Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 3
Offentligt
2633063_0001.png
UDKAST
Bekendtgørelse om udledning i havet af stoffer og materialer fra offshore olie- og gasanlæg og om
monitering i havet omkring anlæggene
1
I medfør af § 30, stk. 1 - 3, § 39, stk. 1, § 45 c, stk. 1, § 55, stk. 3, § 58 b, stk. 1 og 2, og § 61, stk. 1, i
havmiljøloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 25. november 2019, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse fastsætter regler om udledning i havet af stoffer og materialer fra olie- og
gasanlæg, der opererer på dansk søterritorium eller dansk kontinentalsokkelområde, jf. kapitel 1 i lov om
beskyttelse af havmiljøet, herunder med baggrund i de beslutninger og anbefalinger, der vedtages af Oslo
Paris Kommissionen under Konventionen for beskyttelse af havmiljøet i Nordøst-Atlanten (OSPAR-
Konventionen).
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved
1) Olie- og gasanlæg: Faste eller mobile indretninger (platforme), når de anvendes til
efterforskningsboringer, brøndvedligeholdelses- og stimulationsaktiviteter, produktionsboringer og til
produktion af olie- og gasforekomster i undergrunden under havet samt rørledninger og andre anlæg til
transport af sådanne kulbrinter.
2) Operatøren: Den virksomhed, der er udpeget af rettighedshaveren eller af klima-, energi- og
forsyningsministeren til på rettighedshaverens vegne at gennemføre eller lade gennemføre
efterforskningsboringer efter og produktion, herunder produktionsboringer, af undersøiske kulbrinter,
og som rettighedshaveren har tilladelse til efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
3) Udledning: Enhver bortskaffelse i eller til havet af stoffer og materialer fra olie- og gasanlæg.
4) Produceret vand: Vand fra olie- og gasreservoirer i undergrunden, som fremkommer ved produktion af
olie og gas, og som efter rensning udledes til havet eller pumpes tilbage i undergrunden.
5) Dispergeret olie: Mikroskopiske oliedråber suspenderet og spredt i produceret vand.
6) BTEX: Betegnelse for benzen, toluen, ethylbenzen, ortho-xylen, meta-xylen og para-xylen.
7) Udledningssted: Den fysiske placering af udledningen af produceret vand fra et olie- og gasanlæg.
8) Fortrængningsvand: Havvand der fortrænges fra lagertanke på havbunden, når råolie pumpes ind i
tankene
9) Stoffer og materialer:
a) Offshorekemikalier, med udgangspunkt i OSPAR-Konventionens aftale om en fælles forståelse af,
hvilke kemikalier som omfattes og ikke omfattes af det harmoniserede kontrolsystem
2
.
b) Olie udledt med produceret vand, drænvand og fortrængningsvand.
c) Olieholdigt kalkslam og sand.
d) Borespåner og olieindholdet heri.
1
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0002.png
UDKAST
e) Udledninger til havet fra brøndtest, herunder fra master, hvorfra overskudsgas og olie- og
gasholdige væsker fra test af produktionsbrønde afbrændes (flarebooms).
10) Borespåner: Skærver fjernet fra undergrunden ved boringer.
Kapitel 2
Tilladelsesordning
§ 3.
Udledning af stoffer og materialer fra et olie- og gasanlæg må kun finde sted efter tilladelse fra
Miljøstyrelsen.
§ 4.
Ansøgning om udledning af stoffer og materialer fra et olie- og gasanlæg indgives af operatøren og skal
indeholde de oplysninger, som fremgår af bilag 1.
§ 5.
Miljøstyrelsens tilladelse gives for en tidsbegrænset periode på op til fem år.
Stk. 2. Miljøstyrelsen kan, hvis væsentlige forhold taler herfor, forlænge en gyldig tilladelse efter stk. 1 med
op til et år.
Stk. 3. Forlængelse af tilladelsen i medfør af stk. 2 kan ske under følgende forudsætninger:
1) At der ikke er kommet væsentlige nye oplysninger i forhold til den gældende tilladelse.
2) At baggrunden for vurderingerne ved meddelelsen af den gældende tilladelse kan lægges til grund.
