Transportudvalget 2022-23 (1. samling)
L 19 Bilag 1
Offentligt
2634147_0001.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Morten Ørtved ([email protected])
Forslag til ændring af lov om private fællesveje
05-08-2022 13:00
Praktiserende Landinspektørers Forening har ikke kommentarer til det fremsendte forslag.
Med venlig hilsen / best regards
Morten Ørtved
Formand – Praktiserende Landinspektørers Forening
Kalvebod Brygge 31, 1780 København V
Gasværksvej 30R, 9000 Aalborg
Kontor +45 3886 1070 |
[email protected]
Mobil +45 2023 6952 | Direkte+45 9630 3653
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0002.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Claus Lundgaard Karlsen ([email protected]), Allan Lyng Hansen ([email protected])
Anette Frank Lyngsø ([email protected])
Bemærkninger til udkast ang. "Høring over forslag til ændring af privatvejsloven" (Id nr. 117167)
04-08-2022 09:04
Bemærkninger til nyt lovforslag vedr.docx;
Til Transportministeriet
Bemærkninger til udkast ang. "Høring over forslag til ændring af privatvejsloven"
Se vedhæftet
Med venlig hilsen
Anette Frank Lyngsø
Teknisk designer
Telefon direkte: 76292625
Mail: [email protected]
Teknik og Miljø
Affald og Trafik
Rådhustorvet 4
8700 Horsens
Vi behandler naturligvis dine personoplysninger efter reglerne for databeskyttelse. Læs mere
her
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Bemærkninger til nyt lovforslag vedr. opgravninger
Hvordan skal kommunerne håndtere at være vejmyndighed for bestemt type ledninger og ikke for
vejen? § 24 a stk. 1
Ifølge § 24 a stk. 1 ”…kan ledningsejeren ansøge kommunalbestyrelsen om at meddele tilladelse” -
Betyder det de ikke behøver at ansøge om en tilladelse (dvs. ”kan” paragraf), hvis der opnås
enighed med vejejere? Hvordan skal vejmyndigheden behandle en klage sag, hvis den ikke er
ansøgt?
Hvordan skal ledningsejer dokumentere at der har været en dialog med vejejer og der ikke er
enighed? § 24 a stk. 1
Hvad hvis en vejejer nægter at vejen er en privat fællesvej skal vejmyndigheden så til at
dokumentere dette f.eks. Ved at undersøge om andre har vejret? § 24 a stk. 1
Elektroniske kommunikationsnet - hvad dækker dette præcist? Er det alene internet/tele eller
gælder det også almindelig el - Horsens Kommune vil gerne have en præcisering af præcist hvilke
ledningsanlæg det omhandler? § 24 a stk. 1
Hvordan håndtere kommunen mellem de forskellige opgravninger, når vi kun er vejmyndighed for
det elektroniske kommunikationsnet? § 24 a stk. 1
Får vejmyndigheden også en tilsynspligt ifm. Med reetableringen? § 24 a stk. 4
Skal kommunen til at fastlægge en erstatningsstørrelse eller hvordan håndteres dette? § 24 a stk. 4
Hvem skal forestå tinglysning af ledningsdeklarationerne - er det ledningsejer selv? § 24b stk. 1
Hvis en ledningsejer ikke fjerne anlægget/ledningen efter endt brug, er kommunen så forpligtiget til
at fjerne det eller få ledningsejer til det? eller er det vejejeren selv der må slås med ledningsejer om
dette - altså er det et privatretsligt liggende imellem ledningsejer og vejejer. § 24b stk. 2
Er det ledningsejer selv der skal varsler vejejer om en opgravning eller er det vejmyndigheden,
ligesom det sker på private fællesveje i byzone hvor vejmyndigheden skal hører vejejere før en
opgravningstilladelse? § 24 a stk. 5
Ifølge punkt 2.3 fremgår det at Kommunen ikke er forpligtiget til at træffe bestemmelse efter den
forslåede § 24 a - skal det dermed forstås at paragraffen ikke er en "skal" paragraf men alene en
"kan" paragraf. Således at kommunen godt kan afvise at træffe afgørelse i en ansøgning?
Der står at man vil indføre muligheden for at opkræve et gebyr - bliver det en fast pris eller skal det
afregnes efter de administrative omkostninger (ud fra time forbrug).
Kan en vejejer eller ledningsejer klage over kommunens tilladelse og dermed udsætte arbejderne?
Gælder det også for private fællestier på landet? Ligesom det gør i byzone
Hvis kommunen meddeler tilladelse så fremgår det af skrivelsen af ledningerne kommer til at ligge
på det lovgivningsbestemte gæsteprincip, dette vil ikke være tilfældet hvis der opnås enighed
imellem ledningsejer og vejejer. I vores optik vil en ledningsejer altid være bedre beskyttet ved det
lovgivningsbestemte gæsteprincip end det frivillig aftale, det vil helt sikkert betyde at ledningsejer
ikke vil lægge mange kræfter i at opnå en frivillig aftale, hvor de risikere at skulle betale for at må
ligge i vejen.
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0004.png
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Anita Albers ([email protected])
Vedr. Høring over udkast til forslag om ændring af lov om private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet)
Sendt:
13-07-2022 10:43
Til:
Fra:
Titel:
Til rette vedkommende.
Aarhus Kommune, MTM, Byrum har ingen bemærkninger til denne høring.
God sommer.
Med venlig hilsen
Anita Albers
Administrativ medarbejder
Sagsbehandler
T + 45 8940 4400
E
[email protected]
TEKNIK OG MILJØ
Vejanlæg
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
www.aarhus.dk
[email protected]
Aarhus Kommune registrerer og bruger de personoplysninger, du indsender til os. Læs mere om kommunens behandling af dine
personoplysninger her:
https://aarhus.dk/databeskyttelse
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0005.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Anita Albers ([email protected])
VS: Høring frist 5/8: Forslag til Lov om ændring af lov om private fællesveje
19-08-2022 06:37
Hej.
Da jeg netop er tilbage efter ferie, har det ikke været muligt at indsende dette høringssvar tidligere. Jeg håber, det
kan nå at komme med i jeres betragtning og beklager den forsinkede tilbagemelding.
Med venlig hilsen
Anita Albers
Administrativ medarbejder
Sagsbehandler
T + 45 8940 4400
E
[email protected]
TEKNIK OG MILJØ
Vejanlæg
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
www.aarhus.dk
[email protected]
Aarhus Kommune registrerer og bruger de personoplysninger, du indsender til os. Læs mere om kommunens behandling af dine
personoplysninger her:
https://aarhus.dk/databeskyttelse
Fra:
Annette Madsen Tilma <[email protected]>
Sendt:
1. august 2022 13:42
Til:
Anita Albers <[email protected]>; René Gerstrøm Helbo <[email protected]>; Lone Rasmussen <[email protected]>
Emne:
SV: Høring frist 5/8: Forslag til Lov om ændring af lov om private fællesveje
Hej Anita.
Her er mine kommentarer til nedenstående Udkast om ændring af lov om private fællesveje samt Udkastet for
betaling af gebyrer efter lov om private fællesveje.
