Tak, formand. Jeg synes, det er korrekt lige at minde om baggrunden for, hvorfor vi står her i dag, og baggrunden for, at vi overhovedet har måttet indgå den her aftale. For hvis Folketingets partier i 2016 havde sagt, at nu laver vi en folkeafstemning, som vi lægger frem for den danske befolkning, om, at Danmark fuldt og helt tilslutter sig Europol, så tror jeg sgu, det var blevet vedtaget – jeg tror, det var blevet vedtaget. Men det gjorde man ikke. Man sagde: Fordi det bliver vedtaget, benytter vi lejligheden til også lige at få generelt afskaffet det danske retsforbehold, den danske befolknings retsforbehold over for overnationalt retspolitisk samarbejde, og vi benytter også lige lejligheden til at få gennemtvunget 22 andre retsakter på alle mulige forskellige områder, og vi benytter i øvrigt også lige lejligheden til at bilde den danske befolkning ind, at Danmark bliver et arnested for terrorisme og for børneporno, og hvad ved jeg, hvis ikke de stemmer ja til ikke alene spørgsmålet om fuld deltagelse i Europol, men også til de 22 andre retsakter, også til den generelle afskaffelse af retsforbeholdet. Og så var det jo, at den danske befolkning var klog nok til at sige »aldrig i livet«.
Så det problem, vi står med nu, er et fuldstændig selvskabt problem for de partier, der nu står og brokker sig over den aftale, de selv har været med til at indgå, et fuldstændig selvskabt problem. Vi har hele tiden sagt, at vi synes, det er vigtigt at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet. Vi var aktive i at få lavet den aftale tilbage i 2016, vi har været aktive med at stille spørgsmål til justitsministeren og presse på, i forhold til at man skulle søge nye muligheder for at få bedre forhold, og vi har været aktive i at skitsere vigtigheden af, at vi får et øget politisamarbejde, der ikke begrænser sig til EU-lande, men selvfølgelig begrænser sig til alle de lande, der måtte være i Europa, som har et demokratisk system, og som har styr på datasikkerheden.
Hvis vi så går over til selve redegørelsen, går det jo helt overordnet meget godt, men der er alligevel nogle interessante ting i den, for nogle af de ting, som også har været nævnt af dem, der siger, at her går det ikke så godt, er meget mærkelige. Et af de steder er de såkaldte hvt'er, high value targets, altså mål, som har en meget stor værdi, og her kan Danmark ikke længere foreslå – og vi snakker om at foreslå, fordi det er Europol, der skal godkende det, det er ikke et spørgsmål om, om vi kan sige, at det her skal undersøges – Europol, at nogle navne bliver undersøgt, og det kan vi ikke længere gøre på grund af den her aftale, og det er et kæmpestort problem.
Så lad os lige prøve at se på, hvad high value targets er. High value targets – og jeg læser op fra rapporten – defineres som organiserede kriminelle, der udgør en stor kriminalitetstrussel for to eller flere Europol-lande. Det er i øvrigt, og det skal vi huske på, inden for Europols mandat, og det vil sige, at det skal være meget alvorlig kriminalitet: menneskesmugling, terrorisme og sådan nogle ting. Lad os nu forestille os situationen rent praktisk. Danmark har en person, der altså udgør en trussel mod to eller flere medlemslande inden for de her områder, og vi ringer til et af de to eller flere medlemslande og siger: Hey, vi har en person her, kan I ikke sørge for at få sat den person på Europols high value target-liste? Kunne man så forestille sig, at det pågældende land sagde: Aldrig i livet, det kunne vi da ikke drømme om, vi er da ligeglade med, at der er en person, der udgør en kæmpe trussel mod os? Nej, det kunne man jo ikke.
Derfor er sandheden jo også, at hvis jeg – det vil jeg så ikke gøre – spurgte justitsministeren her til sidst, om der er eksempler på, at Danmark har henvendt sig til et andet land og bedt om at få en person sat på, og det land har sagt »aldrig i livet, det vil vi ikke gøre«, så er svaret nej – så er svaret nej. Sådan er det. Og sådan kan man jo opfinde ekstremt mange problemer ud fra noget, som ikke reelt er et problem.
Hvor er der et reelt problem, som jeg godt synes vi skal diskutere? Det er det såkaldte QUEST-register, altså det register, der betyder, at enhver og hvilken som helst politibetjent – jeg ved ikke, hvor mange der er i hele Europa, 100.000, 500.000, 2 millioner? – med en håndholdt mobiltelefon kan få et hit/no hit, måske mere med tiden, på, om en bil er eftersøgt.
