Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
2633972_0001.png
Åben høring om social
udsathed i landdistrikterne
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0002.png
Sune Caspersen
Senioranalytiker, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0003.png
05-10-2022
Flyttemønstre mellem land og by
Høring om social udsathed i landdistrikterne
Sune Caspersen
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0004.png
Flyttemønstre
Overblik
Flere står uden for arbejdsmarkedet og er på offentlig forsørgelse i
den arbejdsdygtige alder i landdistrikterne.
Befolkningsudviklingen har været meget forskelligartet på tværs af
landets kommuner. Flyttemønstre mellem kommunerne bidrager
hertil.
Offentligt forsørgedes flyttemønstre går fra by- mod landkommuner
og forstærker dermed de sociale udfordringer i landdistrikterne.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0005.png
Flyttemønstre
Flest uden for arbejdsmarkedet i landdistrikterne
Personer uden for arbejdsmarkedet, pct.
9,5%
11,9%
13,2%
14,9%
Markant forskel på hvor stor en
andel af befolkningen i den
arbejdsdygtige alder, der står
uden for arbejdsmarkedet
6-7 pct. af de 25-64-årige i de
”stærkeste” kommuner
15-25 pct. i de ”svageste”
Anm.: Bopæl opgjort pr. 1. januar 2022. Offentlig forsørgelse opgjort for 2021. Kommunerne Fanø,
Samsø, Ærø og Læsø er udeladt af diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0006.png
Flyttemønstre
Befolkningsudvikling seneste ti år
Befolkningsvækst 2012-2022, pct.
−11,3%
0,0%
17,4%
Befolkningsvæksten er meget
ujævnt fordelt
Stor vækst i de største byer, i
Østjylland og på Sjælland
Negativ vækst i det sydlige,
nordlige og vestlige Danmark
Anm.: Befolkningsudviklingen er opgjort fra primo 2012 til primo 2022.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0007.png
Flyttemønstre
Flytninger mellem kommuner i 2020-2021
Nettotilflytning, pct. af befolkningstal
−1,0%
−0,5%
0,0%
0,5%
1,0%
En bidragende faktor til
befolkningsvæksten er flyttemønstre
mellem kommunerne
Befolkningsvækst i København og
omegn drevet af nettoindvandring
fra udland og fødselsoverskud
Anm.: Nettotilflytning opgjort fra primo 2020 til ultimo 2021. Kommunerne Fanø, Samsø, Ærø og
Læsø er udeladt af diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0008.png
Flyttemønstre
Offentligt forsørgedes flyttemønstre i 2020-2021
Nettotilflytning af personer uden for
arbejdsmarkedet, pct.
−0,3%
−0,1%
0,0%
0,1%
0,3%
Den negative befolkningsvækst
i særligt landkommuner
forstærkes af flyttemønstre
blandt personer uden for
arbejdsmarkedet i den
arbejdsdygtige alder
NB: Farveskala vendt i forhold
til forrige grafik
Anm.: Nettotilflytning opgjort fra primo 2020 til ultimo 2021. Kommunerne Fanø, Samsø, Ærø og
Læsø er udeladt af diskretionshensyn. Personer uden for arbejdsmarkedet er offentligt forsørgede
mindst 80 pct. af året i alderen 25-64 år.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0009.png
Flyttemønstre
Offentligt forsørgedes flyttemønstre i 2020-2021
0,20%
0,10
Opsummering af forrige grafik
pba. kommunegrupper
Hovedstad
Storby
Provinsby
Opland
Land
−0,10
Bevægelsen går tydeligt fra by
mod land
−0,26
Anm.: Nettotilflytning opgjort fra primo 2020 til ultimo 2021. Personer uden for arbejdsmarkedet er
offentligt forsørgede mindst 80 pct. af året i alderen 25-64 år. Opgjort på Danmarks Statistiks
kommunegrupper.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0010.png
Flyttemønstre
Opsummering
Stor andel står
uden for arbejdsmarkedet
i den arbejdsdygtige alder i
landdistrikterne.
Befolkningsvækst ujævnt fordelt på tværs af landet.
En bidragende faktor er
flyttemønstre
mellem kommunerne.
Flyttemønstret for
offentligt forsørgede
går tydeligt fra by- mod
landkommuner.