Jf. §24a, stk. 1:
1. Hvordan forventes det, at kommunen kan sikre sig, at ledningsejer og vejejer har forsøgt at nå til enighed/haft
en kommunikation inden en gravansøgning fremsendes for elektroniske kommunikationsnet?
2. Det kan være problematisk at det ikke er alle ansøgninger for elektroniske kommunikationsnet, der på en
privat fællesvej i landzone, har en gravetilladelse (nogle af tilladelserne gives sandsynligvis direkte mellem
ledningsejer og vejejer).
Herved kan Vejmyndigheden miste overblikket over gravearbejder i en privat fællesvej i landzone – her
tænkes blandt andet på koordinering og klager.
3. Vil der stadig skulle foretages partshøring af vejejeren, inden en eventuel gravetilladelse kan gives - ligesom
hvis det var en privat fællesvej i Byområde?
Jf. §24a, stk. 5:
1. Umiddelbart fremgår det ikke af stk. 5, at der skal foreligge en gravetilladelse, hvis der skal ske renovering
eller andet af et eksisterende elektronisk kommunikationsnet – gælder der de samme regler som i §24a, stk.
1?
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0006.png
2. Hvis vejmyndigheden skal give en gravetilladelse, skal vejmyndigheden da vente 3 uger med at give tilladelsen,
og hvordan kan vejmyndigheden sikre sig at vejejeren er blevet varslet min. 3 uger før af ledningsejeren?
3. Hvad hvis det er akutarbejde, hvor vejejeren ikke skal underrettes, skal vejmyndigheden da underrettes med
efterfølgende fremsendelse af en graveansøgning/graveanmeldelse?
Kommentar til Udkastet for betaling af gebyrer efter lov om private fællesveje:
§4: Det kan være administrativt tungt, at beregne de dokumenterede administrative udgifter i forbindelse med
sagsbehandling af en graveansøgning. Paragraffen vil derfor sandsynligvis ikke blive brugt i kommunerne.
Med venlig hilsen
Annette Tilma
Ingeniør, Gravetilladelser
M + 45 30709261
E
[email protected]
TEKNIK OG MILJØ
Vejmyndighed
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
www.aarhus.dk
Aarhus Kommune registrerer og bruger de oplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Vi bruger oplysningerne for bedre at kunne besvare din
henvendelse. Aarhus Kommune er dataansvarlig for behandling af personoplysninger, og du kan læse mere om kommunens behandling af personoplysninger
her:
https://aarhus.dk/databeskyttelse.
Oplysninger om vores behandling af personoplysninger i forbindelse med sagsbehandling og forvaltning af offentlige
vejarealer og grønne områder i Aarhus Kommune kan læses her:
www.aarhus.dk/databeskyttelse/mad.
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0007.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
TRM Anders Robodo Petersen ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Foreningen af Rådgivende Ingeniører ([email protected])
SV: Høring over forslag til ændring af privatvejsloven
SV: Høring over forslag til ændring af privatvejsloven (Id nr.: 117167)
12-07-2022 10:38
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
TRM Anders Robodo Petersen <[email protected]>
Sendt:
29. juni 2022 08:48
Til:
[email protected]; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; [email protected]; BRS
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Danmarks Naturfredningsforening
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; Dansk IT <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Dansk Vejforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske
Handicaporganisationer <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; DI Digital
<[email protected]>; [email protected]; Fælles Fagligt Forbund (3F <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; [email protected];
Foreningen af Rådgivende Ingeniører <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>;
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landbrug & Fødevarer <[email protected]>; Landdistrikternes Fællesråd
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sammenslutning af Danske Småøer <[email protected]>; [email protected]; SEGES
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over forslag til ændring af privatvejsloven (Id nr.: 117167)
Til rette vedkommende
Se vedhæftet Transportministeriets høring over forslag til ændring af privatvejsloven.
Med venlig hilsen
Anders Petersen
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Vej- og Brokontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 2069 7995
[email protected]
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0008.png
www.trm.dk
For nærmere om ministeriets behandling af personoplysninger henvises til ministeriets hjemmeside:
https://www.trm.dk/da/ministeriet/databeskyttelsesforordningen
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0009.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Pia Saxild ([email protected])
SV: Høring over forslag til ændring af privatvejsloven
SV: Høring over forslag til ændring af privatvejsloven (Id nr.: 117167)
04-07-2022 13:08
Forbrugerrådet Tænk vurderer, at denne konkrete høring ligger uden for vores for tiden prioriterede arbejdsområder og
vil derfor undlade at forholde os hertil. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget
eller for at gøre det modsatte. For en god ordens skyld skal det understreges, at Forbrugerrådet Tænk stadig er
interesseret i at modtage høringer inden for området.
Med venlig hilsen
Uffe Rabe Krag
POLITISK CHEF
T
+45 7741 7741
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
TRM Anders Robodo Petersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. juni 2022 08:48
Til:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd;
[email protected];
BRS;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Dansk Erhverv;
[email protected];
'[email protected]';
[email protected];
Dansk IT;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Dansk Vejforening; Danske Advokater; Danske Handicaporganisationer; Danske Regioner;
[email protected];
DI Digital;
[email protected];
Fælles Fagligt Forbund (3F;
[email protected];
[email protected];
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer;
[email protected];
Foreningen
af Rådgivende Ingeniører;
[email protected];
'[email protected]'; Kommunernes Landsforening; Landbrug &
Fødevarer; Landdistrikternes Fællesråd;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Sammenslutning af Danske Småøer;
[email protected];
SEGES;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring over forslag til ændring af privatvejsloven (Id nr.: 117167)
Til rette vedkommende
Se vedhæftet Transportministeriets høring over forslag til ændring af privatvejsloven.
Med venlig hilsen
Anders Petersen
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Vej- og Brokontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0010.png
DK-1220 København K
Telefon +45 2069 7995
[email protected]
www.trm.dk
For nærmere om ministeriets behandling af personoplysninger henvises til ministeriets hjemmeside:
https://www.trm.dk/da/ministeriet/databeskyttelsesforordningen
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0011.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar om ændringer i privatvejsloven
15-08-2022 13:25
Til Transportministeriet
Vedr. lovforslag om gravearbejder m.m. i forbindelse med kabler for elektroniske kommunikationsnet
A2012, Antennesammenslutningen af 2012, skal hermed fremkomme med følgende indvendinger mod lovforslaget.
1. Det er vores opfattelse, at forslaget indebærer ekspropriation af private rettigheder, og at der ikke er sådanne
hensyn til almenvellet, at ekspropriation kan gennemføres, jf. Grundlovens § 73. Det er en væsentlig lovteknisk
mangel, at forslaget slet ikke forholder sig til denne ekspropriationssituation. Forslaget er derfor så mangelfuldt,
at det bør trækkes tilbage.
2. Når vi nedenfor taler om antenneforeninger, drejer det sig om privatejede, selvstændige foreninger, ofte drevet
på frivillig basis af ulønnede bestyrelsesmedlemmer, der til sine medlemmer leverer bredbånd, tv og lignende
tjenester, som medlemmerne ønsker. De kan også hedde antennelaug, net-foreninger, bredbåndsforeninger eller
lignende.
