Mange tak, formand. Først og fremmest tak for indlæggene, også tillykke til hr. Michael Aastrup Jensen for 15-årsjubilæum i den parlamentariske del af Europarådet.
I det hele taget synes jeg faktisk, og det vil jeg gerne medgive her, at den debat, vi har på det her sene tidspunkt, burde vi have på et andet tidspunkt, for det, som vi laver her, er sindssyg vigtigt. Når vi også taler om at styrke vores multilaterale samarbejde og fremme nogle af de ting, vi står for, så er de her organisationer jo nogle redskaber til, at vi kan være aktive både som regering og i øvrigt også som parlamentarikere. Så det synes jeg ikke at man kan prioritere nok. Så er det sagt. Men der har været andre sager på dagsordenen i dag i Folketinget, kan jeg se.
Debatten har naturligvis som også den forrige debat været fokuseret på Ruslands invasion af Ukraine, og her vil jeg gerne bare sætte et par ord på vores reaktion i forhold til de internationale organisationer generelt, og dernæst vil jeg bare sige et par ord om mine forventninger til det fremtidige arbejde, specifikt selvfølgelig i OSCE, Europarådet og Østersørådet.
Rusland har bragt krigen til Europa med ufattelige og tragiske følger. Billederne fra Butja viser os også Ruslands brutalitet i krigen. Mange ukrainere er blevet dræbt i forsvaret af deres hjemland, endnu flere er såret. Jeg tror, at vi er oppe på, at omkring 5 millioner er flygtet ud af deres hjemland, og vi står nu med den største sikkerhedspolitiske krise i årtier.
Vi står også med en alvorlig trussel mod den regelbaserede verdensorden, som vi har opbygget siden anden verdenskrig, og det fundamentale princip om alle staters ret til selvbestemmelse. Rusland forbryder sig på det groveste mod de internationale spilleregler og har ikke ønsket at gå dialogens vej. Hvis vi lader det gå ubesvaret hen, at Rusland i strid med folkeretten angriber et suverænt naboland, eroderer vi selve grundlaget for samarbejdet i de internationale organisationer. Vi har derfor siden invasionen været offensive, som flere har bemærket, i vores bestræbelser på at isolere Rusland fra det internationale samfund. Det gør vi sammen med vores partnere i EU og ligesindede lande fra resten af verden og jo ikke mindst i fællesskab med Ukraine.
Vi er samtidig særlig opmærksomme på at undgå, at vores indsats underminerer den internationale alliance omkring Ukraine, for der er en stærk alliance. Vi kan konstatere, at det europæiske og transatlantiske sammenhold har været historisk under den her krise, men også det globale sammenhold har vist sig usædvanlig stærkt. Det er værd at notere, at vi i FN med overvældende flertal på henholdsvis 141 og 140 medlemslande har vedtaget to historiske resolutioner med fordømmelse af Ruslands angreb og de humanitære konsekvenser heraf. Den brede opbakning skal vi også holde fast i.
I alle tre internationale organisationer, vi debatterer her i dag, har vi også klart vist Rusland, at vi står sammen med Ukraine. Vi har i forskelligt omfang skåret båndene til Rusland. I OSCE er samarbejdet med Rusland reduceret til et absolut minimum. I Østersørådet er Rusland suspenderet, og i Europarådet har vi helt ekskluderet Rusland.
Jeg vil nu prøve at komme lidt nærmere ind på nogle af forventningerne til det fremtidige arbejde i organisationerne.
I OSCE, og det var der mange der med rette berørte, overskygger den russiske invasion af Ukraine selvsagt den normale dagsorden, som der er i organisationen. Ukraine har længe stået centralt i drøftelserne i OSCE, og den russiske troppeopbygning omkring Ukraine i december og januar gav anledning til en række tiltag. Wiendokumentets bestemmelser blev taget i brug for at få viden om den russiske troppeopbygning. I februar råbte også OSCE's generalsekretær vagt i gevær med den såkaldte mekanisme for tidlig varsling. Generalsekretæren opfordrede deltagerstaterne til at gennemføre tillids- og sikkerhedsskabende tiltag for at forebygge eskalation. Det polske formandskab tog initiativ til en fornyet sikkerhedsdialog for Europa for at engagere OSCE's deltagerstater i Europas stabilitet. Ingen af disse tiltag blev mødt med russisk engagement – ingen!
