Det Udenrigspolitiske Nævn 2022-23 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 11
Offentligt
2635950_0001.png
IKKE KLASSIFICERET
Det Udenrigspolitiske Nævn 2022-23
UPN Alm.del - Bilag 11
Offentligt
Opdateret trusselsvurdering for danske styrkers indsættelse til
NATO’s hurtige reaktionsstyrker og i Estland og Letland
(IKL) På trods af den sikkerhedspolitiske krise mellem Rusland og
Vesten er det fortsat usandsynligt, at Rusland ønsker en åben militær
konflikt med NATO. Rusland vil derfor være meget opmærksom på at
undgå, at dets militære initiativer, herunder i Ukraine, udløser en
væbnet konflikt med NATO.
(IKL) Risikoen er dog øget for, at Rusland vil nå den konklusion, at
Vestens fortsatte støtte til Ukraine reelt udgør en trussel mod Ruslands
territorielle integritet efter annekteringen af de besatte områder i
Ukraine.
(IKL) Skulle Rusland vælge at anvende militære midler mod et NATO-
land, vil det med stor sandsynlighed være i form af militære aktioner
rettet mod logistisk infrastruktur i et land, der grænser op til Ukraine,
og hvor infrastrukturen anvendes til at yde militær støtte til Ukraine.
(IKL) Det er dog sandsynligt, at Rusland i en eskalerende krise i første
omgang vil gennemføre mere begrænsede operationer som sabotage
og cyberangreb, der efterfølgende kan eskaleres i grovhed og
risikovillighed i forhold til sporbarhed til Rusland.
(IKL) FE vurderer, at den militære trussel fra Rusland mod NATO er
LAV.
(IKL) Den direkte militære trussel mod Danmark er fortsat
INGEN.
(IKL) INGEN direkte militær trussel fra Rusland mod danske
styrkebidrag i eFP eller NATO’s reaktionsstyrker
(IKL) Østersøregionen er blevet et område, der er præget af meget høj
spænding mellem Rusland og Vesten. Det skyldes krigen i Ukraine,
men også Sveriges og Finlands ansøgninger om medlemskab af NATO
og lækagerne på gasrørledningerne Nord Stream 1 og 2. Risikoen for
utilsigtet eskalation er derfor generelt øget i regionen.
(IKL) Den direkte militære trussel mod danske styrkebidrag, der er
udstationeret til NATO’s enhanced Forward Presence i Estland og
Letland, eller mod danske styrkebidrag til NATO’s reaktionstyrker er
fortsat
INGEN.
(IKL) Påvirkning, spionage og sabotage
(IKL) Rusland forsøger i vid udstrækning at fremstille krigen i Ukraine
som en stedfortræderkrig mellem Rusland og et samlet Vesten, som
forsøger at undergrave og ødelægge Rusland. Rusland kan derfor
udnytte yderligere danske og allierede bidrag til Very High Readiness
Joint Task Force (VJTF), eller bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder,
til at gennemføre desinformationskampagner rettet mod Ruslands egen
befolkning såvel som et vestligt publikum.
D ate:
2 6 O ctober 2022
D anish Defence I ntelligence Service
Kas tellet 30
D K-2100 Copenhagen
P age 1 of 2
IKKE KLASSIFICERET
UPN, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 11: Skriftlig orientering om opdateret trusselsvurdering fra Forsvarets Efterretningstjeneste for den militære trussel fra Rusland mod NATO
(IKL) Truslen fra påvirkning og desinformation er
MEGET HØJ.
(IKL) FE vurderer, at truslen fra spionage og cyberspionage mod
danske bidrag til VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er
MEGET HØJ.
(IKL) FE vurderer, at truslen fra cyberkriminalitet mod danske bidrag til
VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er
MEGET HØJ.
(IKL) FE vurderer, at truslen fra cyberaktivisme mod danske bidrag til
VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er
MIDDEL.
(IKL) FE vurderer, at truslen fra destruktive cyberangreb mod danske
bidrag til VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er
LAV.
(IKL) Generelt er det mindre sandsynligt, at fremmede stater aktuelt har
intentioner om at udføre destruktive cyberangreb mod Danmark. Truslen
mod danske mål kan dog stige med kort varsel, hvis hensigten ændrer
sig, f.eks. i forbindelse med et øget konfliktniveau, da flere stater,
herunder Rusland, allerede har kapacitet til at udføre destruktive
cyberangreb.
(IKL) De angivne trusselsniveauer kan ændre sig med meget kort
varsel, hvis den nuværende anspændte situation udvikler sig i retning
af militær konfrontation mellem Rusland og NATO.
File no: 2022/001482
D oc no: 310457
P age 2 of 2
IKKE KLASSIFICERET