Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
L 22 Bilag 1
Offentligt
2632526_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om krav til arbejdsgivere, som
stiller bolig til rådighed for ansatte
5. oktober 2022
J.nr. 2022 - 2275
CAIJ
Baggrund
Lovforslaget udmønter ét af elementerne fra
”Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremti-
den og innovative virksomheder”,
som blev indgået den 21. januar 2022 mellem re-
geringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Kristendemokraterne. Ifølge aftalen skal der blandt andet indføres gene-
relle krav til arbejdsgivere om at sikre gode og tidssvarende boligforhold, når de
stiller bolig til rådighed for ansatte.
Formål
Med lovforslaget indføres der et generelt krav om, at en arbejdsgiver, som stiller
bolig til rådighed for én eller flere ansatte, skal sikre gode og tidssvarende boligfor-
hold. De konkrete minimumskrav til boligforhold vil blive nærmere fastsat ved be-
kendtgørelse. Kravene vil blandt andet omfatte krav til soverum, bad og toilet.
Arbejdsgivere skal efter lovforslaget udarbejde en indkvarteringsplan med nærmere
oplysninger om boligens forhold, adresse for indkvartering, antal beboere, mv. Ind-
kvarteringsplanen skal være tilgængelig på arbejdspladsen og kunne fremvises un-
der Arbejdstilsynets tilsyn på arbejdspladsen. Formålet med indkvarteringsplanen
er blandt andet, at Arbejdstilsynet kan få oplyst, hvilke ansatte der får stillet en bo-
lig til rådighed af arbejdsgiveren, og hvor boligen er beliggende.
Arbejdstilsynet får kompetence til at føre tilsyn med, om kravene til boligforhold er
overholdt og vil uden retskendelse kunne føre tilsyn med de boliger, som ansatte
får stillet til rådighed.
Lovforslaget finder ikke anvendelse, hvis arbejdsgiveren er omfattet af eller har til-
trådt en overenskomst, som indeholder bestemmelser om boligforhold, og som er
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.
Den primære målgruppe
Danske og udenlandske arbejdsgivere
Ansatte der indkvarteres i boliger stillet til rådighed af deres arbejdsgiver
De sekundære målgrupper
Arbejdstilsynet
L 22 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Det krav, som stilles med lovforslaget, gælder uanset arbejdsgiverens og de ansat-
tes nationalitet. Men der er en formodning for, at udenlandske arbejdstagere i hø-
jere grad end danske arbejdstagere får stillet bolig til rådighed af arbejdsgiveren og
dermed vil være omfattet af lovforslaget.
På baggrund af data fra Jobindsats.dk kan det oplyses, at der i juli 2022 var
351.000 beskæftigede udenlandske statsborgere i Danmark. Kvinder udgør 42 pct.
og mænd udgår 58 pct. Der vil således være flere mænd, som omfattes af lovforsla-
get end der vil være kvinder.
På trods heraf vurderes lovforslaget ikke at have negative ligestillingsmæssige kon-
sekvenser, idet der ikke er forskel på lovforslagets konsekvenser for henholdsvis en
mand eller en kvinde
hverken direkte eller indirekte. Lovforslaget vurderes såle-
des ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
2