3. Når vi nedenfor taler om fiberselskaber tænker vi primært på el-selskabernes aflæggere, men også om TDC Net og
andre større, privatejede fiberselskaber.
4. Lovforslaget forholder sig slet ikke til, at fiberselskaberne markedsfører sig på et urigtigt, faktuelt grundlag. Man
påstår, at fiberforbindelser er andre forbindelser som f.eks. coaxforbindelser overlegne. På denne måde har
fiberselskaberne skabt en urigtig hype om deres aktiviteter, som der slet ikke er sagligt belæg for. Deres
markedsføring er faktuelt forkert. Kendsgerningen er, at coax kan levere lige så hurtige og hurtigere forbindelser
end fiber. Kendsgerningen er også, at videreførelse af eksisterende coaxanlæg, ofte efter en teknisk opgradering,
hvor der også bruges fiber, kan gennemføres til forbrugerpriser, der er meget lavere end fiberselskabernes priser,
selv om tilslutning til fiber markedsføres som gratis, hvilket også er faktuelt forkert. Vi redegør gerne nærmere for
disse forhold.
Vi har helt friske eksempler på, at fiberselskaber på faktuelt urigtigt grundlag både vedrørende teknik og
økonomi får uvidende forbrugere til at skrotte velfungerende coaxanlæg til fordel for dyrere fiberforbindelser,
der angives at være gratis.
5. Mange steder i landet er der etableret kabelbårne bredbåndsforbindelser med anvendelse af en kombination af
fiber og coaxkabel, kabelnet som leverer fuldt ud samme ydelser og hastigheder – eller højere - end rene fibernet
udbredt af fiberselskaberne. Sådanne net er oftest etableret og ejes af lokale antenneforeninger. Andre
bredbåndsforbindelser er i stedet for med coax- og fibernet etableret med luftbårne bredbåndsforbindelser.
6. Gennem mange år har el-selskabernes fiberselskaber nedgravet kilometervis af overflødige fiberkabler, hvor de
har gennemgravet byer, der allerede er dækket af privatejede coax- og fibernet. Fiberselskaberne har traditionelt
erobret 10-15% af antenneforeningernes medlemmer, men 2/3 af disse er i løbet af ca. 1 år vendt tilbage til
antenneforeningerne fordi fiberselskabernes forbindelser er dyrere, mindre brugervenlige og ikke bedre end de
eksisterende forbindelser etableret af antenneforeningerne. Dvs. 90-95% af forbrugerne stemmer med fødderne
og fravælger fiberselskaberne ”gratis” tilbud. Der ligger således i dag rundt om i Danmark tusinde af kilometer
nedgravede fiberkabler, der aldrig er taget i brug. Fiberselskaberne har aldrig villet oplyse, hvor mange af deres
tilslutningsmuligheder, der reelt er kommer i brug eller hvor mange, der aldrig er kommet i brug.
Fiberselskabernes virksomhed repræsenterer derfor et kæmpemæssigt samfundsmæssigt spild – formentlig i
multimilliard-klassen. Vi opfordrer på det kraftigste transportministeriet til at skaffe disse oplysninger til veje –
uanset om dette lovforslag bliver gennemført eller ej.
7. Efter lovforslaget vil fiberselskaberne med kommunalbestyrelsens godkendelse fuldstændig kunne udkonkurrere
en eksisterende antenneforening ved falske argumenter om, at deres fiberforbindelser er bedre end det
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0012.png
eksisterende net. Hvad det notorisk ikke er. Formelt giver lovforslaget de privatejede antenneforeninger samme
rettigheder som fiberselskaberne til at bede kommunalbestyrelserne tillade gravning i områder omfattet af
privatvejsloven, som det giver til fiberselskaberne. Men de faktiske forhold er helt anderledes. Fiberselskaberne
har så mange ledige milliarder kroner til rådighed, at en privatejet antenneforening, der i modsætning til
fiberselskaberne skal se på rentabilitet, slet ikke har mulighed for at konkurrere. Og erfaringen viser, at
kommunerne er alt for svage og ikke sagligt funderede til at kunne overskue denne situation. Der kan
dokumenteres en række eksempler på, hvordan fiberselskaber har lokket kommuner til ulovligt at markedsføre
deres produkter i direkte breve til borgerne.
Der er altså – i modsætning til, hvad lovforslaget angiver – tale om, at loven af fiberselskaberne skal bruges til at
erobre nye markeder, hvor selskaberne tromler velfungerende infrastruktur ned til fordel for deres egen fiber.
8. Lovforslaget vil derfor på et urigtigt faktuelt grundlag både vedr. teknik og priser give fiberselskaberne en
konkurrencemæssig fordel ved ekspropriation af private rettigheder, som ikke har nogen begrundelse i hensynet
til almenvellet. Forslaget er hermed også i skarp modstrid med mange års politik om markedsbaseret udrulning af
digital infrastruktur.
9. Hvis ministeriet vælger alligevel at fremme forlaget, skal vi anmode om, at vores indvendinger vedr. urigtigt
teknisk og økonomisk grundlag samt vores indvendinger mod ekspropriation bliver håndteret nøje i
bemærkningerne, så det klart kan ses ved en evt. senere domstolsprøvelse, at ministeriet var advaret mod disse
forhold.
10. A2012 repræsenterer 40 antenne- og internetforeninger fordelt over hele landet med ca. 80.000 husstande som
medlemmer og levering fra såvel YouSee som Stofa og ”frie” antenneforeninger. Antenneforeningerne ser det som
vores opgave at skaffe medlemmerne det bedst mulige internet og tv-programmer til de lavest mulige
omkostninger. Se mere på
www.a2012.dk.
11. A2012 skal samtidig anmode om at blive opført på listen over høringsberettigede organisationer vedr. sager af
denne art.
På vegne af A2012
Bernt Freiberg
Cand.scient, formand
Poul Juul
Cand.polit, næstformand.
Poul Juul
Næstformand A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
CVR: 34 75 93 59
Privat: Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0013.png
15. august 2022
TDFS
DI-2020-18462
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Mail: [email protected] og [email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag om ændring af lov om private
fællesveje
Tak for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til forslag om ændring af lov om
private fællesveje. DI Byggeri har ikke kommentarer til ovennævnte høring.
Med venlig hilsen
Trine de Fine Skibsted
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 7216 0000
[email protected]
byggeri.di.dk
CVR: 16 07 75 93
*SAGDI-2020-18462*
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0014.png
Transportministeriet ([email protected]), TRM Anders Robodo Petersen ([email protected])
Jørn Bitsch ([email protected])
Vedrørende høring om ”Forslag til Lov om ændring af lov private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet)”
Sendt:
16-08-2022 13:58
Til:
Fra:
Titel:
Parcelhusejernes Landsforening (PL) takker for det fremsendte høringsmateriale.
Vores umiddelbart eneste bemærkning er i relation til den foreslåede bestemmelse § 24 a, stk. 4.