Forstærker de
sociale udfordringer
i landdistrikterne, mens
højindkomstgrupper samler sig i og omkring de største byer.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0011.png
Flyttemønstre
Baggrund: Tilflytteres bidrag til vækst i indkomster
Relativt bidrag til gennemsnitlig
disponibel indkomst
0,0%
0,7%
1,3%
2,4%
Anm.: Opgjort for alle familier inkl. børn og studerende. Bidraget fra tilflyttere er opgjort som den
relative forskel på tilflytternes indkomst i 2020 til indkomsten i 2010 for de beboere, der boede i
kommunen i 2010 og også gør det i 2020. Bidraget er herefter skaleret i forhold til tilflytternes andel
af det samlede antal beboere. Kun tilflyttere fra andre kommuner i landet er medregnet.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0012.png
Flyttemønstre
Baggrund: Danmarks Statistiks fem kommunegrupper
Hovedstadskommuner
Storbykommuner
Provinsbykommuner
Oplandskommuner
Landkommuner
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0013.png
Ditte Brøndum
Næstformand, Dansk Socialrådgiver-
forening
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0014.png
Social udsathed i
landdistrikterne
Oplæg ved Ditte Brøndum, næstformand,
Dansk Socialrådgiverforening
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0015.png
Mit oplæg
Socialt udsatte og udsatte børnefamilier i
landdistrikterne – et vue og en oplistning af udfordringer
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0016.png
Udsatte børn i landdistrikterne
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0017.png
Anbefalinger
Bekæmp børnefattigdom
Hold hånden under økonomien i de små landkommuner
Hold øje med rekruttering og fastholdelse af medarbejderne
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0018.png
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0019.png
Michael Aagaard Seeberg
Udviklingschef, KFUM’s sociale arbejde,
Social Drive Out
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0020.png
FORDI
VI SÆTTER
SPOR
i hinandens hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0021.png
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0022.png
Danmarks statistik
Danmarks statistik
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0023.png
Kilde: Danmarks statistik
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0024.png
OVERSKRIFT
Rådet for Socialt Udsatte, ‘Socialt udsatte i udkantskommuner:’
https://strapi.ogtal.dk/uploads/85d95aacb7b9419290011f941d4a7dfd.pdf, s. 34
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0025.png
OVERSKRIFT
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
Kilde: Danmarks statistik (Kilde: https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/nyt/GetAnalyse.aspx?cid=45984)
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0026.png
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0027.png
DANMARK, SVERIGE OG NORGE: UDSATHED I
LANDDISSTRIKTER (I)
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
Kilder, egne beregninger baseret på:
Danmark:
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommunegrupper
Norge:
https://www.ssb.no/statbank/table/13138/
;
https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/sentralitetsindeksen.oppdatering-med-2020-kommuner
;
https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ny-sentralitetsindeks-for-kommunene
Sverige:
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_ekb/val.aspx
;
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningNy/
;
http://liu.diva-
portal.org/smash/get/diva2:1566324/FULLTEXT02.pdf,
kap 3 ;
https://www.tillvaxtanalys.se/download/18.62dd45451715a00666f1f3a9/1586366195534/rapport_2014_04_rev1.pdf
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0028.png
DANMARK, SVERIGE OG NORGE: UDSATHED I
LANDDISSTRIKTER (II)
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
Kilder, egne beregninger baseret på:
Danmark:
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/nomenklaturer/kommunegrupper
Norge:
https://www.ssb.no/statbank/table/13138/
;
https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/sentralitetsindeksen.oppdatering-med-2020-kommuner
;
https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ny-sentralitetsindeks-for-kommunene
Sverige:
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_ekb/val.aspx
;
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningNy/
;
http://liu.diva-
portal.org/smash/get/diva2:1566324/FULLTEXT02.pdf,
kap 3 ;
https://www.tillvaxtanalys.se/download/18.62dd45451715a00666f1f3a9/1586366195534/rapport_2014_04_rev1.pdf
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0029.png
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
Kilde: VIVE, Fællesskabsmålingen (2019):
https://www.vive.dk/media/pure/6552/849339,
s. 159
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0030.png
Kort over sociale
caféer og
væresteder:
Kirkens Korshær
Blå Kors
Frelsens Hær
Headspace
Ventilen
KFUM’s Soc Arb
Kilde: egen kortlægning baseret på offentlige
oplysninger og Google kort
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0031.png
Kilde: egen kortlægning baseret på
offentlige oplysninger og Google kort
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0032.png
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0033.png
Social Drive Out, evaluering
En brugerundersøgelse fra 2021 baseret på 130
interviews
fordelt i hele landet viser, at:
2/3 giver udtryk for en mindre følelse af ensomhed,
efter de kom med i mobilcaféen.
2/3 har fået mod til at handle på udfordringer.
