Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2636356_0001.png
Den 28. oktober 2022
MIM 120-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat,
OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær
diagnostik i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
ferne 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol,
ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik i henhold til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til
fortsat anvendelse til virksomheden Bio-Rad fra Frankrig. Tilladelsen gives efter optag på godken-
delseslisten, bilag XIV i REACH, til anvendelse af stofferne i perioder på 7 eller 12 år fra solned-
gangsdatoen, afhængig af den specifikke anvendelse. Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-ko-
mitéen d. 27. oktober 2022 med efterfølgende afstemning i skriftlig procedure. Forslaget forventes
ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager er be-
kymringen ved anvendelserne af stofferne ikke relateret til eksponering for arbejdstagere eller men-
nesker via miljøet, men relateret til hormonforstyrrende effekter i miljøet af nedbrydningsproduk-
terne octylphenol og nonylphenol. Konsekvenserne af udledning af octylphenol og nonylphenol kan
ikke kvantificeres socioøkonomisk. Den samlede udledning af octyl- og nonylphenol estimeres til
maksimalt at være 4,65 kg og 0,063 kg pr. år henholdsvis. De beskrevne risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre, at udledningen til miljøet mini-
meres for alle anvendelser. Kommissionen har derfor fastsat yderligere krav i godkendelserne. Rege-
ringen vurderer, at de pålagte krav vil føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og
praktisk muligt. Der findes ikke alternativer til de specifikke anvendelser af stofferne. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 63: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 4-
(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyle-
ret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 27. oktober 2022 med efterfølgende afstemning
i skriftlig procedure.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen fra Bio-Rad fra Frankrig til fortsat produktion med anvendelse af
henholdsvis 213 kg (0,2 ton) 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxyleret,
OPE) om året:
1.
Til formulering af blandinger til brug i
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 63: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik
2.
Til anvendelse i
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
3.
Til anvendelse i
in vitro
diagnosticeringsprodukter, hvor det biologiske materiale coates på
artiklen.
4.
Til anvendelse i veterinære
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
samt fortsat produktion med anvendelse af op til 3,1 kg (0,003 ton) om året af 4-nonylphenol,
ethoxyleret (NPE) om året:
5.
Til anvendelse i
in vitro
diagnosticeringsprodukter.
Bio-Rad fremsendte den 20. maj 2019 ansøgning om godkendelse af 4-(1,1,3,3-tetramethyl-
butyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) til oven-
nævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været be-
handlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 31. august 2020 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
hormonforstyrrende i miljøet. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og
effektive i forhold til minimere udledningerne til miljøet for alle anvendelser. RAC konkluderede
desuden, at anvendelserne kan medføre en udledning til miljøet på op til 4,65 kg OPE samt en
udledning af NPE til miljøet på 63 g om året. Udvalget anbefalede, at alt spildevand opsamles efter
anvendelse og behandles på en passende måde, så udledningen til miljøet minimineres, så vidt det
er teknisk og praktisk muligt. RAC anbefalede desuden måleprogrammer og konkluderede, at de
foreslåede krav forventes at medføre at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
ansøgerens substitutionsplan er troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at de socioøkonomiske
fordele for ansøgerne ved fortsat anvendelse udgør mindst 11 millioner euro over en 12-årig periode.
SEAC har ikke kvantificeret yderligere socioøkonomiske konsekvenser men bemærker, at
medicinsk diagnostik kvalitativt set er en fordel for samfundet. SEAC har anbefalet en 12-årig frist
for fornyet vurdering for anvendelse 1, 2, 3 og 4 samt en 7-årig frist for fornyet vurdering for
anvendelse 5.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en 12-årig godkendelse for anvendelse
1, 2, 3 og 4 samt en 7-årig godkendelse for anvendelse 5 fra solnedgangsdatoen d. 4. januar 2021 under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansø-
geren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at Bio-Rad opsamler alt spildevand til passende
behandling og minimerer udledningen, så vidt det er teknisk og praktisk muligt. Endelig er det en for-
udsætning, at Bio-Rad mindst fire gange årligt gennemfører måleprogrammer af indholdet af OPE i
spildevand, og Bio-Rad tillige gennemfører måleprogrammer for NPE.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 63: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakte under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekven-
ser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige erhvervs- eller samfundsøkono-
miske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da udlednin-
gerne er minimeret, så vidt det er teknisk og praktisk muligt.
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet hø-
ringssvar fra Rådet for Grøn Omstilling (RGO) og fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der
begge mener, at fristen for fornyet godkendelse bør nedsættes til henholdsvis 3 og 5 år (RGO) og til
højst 5 år for alle anvendelser (FH). RGO støtter, at udledningen til miljøet minimeres ved opsamling
af spildevand under produktionen, men påpeger at stofferne stadig findes i de medicinske og veteri-
nære diagnosticeringsprodukter, således at der kan ske spredning under brugen.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgerens konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at ansøgerne
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække. For Bio-
Rad har virksomheden i deres ansøgning redegjort for, at affaldet behandles på passende vis, og Kemi-
kalieagenturets Udvalg for Risikovurdering (RAC) har vurderet, at der ikke forventes nogen udledning
til miljøet fra anvendelsen i de medicinske og veterinære diagnosticeringsprodukter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil føre til minimering af udledningen så vidt som teknisk og
praktisk muligt, og at der derved er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau. Regeringen
finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til de specifikke anvendelser. Forslaget til
gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle krav
i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 63: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelser af 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol, ethoxyleret (octylphenolethoxylat, OPE) og 4-nonylphenol, ethoxyleret (NPE) i produkter til medicinsk og veterinær diagnostik
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5