Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 4
Offentligt
2633206_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 5. oktober 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag om ændring af bi-
lag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer
(delegeret retsakt).
Der er frist for indsigelse senest den 9. november 2022.
Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af
EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil
otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund, idet man lægger vægt på, at
producenten selv kan få lov til at fastsætte bedst før datoen for hønseæg som for alle andre fødevarer.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 4: Grundnotat om opbevaring af fiskevarer og holdbarhed af æg, delegeret retsakt
2633206_0002.png
Den 4. oktober 2022
FVM 210
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebe-
stemmelser for animalske fødevarer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til delegeret retsakt om ændring af bilag III til forordning (EF) nr.
853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer. Forslaget indeholder en række
forslag til tekniske ændringer. Herudover giver forslaget mulighed for to nye opbevaringsformer for
fiskevarer. Der er desuden et forslag om at ændre tidsfristen for afsætning af æg fra alle fjerkræarter
til den endelige forbruger fra 21 dage efter lægningen til 28 dage efter lægningen. Samtidig anføres
en bedst før dato for hønseæg på 28 dage efter æglægningen. Bestemmelsen om bedst før dato genta-
ger den tilsvarende bestemmelse i handelsnormer for hønseæg. Den delegerede retsakt vurderes ge-
nerelt ikke at ændre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU. Regeringen kan støtte, at Rådet
ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt og vil otte dage fra oversendelsen af
nærværende notat lægge dette til grund, idet man lægger vægt på, at producenten selv kan få lov til
at fastsætte bedst før datoen for hønseæg som for alle andre fødevarer. Der er frist for indsigelse senest
den 9. november 2022.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag III til Rådets og Europa-Parlamentets forord-
ning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer for så vidt angår fi-
skevarer, æg og visse særligt højt forarbejdede produkter samt om ændring af Kommissionens delege-
rede forordning (EU) 2019/624 for så vidt angår visse toskallede bløddyr.
For så vidt angår ændring af bilag III i forordning (EF) nr. 853/2004 er forslaget fremsat med hjemmel
i artikel 10, stk. 1, litra d og e, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige
hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer. For så vidt angår ændring af forordning (EU) 2019/624
er forslaget fremsat med hjemmel i artikel 18, stk. 7, litra g, i forordning (EU) 2017/625 om offentlig
kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgiv-
ningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler (for-
ordningen om offentlig kontrol).
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 4: Grundnotat om opbevaring af fiskevarer og holdbarhed af æg, delegeret retsakt
Forslaget er fremsat af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 853/2004 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Par-
lamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan for-
længes med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet
træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvali-
ficeret flertal.
Der er frist for indsigelse senest den 9. november 2022. Rådssekretariatet har dog igangsat en foreløbig
høring.
Formål og indhold
Forslaget indeholder en række forslag til tekniske ændringer vedrørende visse særligt højt forarbejdede
produkter (f.eks. smagsstoffer) og toskallede bløddyr (f.eks. østers og muslinger). Forslaget vil tillade
brugen af såkaldte ”tubs” til opbevaring af hele eller rensede fiskevarer og give mulighed for at benytte
teknikken ”superchilling” ved transport af fiskevarer. Begge opbevaringsformer har været vurderet af
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
Tubs er beholdere af tre-lags polyethylen, der fyldes med is og vand. Vandets overflade skal være dækket
af is under opbevaringen, og vandets temperatur skal være så tæt på 0 °C som muligt. Opbevaring i tubs
er begrænset til tre døgn. Tubs kan bruges til at transportere og opbevare hele eller rensede fiskevarer.
Det har ikke tidligere været muligt at opbevare fiskevarer i isvand efter ankomsten til den første virk-
somhed på land, der udfører anden virksomhed end transport og sortering. EFSA har kun vurderet tre-
lags polyethylen som materiale i deres rapport. Rapporten konkluderede desuden, at fiskevarer kan op-
bevares sikkert i tubs op til et absolut maksimum på 5 dage, men en grænse på 3 dage fører til større
sikkerhed. Kommissionen har derfor valgt fastsætte tre-lags polyethylen som materiale og opbevaring i
maksimum tre dage i rammen for brug af tubs.
Superchilling er en teknik, hvor fiskevarer bliver nedkølet til 1-2 °C under frysepunktet, hvilket mulig-
gør, at fiskevaren kan transporteres uden is. Dette har ikke tidligere har været en mulighed. Hvis fiske-
varer behandles med superchilling og transporteres uden is, skal det klart fremgå af transportbehol-
derne, at fiskevarerne er superchillede. Superchillede fiskevarer skal have en kernetemperatur på -0.5-
2 °C og må maksimalt opbevares i fem dage. EFSA’s rapport har kun vurderet opbevaring ved superchil-
ling i op til 5 dage, og Kommissionen har derfor valgt dette som en tidsgrænse.
