Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2634906_0001.png
DA
E-002262/2022
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Ylva Johansson
(8.9.2022)
Ungdomsbeskæftigelse er en prioritet for Kommissionen. Sammen med andre tiltag til støtte
for ungdomsbeskæftigelsen
1
forslog Kommissionen i 2020 en styrket ungdomsgaranti
2
til
flere og bedre overgange fra skole til arbejdsliv, outreachaktiviteter til og aktivering af de
mest sårbare, omskoling og opkvalificering, støtte efter ansættelse og integrerede tjenester,
der finansielt støttes inden for rammerne af genopretnings- og resiliensfaciliteten
3
og Den
Europæiske Socialfond Plus
4
.
Samtidig har EU stigende arbejdsmarkedsbehov, der er knyttet til demografiske tendenser og
særlig mangel
5
, hvilket er årsagen til, at lovlige migrationsveje til Europa er vigtige. I denne
forbindelse
foreslår Kommissionen at iværksætte talentpartnerskaber for at fremme den
internationale arbejdskraftmobilitet og udvikling af talent på en gensidigt fordelagtig og
cirkulær måde.
Egypten, Marokko og Tunesien er blevet udpeget som prioritetslande på grundlag af deres
stærke og fortsatte samarbejde om alle aspekter af migrationsforvaltning, herunder irregulær
migration. Det bør understreges, at Kommissionens initiativer ikke berører medlemsstaternes
ret til at fastlægge antallet af tredjelandsstatsborgere, der kan indrejse fra tredjelande på deres
område for at søge arbejde.
Meddelelse fra Kommissionen "Støtte til ungdomsbeskæftigelse: en bro til job for den næste generation"
(COM(2020) 276 final).
2
Rådets henstilling af 30. oktober 2020 om en bro til job — styrkelse af ungdomsgarantien og erstatning af
Rådets henstilling af 22. april 2013 om oprettelsen af en ungdomsgaranti 2020/C 372/01.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/241 af 12. februar 2021 om oprettelse af genopretnings-
og resiliensfaciliteten. Især søjle 6 som defineret i artikel 3 henviser til "politikker for den kommende generation,
børn og unge, såsom uddannelse og færdigheder".
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1057 af 24. juni 2021 om oprettelse af Den Europæiske
Socialfond Plus (ESF+) og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1296/2013. Især artikel 11 "Støtte til
ungdomsbeskæftigelse".
5
Undersøgelsesdata fra 2019 viser, at 77 % af de europæiske virksomheder havde problemer med at finde
kandidater med de rette færdigheder [kilde:
Eurofounds europæiske virksomhedsundersøgelse 2019].
EU-
arbejdsgivere stod i 2020 over for mangel i 28 erhverv, der beskæftiger 14 % af EU's arbejdsstyrke [kilde:
Den
Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed 2021, Rapport om manglende og overskydende arbejdskraft].
Ca. 3.8 %
(9,9 millioner mennesker) af EU's befolkning i den arbejdsdygtige alder var den 1. januar 2020 mobile, hvilket
ikke er tilstrækkeligt til at dække manglen på EU-markedet
[kilde: Europa-Kommissionen, Årsrapport for 2021
om arbejdskraftens mobilitet inden for EU].
Endvidere forventes andelen af EU's befolkning i den
arbejdsdygtige alder at falde fra 64,6 % i 2019 til 54,8 % inden 2100 [kilde:
Eurostat, Projected population by
broad age group, EU-27].
1