Nej, jeg er ikke enig i, at det er en uacceptabel, uhensigtsmæssig måde, det her er blevet håndteret på. Jeg er enig så langt, at det på alle måder er en ulykkelig, en ærgerlig og en kedelig situation for de dambrug og lystfiskesøer, der er berørt af sygdommen IHN – ingen tvivl om det.
Myndighederne har gjort, hvad de kunne, og jeg er generelt tilfreds med den håndtering, vi har set. Forløbet med bekæmpelse af sygdommen har været håndteret af Fødevarestyrelsen, og det er sket i et tæt samarbejde med det berørte erhverv og under løbende inddragelse af Europa-Kommissionen. Derudover er kapaciteten til at håndtere udbruddet løbende blevet tilpasset og udvidet efter bedste evne. Det drejer sig bl.a. om håndtering af prøvetagning, laboratorieanalyser og restriktionszoner. Jeg er meget optaget af, at den videre håndtering sker i et tæt samspil mellem myndigheder og et enigt erhverv. Det gælder især i forhold til at opnå accept i EU og på eksportmarkedet af den såkaldte segmentering af IHN-frie virksomheder, og det gælder i forhold til opgivelse af dansk status som IHN-fri. Sygdommen skal naturligvis fortsat bekæmpes, så Danmark på sigt kan generhverve IHN-fri landestatus.
Så skal jeg også gøre opmærksom på, at de her dambrugsejere, fiskesøsejere og andre kunne have valgt at tegne en forsikring, som man kender det fra andre dyrehold. Muligheden for at tegne en forsikring mod sygdomsudbrud er et privat anliggende, ligesom det gælder for andre dele af fødevareerhvervet. Jeg mener ikke, at det vil være rimeligt over for de virksomheder, som gennem mange år har forsikret sig selv, hvis vi pludselig ændrer kurs og begynder at betale for dem, som ikke har investeret i lignende forsikring.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der handler om status på behandlingen af ansøgning om fortsat IHN-fri status, skal jeg anmode spørgeren om at stille spørgsmålet som et udvalgsspørgsmål, og det skyldes, at der til brug for besvarelsen skal indhentes et bidrag fra Fødevarestyrelsen, og det ligger uden for rammerne af et § 20-spørgsmål.