Den 24. februar stod det jo helt klart, at Rusland og Belarus fuldstændig tilsidesatte de principper og forpligtigelser, som de selv har været med til at vedtage i OSCE. Derfor har langt størstedelen af OSCE's deltagerstater stået sammen om at fordømme invasionen og støttet op om det polske formandskabs arbejde for at holde Ukraine øverst på dagsordenen.
Det er rigtigt, at OSCE, jo først CSCE, netop blev etableret for snart 50 år siden, i 2025, hvor vi markerer 50-året for Helsinkiprocessen, som et forum for dialog mellem stridende parter, altså mellem Øst og Vest under den kolde krig – et forum, hvor alle aktører sidder om samme bord, ikke bare EU-landene og Rusland, men også USA, Ukraine, Belarus, landene på Vestbalkan og tidligere sovjetrepublikker – og særlig under en væbnet konflikt er der behov for et sted, hvor man kan udveksle informationer, og hvor døren holdes åben for at vende tilbage til de fælles forpligtigelser. Våbenkontrol, som vi også tidligere har drøftet, er en vigtig del af OSCE's arbejde for fælles forpligtigelser, mekanismer til gennemsigtighed og tillidsopbygning. Det arbejde har længe haft svære kår, og det er vanskeligt at se for sig, i hvert fald nu, hvordan man kan have en meningsfuld samtale om våbenkontrol i Wien, mens Rusland gennemfører angrebskrig i Ukraine. Men det er netop, når der mangler tillid, at tillidsopbygning er mest relevant. Det er en kerneintersse for os at fastholde og modernisere den europæiske sikkerhedsarkitektur. Derfor håber jeg, at OSCE igen kan blive den centrale ramme for de her drøftelser, men det er klart, at det vil kræve en markant ændring i Ruslands adfærd, før vi når dertil.
Samtidig er det også vigtigt at holde fast i den værdipolitiske indsats i OSCE. Danmark spiller til trods for udfordringerne og de skarpe politiske skillelinjer fortsat en meget aktiv rolle i at holde menneskerettigheder og demokratifremme højt på dagsordenen. I lyset af Ruslands invasion af Ukraine var Danmark sammen med Ukraine i begyndelsen af marts en drivende kraft i at få nedsat en uafhængig OSCE-ekspertmission, den såkaldte Moskvamekanisme. Ekspertmissionen skal sikre dokumentation for russisk brud på menneskerettighederne og folkeretten i Ukraine. Det er et vigtigt skridt i den samlede internationale indsats for at stille Rusland til ansvar for sine handlinger, og Danmark har også det seneste år været ledende i indsatsen for at opretholde det internationale pres på Belarus i OSCE, bl.a. ved løbende at afkræve regimet svar på fortsatte og alvorlige menneskerettighedskrænkelser i landet. Jeg var selv medvært for et arrangement med fokus på Belarus ved OSCE-ministermødet i december, som jeg må sige var meget velbesøgt.
Ved ministerrådsmødet tog Danmark desuden for femte år i træk initiativ til en stærk fælleserklæring om fundamentale frihedsrettigheder og menneskerettigheder, som samlede rekordopbakning fra 48 ud af de 57 OSCE-medlemslande. Samtidig har Danmark i 2021 arbejdet for at følge op på den danskledede ministerrådsbeslutning om torturbekæmpelse fra 2020, bl.a. med en torturbekæmpelseskonference med deltagelse af civilsamfundet og eksperter. Og Danmark vil også i de kommende år fortsætte med at anvende OSCE-strukturer og uformelle fora til aktivt at fremme danske værdier og prioriteter. Det synes jeg kun er blevet vigtigere i lyset af Ruslands invasion af Ukraine, og der er ingen tvivl om, at den russiske fremfærd i Ukraine vil gøre et allerede meget vanskeligt samarbejde i OSCE endnu vanskeligere, både hvad angår dialogen om europæisk sikkerhed, de værdipolitiske kampe og arbejdet med konventionel våbenkontrol og tillidsskabende foranstaltninger.
Men OSCE er et nødvendigt forum, og det er min forhåbning, at når kanonerne forstummer, vil OSCE igen kunne bidrage til at opbygge europæisk sikkerhed stabilitet og frihed. Det er ikke mindst vigtige forhold til de frontlinjestater, der omgiver Rusland. For dem er et samarbejde som OSCE vigtigt for ikke at stå alene mellem Rusland og Kina. I Europarådet har vi måttet tage det triste, men helt nødvendige skridt at ekskludere Rusland. Det er et historisk skridt, men et rigtigt skridt, og det er jeg glad for at alle medlemslandene støttede, og at det skete i et tæt samarbejde, som det også blev bemærket, med Europarådets parlamentariske forsamling. Og jeg håber, at Rusland igen en dag vil være i stand til genindtræde i Europarådet og påtage sig det ansvar, der følger med at være med der.