1/2 har fået mod på at indgå i andre fællesskaber.
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0034.png
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0035.png
DRØMMESCENARIER
Vi drømmer om, at:
1. Udbrede til nye geografiske områder, hvor få sociale indsatser er
2. Udbygge Social Drive Out med bl.a. gældsrådgivning, retshjælp, ludomani.
3. Bringe flere fagligheder med ud – udbringe flere indgange
4. Udvide til nye målgrupper: mobilcafé til udsatte børn og unge
5. Målrette indsatsen mod socialt udsatte med lavere og højere kompleksitet:
Give videre med støtte eller udvide omfang af indsats
FORDI VI
SÆTTER SPOR
i hinandens
hjerter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0036.png
Steffen Damsgaard
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Formand, Landdistrikternes Fællesråd
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0037.png
Social udsathed i
landdistrikterne –
konsekvenser og løsninger i et
landdistriktsperspektiv
Steffen Damsgaard
Formand for Landdistrikternes Fællesråd
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0038.png
Konsekvenserne set i et landdistriktsperspektiv
#1
Kommunernes økonomi
flere socialt udsatte borgere presser den kommunale
økonomi.
Det sociale arbejde i kommunerne
er dyrt og tidskrævende,
fordi der er længere mellem husene, og flere kan flyve under
radaren.
Centralisering lokalt
de fleste sociale og sundhedsmæssige
tilbud (jobcentre, misbrugsbehandling, borgerservice, væresteder,
lægehuse mv.) ligger i kommunernes hovedbyer – det er en udfordring
for socialt udsatte borgere og medarbejderne.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0039.png
Konsekvenser i et landdistriktsperspektiv #2
Billige boliger ligger ofte længst væk fra de kommunale hovedbyer
socialt
udsatte familier søger de billigste boliger.
Konsekvenser:
Socialt udsatte familier bor langt fra de kommunale tilbud.
Ringe transportmuligheder i mange landdistrikter udgør barrierer for at
benytte de kommunale sociale tilbud.
Afstanden til kommunale medarbejdere er større, og
synligheden af de socialt udsatte familier er mindre.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0040.png
Løsningsforslag #1
Flere målrettede tilbud til de borgere og familier, der har brug for basale
fornødenheder, et lokalt fællesskab og/eller rådgivning.
Større fokus på indsatser, der forbedrer sociale netværk i land- og
yderkommunernes mest afsidesliggende områder. Fx bedre adgang til
væresteder.
Indtænke civilsamfundet i højere grad i de sociale indsatser
landdistrikternes stærke fællesskaber og frivillige kræfter skal
bringes i spil i det sociale arbejde.
Flere midler til det sociale arbejde i landdistrikterne
pengene skal følge de socialt udsatte borgere.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0041.png
Thomas Ørting Jørgensen
Formand for Klima, Vækst- og
Udviklingsudvalget, Tønder Kommune
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0042.png
KONSEKVENSER OG LØSNINGER
TØNDER KOMMUNES PERSPEKTIVER
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0043.png
FLYTTEMØNSTRES OG NÆRMILJØETS BETYDNING
FOR DEN
SOCIALE SAMMENSÆTNING OG BESKÆFTIGELSE
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0044.png
DEMOGRAFI - ANDEL MED FRIHEDSSTRAF
KONSEKVENSER OG LØSNINGER – TØNDER KOMMUNES PERSPEKTIVER
Andelen af tilflyttere til Tønder Kommune med
en frihedsstraf er 7-8 pct.
Dette er over dobbelt så meget som
landsgennemsnittet
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0045.png
DEMOGRAFI - BØRN OG UNGE MED FORANSTALTNING
KONSEKVENSER OG LØSNINGER – TØNDER KOMMUNES PERSPEKTIVER
Andelen af udsatte børn/unge, der modtager en
foranstaltning efter serviceloven,
er høj i Tønder Kommune.
