Retsudvalget 2022-23 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2634588_0001.png
DA
E-002561/2022
Svar afgivet på Kommissionens vegne
af Didier Reynders
(1.9.2022)
Tilsynet med og håndhævelsen af databeskyttelsesforordningen
1
henhører under de nationale
databeskyttelsesmyndigheders og domstoles kompetence, uden at dette berører
Kommissionens beføjelser i dens egenskab af traktaternes vogter. Kommissionen har derfor
ikke kompetence til at vurdere spørgsmål om overholdelse af databeskyttelsesforordningen i
individuelle sager eller til at undersøge sådanne spørgsmål. Dette er en opgave for den irske
databeskyttelseskommission (DPC) i dens rolle som ledende tilsynsmyndighed for
Meta/Facebook. DPC er i gang med at foretage flere undersøgelser af Meta/Facebook
2
.
DPC's budget er steget betydeligt i de seneste år. Budgettet for 2022 er på 23 200 000 EUR
sammenlignet med 4 700 000 EUR i 2016, hvor databeskyttelsesforordningen blev vedtaget. I
samme periode er de menneskelige ressourcer næsten femdoblet fra 52 fuldtidsansatte til 257 i
2022-budgettet. For at forbedre den interne organisation yderligere bestilte DPC en uafhængig
revision
3
, der resulterede i en række anbefalinger.
Med hensyn til princippet om formålsbegrænsning har Kommissionen desuden fremsat
bemærkninger i de verserende sager ved Den Europæiske Unions Domstol (CJEU) C-252/21
4
og C-446/21
5
.
Forordningen om digitale markeder
6
omhandler derudover gatekeeperes anvendelse af
personoplysninger. Den betyder f.eks., at det bliver forbudt for gatekeepere at kombinere data,
som er indsamlet på tværs af deres egne tjenester, medmindre brugerne har givet deres
samtykke. Gatekeepere vil skulle give en uafhængigt revideret beskrivelse af deres
profileringsteknikker, herunder hvilke typer personoplysninger der anvendes. Også
forordningen om digitale tjenester handler om, hvordan personoplysninger anvendes af
onlineplatforme, f.eks. ved at forbyde brugen af personoplysninger til at målrette
onlinereklamer mod mindreårige
7
.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
2
Årsrapport 2021, s. 60:
https://www.dataprotection.ie/sites/default/files/uploads/2022-
02/Data%20Protection%20Commision%20AR%202021%20English%20FINAL_0.pdf.
3
https://www.dataprotection.ie/en/news-media/latest-
news/Data%20Protection%20Commission%20publish%20independent%20KOSI%20audit%20report%20into%
20resource%20allocation
4
Anmodning om en præjudiciel afgørelse fra Oberlandesgericht Düsseldorf (Tyskland) indgivet den 22. april
2021 – Facebook Inc. m.fl. mod Bundeskartellamt.
5
Anmodning om en præjudiciel afgørelse fra Oberster Gerichtshof (Østrig) indgivet den 20. juli 2021 –
Maximilian Schrems mod Facebook Ireland Ltd.
6
COM(2020) 842 final.
7
COM(2020) 825 final.
1