Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
L 22 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om krav til arbejdsgi-
vere, som stiller bolig til rådighed for ansatte
5. oktober 2022
J.nr. 2022 - 2275
CAIJ
Indledning
Lovforslaget blev sendt i høring den 28. juni 2022 med frist den 18. august 2022.
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar: Dansk Ar-
bejdsgiverforening (DA), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), 3F, Akademi-
kerne (AC), Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Kristelig Fagbevægelse
(Krifa) og Danske Advokater.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Danske Regioner, Kommunernes
Landsforening (KL), Arbejdsretten, Ankenævnet for ATP, Ankestyrelsen og Be-
skæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune har afgivet svar uden at
have bemærkninger til lovudkastet.
Følgende organisationer har haft lovudkastet i høring uden at afgive høringssvar:
Advokatrådet, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, DI Byggeri, Dansk Industri, Den
Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, Finansforbundet, Frie Funktionærer,
Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), ITD Arbejdsgiver, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Landbrug & Fødevarer, Lederne, Lærernes Centralor-
ganisation, SMVdanmark og Udbetaling Danmark (UDK).
1. Generelle bemærkninger
FH er overordnet set positive over for lovforslagets formål og ramme, som FH be-
tragter som en naturlig udvidelse og styrkelse af de velfærdsforanstaltninger, som
der i dag kendes fra arbejdsmiljøloven for lønmodtagere i Danmark. FH finder, at
indkvartering, som arbejdsgivere er ansvarlige for og som loven omfatter, således
direkte er knyttet til den sikkerhed, sundhed og tryghed, som de ansatte oplever i
ansættelsesforholdet på deres arbejdsplads. Det er afgørende for FH, at loven og
bekendtgørelsen udvikles under behørigt hensyn til eksisterende bestemmelser i så-
vel europæisk som dansk lovgivning samt med respekt for relevante overenskom-
ster. Det er vigtigt for FH at fremhæve, at boligforhold ikke må indgå som lønkom-
ponent, der i praksis kan resultere i løndumping, men at FH er orienteret af Be-
skæftigelsesministeriet om, at lønforhold, herunder de ansattes boligudgifter
–
ikke
indgår som en del af lovforslaget.
DA er enig i, at indkvartering af ansatte, når arbejdsgiveren stiller boligen til rådig-
hed, skal ske under ordnede forhold. DA kan imidlertid ikke støtte lovforslaget af