For at modvirke usikkerhed omkring erstatning og retablering, skal vi foreslå, at man i lighed med den henvisning til
Lov om offentlige veje, der er foretaget i § 24 a, stk. 3, indsætter tilsvarende henvisning til de relevante
bestemmelser i ”byreglerne” i Lov om private fællesveje.
Der er ikke kommentarer til den senere fremsendte høring om gebyr for behandling af ansøgninger jf. § 24 a.
Med venlig hilsen
Parcelhusejernes Landsforening
Jørn Bitsch
Sekretariatschef
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0015.png
Til Transportministeriet
Sendt pr. mail
til
[email protected]
samt
[email protected]
17. august 2022
Fiberalliancens høringssvar vedrørende udkast til forslag om ændring af
lov om private fællesveje
Fiberalliancen hilser det udsendte udkast til lovforslag velkommen. Lovforslaget har sigte på
at fremme muligheden for at nedgrave bredbåndsinfrastruktur på private fællesveje i
landzoner, og er således en opfølgning på initiativ nr. 12 i den nye telepolitiske aftale fra
december 2021 om at indføre bedre graveadgang på private fællesveje.
Transportministeriet har i tillæg udsendt et forslag til bekendtgørelse om ændring af
bekendtgørelse om betaling af gebyrer efter lov om private fællesveje i høring.
Fiberalliancens bemærkninger til begge høringer fremgår af nærværende høringssvar.
Indledende bemærkninger
Fiberalliancen har i flere år peget på, at de energiselskabsejede fibernetselskaber oplever
problemer med at nedgrave fibernet på private fællesveje i landzoner, hvor kommunerne
ikke har vejmyndighed. Her er graveadgangen betinget af en forudgående privatretlig aftale
mellem vejarealets ejer (lodsejere) og fibernetselskabet.
Igennem årene har der været talrige eksempler på, at berørte lodsejere ikke har reageret på
en graveanmodning om fremføring af fibernet til ejendomme med vejret til vejen (fællesvej).
I en del tilfælde har lodsejeren krævet en økonomisk kompensation for graveadgangen,
selvom der som oftest alene graves i vejarealet - typisk i vejrabat - og ikke i afgrøder. I nogle
tilfælde har der været tale om ublu høje beløbsstørrelser. Der er også eksempler på at
1
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0016.png
lodsejere har nægtet at imødekomme en graveanmodning på grund af nabostridigheder og
deslige.
De svære gravevilkår på private fællesveje i landzoner hæmmer fibernetselskabernes
mulighed for at tilbyde en samfundskritisk infrastruktur, som fibernet repræsenterer, til alle
husstande og virksomheder indenfor selskabernes respektive forsyningsområder.
Gravevilkårene er med til at forsinke og fordyre anlægsprocessen, og et stigende antal
husstande og virksomheder i landområderne afskæres adgang til hurtigt bredbånd gennem
fibernet. Problemets omfang forventes at vokse i takt med at fibernetselskaberne skal ud til
de ”sværeste”
adresser som primært er lokaliseret i landdistrikterne.
Den anførte problemstilling skærpes yderligere af den nye politiske målsætning om, at alle
boliger og virksomheder i Danmark skal have adgang til minimum 100/30 Mbit/s i 2025
og
endnu vigtigere
at mindst 98 procent af alle boliger og virksomheder i 2025 være dækket
med en infrastruktur, der kan levere 1 Gbit/s (1.000 Mbit/s) i downloadhastighed.
Det fremgår af den telepolitiske aftale, at forligskredsen i 2025 skal se nærmere på, hvordan
også de sidste procenter
den såkaldte restgruppe
kan dækkes med gigabit. En ikke
uvæsentlig andel af restgruppen har adresse på private fællesveje i landzoner.
Fiberalliancen har tidligere foreslået som løsning, at fibernetselskaberne søger direkte ved
kommunen
altså udenom vejarealets ejer(e)
i lighed med private fællesveje i byer og
bymæssige områder. Her gennemfører kommunen en partshøring af grundejerne og
udsteder tilladelse til placering af ledninger m.m. i private fællesveje på relevante, saglige
og proportionale vilkår, og grundejerne kan ikke modsætte sig, at en tilladelse udnyttes.
Henset til, at der er tale om udbygning af en samfundskritisk infrastruktur, som har
afgørende betydning for den fremtidige bosætning og erhvervsaktivitet i landdistrikterne,
bør denne løsningsmodel være i kommunernes egen interesse.
Konkrete bemærkninger
§24 a, stk. 1
I § 24 a, stk. 1 foreslås det, at ledningsejeren kan ansøge kommunalbestyrelsen om at
meddele tilladelse til, at de nødvendige kabler mv. placeres i færdselsarealet til forsyning af
ejendomme med vejret eller stien på gæsteprincippets vilkår, i de tilfælde, hvor det ikke har
været muligt at indgå en privatretlig aftale med vejarealets ejer om etableringen og
vilkårene herfor.
Det fremgår dog ikke konkret hvornår ledningsejeren kan anmode kommunalbestyrelsen
om at gå ind i sagen. I bemærkningerne til lovforslagets § 1 anføres det, at det teoretiske og
praktiske udgangspunkt er, at kommunalbestyrelsen og dermed forslaget til ny § 24 a, stk.
2
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0017.png
1, først kommer i spil, når en af aftaleparterne, formegentlig oftest ledningsejeren, retter
henvendelse til kommunen og forelægger den sammenbrudte forhandlingssituation.
I lovbemærkningerne henvises der til, at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI)
i medfør af § 9 n, stk. 1, nr. 5, jf. § 9 m, stk. 1, nr. 9, jf. § 9 j, stk. 2, i lov om graveadgang,
etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af
infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 845 af 21. august
2019 (herefter graveloven), kan bestemme, at ejeren af en ejendom skal give adgang til
etablering af et højhastighedsnet til elektronisk kommunikationsnet i private veje og private
fællesveje på landet. Forud
for SDFI’s indtrædelse i sagen
har vejarealets ejer en 2-måneders
frist til at reagere på en graveanmodning fra en ledningsejer, jf. § 9 j, stk. 3. Ifølge
Transportministeriet har bestemmelsen kun været anvendt én gang til at placere ledninger
i private veje og private fællesveje på landet. I den konkrete sag tog det mere end 12
måneder at behandle klagesagen og den samlede
”ventetid” var
på omkring 1 �½ år.
Fiberalliancen mener, at der i bestemmelsen bør fastsættes en tidsfrist for de privatretlige
forhandlinger mellem ledningsejer og vejarealets ejer, og at tidsfristen bør ligge på niveau
med den typiske tidsfrist for kommunernes behandling af graveanmodninger for private
fællesveje i byer og bymæssige områder, nemlig omkring 2 uger. En længere frist vil hæmme
og fordyre fibernetselskabernes mulighed for en fuld udbygning af fibernet i
landdistrikterne.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at kommunalbestyrelsen ikke
er forpligtet til at træffe bestemmelse efter den foreslåede § 24 a, og at
kommunalbestyrelsens afgørelse af en ansøgningssag vil kunne være at henvise parterne,
herunder modtageren af den ønskede infrastruktur, til at genoptage forhandlingerne, hvor
dette efter kommunalbestyrelsens vurdering vil være mest hensigtsmæssigt.
