Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (1. samling)
BEU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2632596_0001.png
Europaudvalget 2021-22
EU-note - E 44
Offentligt
NYHEDSBREV
│ 2020-2021 │
29. SEPTEMBER 2022
Styrket beskyttelse imod asbest
Kommissionen foreslår en revision af asbestdirektivet
med en skrappere grænseværdi. Men den lever ikke
op til Europa-Parlamentets ønsker, hvilket giver kritik.
”En
fremtid uden asbest”
Kommissionen præsenterede den 28. september 2022 to tiltag imod asbest.
Der er tale om en meddelelse og et forslag til revision af asbestdirektivet.
I meddelelsen fremlægger Kommissionen sin tilgang til asbest. Det
fremhæves, at asbest er et yderst farligt, kræftfremkaldende stof.
Kommissionen peger således på, at op imod 78 pct. af de arbejdsrelaterede
kræftformer, der er anerkendt af EU-landene, kan henledes til asbest.
Asbest kan også kobles til ca. 88 pct. af de arbejdsrelaterede tilfælde af
lungekræft i EU.
Asbest findes særligt i ældre bygninger, og da mange af dem skal renoveres
som led i energieffektivisering over de kommende år, er der ifølge
Kommissionen behov for en styrket indsats.
Kommissionen foreslår derfor revision af asbestdirektivet og flere andre
tiltag. Der kan blandt andet fremhæves, at Kommissionen vil:
Opdatere retningslinjerne for håndtering af asbest.
Lave oplysningskampagner i samarbejde med de nationale
arbejdstilsyn.
BEU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: EU-nyt om styrket beskyttelse mod asbest
2632596_0002.png
Fremsætte et forslag til lovgivning om screening og registrering af
asbest i bygninger i 2023.
Revision af asbestdirektivet og skrappere grænseværdi
Med forslaget til revision af asbestdirektivet lægger Kommissionen op til, at
den nuværende grænseværdi fra 2003 revideres. Den eksisterende grænse-
værdi er på 0,1 fibre pr. kubikcentimeter (f/cm
3
). Kommissionen foreslår, at
den ændres til 0,01 f/cm
3
.
Kommissionen konsulterede det rådgivende udvalg for sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen, der består af repræsentanter fra arbejds-
markedets parter og EU-landenes regeringer, om grænseværdien.
Udvalget kunne ikke nå til konsensus, idet repræsentanterne for
arbejdsgiverne og regeringerne støttede en grænseværdi på 0,01 f/cm
3
,
mens arbejdstagernes repræsentanter ønskede en grænseværdi på 0,001
f/cm
3
.
Kommissionen argumenterer blandt andet for den foreslåede grænseværdi
på 0,01 f/cm
3
med, at
denne løsning er ”balanceret”, idet den forbedrer
beskyttelsen imod asbest uden at pålægge de berørte virksomheder
”disproportionale byrder”.
Hvad er virksomhedernes omkostninger i de to scenarier?
Der er en vis usikkerhed forbundet med beregningerne af virksomhedernes
økonomiske omkostninger i forhold til de mulige grænseværdier på 0,01 f/cm3 og
0,001 f/cm3.
I Kommissionens konsekvensanalyse fremhæves det, at virksomhedernes udgifter
til ”beskyttelsesudstyr og andre tiltag til beskyttelse imod risiko” udgør henholdsvis
ca. 12,5 mia. euro (omkring 93 mia. kr.) og 58,3 mia. euro (ca. 434 mia. kr.) for de
to mulige grænseværdier.
Udgifterne er beregnet over en periode på 40 år og dækker over ca. 1,55 mio.
berørte virksomheder.
Er der en strid med Europa-Parlamentet på vej?
Europa-Parlamentet ønsker en grænseværdi på 0,001 f/cm
3
. Det fremgår af
betænkningen ”Beskyttelse af arbejdstagere mod asbest”,
der blev vedtaget
med et stort flertal den 20. oktober 2021. (675 stemte for, 2 imod og 23
afstod.)
Betænkningen havde danske Nikolaj Villumsen (EL) som ordfører og
argumenterer for en grænseværdi på 0,001 f/cm
3
med henvisning til den
internationale kommission om sundhed på arbejdspladsen (ICOP).
ICOP er en uafhængig, international sammenslutning af fagpersoner, der
søger at fremme sundhed på arbejdspladsen. Det sker blandt andet i
samarbejde med WHO og FN’s internationale arbejdsorganisation
(ILO).
Den europæiske sammenslutning af fagbevægelser (ETUC), Europa-
Parlamentets socialdemokratiske gruppe (S&D) og Nikolaj Villumsen har
BEU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 2: EU-nyt om styrket beskyttelse mod asbest
2632596_0003.png
udtrykt skuffelse over Kommissionens forslag til grænseværdi. De ønsker i
stedet grænseværdien foreslået af EP, jf. artikel i
Agence Europe.
EU-landene kan vælge en skrappere grænseværdi
Forslaget er et såkaldt ”minimumsdirektiv”, og EU-landene
har dermed
mulighed for at gå videre end det, som indgår i direktivet.
I forhold til grænseværdien har medlemsstaterne altså mulighed for at
fastsætte en lavere grænseværdi, der dermed giver arbejdstagerne en bedre
beskyttelse.
Grænseværdien i Danmark har siden den 1. januar 2022 været 0,003 f/cm
3
.
De næste skridt i sagen og Folketingets behandling
De forskellige ønsker til grænseværdien er et centralt spørgsmål i den videre
proces.
Det skyldes, at Europa-Parlamentet med medlovgiver efter den almindelige
lovgivningsprocedure. Forslaget har nemlig hjemmel i TEUF artikel 153, stk.
2 b (om arbejdstagernes sikkerhed og sundhed). Ministerrådet træffer
beslutning efter kvalificeret flertal.
Forslaget er blandt Folketingets prioriterede EU-sager i 2022. Regeringen
skal derfor sende sit grund- og nærhedsnotet med regeringens læsning af
og foreløbige holdning til forslaget til Folketinget senest 3 uger efter, at
forslaget foreligger på dansk. Forslaget findes ikke på dansk endnu.
Vil du vide mere?
Kommissionens pressemeddelelse findes
her.
Meddelelsen er
her.
(Foreligger ikke på dansk endnu.)
Forslaget om revision af asbestdirektivet er tilgængeligt
her.
Kommissionens konsekvensvurdering kan hentes
her.
Europa-Parlamentets betænkning om asbest findes
her.
Produceret og skrevet af:
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146