til stede
for arbejdsgiveren, og det er vigtigt at loven sikrer, at arbejdsgiveren ikke bringes i
en situation, hvor der er risiko for dobbeltbetaling.
DA opfordrer til, at lovforslaget suppleres med en bestemmelse, som sikrer, at en
arbejdsgiver kan få oplyst identiteten på den eller de lønmodtagere, som har anmo-
det AFU om udbetaling, når arbejdsgiveren har en retlig interesse og kan redegøre
for årsager, som berettiger hertil.
2
L 23 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
2632288_0003.png
DA forslår en formulering af en sådan bestemmelse og bemærker, at det bør
fremgå af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at der f.eks. kan være tale om en
situation, hvor den fagretlige afgørelse fastslår et samlet bodsbeløb, der tilkommer
den faglige organisation, og hvor de berørte lønmodtagere først efterfølgende iden-
tificeres. Her skal en arbejdsgiver bl.a. kunne sikre sig, at der er tale om en løn-
modtager, der var ansat hos arbejdsgiveren på det pågældende tidspunkt, som afgø-
relsen vedrører.
Alternativt foreslår DA, at der som minimum indsættes en bemyndigelsesbestem-
melse i loven, hvorefter der kan fastsættes regler ved bekendtgørelse, som gør det
muligt i særlige tilfælde at videregive oplysninger om lønmodtagerens identitet til
arbejdsgiveren.
DA bemærker, at DA er bekymret for, at en retsstilling, hvor arbejdsgiveren ikke
kan få adgang til disse oplysninger, når der foreligger reelle begrundelser herfor,
vil kunne møde kritik fra retssystemerne i andre EU-lande og yderligere vanskelig-
gøre inddrivelse af fagretlige afgørelser i udlandet.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget er blevet suppleret med en be-
myndigelsesbestemmelse, hvorefter Beskæftigelsesministeren efter inddragelse af
arbejdsmarkedets parter kan fastsætte regler om, at fonden i nærmere angivne si-
tuationer uden lønmodtagerens samtykke kan videregive oplysninger om lønmodta-
gerens identitet til arbejdsgiveren.
Beskæftigelsesministeriet bemærker endvidere, at bemyndigelsen påtænkes anvendt
til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om, hvornår og under hvilke nærmere be-
tingelser oplysninger om lønmodtagerens identitet kan videregives til arbejdsgive-
ren uden lønmodtagerens samtykke, og hvilken dokumentation arbejdsgiveren vil
skulle fremvise i denne forbindelse.
Beskæftigelsesministerie bemærker desuden, at bemyndigelsen påtænkes udmøntet
efter inddragelse af DA og FH.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
KL og Danske Regioner anmoder om et DUT-notat vedrørende de økonomiske kon-
sekvenser for hhv. kommunerne og regionerne som arbejdsgivere.
Danske Regioner bemærker endvidere, at det obligatoriske arbejdsgiverbidrag til
AFU aktuelt er 7 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget, og at den isolerede effekt af lovforslaget
vurderes at være 2
4 mio. kr. årligt, med en bidragsstigning på 1
2 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget. Da fonden blev indført i 2016, gjorde Danske Regioner gæl-
dende, at der skulle kompenseres for de øgede udgifter, som fonden ville indebære,
idet de offentlige arbejdsgiveres finansieringsandel af fonden ikke var i overensstem-
melse med det forventede træk på ordningen. Parterne nåede ikke til enighed.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at lovforslaget efter vanlig praksis vil blive
DUT-forhandlet med KL og Danske Regioner i DUT-sæsonen 2022/2023 i efteråret
3
L 23 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
2022. Beskæftigelsesministeriet sender i begyndelsen af DUT-sæsonen et DUT-notat
i økonomisk høring hos KL og Danske Regioner.
Øvrige emner
DA opfordrer til, at der sker en generel opstramning af AFU’s administrationsgrund-
lag, idet legitimiteten af den model, som er blevet indført, forudsætter at AFU har et
sikkert og klart administrationsgrundlag både generelt og i relation til inddrivelse af
bod. DA understreger i den sammenhæng, at udmøntningen af den nye bemyndigel-
sesbestemmelse forudsætter en tæt inddragelse af arbejdsmarkedets parter, da fonden
er finansieret af alle arbejdsgivere i Danmark.
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig DA’s opfordring
til en generel opstram-
ning af AFU’s administrationsgrundlag. Beskæftigelsesministeriet vil i forbindelse
med en forestående ændring af bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Fond for Ud-
stationerede se på behovet for at
justere reglerne om AFU’s administration via den
gældende bemyndigelse i AFU-loven til at fastsætte regler om fondens administra-
tion.
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det med lovforslaget er forudsat, at der ved
bekendtgørelse fastsættes regler om fondens inddrivelse af bod, herunder om doku-
mentation for boden, om anmodning til fonden og fordeling af omkostninger, der er
forbundet med inddrivelsen. Beskæftigelsesministeriet vil inddrage ATP, der admi-
nistrerer AFU, og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med udmøntningen af be-
myndigelsesbestemmelsen.
4