Fiberalliancen finder det ikke hensigtsmæssigt hvis kommunalbestyrelsens afgørelse alene
kan bestå i at henvise en ansøgningssag til fornyede forhandlinger mellem ledningsejer og
lodsejer, da der hermed er risiko for en længerevarende sagsproces som kan fordyre
udbygningen af fibernet. I sidste ende kan det føre til, at fiberoperatøren er nødt til at
indstille et anlægsprojekt til skade for lokalsamfundet.
§24 a, stk. 4
I §24 a, stk. 4 fremgår det, at en tilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at ledningsejeren yder
vedkommende grundejere erstatning for eventuel skade ved anbringelse eller
tilstedeværelse samt ved eftersyn og istandsættelse af de omhandlede kabler og eventuelt
tilbehør, retablerer vejareal og arbejdsareal efter end arbejde og skriftligt underretter
kommunen om, at retableringsarbejderne er gennemført.
3
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0018.png
Hvis der er tale om erstatning for anbringelse af anlægget i vejarealet vil det betyde
fravigelse af gæsteprincippet. Det bør derfor præciseres, at der alene er erstatning for
strukturskader eller ødelagte afgrøder, som erstattes efter
”Landsaftale
for el- og fiberanlæg
på landbrugsjord”.
§24 b, stk. 1
I § 24 b, stk. 1 fremgår det, at ledningsejeren har ret til at få tinglyst en ledningsdeklaration
om anlæggets tilstedeværelse i eller på vejarealet eller stiarealet uden arealejerens
samtykke.
Fiberalliancen finder bestemmelsen hensigtsmæssig, idet en tinglysning af en
ledningsdeklaration for anlæggets tilstedeværelse
uden fravigelse af gæsteprincippet
giver en beskyttelse af infrastrukturen - i tillæg til Ledningsejerregistret (LER).
Den foreslåede bestemmelse skal også ses i lyset af gravelovens § 6, hvor det fremgår, at
kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der nedlægges i privat
ejendom, skal tinglyses med tilhørende tinglysningsrids på de berørte ejendomme.
Fiberalliancen har kendskab til eksempler på, at berørte lodsejere ikke har indvilliget i at få
tinglyst en ledningsdeklaration om et fiberanlægs tilstedeværelse på en privat fællesvej.
Forslag om fastsættelse af regler om opkrævning af gebyr ved behandling af ansøgning
Ifølge de almindelige bemærkninger til lovforslaget, og den foreslåede ændring af
bekendtgørelsen om betaling af gebyrer efter lov om private fællesveje, er det intentionen
at give kommunalbestyrelsen mulighed for at opkræve et gebyr til hel eller delvis dækning
af kommunernes omkostninger ved behandling af afsøgninger i henhold til loven.
Fiberalliancen støtter ikke indførelse af et gebyr for behandling af ansøgninger om
graveadgang på private fællesveje i landzoner - ligesom der heller ikke opkræves gebyr for
ansøgninger om placering af ledninger m.m. i private fællesveje i byer og bymæssige
områder eller andre vejtyper.
Der bør således ikke være forskel på om hvorvidt en ansøgning om graveadgang sker i et
byområde eller i et landdistrikt.
Borgere og virksomheder bosat på private fællesveje i landzoner hører i forvejen blandt de
allerdyreste adresser at dække med fibernet som følge af en ofte meget spredt bebyggelse
og lange grave- og ledningsafstande. Indførelse af et gebyr for behandling af ansøgning om
graveadgang vil gøre det endnu dyrere for fibernetselskaberne at udrulle fibernet i
landdistrikterne
hvad enten der er tale om et gebyr efter tidsforbrug eller et fast gebyr.
4
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0019.png
Adgang til fibernet som en samfundskritisk infrastruktur har som sagt en afgørende
betydning for den fremtidige bosætning og erhvervsaktivitet i landdistrikterne
og har
dermed også en positiv betydning for kommunernes fremtidige skattegrundlag og
indtægter. Det er derfor også i kommunernes egen interesse at få udbygget fibernettet til
alle borgere og virksomheder
ikke mindst borgere som er bosat på private fællesveje i
landzoner.
Fiberalliancen foreslår på den baggrund, at muligheden for gebyrfinansiering udgår,
subsidiært at der indføres et loft for opkrævning af et mindre, fast gebyr på i størrelsesorden
1.000 kr.
svarende til det mindre, faste gebyr, som kommunerne kan opkræve i medfør af
bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens gebyrer på byggeområdet.
________________________
Fiberalliancen står naturligvis til rådighed for besvarelse af Transportministeriets eventuelle
spørgsmål i forbindelse med dette høringssvar, ligesom Fiberalliancen gerne uddyber
høringssvaret ved et møde.
Med venlig hilsen
Christian Vonger Berg
Fiberalliancen
[email protected]
Mobil: +45 2275 0411
5
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0020.png
Høringssvar
fælles for jeres
j.nr. 2022-1120 &
j.nr. 2022-3640
forslag til ændringer af lov om private veje og bekendtgørelse om samme
Sendt via mail til
[email protected]
og
[email protected]
Højby den17. august 2022.
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg takker for de tilsendte forslag og for muligheden for at kommentere dem.
FDA har følgende bemærkninger til forslaget til ændring af loven:
Vi vil opfordre til, at det genovervejes om det er proportionalt, at anlæg i sin helhed skal fjernes jfr. § 24 b.
Stk. 2.
Uanset at forslaget må antages at være i overensstemmelse med gæsteprincippet, jfr. bemærkningerne til
bestemmelsen, så virker det hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt, at ledninger i jorden skal opgraves.
Allerede fordi bestemmelsen alene omfatter kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet, vil der være
tale om bløde ledninger (evt. tynde trækrør), som efter vores vurdering ikke vil være generende efterføl-
gende. At udstyr over jorden bør nedtages, har vi ikke som sådan bemærkninger til.
Vi støtter i øvrigt fra FDAs side intentionerne med lovforslaget.
FDA har ingen bemærkninger til forslaget til ændring af bekendtgørelsen, idet vi bemærker at gebyret alene skal
dække de dokumenterede administrative udgifter.
Med venlig hilsen
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg
[afsendt elektronisk uden signatur]
Søren Birksø Sørensen
Sekretariatschef
Højby Hovedgade 83 · DK-4573 Højby · Tlf.:(+45) 59 96 17 00
www.fda.dk
· CVR-NR.: DK10547776
[email protected]
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0021.png
17. august 2022
MOKR
DI-2018-15718
Til Transportministeriet
[email protected]; [email protected]
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag om ændring af lov om pri-
vate fællesveje
DI skal hermed takke for høringen vedr. forslag til ændring af lov om private fællesveje.
Grundlæggende er vi positivt stemte og ser forslaget som en forbedring af rammevilkårene
for at udbrede den digitale infrastruktur i hele landet. Det er essentielt for bosætning og
erhvervsudvikling i hele landet.