Lad os lige forestille os, at jeg var dybt kriminel, det er jeg ikke, og det ligger mig fjernt, lad os forestille os, at jeg bor i Marbella, det gør jeg desværre ikke i virkeligheden, lad os forestille os, at jeg havde en stor dejlig bil, og at jeg havde fået adgang til 1 t hash, som jeg ville transportere til Danmark for at tjene en masse penge. Hvad ville jeg så gøre? Jeg ville finde én korrupt politibetjent, én korrupt politibetjent, før jeg satte mig ind i bilen og kørte til Danmark, og så ville jeg sige: Tjek lige, om min bil er undersøgt. Hvis der kom et hit frem, ville jeg gå over i en anden bil, og så ville jeg spørge en gang til: Er den her bil eftersøgt? Sådan ville jeg gøre, indtil jeg trygt og roligt kunne køre mit ton hash fra Marbella til København.
Er det en god idé? Ja, der er nogle, der synes, det er en fantastisk god idé, men jeg synes måske lige, at vi skal diskutere det, måske også ud fra nogle datasikkerhedsovervejelser. Jeg synes, det er en diskussion værd, men det bliver helt automatisk brugt til at sige, at det er en kæmpe katastrofe, at vi ikke kan – og der er altså også foreløbig kun 11 EU-lande, der har valgt at gøre det – og jeg ser frem til den diskussion, jeg ser frem til den diskussion i stedet for bare at lade den indgå i propaganda.
Jeg bemærker også i undersøgelsen, for nu er der så snakket om alt det, vi ikke kan osv., at det dansktalende personale ved Europol er blevet skåret ned fra fire til tre. Skyldes det økonomi, skyldes det stramme krav fra den onde regering, der har sagt: I får ikke nogen penge til de der fire personer? Nej, det skyldes mangel på arbejdsopgaver, og derfor har man skåret det ned fra fire til tre. Mangel på arbejdsopgaver! Man kunne klare sig med tre. Det vidner ikke umiddelbart om, at vi står over for et kæmpe problem med at få løst de opgaver, der er.
Dertil kommer så, og det er jo det, der gør, at vi er meget tilfredse med, at vi har en tilvalgsordning i forhold til Europol, at Europol udvikler sig, og der kommer jo et nyt mandat fra bestyrelsen, som skal diskuteres. Måske så især Radikale den her annonce i går i aviserne: Stop overvågningen af os alle sammen. Der står, at politiet skal have gode betingelser for at efterforske grov kriminalitet osv. osv., og så skriver man: men at vi alle skal mistænkeliggøres og overvåges, mener vi er uacceptabelt. Det er en grundlæggende del af det at leve i et frit land, at vi kan bevæge os frit rundt og ringe til, hvem vi har lyst til, uden at staten skal vide besked.
Det synes jeg da er en diskussion værd, og derfor er det også en diskussion, hvad vi egentlig synes om det nye mandat til Europol, der ligger til diskussion, hvordan vi ser på det. Jeg vil meget gerne diskutere det, men jeg vil ikke diskutere det på den baggrund, der hedder frygt. Jeg vil også diskutere det på den baggrund, der hedder borgernes ret til at bevare frihed, og det har vi en mulighed for.
Til allersidst, og jeg har nævnt det i nogle af de spørgsmål, der har været: Enhedslisten går ind for et stærkt politisamarbejde mod grænseoverskridende kriminalitet, mod børneporno, trafficking, terrorisme, hvad som helst, hvidvask, bedrageri, bankkriminalitet, uha, jo mere, jo bedre. Men det er et samarbejde, der skal foregå mellem alle europæiske lande, alle europæiske lande. Det kan det ikke gøre i dag, fordi der bliver nødt til at være en begrænsning. Hvad er den begrænsning, der bør være? Bør det være, om de har valgt at være medlem af EU eller ej? Det er da en underlig begrænsning. Den begrænsning, der bør være, er en begrænsning, der hedder, om det er demokratiske lande, og om de har styr på deres datasikkerhed. Det er den begrænsning, der bør være. Og Danmark burde initiere – især nu når Storbritannien har meldt sig ud; Storbritannien er det land, der har lagt allerflest oplysninger ind, især om terrorisme, i Europol-systemet – en diskussion om, hvordan vi skaber et sådant samarbejde. EU kan selvfølgelig være med, EU-lande kan selvfølgelig være med, men det skal være bredere end det. Se, det synes jeg er at tage kriminalitet alvorligt. Det andet er at tage kriminalitet som gidsel for at få mere EU, og det synes jeg er useriøst.