Udenrigsudvalget 2022-23 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2634703_0001.png
Teknisk note vedr. dansk støtte til grønne indsatser på FFL23
Dato:
04-10-2022
Med regeringens finanslovsforslag 2023 (FFL23) er der i alt afsat 4.209,5 mio. kr. til
grønne indsatser,
jf. tabel 1.
Det svarer til et løft på 675 mio. kr. sammenlignet med
2022, hvorigennem regeringen indfrier sin målsætning om, at 30 pct. af udviklingsbi-
standen under §6.3
bistand til udviklingslande
skal gå til klima, natur og miljø.
Opgørelsen inkluderer ikke indsatser, der er talt med i opgørelsen af midler til nær-
områder, migration og skrøbelige stater, og den enkelte indsats er således ikke talt
med to gange. Som udgangspunkt er grønne indsatser i disse regioner talt med i den
grønne opgørelse.
Tabel 1
Oversigt over danske bidrag til grønne indsatser på finanslovsforslaget 2023 (mio. kr.)
Bilaterale landeprogrammer, strategiske partnerskaber med civilsamfundsorganisationer
mm.
§ 06.31.79.10. Reserve
§ 06.32.01.06. Niger
§ 06.32.01.12. Uganda
§ 06.32.01.17. Burkina Faso
§ 06.32.01.20. Mali
§ 06.32.01.23. Øvrige indsatser i Afrika
§ 06.32.02.09. Indsatser i Afghanistan og nærområder
§ 06.32.02.09. Bangladesh
§ 06.33.01.10. Strategiske Partnerskaber
§ 06.35.01.18. Evaluering
Subtotal
Global Grøn Omstilling
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien) og regionalt program vedr. klima, konflikt,
fordrivelse og irregulær migration med særligt fokus på Sahel og Afrikas Horn.
§ 06.32.11.
Ukraine, EU’s øvrige naboskabslande og Den Ny Demokratifond
§ 06.34.01.10. Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
Subtotal
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt miljøbidrag og modstandsdygtighed
mod klimaforandringer mm.
§ 06.34.01.25. Den Grønne Klimafond (GCF)
§ 06.34.01.40. Energi og vandressourcer
§ 06.34.01.50.
FN’s miljøprogram
(UNEP)
§ 06.34.01.60. Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
§ 06.34.01.75. Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforandringer
§ 06.34.01.85. Ozonfonden
§ 06.36.01.10.
FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
100,0
480,0
50,0
100,0
507,3
10,1
25,0
300,0
225,0
525,0
63,8
101,0
80,0
214,0
10,0
150,0
19,5
98,4
175,0
7,5
919,2
365,0
1
URU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 5: Opfølgning på teknisk gennemgang af finanslovforslaget for 2023 den 14. september 2022
2634703_0002.png
§ 06.36.02.10. Generelt bidrag til UNICEF
§ 06.36.06.16. Interessevaretagelse i internationale organisationer
§ 06.36.06.23. OECD-DAC udviklingsrelatet biddrag
Subtotal
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og netværksinitiativer
§ 06.37.03.13. Den Nordiske Udviklingsfond (NDF)
§ 06.38.01.11. Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
§ 06.38.01.13. Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF)
§ 06.38.01.14. Projektudviklingsfacilitet Danida Sustainable Infrastructure Finance
§ 06.38.01.16. Udviklingsgarantier
§ 06.38.02.12. Partnerskaber for bæredygtig vækst og grøn omstilling
§ 06.38.02.13. Sektorrådgivere
§ 06.38.02.14. Strategisk sektorsamarbejde
§ 06.38.02.15.
FN’s
arbejdsorganisation (ILO)
§ 06.38.02.18. Verdensmålsfacilitet: Strategiske indsatser i transitions- og vækstøkonomier
§ 06.38.02.19. Forskningssamarbejde
§ 06.38.02.20. Stipendiatbistand
Subtotal
Total
10,0
29,7
5,0
1.317,1
49,0
300,0
200,0
25,0
20,0
97,5
56,7
112,0
10,0
5,0
182,0
26,0
1.083,2
4.209,5
Anm.:
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning om klimabistanden har Udenrigsministe-
riet gradvist indfaset følgende generelle metode, som nu er gældende:
- Bevillinger til enkeltstående projekter opgøres med vægtning af 0%, 50% eller
100% med udgangspunkt i OECD DAC Rio markører.
- For bevillinger til programmer med flere underprojekter / komponenter vur-
deres de enkelte underprojekter / komponenter særskilt og der beregnes
mere præcis grøn andel for det samlede program.
- For bevillinger til puljer, rammeaftaler, fonde og lignende, hvor den præcise
sammensætning af enkeltprojekter ikke er kendt på forhånd, opgøres den
grønne andel først efterfølgende på baggrund af tilbagemelding fra imple-
menterende organisationer om de faktiske projekter.
Metoden til at beregne den grønne andel af de enkelte finanslovsposter er i princip-
pet den samme, som benyttes til opgørelsen af klima og miljøandelen af de faktiske
indgåede nye bevillinger og tilsagn, som danner bagrund for Danmarks rapportering
om klima og miljøbistand og finansiering til OECD, EU og FN. Dog med den væ-
sentlige forskel, at der i forbindelse med udarbejdelsen af finanslovsforslaget er tale
om estimater på baggrund af forventet udmøntning af de enkelte poster.