Stk. 4.
I løbet af en tilladelsesperiode, kan Miljøstyrelsen efter ansøgning fra operatøren meddele tilladelse
til udledning af andre stoffer og materialer end de, som oprindeligt var omfattet af tilladelse efter stk. 1,
hhv. stk. 2.
Stk. 5.
Ved ansøgning om tilladelse til et nyt offshorekemikalie, jf. stk. 4, til permanent erstatning for et
tidligere tilladt kemikalie, bortfalder den tidligere tilladelse efter en i hvert enkelt tilfælde fastsat periode,
hvor operatøren fortsat kan bruge og udlede resterende mængder af det tidligere tilladte kemikalie.
§ 6.
Miljøstyrelsen må kun meddele tilladelse, hvis det vurderes, at
1) operatøren har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen
ved anvendelse af BAT og BEP, jf. bilag 1 og
2) udledningen fra olie- og gasanlægget kan ske uden at påføre omgivelserne forurening, som er
uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet.
§ 7.
Udledning af kemikalier, jf. bilag 2, farvekategori 1, er ikke tilladt (sorte kemikalier).
§ 8.
Koncentrationen af dispergeret olie i produktionsvand, der udledes til havet fra de enkelte
udledningssteder, må som volumenvægtet månedsgennemsnit ikke overstige 30 mg/l.
Stk. 2. Grænseværdien, jf. stk. 1, gælder ikke for udledningssteder, hvor den samlede udledning af
dispergeret olie har været under 2 tons i de seneste 12 kalendermåneder (rullende total). Grænseværdien
gælder igen, når udledningen af dispergeret olie fra det enkelte udledningssted over de seneste 12
måneder (rullende total) overstiger to ton også selv om dette sker i løbet af en kalendermåned.
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0003.png
UDKAST
Stk. 3. Koncentrationen af dispergeret olie i udledninger til havet af fortrængningsvand må ikke overstige
40 mg/l.
§ 9.
Borespåner, som stammer fra brug af oliebaseret boremudder (jf. bilag 2, note 2), må ikke udledes til
havet, hvis de indeholder mere end 10 gram olie pr. kg tørre borespåner.
§ 10.
Miljøstyrelsen fastsætter vilkår for den i § 3 nævnte tilladelse.
Stk. 2. Vilkårene skal sikre, at kravene i §§ 6-9 opfyldes, og skal som minimum omfatte følgende:
1) Vilkår om tilladte mængder og eventuelle krav til koncentrationer af de stoffer og materialer,
som kan anvendes eller udledes fra de enkelte olie- og gasanlæg.
2) Vilkår om tiltag til at forebygge og begrænse forureningen, herunder ved anvendelse af BAT og
BEP.
3) Vilkår om prøvetagninger og analyser til bestemmelse af mængder og koncentrationer af stoffer
og materialer, der udledes.
4) Vilkår om ekstern verifikation af laboratorie-procedurer og -praksis på offshorelaboratorier og
behandling af analyse-resultater onshore med henblik på vurdering af overholdelse af
tilladelsens vilkår.
5) Vilkår om egenkontrol og om rapportering til Miljøstyrelsen, herunder om indberetning af
oplysninger til brug for Miljøstyrelsens årlige rapport til OSPAR.
6) Vilkår om indberetning til tilsynsmyndigheden, hvis vilkårene ikke overholdes og om, at
operatøren straks skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at vilkårene igen
overholdes.
7) Vilkår om, hvordan operatøren skal forholde sig i unormale eller ustabile driftssituationer.
8) Vilkår om miljøledelse i forhold til anvendelse og udledning af stoffer og materialer efter
Miljøstyrelsens nærmere anvisning.
Kapitel 3
Overvågning af miljøet m.v.
§ 11.
Miljøstyrelsen kan, hvis den finder det påkrævet for at vurdere risikoen for forurening som følge af
udledning i havet af stoffer og materialer fra olie- og gasanlæg, påbyde operatøren af et olie- og gasanlæg
for egen regning at udføre undersøgelser eller iværksætte foranstaltninger til overvågning af miljøet i det
omliggende havområde.
