Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2633190_0001.png
NOTAT
27. september 2022
2021 - 3031
ReFuelEU Aviation
Formål og indhold
Forslaget til forordning blev fremsat som del af Kommissionens Fit
for 55-pakke den 14. juli 2021. Forslaget forhandles af Klima-,
energi- og forsyningsministeriet.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandings-
krav af bæredygtigt flybrændstof med underkrav om iblanding af
syntetiske brændstoffer. Forpligtelsen til iblanding pålægges
brændstofleverandører i europæiske lufthavne. Iblandingskravet
starter i 2025 på 2 pct. og stiger gradvist til 63 pct. i 2050, men un-
derkrav om syntetisk brændstof starter i 2030 på 0,7 pct. stigende
til 28 pct. i 2050.
Kravet til brændstofleverandører gælder fra 2025 og skal sikre, at
al flybrændstof, der stilles til rådighed for luftfartsoperatører i en
lufthavn i EU, indeholder en minimumsandel af bæredygtigt fly-
brændstof, herunder en mindsteandel af syntetiske flybrændstof-
fer. Kravene gælder for brændstofleverandører, som forsyner
større luftfartsoperatører i større lufthavne.
Endvidere er der krav til luftfartsoperatører om, at minimum 90
pct. af brændstofbehovet på ruter med start i EU-lufthavne er tan-
ket i EU-lufthavne. Ligeledes er der krav til lufthavne om at stille
den nødvendige infrastruktur til rådighed til levering, opbevaring
og tankning af bæredygtige flybrændstoffer.
Forslaget skal ses som bidrag til EU’s klimamål om mindst 55 pct.
reduktion i CO
2
-udledninger i 2030 og klimaneutralitet senest i
2050. Forslaget vurderes at kunne medføre både erhvervs- og sam-
fundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Rådets generelle indstilling
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 8: Kopi af TRU alm. del (20211) bilag 403: Orientering om baggrundsnotater om aktuelle EU-sager på transportområdet forud for den mundtlige orientering af Transportudvalget 30/9-22
2633190_0002.png
Side 2/2
På transportrådsmødet den 2. juni 2022 vedtog Rådet generel ind-
stilling på forslaget. Den generelle indstilling adskiller sig fra Kom-
missionens oprindelige forslag på en række punkter, hvoraf føl-
gende kan fremhæves:
1. Iblandingskravet i 2030 hæves fra 5 pct. til 6 pct
2. Definitionen af de syntetiske brændstoffer, der er et underkrav
til, udvides, så det også omfatter kulstoffattig brint, hvis ener-
giindhold stammer fra ikke-vedvarende energikilder, såfremt
der sikres en CO2-fortrængning på 70 pct.
Der tilføjes national fleksibilitet, så de enkelte medlemslande
har mulighed for at indføre højere iblandingskrav for bæredyg-
tige brændstoffer produceret på vedvarende energi på 1 pct.
frem til udgangen af 2029 stigende til 3 pct. fra 2030 til 2034.
Forhandlingssituationen
Der afholdes trilogforhandlinger i efteråret 2022. Europa-Parla-
mentet foreslår højere iblandingskrav og underkrav for syntetiske
brændstoffer. Særligt fra 2040 forslås et mærkbart højere krav end
i Kommissionens forslag og Rådets generelle indstilling. Derudover
forventes der at være fokus på definitionen af syntetisk brændstof
samt den nationale fleksibilitet. Regeringen analyserer fortsat Eu-
ropa-Parlamentets holdning.
Regeringens holdning
Fra dansk side lægger man blandt andet stor vægt på så høje iblan-
dingskrav som muligt, herunder at underkravet til syntetiske
brændstoffer er så højt som muligt. Man lægger også stor vægt på,
at brændstoffer baseret på kulstoffattig brint udelukkes, og ligele-
des at 1. generations biobrændstoffer udelukkes. Man lægger også
stor vægt på, at det skal være muligt for medlemslande at sætte hø-
jere nationale krav til iblanding, særligt hvis højere fælleseuropæi-
ske krav ikke er muligt. Dertil lægger man afgørende vægt på, at
Danmark ikke forpligtes til at indføre administrative bøder. Endvi-
dere lægger man vægt på, at hvis medlemslandenes opkrævninger
for manglende overholdelse af forordningens forpligtelser vil skulle
tilgå EU’s budget, så skal det ske på en transparent vis og følge de
horisontale regler herfor. Der lægges også vægt på, at lufthavne
ikke forpligtes unødigt til at skulle etablere infrastruktur for nye ty-
per af brændstoffer, før der er tilstrækkelig efterspørgsel. Der ar-
bejdes også for, at mindre lufthavne omfattes af forslaget, og at fly-
selskaber sikres fleksibilitet i forhold til tankningsforpligtelsen.