Præsident Putin og den russiske ledelse har med angrebet på Ukraine berøvet deres egne borgere den beskyttelse, som Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har givet dem. Putin bevæger sig ned ad den autoritære sti med en hidtil uset fart, både udadtil, over for Ukraine, og indadtil i forhold til russiske borgere. Det er ikke foreneligt med Europarådets grundlæggende værdier om demokrati, retsstat og menneskerettigheder. Ukraine har valgt retning mod demokrati, opbygning af en retsstat og beskyttelse af menneskerettigheder til, og derfor skal vi i den her uhyre svære tid for Ukraine naturligvis hjælpe og støtte så meget, som det overhovedet er muligt.
Når jeg kigger ud over Europarådets medlemslande, går udviklingen desværre – og det er også vigtigt at understrege – mange steder i den forkerte retning, og det er dybt bekymrende. Vi ser, at retsvæsenet presses, vi ser, at kvinder og lgbti-personers rettigheder svækkes, som det også blev bemærket, bl.a. af hr. Rasmus Nordqvist, og vi ser, at ytringsfriheden, pressefriheden og forsamlingsfriheden indskrænkes. Vi vil derfor også her opretholde presset på Rusland, og selv om vi alle ved, at det bliver svært, skal der arbejdes for bl.a. at yde støtte til civilsamfundsorganisationer og beskyttelse af uafhængige journalister.
Situationen i Tyrkiet er også meget bekymrende. Vi har løbende påpeget ulovlige fængslinger af oppositionspolitikere og menneskerettighedsaktivister, og lad mig konkret fremhæve menneskerettighedsforkæmperen Osman Kavala. Allerede i 2019 gjorde Menneskerettighedsdomstolen det helt klart, at han skulle løslades øjeblikkeligt. I dag sidder han stadig væk bag tremmer. Derfor har vi sat Tyrkiet stolen for døren og indledt den såkaldte krænkelsesprocedure. Lige nu ligger sagen hos domstolen, der skal tage fornyet stilling. En dom kan måske falde allerede denne sommer. Hvis ikke Tyrkiet retter ind efter en ny dom, kan vi i sidste ende bliver tvunget til at tage stilling til Tyrkiets medlemskab af Europarådet. Den sag tager jeg selvfølgelig også meget alvorligt.
I Belarus går udviklingen også i den helt forkerte retning. Senest har Belarus aktivt støttet og været involveret i Ruslands invasion af Ukraine, og det er selvfølgelig forkasteligt. Selv om Belarus ikke er medlem af Europarådet, har vi nu suspenderet alt samarbejde med landet. Til gengæld skal der arbejdes for, at samarbejdet med oppositionen styrkes.
Udfordringerne for både et uafhængigt retsvæsen og andre frihedsrettigheder er desværre ikke forbeholdt lande uden for EU. Vi troede, at retsstatsprincipperne stod på sikker grund i EU, men desværre oplever vi altså også tilbagegang i EU-lande, og også her spiller Menneskerettighedsdomstolen, Venedigkommissionen, Europarådets monitoreringsmekanismer en værdifuld rolle. Det gælder også inden for rammerne af EU-samarbejdet.
Europarådet er ikke kun et værn om eksisterende rettigheder, vi skal også bruge organisationen aktivt, når vi ser behov for at udvikle borgernes retsbeskyttelse på nye områder. Derfor besluttede vi sidste år at sætte gang i arbejdet med et nyt juridisk instrument til anvendelse af kunstig intelligens og beskyttelse af menneskerettigheder, og det arbejde intensiverer vi nu.
Også på andre områder som f.eks. kvinders, pigers og lgbti-personers rettigheder og samarbejde med civilsamfundet ser jeg muligheder for større fremdrift, da Rusland i mange tilfælde har holdt udviklingen på området tilbage i Europarådet, da de var medlemmer.
Menneskerettighedsdomstolen, som også er blevet debatteret, er en hjørnesten i det europæiske menneskerettighedssystem. Det er domstolen, der er den ultimative garant for, at grundlæggende rettigheder respekteres i alle medlemslande. Domstolen har gjort meget godt for menneskerettighedsudviklingen i Europa, men indimellem, og det er også blivet bemærket, går den også for langt. Og fra dansk side er vi derfor fortsat opmærksomme på udviklingen og fortolkningen af menneskerettighederne. Vi vurderer således løbende, om vi skal gå ind i andre medlemslandes sager ved såkaldt tredjepartsinterventioner. Det gælder sager, hvor vi ser en risiko for, at domstolen kan gå for langt i sin fortolkning, men det gælder f.eks. også sager, hvor det helt grundlæggende er europæiske værdier, der er på spil. Og for at nævne et eksempel gik vi sidste år ind i en principiel polsk sag om domstolenes uafhængighed, hvori Polen faktisk for nylig blev dømt.