DI støtter, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at der kan anlægges kabler
på private fællesveje. Denne løsning er en fornuftig måde at fremme forhandlingerne
mellem ledningsejere og ejere af private fællesveje.
Med venlig hilsen
Morten Kristiansen, Fagleder
DI Digital
*SAG*
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0022.png
Transportministeriet
Fremsendt til
[email protected]
og [email protected]
Høringssvar på Forslag til Lov om ændring af lov om
private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet)
Cerius A/S (Cerius) og Radius Elnet A/S (Radius) har modtaget Transportministeriets forlag til Lov om
ændring af private fællesveje i høring.
Det fremsendte lovforslag giver os anledning til at komme med følgende bemærkninger.
I baggrunden for lovforslaget er der blandt andet henvist til de vanskeligheder, der er forbundet med at
etablere ledninger til brug for elektroniske kommunikationsnet i vejarealer, der er klassisificeret som
private fællesveje og private fælles stier på landet.
Cerius og Radius er ejere af el-distributionsnet, og dermed ikke omfattet af det fremsendte lovforslag,
men de udfordringer der beskrives i lovforslagets bemærkninger, gør sig imidlertid også gældende for
etablering af el-net.
Der henvises i bemærkningerne til lovforslaget til den Landsaftale, der foreligger for etablering af el- og
fiberanlæg i landbrugsjord, men denne aftale løser imidlertid ikke de udfordringer, der er forbundet
med etablering af el-infrastruktur i vejarealer.
El-distributionsnettet er i vidt omfang udbygget, og problemstillingen er således primært begrænset til
udbygning af eksisterende tilslutninger, hvor en ejendomsejer ønsker at udvide eller på anden måde
ændre sine tilslutningsforhold. Med den generelle øgede elektrificering af samfundet er det imidlertid
en problemstilling vi forventer vi vil møde oftere i fremtiden.
17.08 2022
Hovedkontor:
Hovedgaden 36
4520 Svinninge
Venlig hilsen
Mette-Marie Joensen
Lead Legal Counsel
30327447
[email protected]
Cerius A/S
CVR-nr. 2811 3285
Teknikerbyen 25
2830 Virum
cerius.dk
70 29 20 24
Radius Elnet A/S
CVR-nr. 2991 5458
Teknikerbyen 25
2830 Virum
radiuselnet.dk
70 20 48 00
1
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0023.png
17. august 2022
MOKR
DI-2018-15718
Til Transportministeriet
[email protected]; [email protected]
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag om ændring af lov om pri-
vate fællesveje
DI skal hermed takke for høringen vedr. forslag til ændring af lov om private fællesveje.
Grundlæggende er vi positivt stemte og ser forslaget som en forbedring af rammevilkårene
for at udbrede den digitale infrastruktur i hele landet. Det er essentielt for bosætning og
erhvervsudvikling i hele landet.
DI støtter, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at der kan anlægges kabler
på private fællesveje. Denne løsning er en fornuftig måde at fremme forhandlingerne
mellem ledningsejere og ejere af private fællesveje.
Med venlig hilsen
Morten Kristiansen, Fagleder
DI Digital
*SAG*
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0024.png
Att: Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag om ændring af lov om private
fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet)
Arbejdskraftmanglen og klimaforandringer er to af velfærdssamfundets
helt store udfordringer de kommende år. Et af de vigtigste svar på disse
udfordringer er, at vi skruer op for brugen af data, teknologi og
digitalisering af services. For at lykkes er det helt afgørende at alle
borgere, virksomheder og myndigheder har den nødvendige adgang til
tidssvarende mobil- og bredbåndsforbindelser. Derfor ser KL det positivt,
at Regeringen i december har sat nye mål for udbredelsen af en
tidssvarende digital infrastruktur og vil understøtte udbredelsen på landet
med det nuværende lovforslag.
Som ministeriet angiver, vil lovforslaget dog medføre nye administrative
opgaver for kommunerne. I og med at kommunerne ville skulle tage
stilling nye ansøgninger vil der være tale om nye, ressourcekrævende
opgaver. På den baggrund forventer KL, at opgaven i kommunerne
kompenseres. Som også ministerieret foreslår i bemærkningerne til
lovforslaget, forventer KL en ny hjemmel til kommunerne til at opkræve
gebyr fra ansøger, som kan dække omkostningerne ved behandlingen af
en ansøgning.
Med venlig hilsen
Pia Færch
Kontorchef, Center for Digitalisering og teknologi
Dato: 16. august 2022
Sags ID: SAG-2017-02112
Dok. ID: 3242829
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3797
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0025.png
Landinspektørforeningen
Kalvebod Brygge 31
1780 København V
3886 1070
www.landinspektøren.dk
[email protected]
17. august 2022
Transportministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
[email protected]
[email protected]
Høring over udkast til forslag om ændring af lov om private fællesveje (Kabler til brug for elek-
troniske kommunikationsnet). Ref. sagsnr. 2021-1120
Transportministeriet har ved mail af 29. juni 2022 udsendt udkast til forslag om ændring af lov om pri-
vate fællesveje (Kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet) i høring.
Landinspektørforeningen har gennemgået høringsmaterialet og har følgende bemærkninger.
Indledningsvis skal det bemærkes, at landinspektørforening ikke forholder sig til lovforslagets politi-
ske formål – at fremme muligheden for udbygning af elektroniske kommunikationsnet på landet.
§ 24 a
Det giver god mening, at lovforslaget giver kommunerne mulighed for og hjemmel til at meddele tilla-
delse til placering af de omhandlede kabler i privat fællesveje på landet på foranledning af lednings-
ejerens ansøgning og på samme vilkår, som gælder for tilladelse til nedgravning af ledninger i privat
fællesvej i buer og bymæssige områder. Det skaber en form for analogi mellem lovens byregler og
landregler.
Landinspektørforeningen er også enig med forslagsstiller i, at ledningerne skal placeres på gæste-
princippets vilkår i respekt for beskyttelse af ”arealejers” rettigheder.
§ 24 b
Private fælles vejes geografiske placering er ikke statisk især ikke på landet. Private fællesveje på
landet omlægges ofte blandt andet som følge af strukturændringer i landbruget og anden ændring i
arealanvendelsen i det åbne land. Derfor bør lovforslaget strammes op i forhold til tinglysning af en
ledningsdeklaration.
Landinspektørforeningen forslår, at der i forbindelse med kommunens meddelelse om tilladelse til
ledningsanlæggets placering i privat fællesvej skal stilles et egentligt krav til ledningsejer om, at led-
ningsejer skal tinglyse en ledningsdeklaration om anlæggets tilstedeværelse – og uændret som fore-
slået i lovudkastet
”uden arealejerens samtykke”.
Det vil sikre ledningernes tilstedeværelse og formelle ”synlighed” uanset arealets anvendelse over tid
(privat fællesvej, landbrug, skov m.v.) – hvilket er i både ledningsejers interesse samt i ”arealejers”
og ”tredje mands” interesse.
1
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0026.png
Landinspektørforeningen
En særlig bemærkning.
