Sundhedsudvalget 2022-23 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2632324_0001.png
Sundhedsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. oktober 2022
Sundhedsministerens lovprogram for 2022-23
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 4. oktober
2022 for afvikling af regeringens lovprogram for 2022-23. Uddraget omfatter
de lovforslag, som vedrører Sundhedsudvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Hanne Schmidt,
udvalgsassistent
Side 1 | 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Sundhedsministerens lovprogram for 2022-23
2632324_0002.png
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed, sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-
hedsvæsenet (Skærpet straf ved ulovlige omskæringer af drengebørn, fælles visi-
tation til den kommunale hjemmesygepleje og akutfunktioner, ændring af sund-
hedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede hændelser og
ophævelse af Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive en årsberetning) (Okt
I)
Lovforslaget har til formål at skærpe straffen ved ulovlige omskæringer af drenge under
18 år ved en særskilt bestemmelse herom i autorisationsloven. Lovforslaget har desuden
til formål at forbedre kommunernes mulighed for tværkommunalt samarbejde i den
kommunale hjemmesygepleje som en del af styrkelsen af de kommunale akutfunktioner
i regi af den nationale kvalitetsplan. Endvidere har Lovforslaget til formål at ændre
sundhedspersoners rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede hændelser, således at
der fremover alene er pligt til at rapportere utilsigtede hændelser med (faktisk) alvorlig
eller dødelig konsekvens, potentielt alvorlig eller dødelig konsekvens samt øvrige hæn-
delser, hvor sundhedspersonen vurderer, at der er et læringspotentiale. Endelig foreslås
det, at den nuværende pligt for Styrelsen for Patientklager til at afgive en årsberetning
om sin virksomhed, ophæves.
Ændring af sundhedsloven (Mulighed for forudgående fravalg af genoplivnings-
forsøg ved hjertestop) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at give borgere, som er fyldt 60 år, ret til på forhånd at kunne
sige nej tak til at blive forsøgt genoplivet ved hjertestop. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om Det gode ældreliv mellem alle Folketingets partier fra december 2020, der
blev justeret i februar 2022.
Ændring af sundhedsloven (Styrket understøttelse af de offentlige vaccinations-
programmer) (Jan I)
Formålet med lovforslaget er at understøtte en høj tilslutning til vaccination i de offent-
lige vaccinationsprogrammer. Der foreslås dels en mere målrettet registerbaseret udsøg-
ning og invitation af personer i specifikke målgrupper for vaccination, dels at give be-
handlende sundhedspersoner mulighed for at identificere egne patienter med uudnyttede
tilbud om vaccination og tilbyde individuel opfølgning i form af rådgivning om vaccina-
tion eller relevante behandlingstilbud i tilfælde af smitte.
Ændring af sundhedsloven og lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvi-
denskabelige forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige forskningspro-
jekter (Smidigere rammer for sundhedsforskning, mere information og selvbe-
stemmelse til patienter og forsøgspersoner, Nationalt Forsøgsoverblik og Sund-
hedsdatastyrelsens overvågnings- og analysefunktion) (Jan I)
Side 2 | 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Sundhedsministerens lovprogram for 2022-23
2632324_0003.png
Lovforslaget har til formål at styrke patienters og borgeres information og selvbestem-
melse i forbindelse med biobankforskning og forskning i genetiske oplysninger og sam-
tidigt skabe smidigere rammer for sundhedsforskning, særligt hvad angår forskning
inden for nye teknologier, som f.eks. kunstig intelligens. Lovforslaget har endvidere til
formål at præcisere Sundhedsdatastyrelsens myndighedsopgaver i forbindelse med drift
af en central overvågnings- og analysefunktion, der udfører system- og netværksover-
vågning i sundhedssektoren. Lovforslaget er en udmøntning af dele af aftalen om en
sundhedsreform mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og Liselott
Blixt på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere fra maj 2022.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed, lov om lægemidler, lov om apoteksvirksomhed og sundhedsloven (Ind-
førelse af forbeholdt virksomhedsområde for sygeplejersker og udvidelse af jor-
demødres forbeholdte virksomhedsområde) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at give sygeplejerskerne et selvstændigt virksomhedsområde
og udvide jordemødrenes nuværende virksomhedsområde. Lovforslaget er en udmønt-
ning af dele af aftalen om en sundhedsreform mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne og Liselott Blixt på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgængere fra
maj 2022.
Ændring af sundhedsloven og lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (Indførelse af en national kvalitetsplan for det nære
sundhedsvæsen, smidigere regler for etablering og drift af regionsklinikker, mu-
lighed for særligt vederlag til læger i områder med lægemangel, samt regler om
fordeling af uddannelsesforløb i speciallægeuddannelsen) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe de juridiske rammer for den nationale kvali-
tetsplan for det nære sundhedsvæsen med bindende kvalitetskrav til indsatser, tilrette-
læggelse og rådgivning heraf. Kvalitetsplanen skal bl.a. understøtte mere ensartet kvalitet
i sundhedsindsatserne på tværs af landet som en del af omstillingen til det nære sund-
hedsvæsen. Derudover har lovforslaget til formål at sikre en særlig indsats for flere læger
til områder med lægemangel ved at smidiggøre reglerne om etablering og drift af regi-
onsklinikker og ved at give hjemmel til, at regionerne i områder med lægemangel kan
indgå aftaler med alment praktiserende læger om et særligt vederlag. Endelig har lov-
forslaget til formål at give hjemmel til, at der kan opstilles kriterier for fordelingen af
uddannelsesstillinger i speciallægeuddannelsen med det formål at styrke fordelingen af
uddannelsesstillinger i speciallægeuddannelsen til bl.a. lægedækningstruede områder.
Lovforslaget er en udmøntning af dele af aftalen om en sundhedsreform mellem rege-
ringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og Liselott Blixt på vegne af arbejdsfæl-
lesskabet af løsgængere fra maj 2022.
Side 3 | 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Sundhedsministerens lovprogram for 2022-23
2632324_0004.png
Ændring af sundhedsloven (Bedre digital forældreadgang til børns helbredsop-
lysninger, tilpasning af regler om indhentning og videregivelse af helbredsoplys-
ninger og andre fortrolige oplysninger samt etablering af rammer for en national
app-guide) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at sikre, at forældremyndighedsindehavere digitalt kan få
adgang til flere af deres børns helbredsoplysninger. Lovforslaget skal samtidig sikre, at
forældremyndighedsindehavere ikke får adgang til børns helbredsoplysninger i tilfælde,
hvor der er væsentlige hensyn til barnet, der taler imod. Denne del af lovforslaget er en
udmøntning af dele af aftalen om en sundhedsreform mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alter-
nativet, Kristendemokraterne og Liselott Blixt på vegne af arbejdsfællesskabet af løs-
gængere fra maj 2022. Lovforslaget har endvidere til formål at tilpasse sundhedslovens
regler, bl.a. således at reglerne om indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger
kommer til at modsvare hinanden således, at der ikke skal indhentes samtykke fra pati-
enten i tilfælde, hvor der i anden lovgivning er pligt til at videregive oplysningerne. Lov-
forslaget har desuden til formål at muliggøre, at der kan etableres et nyt nævn, der får til
opgave at vurdere, om sundhedsapps kan anbefales og vises for borgere og sundheds-
fagligt personale i en national guide for sundhedsapps.
Side 4 | 4