Det er vigtigt for Danmark, at vi har et veldrevet Europaråd. Det har vi, men det kan blive endnu bedre, og derfor støtter vi også arbejdet med gennemgribende reformer i Europarådet. Det har vi bl.a. gjort med Københavnserklæringen fra 2018 ligesom vi i disse år gør det med det danske formandskab – faktisk for Europarådets budgetgruppe.
På udenrigsministermødet i Torino i maj, det er her lige om lidt, skal vi sikre, at Europarådet også efter Ruslands eksklusion spiller en central rolle i udviklingen af demokrati, retsstat og menneskerettigheder, og fra Danmark vil vi støtte den demokratisk valgte regering. Støtten til den i Ukraine står selvfølgelig helt centralt.
Lad mig også her til sidst lige knytte et par bemærkninger til Østersørådet. Også i Østersørådet har vi suspenderet Rusland fra at deltage, det samme har vi gjort med Belarus, som jo er observatørstat, som I ved. For Danmark er rådet fortsat en vigtig platform for regional dialog og samarbejde i Østersøområdet. Det er altså vigtigt, at vi ikke tillader Rusland og Belarus at sabotere Østersøsamarbejdet gennem deres aggression. Dele af det praktiske samarbejde under Østersørådet er blevet endnu vigtigere på grund af krigen i Ukraine. Det gælder f.eks. samarbejdet om menneskehandel og beskyttelse af udsatte børn. Rådets embedsmandsudvalg arbejder i øjeblikket på at tilpasse organisationen til suspensionsbeslutningen.
Vi kan og skal fortsætte arbejdet, men vi må ikke lade Ruslands invasion gå ubemærket hen. Det er endnu for tidligt at vurdere de langsigtede konsekvenser af beslutningen for organisationen, men regeringens udgangspunkt er, at vi skal søge at bygge videre på det mest værdifulde i det her samarbejde. Norges udenrigsminister – Norge har formandskabet nu – har inviteret til et udenrigsministermøde i Kristiansand den 24. og 25. maj, og mødet, der vil være det første formelle rådsmøde siden 2014, giver altså mulighed for at signalere, at Rådet, selv uden Rusland, fortsat er en vigtig platform for regional dialog og samarbejde i Østersøområdet, og det er selvfølgelig et møde, jeg har tænkt mig at prioritere.
Så tak for bemærkningerne. Der er stillet flere spørgsmål, som jeg lige vil komme med nogle få bemærkninger til. Til hr. Søren Søndergaard: Jeg har også i min beskrivelse her klart redegjort for, hvor vigtig både Europarådet og OSCE er, og jeg er med på, at vi kan diskutere, hvordan vi håndterer opgaverne i lyset af Ruslands ageren. Det er noget, som vi bl.a. vil gøre i maj måned, når vi har vores europarådsmøde i Ministerkomitéen i Torino.
Til hr. Søren Espersen vil jeg bare sige i forhold til spørgsmålet om det at udvise russiske diplomater, spioner, altså de 15, som vi har udvist: Det mener jeg er den helt rigtige beslutning i lyset af den aggression, Rusland har foretaget i Ukraine, og den trussel mod europæisk sikkerhed, den krig, der er i Europa nu – og Europa er i krig. Vi er i krig for at forsvare vores værdier, landenes suverænitet og territoriale integritet, og derfor er det også rigtigt, at vi i Danmark og i en række andre europæiske lande har taget det skridt med at udvise de spioner.
Når det er sagt, er diplomatiet jo et vigtigt redskab, ikke kun i fredstid, men også i krigstid. Derfor har vi heller ikke udvist den russiske ambassadør, og vi har også en ambassade, der fungerer, i Moskva, ligesom andre lande har det, og det er vigtigt, også for at kunne følge med i, hvad der foregår i Rusland. Så det er der, vi står. Men det er ikke nemt, når Rusland bryder alle normer og regler og forpligtigelser, som de i øvrigt selv har undertegnet, der skal vi selvfølgelig reagere, og vi skal reagere i Danmark, men også sammen med vores allierede. Tak.