I princippet er den samme problematik gældende for private fællesvej i byer
og bymæssige områder. Landinspektørforeningen vil derfor opfordre Transportministeriet til at over-
veje et lignende krav til ledningsejer om tinglysning af en ledningsdeklaration som vilkår for tilladelse
til nedgravning af ledninger i private fællesveje i byer og bymæssige områder.
Landinspektørforeningen står gerne til rådighed for en uddybning af de fremsatte bemærkninger.
Med venlig hilsen
Torben Juulsager
Formand
2
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2634147_0027.png
17. august 2022
[email protected]
[email protected]
Høringssvar fra TI og Dansk Erhverv vedr. forslag til lov om ændring af lov om private fællesveje samt
forslag til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om betaling af gebyrer efter lov om private
fællesveje
Transportministeriet har hhv. den 29. juni 2022 og den 4. juli 2022 sendt følgende forslag i høring:
Lov om ændring af lov om private fællesveje (Kabler m.v. til brug for elektroniske
kommunikationsnet)
Forslag til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om betaling af gebyrer efter lov om
private fællesveje
Begge høringer har frist den 17. august 2022.
Teleindustrien og Dansk Erhverv takker for muligheden for at fremsende sine bemærkninger til de to
høringer. For nemheds skyld er bemærkninger til begge høringer samlet i nærværende høringssvar.
Overordnede bemærkninger
Forslaget om at ændre loven om private fællesveje følger af den telepolitiske aftale, som regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgik i december 2021. Det fremgår af aftalen, at det er til gavn
for alle danskere at styrke incitamentet til at investere i udbygning og opgradering af bl.a.
bredbåndsinfrastrukturen, hvilket bl.a. skal ske ved at indføre bedre graveadgang på private fællesveje.
TI’s og Dansk Erhvervs medlemmer oplever i dag
løbende udfordringer med at få gravetilladelser fra ejere
af private fællesveje beliggende i landzoner
i forbindelse med etablering af digital infrastruktur. Der er
bl.a. tilfælde, hvor grundejeren ikke reagerer på graveanmodninger fra ledningsejeren, eller hvor
grundejeren kræver økonomisk kompensation for graveadgangen, selvom der som oftest alene graves i
vejarealet – typisk i vejrabatten – og ikke i afgrøder. Der er også tilfælde, hvor grundejeren af forskellige
årsager ikke ønsker etablering af fibernet via sin vej, selvom naboerne med vejret ønsker at blive koblet på
fibernettet. Årsagerne kan fx være, at grundejeren ikke selv har interesse i en fiberforbindelse eller
nabostridigheder, hvor grundejeren ikke vil efterkomme sine naboers ønsker.
TI og Dansk Erhverv er derfor
positive over for, at der med forslaget til ændring af lov om private fællesveje er lagt op til at tage et
vigtigt skridt mod at løse disse udfordringer
ved at give kommunalbestyrelser hjemmel til at udstede
tilladelse til at placere ledninger langs private fællesveje på landet.
Den proces i privatvejsloven, der med forslaget lægges op til at skulle gælde fremadrettet, kommer dog til
at gælde parallelt med processen efter graveloven, hvorefter Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
(SDFI) kan bestemme, at grundejeren skal give adgang til etablering af et højhastighedsnet til elektronisk
1
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
kommunikationsnet frem til en bygnings adgangspunkt. Processen, der med forslaget lægges op til,
kommer navnlig til at gælde parallelt med den frist, som grundejeren har til at afvise en ledningsejers
graveanmodning efter gravelovens § 9 j, stk. 3. Fristen lyder på to måneder efter datoen for modtagelsen af
anmodningen. Med andre ord kan ledningsejeren risikere at skulle vente to måneder på svar fra
grundejeren, før ledningsejeren kan tage stilling til, om denne ønsker at rejse sagen for SDFI eller ansøge
kommunen om gravetilladelse. Dette vil kunne forlænge udrulningstiden mærkbart i landzonerne. Den
proces, der lægges op til at skulle gælde i privatvejsloven betyder desuden, at de to måneder vil være
i
tillæg til
den tid, som kommunalbestyrelsen efterfølgende måtte bruge på sagsbehandling. TI vurderer, at
en frist på to måneder er uhensigtsmæssig lang, idet den dels unødigt forsinker, at borgere og
virksomheder i landzonerne kan koble sig på ny bredbåndsinfrastruktur og drage nytte af denne, dels
betyder, at der som minimum går to måneder
mere,
inden ledningsejeren kan komme i jorden,
sammenlignet med private fællesveje i byer og bymæssige områder. For disse områder skal ledningsejeren
ikke rette henvendelse til grundejeren først, og sagsbehandlingstiden hos kommunen er her normalt to
uger.
TI og Dansk Erhverv mener på den baggrund, at fristen for ejere af private fællesveje til at reagere på en
ledningsejers graveanmodning bør mindskes, således at udrulningstiden i landzonerne nærmer sig
udrulningstiden i byer og bymæssige områder.
Mere
konkret foreslår TI og Dansk Erhverv, at der i
privatvejsloven indsættes en frist for, hvornår ejere af private fællesveje senest skal reagere på en
ledningsejers graveanmodning i henhold til privatvejsloven.
Samtidig bør
manglende reaktion anses som
om, at der ikke kan opnås enighed mellem parterne
i henhold til § 24 a, stk. 1.
TI og Dansk Erhverv
foreslår, at fristen skal være to uger.
Det vil betyde, at udrulningstiden i landzone, når grundejeren ikke
reagerer, højst bliver ca. fire uger (to uger hos grundejer, ca. to uger hos kommunen). Til sammenligning
tager den proces ca. to uger i byer og bymæssige områder.
Med forslaget om ændring af lov om private fællesveje og den foreslåede ændring af bekendtgørelsen om
betaling af gebyrer efter lov om private fællesveje lægges der som noget nyt op til at give
kommunalbestyrelser mulighed for at tage gebyr for sagsbehandlingen af graveanmodninger for private
fællesveje. Gebyrbetaling er hverken i tråd med kommunernes sagsbehandling af graveanmodninger for
private fællesveje i byer og bymæssige områder, hvor kommunerne ikke har mulighed for at opkræve et
gebyr, eller den telepolitiske aftale fra december 2021. Af den telepolitiske aftale fremgår det bl.a., at
telebranchens rammevilkår skal være gode og forudsigelige, og at der – for at skabe incitament til
udbygning af den digitale infrastruktur – skal være færre byrder på branchen. Forslaget om at indføre et nyt
sagsbehandlingsgebyr – herunder uden at der fastsættes et egentligt loft for gebyret – ses dermed ikke at
være konsistent med den telepolitiske ramme. Det vil i stedet øge omkostningerne – og uforudsigeligheden
– ved at etablere den digitale infrastruktur, som borgere og virksomheder i landzonerne efterspørger.
TI og
Dansk Erhverv foreslår på den baggrund, at muligheden for gebyrfinansiering udgår, subsidiært at der
indføres et loft på 1.000 kr. for gebyret.