Forslaget indeholder desuden et forslag om at ændre tidsfristen for afsætning af æg fra alle fjerkræarter
til den endelige forbruger fra 21 dage efter lægningen til 28 dage efter lægningen. Samtidig anføres en
bedst før dato for hønseæg på 28 dage efter lægningen. Bestemmelsen om bedst før dato gentager den
tilsvarende bestemmelse i handelsnormer for hønseæg. Kommissionen anfører som begrundelse for for-
slaget, dels at øgning af salgsfristen fra 21 dage til 28 dage ikke har betydning for fødevaresikkerheden,
men at den hjælper til at mindske madspild, dels at den allerede gældende bedst før dato på 28 dage
efter lægningen for hønseæg bør bevares.
EFSA har udtalt, at den største risiko ved æg er salmonella-forurening, og at en senere bedst før dato
end 28 dage kan udgøre en risiko for vækst af denne bakterie, når æggene ikke opbevares på køl. Dan-
mark har nationalt fastsat krav om opbevaring af æg på køl, men ikke alle medlemsstater har krav om
at opbevare æg på køl.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 4: Grundnotat om opbevaring af fiskevarer og holdbarhed af æg, delegeret retsakt
2633206_0004.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke national lovgivning om opbevaring af fisk i tubs eller ved superchilling, salgsfrist for æg til
den endelige forbruger eller national lovgivning om holdbarhedsmærkning af æg.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ligeledes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Danish Seafood Association (DSA) har udtrykt utilfredshed med begrænsningen på materialevalget til
tubs. De ser gerne, at virksomheder selv må vælge materialer, så længe disse har tilsvarende isolerende
egenskaber som 3-lags polyethylen. DSA har også udtrykt et ønske om, at tidsbegrænsningen for opbe-
varing i tubs udvides til 5 dage, som var den absolut maksimale grænse for opbevaring sat af EFSA.
Fødevarestyrelsen har adspurgt Kommissionen om muligheden for at udvide opbevaring i tubs til fem
dage, hvilket Kommissionen har afvist. Danmark og andre medlemsstater har desuden adspurgt Kom-
missionen om tubs af andre materialer kunne undersøges. Kommissionen vil rette henvendelse til EFSA
herom.
Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd ønsker salgsfristen for æg ophævet. Man kan ikke støtte
at ændre salgsfristen fra 21 dage til 28 dage. Man ønsker salgsfristen helt fjernet, da det er en forældet
regel, som ikke har betydning for fødevaresikkerheden, men blot bidrager til øget madspild. Dansk Er-
hverv og De Samvirkende Købmænd fastholder, at der ikke bør regelfastsættes en bedst før dato. Begge
angiver også, at man ikke ser grund til at fastsætte en bedst før dato for hønseæg i hygiejneregler, da
samme bestemmelse allerede fremgår af handelsnormer for æg.
Økologisk Landsforening kan støtte, at salgsfristen ændres fra 21 dage til 28 dage, og at der fastsættes
en bedst før dato på 28 dage for hønseæg.
Danske Æg kan støtte ophævelsen af salgsfristen på 21 dage efter lægningen til endelige forbrugere, men
støtter en regelfastsat bedst før dato på 28 dage.
Fødevarestyrelsen vurderer, at ændringen af salgsfristen fra 21 dage til 28 dage ikke har betydning for
fødevaresikkerheden. Ændringen af denne frist skønnes kun i begrænset omfang at mindske madspild,
da det allerede er muligt for detailvirksomheder (butikker, restauranter og lignende) at afsætte æggene
efter salgsfristen til andre fødevarevirksomheder, som kan forarbejde æggene og efterfølgende afsætte
det forarbejdede produkt til forbrugere. Denne mulighed gælder for æg fra alle fjerkræarter, f.eks. høns,
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 4: Grundnotat om opbevaring af fiskevarer og holdbarhed af æg, delegeret retsakt
ænder og vagtler. Bedst før dato for hønseæg på 28 dage efter lægningen fremgår allerede af handels-
normerne for hønseæg, hvorfor denne bestemmelse heller ikke har betydning for fødevaresikkerheden.
Fødevarestyrelsen har over for Kommissionen argumenteret for, at salgsfrist og holdbarhed af æg bør
fastsættes af fødevarevirksomheder på samme måde som for alle andre fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter den øgede fleksibilitet i forhold til opbevaring af fiskevarer, men regeringen havde
gerne set, at forslaget sikrede endnu større fleksibilitet ved f.eks. at tillade brug af andre materialer til
tubs.
Regeringen finder, at der ikke bør fastsættes en salgsfrist for æg fra alle fjerkræarter og en bedst før dato
for hønseæg. I stedet bør producenten selv kunne fastsætte salgsfrist og bedst før dato for æg som for
alle andre fødevarer.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund, idet man lægger vægt på, at
producenten selv kan få lov til at fastsætte bedst før datoen for hønseæg som for alle andre fødevarer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4