Andelen er 2-3 gange højere end
landsgennemsnittet.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0046.png
POLITISK FOKUS
SÆRLIG INDSATSER TIL UDSATTE BØRN, UNGE OG DERES FAMILIER
Frelsens Hær
SIND
Ballast - KFUM
Tværfagligt fællesskab
-
Koordinering af indsatser
- Viden deling
BROEN
Varmestuen
HOME-START
Sozialdienst
LEV
Blå Kors
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0047.png
UDDANNELSE SOM BESKYTTELSES FAKTOR
KONSEKVENSER OG LØSNINGER – TØNDER KOMMUNES PERSPEKTIVER
Udflytning af uddannelser og offentlige arbejdspladser til landdistrikter
Datamatiker uddannelsen og pædagog uddannelsen
er afgørende for Tønder Kommunes fremtid
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0048.png
VEDVARENDE ENERGI OG DEN GRØNNE OMSTILLING
KONSEKVENSER OG LØSNINGER – TØNDER KOMMUNES PERSPEKTIVER
Vedvarende Energi (VE)
Den grønne omstilling
Tilsvarende grønne uddannelser i lokalområdet,
som understøtter den grønne omstilling
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0049.png
3 OVERSKRIFTER PÅ LØSNINGER
Understøtter kommunerne i partnerskaber med de frivillige
organisationer og NGO’er
Fortsætte med udflytning af uddannelser – matchet med
lokal områdets profil
Giv mulighed for fonde med social islæt af VE projekter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0050.png
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0051.png
Tonni Hansen
Borgmester, Langeland Kommune
Åben høring om social udsathed i landdistrikterne
Folketinget
| 5. oktober 2022
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0052.png
Åben høring om social
udsathed i landdistrikterne
Langeland Kommune
Onsdag d. 5. oktober 2022
Borgmester Tonni Hansen
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0053.png
Flyttemønstre på Langeland
Arbejderbevægelsens Erhvervsråds rapport over
flyttemønstre:
Langeland Kommune er den kommune, der har haft
den relativt største nettotilflytning af offentligt
forsørgede i alderen 25-64 år
De kommuner som oplever størst nettotilflytning af
offentligt forsørgede, er kommuner som allerede
har mange borgere på offentlig forsørgelse
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0054.png
Flyttemønstre fortsat
Langeland Kommune har cirka 12.300 indbyggere
Gennemsnitsalderen er 52 år (landsgennemsnittet er 42 år)
Andel på offentlig forsørgelse:
Kilde: jobindsats.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0055.png
Flyttemønstre fortsat
41 % af borgerne på offentlig
forsørgelse er
førtidspensionister
35 % af borgerne er i enten
fleksjob eller på
sygedagpenge
Det er næsten dobbelt så
mange som
landsgennemsnittet
Kilde: jobindsats.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0056.png
Udfordringer på beskæftigelses- og
uddannelsesområdet
Lønmodtagerne i Langeland Kommune er primært ufaglærte eller har
erhvervsfaglige uddannelser
En mindre andel har en videregående uddannelse
Kilde: jobindsats.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0057.png
Udfordringer på beskæftigelses- og
uddannelsesområdet fortsat
Beskæftigelsen på Langeland er præget af sæsonudsving
I fjerde kvartal/første kvartal er arbejdsløsheden højest
I sommermånederne er flest i beskæftigelse
Kilde: jobindsats.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0058.png
Udfordringer på beskæftigelses- og
socialområdet fortsat
Virksomhederne er SMV’er med få ansatte. Kun 15 virksomheder har
over 50 ansatte.
Der er kun få job til borgere med videregående uddannelser – fx
akademikere
Kilde: jobindsats.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0059.png
Udfordringer på beskæftigelses- og
socialområdet fortsat
Langeland Kommune har det næsthøjeste forbrug pr. anbringelse for 0-
22 årige
Investerer færrest penge i forebyggende tiltag grundet manglende
økonomi.
Der er behovsbesøg hos 60 % af 0-1 årige og 40 % af 1-4 årige
55 % af de børn af anbragte børn er fra tilflyttede familier
Udgifter til anbringelser
Andel af udgifter til forebyggende
tiltag
Kilde: Kl.dk
(Nøgletal fra Kend-din-kommune rapporten)
ULØ, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Præsentationer fra udvalgets høring om social udsathed i landdistrikterne den 5. oktober 2022
2633972_0060.png
Opsamling og afslutning
Manglende statsligt fokus på investering i infrastruktur (Bredbånd og Rute 9)
Langeland Kommune er præget af sæsonudsving og manglende beskæftigelse til
borgere med lange uddannelser.
Manglende uddannelsesinstitutioner medfører at unge borgere flytter fra Langeland
for at tage uddannelse og vender kun retur i lille antal.
Billige huslejer og lejligheder uden indskud er attraktivt for borgere på offentlig
forsørgelse
Manglende økonomi har næsten umuliggjort boligsocial indsats.
Forholdsvis store udgifter til ydelser og sociale indsatser
Sammenlagt: Landdistrikterne udhules økonomisk og uddannelsesmæssigt, hvorimod
storbyerne oplever den modsatte effekt.