§ 12.
Operatøren skal efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger gennemføre bund- og
vandsøjlemoniteringer og indsende resultater heraf til Miljøstyrelsen. Operatøren udarbejder en plan for
moniteringerne efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger. Planen skal første gang indsendes til
Miljøstyrelsen inden udgangen af 2023 og skal herefter ajourføres som minimum hvert tredje år.
§ 13.
For alle udledningssteder, hvorfra der sker udledning af produceret vand, skal operatøren i løbet af en
tilladelsesperiode efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger gennemføre og indsende til Miljøstyrelsen
vurderinger af den miljørisiko, som udledningen giver anledning til (risikobaserede miljøvurderinger).
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0004.png
UDKAST
Stk. 2.
For nye olie- og gasanlæg skal risikovurderinger for udledninger af produceret vand, baseret på de
faktisk tilsatte mængder af offshorekemikalier og målte koncentrationer af naturligt forekommende stoffer,
gennemføres og indsendes senest seks måneder efter, at udledningen er påbegyndt.
Stk. 3.
Medmindre Miljøstyrelsen fastsætter en hyppigere frekvens skal risikovurderingerne for alle
udledningssteder gentages hvert femte år, regnet fra det år, de data om det producerede vand, der er
anvendt i den forudgående risikovurdering, stammer fra, jf. dog § 17, stk. 4.
Stk. 4.
Operatøren skal, på baggrund af en analyse af det producerede vands indhold af naturligt
forekommende stoffer og mængden af tilførte kemikalier, mindst en gang om året fremsende en vurdering
af, om forudsætningerne for de gennemførte risikovurderinger fortsat er gældende til Miljøstyrelsen.
Vurderingen skal fremsendes senest 1. marts for det forudgående kalenderår.
Kapitel 4
Tilsyn m.v.
§ 14.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse og vilkår i
udledningstilladelser meddelt efter denne bekendtgørelse overholdes.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen skal som minimum hvert tredje år gennemføre fysiske tilsyn på olie- og gasanlæg,
hvorfra der sker udledning af produceret vand.
Stk. 3.
Miljøstyrelsen udarbejder efter hvert fysisk tilsyn på henholdsvis olie- og gasanlæg og på
operatørens hovedkontor en tilsynsrapport, der beskriver, om operatøren overholder reglerne i denne
bekendtgørelse og i tilladelser udstedt i medfør af bekendtgørelsen. Tilsynsrapporten offentliggøres på
Miljøstyrelsens hjemmeside.
§ 15.
Operatøren skal vederlagsfrit fra det sted, hvor operatøren normalt transporterer ansatte til og fra
olie- og gasanlæg, stille transport til og fra anlægget, herunder overførsel af udstyr samt kost og logi og
andre fornødenheder til rådighed for Miljøstyrelsens repræsentanter i forbindelse med tilsyn på olie- og
gasanlægget.
§ 16.
Operatøren af et olie- og gasanlæg skal senest tre måneder forud meddele Miljøstyrelsen tidspunktet
for påbegyndelse og ophør af efterforsknings- og produktionsboringer og indvinding.
§ 17.
Operatøren skal meddele Miljøstyrelsen alle oplysninger, som er nødvendige for styrelsens tilsyn med
forhold omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Miljøstyrelsen kan i det omfang, det er nødvendigt for gennemførelse af tilsynet, påbyde operatøren
af et olie- og gasanlæg at indsende prøver, rådata, analyseresultater, rapporter, samt redegørelser om
tekniske og økonomiske forhold.
Stk. 3.
Operatøren af et olie- og gasanlæg skal straks meddele Miljøstyrelsen, hvis der sker ændringer i de
forhold, der ligger til grund for tilladelser meddelt efter denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Hvis der i forhold til det tilladte er sket eller sker en ændring i sammensætningen eller mængderne
af udledt produceret vand, som i væsentlig grad har påvirket eller påvirker risikovurderingen af
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0005.png
UDKAST
udledningen, skal operatøren efter styrelsens anvisninger foretage en ny risikovurdering for den
pågældende udledning og fremsende vurderingen til Miljøstyrelsen. Ved en sådan ændring forstås en eller
flere af følgende situationer:
1) Forhøjet udledning som følge af reduceret re-injektionsgrad, som medfører, at risikoniveauet (EIF
værdien) bliver højere end 10.
