Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2632676_0001.png
NOTAT
16-09-2022
Notat vedrørende status på KSD
Kommunernes Sygedagpengesystem
1. Sagsmængder i forbindelse med Covid-19
Sygedagpengeområdet er igen præget af et normalt sagsantal efter den vinterens
covid-19 epidemi. Vinteren var præget af en voldsom stigning i antallet af sygefravær,
som følge af særlovgivning på området. Normalt modtages der i omegnen af 100.000-
125.000 indberetninger fra NemRefusion om måneden, men dette tal steg fra
december 2021 og toppede med omkring det firdobbelte i februar 2022:
Figur 1: Stigning i antal indberetninger som følge af Covid-19 særordning.
Det store antal anmeldelser af fravær medførte i en periode kø mellem NemRefusion
og KSD, idet NemRefusion (og KSD) ikke umiddelbart er dimensioneret til så mange
daglige indberetninger. Kø-problemet blev løst og begge løsninger er klar til en
eventuel ny covid-19 bølge.
Figur 2: Udviklingen i sagsantal ifm. Covid 19 med en voldsom stigning i foråret 2022 som følge
af særordning om tidlig refusion.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/4
BEU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 5: Orientering om svar til Ombudsmanden om Kommunernes Sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2632676_0002.png
2. Status på fejl i systemet
Fejlsituationen på KSD følger den positive tendens, som tidligere er beskrevet. Efter
den seneste release 15. september 2022 er antallet af fejl reduceret til 79 fejl fordelt på:
0 A-fejl
7 B-fejl
20 C-fejl
52 D-fejl
Figur 3: Plan for reduktion af fejl er gennemført - yderligere reduktion fortsættes. Opgjort pr. 1/8-
2022.
Antallet af fejl, der berører sagsbehandlerne er reduceret til 37, hvoraf de 16 har en
work around. De resterende fejl er typisk fejl i brugergrænsefladen, som ikke påvirker
afgørelse eller beregning af sager.
I takt med det fortsatte nedadgående fejlniveau, idriftsættes en tilsvarende stigende
mængde ændringer til KSD, ønsket og prioriteret af kommunerne via deres
repræsentative Faggrupper og Styregruppe. Det er bl.a. ændringer, som effektiviserer
automatiseringen og reducerer antallet af unødige opgaver (eksempelvis en mere
effektiv beregning af timesatsen ud fra oplysninger fra e-Indkomst) samt forbedrer
brugervenligheden for sagsbehandlerne generelt.
Derudover idriftsættes i november måned er ny kontrolfunktion, som skal afløse
STAR’s VAS-løsning
(validering af atypisk sygefravær). Det er Den fælles Dataenhed
(DFD) i Udbetaling Danmark, som overtager kontrolopgaven. Inden løsningen
idriftsættes, foretages en såkaldt end2end-test med KSD, for at sikre, at kontrollerne er
implementeret korrekt. Med de nye kontroller forventes en højere kvalitet og i
valideringerne, hvorved relevansen i de affødte kontrolopgaver for sagsbehandlerne i
KSD øges.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/4
BEU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 5: Orientering om svar til Ombudsmanden om Kommunernes Sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2632676_0003.png
3. Henvendelser til supporten
Antallet af åbne supportsager er fortsat på et acceptabelt niveau og har, efter Covid-19
sagerne er stoppet og fejlniveauet fortsat er faldet, ligget stabilt på godt 100 åbne sager
pr. måned.
Der er ydermere tilbudt efteruddannelse af superbrugere og kurser for nye brugere i
efteråret 2022, som hjælper brugerne med at udnytte alle funktioner i løsningen og
følger op på anvendelsen efter fejl og workarounds er fjernet, så alle brugere for størst
muligt udbytte af løsningen. Tilslutningen til kurserne er stor, og de forventes at give et
løft i den generelle brugertilfredshed og et yderligere fald i antallet af
supporthenvendelser.
Figur 4: Antallet af åbne supportsager er fortsat på et acceptabelt niveau og ligger nu stabilt på
godt 100 åbne sager pr. måned.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 3/4
BEU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 5: Orientering om svar til Ombudsmanden om Kommunernes Sygedagpengesystem, fra beskæftigelsesministeren
2632676_0004.png
4. Brugertilfredshed
Brugertilfredsheden blev senest målt i juni 2022, hvor den gennemsnitlige generelle
tilfredshed med løsningen ligesom i december 2021 lå på 3,0 på en skala fra 1-5. Målet
for næste måling i december 2022 (som det er aftalt med den kommunale styregruppe)
er en stigning til mindst 3,3 hvilket vurderes realistisk i lyset af den seneste tids øgede
kvalitet og samtidige øgede mængde af videreudvikling, med fokus på brugervenlighed
og bedre understøttelse af brugernes faglighed og effektivitet.
Figur 5: Resultatet af seneste brugertilfredshedsmåling i juni 2022
Årsager til forskellen i de enkelte kommuners brugertilfredshed undersøges. Dårlige
oplevelser adresseres og gode erfaringer fra de mere positive kommuner søges
formidlet til de mindre tilfredse kommuner, både via ovennævnte kurser, kommunikation
i nyhedsbreve, individuelle besøg og facilitering af netværksmøder på tværs af
kommunerne.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 4/4