Specifikke bemærkninger
Til
forslag til lov om ændring af lov om private fællesveje
har TI og Dansk Erhverv følgende bemærkninger:
§ 24 a, stk. 1:
Det fremgår af lovforslaget, at ledningsejeren kan ansøge kommunalbestyrelsen om at meddele tilladelse
til, at kabler og eventuelt tilbehør placeres i
”færdselsarealet”.
TI og Dansk Erhverv gør opmærksom på, at
kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet oftest nedlægges i vejrabatten, ikke færdselsarealet, for
så vidt angår private fællesveje i landzone. For så vidt angår ledninger, der nedlægges i private fællesveje i
2
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
byer eller bymæssige områder, anvendes en mere overordnet terminologi, hvor kommunalbestyrelsens
tilladelse kræves for nedlæggelse af ledninger
”i og på private fællesveje”,
jf. privatvejslovens § 68, stk. 1,
nr. 1. TI og Dansk Erhverv skal opfordre til, at denne mere overordnede terminologi også anvendes for
private fællesveje i landzone, og at
”i færdelsesarealet”
derfor erstattes med
”i den private fællesvej”.
Alternativt opfordrer TI og Dansk Erhverv til, at ”i
færdelsesarealet”
erstattes med
”vejrabatten”.
Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at ledningsejeren kan ansøge kommunalbestyrelsen om at meddele
tilladelse til, at kabler og eventuelt tilbehør placeres i færdselsarealet
”til forsyning af ejendomme med
vejret til vejen eller stien”.
TI og Dansk Erhverv gør opmærksom på, at der kan være tilfælde, hvor det er
hensigtsmæssigt at forsyne andre ejendomme igennem private fællesveje i landzone,
som ikke har vejret.
Der kan således være nærliggende ejendomme, som ikke har vejret til den ene private fællesvej, men vejret
til den anden private fællesvej eller vejadgang via en offentlig vej. I disse tilfælde kan det være mere
hensigtsmæssigt at forsyne ejendommen igennem den ene private fællesvej sammenlignet med den anden
private fællesvej eller sammenlignet med den offentlige vej.
Det skyldes dels, at
den ene private fællesvej
kan være en sidevej til en vej, hvor ledningsejeren allerede har etableret elektroniske kommunikationsnet,
dels at
den ene private fællesvej kan være kortere end den anden private fællesvej eller den offentlige vej. I
begge tilfælde kan ledningstraceet blive væsentlig kortere, såfremt ledningerne føres igennem den ene
private fællesvej frem for den anden private fællesvej eller den offentlige vej. Derved vil ledningsejerens
etablerings- og vedligeholdelsesomkostninger blive mindre, og man vil kunne reducere antallet af private
fællesveje, der skal arbejdes i. Det vil mindske den gene ejendommene kan opleve i forbindelse med
etableringen. TI og Dansk Erhverv skal derfor opfordre til, at der efter
”til forsyning af ejendomme med
vejret til vejen eller stien”
tilføjes
”eller til forsyning af tilgrænsende eller nærliggende ejendomme uden
vejret til vejen eller stien”.
§ 24 a, stk. 4:
Det fremgår af lovforslaget, at tilladelse meddelt af kommunalbestyrelsen bl.a. skal betinges af, at
ledningsejeren yder vedkommende grundejere "erstatning
for eventuel skade ved anbringelse eller
tilstedeværelse samt ved eftersyn og istandsættelse af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør”.
TI og
Dansk Erhverv gør opmærksom på, at bestemmelsen kan misforstås, hvis den læses således, at
ledningsejeren skal yde vedkommende grundejere erstatning for
selve tilstedeværelsen
af de omhandlede
kabler og eventuelt tilbehør, og altså ikke kun erstatning for
eventuelle skader,
der kan opstå under
tilstedeværelsen. TI og Dansk Erhverv forstår bestemmelsen således, at ledningsejeren skal yde
vedkommende grundejere erstatning for
eventuelle skader,
der måtte opstå under tilstedeværelsen. Det er
sådan den tilsvarende bestemmelse for private fællesveje i byer og bymæssige områder i privatvejslovens §
68, stk. 2, nr. 1, er blevet administreret hos kommunerne. Førstnævnte fortolkning stemmer heller ikke
overens med, at ledningsejerens kabler og eventuelle tilbehør skal placeres på gæsteprincippets vilkår, da
en erstatning for selve tilstedeværelsen af de omhandlede kabler og eventuelt tilbehør vil betyde, at
gæsteprincippet fraviges. TI og Dansk Erhverv skal derfor opfordre til, at det i lovbemærkningerne eller
høringsnotatet præciseres, at en tilladelse meddelt af kommunalbestyrelsen skal betinges af, at
ledningsejeren skal yde vedkommende grundejere erstatning for eventuelle skader, der måtte opstå under
tilstedeværelsen.
§ 24 b, stk. 1:
Det følger af lovforslaget, at ledningsejeren har ret til at få tinglyst en ledningsdeklaration om anlæggets
tilstedeværelse i eller på vejarealet eller stiarealet uden arealejerens samtykke. TI og Dansk Erhverv gør
opmærksom på, at en ledningsdeklaration vedrørende kabler til brug for elektroniske kommunikationsnet
3
L 19 - 2022-23 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
altid vil blive tinglyst servitutstiftende, for så vidt angår private fællesveje i landzone. Tinglysningslovens §
10, stk. 5 stiller følgende krav til, hvad et servitutdokument skal angive:
”Et servitutdokument skal altid angive den eller de påtaleberettigede, samt om servitutten er
tidsbegrænset og i givet fald den periode, dokumentet skal være tinglyst. Perioden kan
forlænges ved ny tinglysning. Desuden skal servituttens geografiske udstrækning angives, og
det skal fremgå, hvilken eller hvilke ejendomme der er herskende i henhold til servitutten.”
For at undgå tvivl om, hvad ledningsejeren har ret til uden arealejeres samtykke, skal TI og Dansk erhverv
opfordre til, at der til § 24 b, stk. 1 føjes, at ledningsejeren skal være påtaleberettiget, at servitutten skal
være tidsubegrænset, og at ledningsejeren skal udarbejde tinglysningsridset (servituttens geografiske
udstrækning) til brug for tinglysningen.
Tvister mellem vejmyndighed og forsyningsselskab:
Det følger af privatvejlovens § 87 a, stk. 1, at tvister mellem en vejmyndighed og et forsyningsselskab om
ledninger i og over vejareal, jf. §§ 67-69 og § 70, stk. 1, afgøres af transportministeren. Desuden regulerer §
87 a, stk. 3 søgsmålsfristen for vejmyndighedens afgørelse, og § 87 a, stk. 4 regulerer indbringelsens
opsættende virkning. Tilsvarende gælder for offentlige veje, jf. vejlovens § 133. TI og Dansk Erhverv skal
opfordre til, at der indsættes en tilsvarende paragraf for tvister om ledninger, jf. privatvejslovens § 24 a, i
private fællesveje i landzone.
Yderligere bemærkninger
TI og Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for en eventuel uddybning af de enkelte dele af dette
høringssvar.
Med venlig hilsen
Jakob Willer
Teleindustrien
Poul Noer
Dansk Erhverv
4