2) Ændringer i sammensætningen af produceret vand, f. eks. som følge af ibrugtagning af brønde
og/eller offshorekemikalier, som medfører, at risikoniveauet (EIF-værdien) bliver højere end 10.
3) 50 % forøgelse af den udledte mængde produceret vand, oliekoncentrationen eller af mængden af
offshorekemikalier med et væsentligt bidrag til risikoen på udledningssteder med EIF værdier
højere end 10 og mindre end eller lig med 50.
4) 15 % forøgelse i den udledte mængde produceret vand, oliekoncentration eller af mængden af
offshorekemikalier med et væsentligt bidrag til risikoen på udledningssteder med EIF-værdi højere
end 50.
Kapitel 5
Administrative bestemmelser
§ 18.
Miljøstyrelsen kan ændre eller tilbagekalde en tilladelse meddelt i henhold til denne bekendtgørelse,
hvis der i en ansøgning om tilladelse er givet urigtige eller vildledende oplysninger, eller hvis der er
fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige virkning, at forureningen har et omfang eller
medfører miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses ved tilladelsens meddelelse eller hvis
væsentlige ændringer i bedste tilgængelige teknik, jf. § 6, skaber mulighed for betydelig nedbringelse af
udledningerne.
§ 19.
Den fulde ordlyd af vedtagne beslutninger, anbefalinger og vejledninger under OSPAR-Konventionen
om olie og gasanlæg, der henvises til i denne bekendtgørelse, eller i tilladelser og andre afgørelser, som
gives eller træffes i medfør af denne bekendtgørelse, indføres ikke i Lovtidende. Miljøstyrelsen offentliggør
på sin hjemmeside, www.mst.dk, oplysning om indhold af sådanne vedtagelser eller om hvorledes
oplysning om indhold i stedet kan fås.
Kapitel 6
Klage
§ 20.
Afgørelser truffet af Miljøstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter reglerne i havmiljølovens kapitel 15.
Kapitel 7
Straf
§ 21.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde, den der
1) udleder stoffer og materialer fra et havanlæg uden tilladelse fra Miljøstyrelsen, jf. § 3, eller i strid
med reglerne i §§ 7-9,
2) tilsidesætter vilkår, som er fastsat i tilladelsen, jfr. § 10,
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0006.png
UDKAST
3) undlader at følge påbud fra Miljøstyrelsen om at udføre undersøgelser eller iværksætte
foranstaltninger, jf. § 11, og
4) undlader at indsende planer, etablere mulighed for udtagning af prøver, gennemføre vurderinger,
stille transport, kost og logi mv. til rådighed, meddele oplysninger eller afgive prøver, jf. §§ 12 -13
og §§ 15-17.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov
uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder
besparelser.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens
kapitel 5.
Kapitel 8
Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelser
§ 22.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 394 af 17. juli 1984 om udledning i havet af stoffer og materialer fra visse
havanlæg ophæves. Tilladelser meddelt efter de hidtidige regler forbliver i kraft, indtil de udløber, på anden
måde ophører eller erstattes af tilladelser meddelt efter denne bekendtgørelse.
§ 23.
Verserende sager for Miljøstyrelsen den 1. januar 2023 færdigbehandles efter reglerne i denne
bekendtgørelse, herunder reglerne om oplysningskrav i bilag 1.
________________________
2
Common Interpretation on which Chemicals are Covered and not Covered by the Harmonised Mandatory Control
System under OSPAR Decision on a Harmonised Mandatory Control System for the Use and Reduction of the
Discharge of Offshore Chemicals (HMCS).
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0007.png
UDKAST
BILAG 1
Oplysningskrav til ansøgninger om udledningstilladelse, jf. § 4
Afsnit A.
Oplysningskrav ved ansøgning om tilladelse til udledning i forbindelse med efterforsknings- og
produktionsboringer.
