Transportudvalget 2022-23 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2634128_0001.png
Aktstykke nr.
24
Folketinget 2022-23
24
Transportministeriet.
København, den 5. oktober 2022.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der til medfinansiering af udgifter
til EU’s vejpakke tilføres:
– 11,8 mio. kr. til § 28.22.01. Færdselsstyrelsen
– 4,3 mio. kr. til § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
– 0,4 mio. kr. til § 11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed.
Udgiften på 16,5 mio. kr. i 2022 finansieres af de på finansloven opførte midler på § 35.11.20. Reser-
ve til vejpakke.
b.
Vejpakken blev vedtaget i EU den 9. juli 2020. Vejpakken er en del af udmøntningen af to EU-for-
ordninger samt et direktiv, der blandt andet har til formål, at chauffører, der fragter varer rundt på
de danske og europæiske veje, har ordentlige forhold og arbejdsvilkår, samt at konkurrencen på det
danske og europæiske marked er retfærdig for vognmændene og transportbranchen. Størstedelen af
vejpakken finder anvendelse i Danmark fra februar 2022.
Implementeringen af vejpakken i dansk lovgivning medfører nye regler om adgang til markedet for
international godskørsel, køre- og hviletid, digitale takografer samt kontrol af arbejdstid for mobile
arbejdstagere.
Vejpakken indebærer en række nye opgaver for Færdselsstyrelsen, primært følgende:
– Øget administration af tilladelser til bus- og godskørsel for fremmed regning, som følge af
skærpede krav om bl.a. etablering, kvalifikation, økonomisk grundlag samt vandel og god skik.
– Udvidede krav til Færdselsstyrelsens tilsyn i forhold til tilladelser til bus og godskørsel samt
kontrol med køre-hviletid og arbejdstid.
– Varebiler, der udfører international godstransport for fremmed regning, underlægges krav om
tilladelse.
– Skærpet kontrol med cabotagekørsel samt med udenlandske chauffører, der er udstationeret i
Danmark. Der skal i højere grad udveksles oplysninger på tværs af EU-medlemsstater.
– Udvikling af IT-systemer, som skal understøtte arbejdet med ovenstående opgaver.
DG000509
2022 - 1990
TRU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Kopi til orientering af Transportministeriets akstykke 3 om Transportministeriet om udskydelse af anlægsprojekter ifm. stigende priser og aktstykke 24 om EU’s vejpakke
2634128_0002.png
2
Vejpakken indebærer endvidere en række nye opgaver for politiet og anklagemyndigheden, primært
følgende:
– Kontrol af, at alle køretøjer, herunder varebiler, der har en samlet totalvægt på over 2,5 tons,
eller som kører cabotage, lever op til køre- og hviletidsforordningen, takografforordningen samt
fællesskabs- og transporttilladelser.
– Politiets kontrol vil med ændringen af køre- og hviletidsforordningens art. 36 medføre, at en øget
mængde data skal kontrolleres, da antallet af kontroldage bliver 56 dage.
– Kontrol af overholdelse af bestemmelser om arbejdstid for mobile arbejdstagere som led i vejside-
kontrollen.
– Kontrol af virksomheders og chaufførers overholdelse af anmeldelsespligt og dokumentationskrav
i forbindelse med udstationeringsdirektivet.
– Med indførelsen af risikoklassificeringssystemet vil politiet tillige skulle registrere kontroller,
hvor der ikke konstateres lovovertrædelser.
– Efterforskning og straffesagsbehandling af overtrædelser af bestemmelserne i relevante forordnin-
ger og direktiver.
Med nærværende aktstykke søges tilslutning til overførsel af 16,5 mio. kr. af en reserve til Vejpakken
afsat på finansloven for 2022, der skal medgå til finansiering af opgaverne beskrevet i det ovenståen-
de. Det bemærkes i den forbindelse, at størstedelen af vejpakkens bestemmelser er implementeret pr.
februar 2022.
Fra 1. januar 2023 indføres et omkostningsdækkende gebyr på Færdselsstyrelsens udstedelse af gods-
og busvognmandstilladelser, hvor en stor del af vejpakkens udgifter er indeholdt.
De bevillingsmæssige konsekvenser i 2023 og frem er indarbejdet på regeringens forslag til finanslo-
ven for 2023.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret specificeres således:
Udgift
§ 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndig-
hed mv. (Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Personaleomkostninger og lønninger
3,4 mio. kr.
22. Andre ordinære driftsomkostninger
0,9 mio. kr.
§ 11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Personaleomkostninger og lønninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 28.22.01. Færdselsstyrelsen (Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Personaleomkostninger og lønninger
§ 35.11.20. Reserve til vejpakke
0,3 mio. kr.
0,1 mio. kr.
11,8 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: Kopi til orientering af Transportministeriets akstykke 3 om Transportministeriet om udskydelse af anlægsprojekter ifm. stigende priser og aktstykke 24 om EU’s vejpakke
2634128_0003.png
3
10. Reserve til vejpakke
49. Reserver og budgetregulering
-16,5 mio. kr.
c.
Sagen forlægges Finansudvalget, idet der er behov for Finansudvalgets tilslutning til at udmønte
reserven til EU’s vejpakke til Færdselsstyrelsen, politiet og anklagemyndigheden i 2022.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at der tilføres 11,8 mio. kr. til §
28.22.01. Færdselsstyrelsen, 4,3 mio. kr. til § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
og 0,4 mio. kr. til § 11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed fra § 35.11.20. Reserve til vejpakke,
således at der på lov om tillægsbevilling for 2022 opføres følgende:
Udgift
(mio. kr.)
§ 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv. (Drifts-
4,3
bevilling)
§ 11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed (Driftsbevilling)
0,4
§ 28.22.01. Færdselsstyrelsen (Driftsbevilling)
11,8
§ 35.11.20. Reserve til vejpakke
-16,5
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 5. oktober 2022
Trine Bramsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.