Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2633183_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 783
Offentligt
28. september 2022
J.nr. 2022 - 10222
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 783 af 9. september 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 7: Kopi af SAU alm. del (20211) - svar på spm. 783, om de nye momsstyresignaler fra Skattestyrelsen og om sagen kan forelægges Kommissionens momskomité, fra skatteministeren
2633183_0002.png
Spørgsmål
De nye momsstyresignaler fra Skattestyrelsen, jf. artikel i Børsen 6. september 2022 ”Ban-
ker: Dansk enegang kan koste investorer 2 mia. i skat” medfører en de facto fjernelse af
momsfritagelsen, hvilket vil gøre det dyrere for den enkelte dansker at investere. Vil mini-
steren være villig til at se på, om sagen kan forelægges Kommissionens momskomité af
hensyn til at sikre en ensartet fortolkning i de andre EU-lande, så vi sikrer level-playing-
field?
Svar
Indledningsvis vil jeg anføre, at alle EU-lande er forpligtiget til at efterleve EU-retten,
herunder EU-Domstolens fortolkning heraf. Det er Skatteministeriets opgave at sikre, at
bl.a. dansk momslovgivning er i overensstemmelse med EU-retten. Skatteministeriet og
Skatteforvaltningen følger og foretager løbende vurderinger af rækkevidden af EU-Dom-
stolens domme.
Inden for de seneste par år har EU-Domstolen afsagt flere domme vedrørende fortolk-
ningen af momsfritagelsen for forvaltning af investeringsforeninger, herunder hvilke ydel-
ser der kan omfattes af momsfritagelsen, og reglerne for, hvornår der momsmæssigt er
tale om en investeringsforening.
På baggrund af en grundig analyse af dommene i forhold til gældende dansk praksis har
Skattestyrelsen udarbejdet udkast til styresignaler og haft disse i høring. Da det som an-
ført ovenfor er alle EU-landes pligt at sikre, at de nationale momsregler og fortolkningen
af dem er i overensstemmelse med EU-retten, er det en bunden opgave at foretage de
nødvendige ændringer, uanset hvad andre EU-lande gør eller ikke gør.
I EU’s Momskomité kan medlemslandene drøfte diverse fortolkningsspørgsmål. I de til-
fælde, hvor et flertal af medlemslande er enige om en given fortolkning, kan EU-Kom-
missionen udarbejde en såkaldt retningslinje. I en sådan retningslinje vil det blive tilkende-
givet, om den støttes af alle EU-lande, et stort flertal af EU-lande eller blot et flertal. Ret-
ningslinjerne er dog ikke bindende, og det er i sidste ende EU-Kommissionen, der skal
påse, at EU-landene overholder EU-reglerne,
herunder EU’s momsdirektiv
og evt. rejse
en traktatkrænkelsessag ved EU-Domstolen.
Der er som sagt over en årrække afsagt adskillige domme, der har betydning for den for-
tolkning, der er anlagt i dag. Der er således ikke blot tale om fortolkning af en enkelt eller
to domme, men om en kompleks problemstilling, som ikke umiddelbart kan sammenlig-
nes på tværs af landene. Det vurderes således ikke at kunne bidrage med yderligere at fo-
relægge sagen for Momskomitéen.
Såfremt EU-Kommissionen bliver opmærksom på, at der er EU-lande, der ikke har til-
passet deres lovgivning til EU-Domstolens praksis, kan den rejse en traktatkrænkelsessag
mod det pågældende EU-land.
Side 2 af 2