1) Oplysninger om:
a) Operatørens navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CVR- og P-nummer.
b) Navn og adresse på ejeren af det olie- og gasanlæg, der skal anvendes.
c) Navn, adresse, telefonnummer og e-mail på operatørens kontaktperson.
2) Oplysninger om:
a) Navnet på det olie- og gasanlæg, der skal anvendes.
b) Den geografiske position, hvor aktiviteterne skal udføres og, hvis relevant, hvilket
offshore olie- og gasanlæg aktiviteten knytter sig til.
c) Aktivitetstypen (boring i forbindelse med efterforskning eller boring af
produktionsbrønd(e)).
d) De anvendte metoder for udledningerne fra aktiviteterne.
3) Oplysninger om:
a) Maksimal anvendt og udledt mængde af hvert enkelt offshorekemikalie og formålet med
anvendelsen.
b) Sammensætning af hvert enkelt offshorekemikalie og operatørens vurdering af
kemikaliets farvekategori, jf. bilag 2, indeholdt i en pre-screeningformular udarbejdet i
henhold til den til enhver tid gældende udgave af OSPARs anbefaling om et harmoniseret
pre-screeningskema for offshorekemikalier
1
.
c) Hvis ansøgningen omfatter anvendelse og udledning af røde offshore kemikalier, jf. bilag
2, skal ansøgningen indeholde oplysninger, som dokumenterer, at anvendelsen af
kemikalierne teknisk, sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt er den bedste løsning af de
vurderede navngivne alternative offshorekemikalier.
d) Produktregisternummer (PR-nummer) for hvert enkelt offshorekemikalie og
udløbsdatoen for registreringen i Produktregistret.
4) Oplysninger om, hvordan det sikres, at bestemmelserne i den til enhver tid gældende OSPAR
beslutning om brug af borekemikalier i organisk fase og borespåner forurenede hermed
2
overholdes.
5) Oplysninger om de forventede maksimale mængder af borespåner, det forventede
olieindhold og de planlagte rensnings- og bortskaffelsesmetoder for borespånerne.
6) Sammenligning af de forventede maksimale udledninger, jf. nr. 3 og 5, med de forventede
maksimale udledninger anført i en ansøgning efter miljøvurderingslovens § 19 og bilag 5
eller en miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingslovens § 20 og bilag 7, som er
omfattet af henholdsvis Energistyrelsens screeningsafgørelse efter lovens § 21 eller
Energistyrelsens tilladelse efter lovens § 25 for det pågældende olie- og gasanlæg.
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0008.png
UDKAST
7) Redegørelse for de potentielle påvirkninger på miljøet fra de ansøgte forventede maksimale
udledninger fra den planlagte aktivitet, herunder på Natura 2000 områder jf.
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen, og set i forhold til vurderingerne heraf i en
ansøgning, miljøkonsekvensrapport eller afgørelse, jf. nr. 6, for det pågældende olie- og
gasanlæg.
8) Oplysninger om miljøbeskyttende foranstaltninger i forbindelse med brøndtestning.
9) Beskrivelse af anvendelsen af BAT og BEP og af evt. nye BAT og BEP tiltag for de år
ansøgningen omfatter samt oplysninger om anvendt miljøledelsessystem i forhold til
anvendelse og udledning af stoffer og materialer.
10) Vurdering af risikoen i havmiljøet (størrelse og udbredelse) fra de ansøgte udledninger jf.
den til enhver tid gældende OSPAR beslutning om et harmoniseret kontrolsystem for
offshorekemikalier
3
.
Afsnit B.
Oplysningskrav ved ansøgning om tilladelse til udledning i forbindelse med produktion af olie og gas og
brøndvedligeholdelse
1) Oplysninger om:
a) Operatørens navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CVR- og P-nummer.
b) Navn, adresse, telefonnummer og e-mail på operatørens kontaktperson.
c) Olie- og gasanlæggets navn og geografiske position.
d) Eksportmetode for den producerede olie og gas, herunder, hvis relevant, en beskrivelse
af indretninger til eksport af råolie fra oplagstanke.
2) Oplysninger om maksimalt volumen pr. år af produceret vand udledt til havet og/eller re-
injiceret til undergrunden fra hvert enkelt udledningssted i de år ansøgningen omfatter.
3) Beskrivelse af separationsanlæg for olie/gas/produceret vand, herunder renseeffektiviteten
af de enkelte trin i separationsprocessen og af placeringen og indretningen af hvert enkelt
udledningssted for produceret vand på det pågældende olie- og gasanlæg, herunder, hvis
relevant, beskrivelse af den caisson, hvorfra udledningen sker og af metoder til og frekvens
af skimning af olie, der opsamles på vandoverfladen i cassionen. Der skal endvidere
redegøres for tiltag til reduktion af forekomsten af oliefilm på havoverfladen hidrørende fra
udledningerne af produceret vand.
4) Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse af indholdet af
dispergeret olie i produceret vand, jf. den til enhver tid gældende udgave af OSPARs
anbefaling om håndtering af produceret vand fra offshore olie- og gasanlæg
4
.
5) Oplysninger om forventede maksimale udledninger af dispergeret olie med produceret
vand fra hvert enkelt udledningssted, angivet både som forventet maksimal månedlig
volumenvægtet oliekoncentration i mg/l og som forventet maksimal total olieudledning i
ton/år for de år, ansøgningen omfatter.
6) Oplysninger om maksimale udledninger pr. år af BTEX med produceret vand.
7) Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse for BTEX i
produceret vand.
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0009.png
UDKAST
8) Oplysninger om maksimale udledninger af fortrængningsvand og olieindholdet heri angivet
både som maksimal koncentration og som maksimal total olieudledning for de år
ansøgningen omfatter.
9) Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse af indholdet af olie i
fortrængningsvand.
10) Oplysninger om:
a) Maksimal anvendt og udledt mængde af hvert enkelt offshorekemikalie for de enkelte
udledningssteder.
b) Sammensætning af hvert enkelt offshorekemikalie og operatørens vurdering af
kemikaliets farvekategori, jf. bilag 2, indeholdt i en pre-screening formular udarbejdet i
henhold til den til enhver tid gældende udgave af OSPARs anbefaling om et harmoniseret
pre-screeningskema for offshorekemikalier
5
.
c) Hvis ansøgningen omfatter anvendelse og udledning af røde offshorekemikalier, jf. bilag
2, skal ansøgningen indeholde oplysninger, som dokumenterer, at anvendelsen af
kemikalierne teknisk, sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt er den bedste løsning af de
vurderede navngivne alternative offshorekemikalier.
d) Produktregisternummer (PR-nummer) for hvert enkelte offshorekemikalie og
udløbsdatoen for registreringen i Produktregistret.
11) Oplysninger om maksimale udledninger til havet af sand, kalkslam og aflejringer fra
reservoiret, og olieindholdet heri for de år ansøgningen omfatter.
12) Beskrivelse af mulige ustabile driftssituationer, som i kortere eller længere tidsrum kan
medføre forøgede koncentrationer af dispergeret olie i det udledte eller re-injicerede
producerede vand.
13) Sammenligning af de forventede maksimale udledninger, jf. nr. 2, 5, 6, 8, 10 a og 11, med
de forventede maksimale udledninger anført i en ansøgning efter miljøvurderingslovens §
19 og bilag 5 eller en miljøkonsekvensrapport efter miljøvurderingslovens § 20 og bilag 7,
som er omfattet af henholdsvis Energistyrelsens screeningsafgørelse efter lovens § 21 eller
Energistyrelsens tilladelse efter lovens § 25 for det pågældende olie- og gasanlæg.
14) Redegørelse for de potentielle påvirkninger på miljøet fra de ansøgte forventede
maksimale udledninger fra den planlagte aktivitet, herunder på Natura 2000 områder, jf.
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen, og set i forhold til vurderingerne heraf i en
ansøgning, miljøkonsekvensrapport eller afgørelse, jf. nr. 13, for det pågældende olie- og
gasanlæg.
15) Beskrivelse af anvendelsen af BAT og BEP og af evt. nye BAT og BEP tiltag for de år
ansøgningen omfatter samt oplysninger om anvendt miljøledelsessystem i forhold til
anvendelse og udledning af stoffer og materialer.
16) Vurdering af risikoen i havmiljøet fra de ansøgte udledninger til havet fra de enkelte
udledningssteder og, hvor relevant, kumuleret med risikobidraget fra andre
udledningssteder set i forhold risikobidraget fra de udledninger, som dannede basis for den
senest gennemførte risikobaserede miljøvurdering (RBA-beregning)
6
for de samme
udledningssteder.
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0010.png
UDKAST
Bilag 2
Kriterier for offshorekemikaliers farvekategori, jf. § 7 og bilag 1.
Farvekategori 1
Sorte kemikalier
Farvekategori 2
Røde kemikalier
Sorte kemikalier omfatter:
Stoffer og kemikalier, som er opført på OSPARs LCPA Liste
7
.
Røde kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, der opfylder
et eller flere af nedenstående kriterier:
Uorganiske stoffer med akut giftighed (EC50 eller LC50), mindre
end eller lig med 1 mg/l.
Organiske stoffer med BOD28 mindre end 20 %.
Organiske stoffer som opfylder to eller flere af følgende kriterier:
a. BOD28 større end 20 % og mindre end 60 %.
b. Log Pow større end eller lig 3 eller BCF under 100 og en
molekylærvægt på mindre end 700.
c. Akut giftighed, LC50 eller EC50, mindre end eller lig med 10
mg/l.
Stoffer som er arvestofskadelige, Muta 1A og 1B, eller
reproduktionsskadelige, Repr 1A og 1B.
Stoffer opført på REACH
8
Godkendelseslisten (Annex XIV)
Stoffer opført på REACH Kandidatlisten
9
.
Stoffer med relevante restriktioner under REACH Annex XVII.
Gule kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, som opfylder
nedenstående kriterie:
Organiske stoffer som opfylder højst et af følgende kriterier:
a. BOD28 større end 20 % og mindre end 60 %.
b. Log Pow, større end eller lig 3 eller BCF under 100 og
molekylærvægt på mindre end 700.
c. Akut giftighed, LC50 eller EC50, mindre end eller lig med 10
mg/l.
Grønne kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, som
opfylder et eller flere af nedenstående kriterier:
Følgende stærke syrer og baser (CAS-nr. i parentes):
-
kaliumhydroxid (1310-58-3)
-
natriumhydroxid (1310-73-2)
-
saltsyre (7647-01-0)
-
svovlsyre (7664-93-9
-
salpetersyre (7697-37-2)
-
fosforsyre (7664-38-2)
Stoffer på OSPARs PLONOR-liste
10
.
Stoffer på listen i REACH Annex IV.
Stoffer opført med undtagelser i REACH Annex V.
Farvekategori 3
Gule kemikalier
Farvekategori 4
Grønne kemikalier
MOF, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 3: Orientering om udledningsbekendtgørelsen i høring
2633063_0011.png
UDKAST
Uorganiske stoffer med akut giftighed, LC50 eller EC50, større end
eller lig med 1 mg/l.
1
2
OSPAR Recommendation on a Harmonised Pre-screening Scheme for Offshore Chemicals
OSPAR Decision on the Use of Organic-Phase Drilling Fluids (OPF) and the Discharge of OPF-Contaminated Cuttings
3
OSPAR Decision on a Harmonised Mandatory Control System for the Use and Reduction of the Discharge of Offshore
Chemicals (HMCS)
4
OSPAR Recommendation for the Management of Produced Water from Offshore Installations.
5
Jf. note 1
6
OSPAR Recommendation for a risk-based approach to the Management of Produced Water Discharges from
Offshore Installations
7
OSPAR List of Chemicals for Priority Action
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
9
Kandidatlisten over særligt problematiske stoffer til godkendelse (offentliggjort i henhold til artikel 59, stk. 10, i
REACH-forordningen)
10
OSPAR List of Substances/Preparations Used and Discharged Offshore which are Considered to Pose Little or No Risk
to the Environment