Tak for det. Så skete det igen: Jeg havde tænkt én indledning til replikken her i aften oven på en god debat og ender med at holde en anden end den planlagte, igen fordi hr. Alex Vanopslagh udfordrede os alle sammen med en ualmindelig god ordførertale. Det er ikke alene, fordi man i år vil undlade kritik af undertegnede – det er jo selvfølgelig dejligt – nej, det er, fordi ordførertalen var tankevækkende, reflekterende, selvkritisk, samfundskritisk og, synes jeg, vigtig for vores videre arbejde på børneområdet, på ungdomsområdet og for uddannelsespolitikken.
Tillad mig at citere:
»Jeg mener ikke, det er urimeligt at fortælle unge, at de skal gøre sig umage.«
»De skal være omstillingsparate og innovative og formidlingsdygtige og have forståelse for egen læring, før de forventes at kunne læse og skrive og regne ordentligt.«
»Når mange unge i dag oplever trivselsudfordringer, skyldes det også et dannelsestab ...«.
»Jeg tror, at konsekvensen af det dannelsestab er, at det fundament, vi møder livet med, er blevet mere skrøbeligt.«
»For i ansvaret ligger meningen.«
Og hvad skete der så efter talen? Der opstod en ualmindelig fin diskussion om uddannelse. Jeg vil gerne både fremhæve indlæg fra Venstres hr. Morten Dahlin og fra Konservatives fru Katarina Ammitzbøll. Både fru Pia Olsen Dyhr og fru Sofie Carsten Nielsen nikkede undervejs, og derfor tror jeg på det nu. Jeg tror på, at vi i fællesskab kan bygge videre oven på en god folkeskole med mere fokus på de praktiske fag, på idéen om, at den skoletrætte unge dreng på 14 år skal kunne arbejde en dag eller to om ugen på en virksomhed i stedet for at sidde i skolen og blive endnu mere skoletræt og måske være opgivende. Jeg tror nu på mere frihed til faglighed og til dannelse og – som bl.a. hr. Jens Rohde var inde på i debatten – læren også om det oldgræske, religionsforståelse, kristendom, historie og alt det andet, som vi ikke kan måle på, men som er vigtigt, hvis vi vil være et dannet folk.
Hvor er det skønt at lytte til en debat i Folketingssalen, som ikke er forberedt ned til mindste detalje, og som handler om dannelse og om myndiggørelse af mennesker. Nu er mit håb, at vi kan tage den diskussion videre. Hvordan gør vi så det her konkret, når vi er enige om, at det er den vej, vi ønsker at gå? Og hvordan styrker vi herindefra de samfundsinstitutioner, som gør os stærkere – stærkere som mennesker og som samfund – det frivillige Danmark, civilsamfundet? Og hvordan gør vi alt det her i forhold til et kommende medieforlig? Det skal vi tage fat på.
Jeg synes helt ubetinget og uden forbehold, at en åbning af Folketinget som i tirsdags er en vigtig, vigtig festdag. Jeg må også sige, at dagen i år blev skæmmet af den meget ubehagelige hændelse, som hændte for vores kollega hr. Sikandar Siddique og hans forældre. Lad mig sige det meget klart: Racisme og diskrimination hører ingen steder hjemme i Danmark. Jeg har set videoen af det, der skete. Jeg blev simpelt hen så ked af det. To ældre mennesker overfuses lige uden for Christiansborg – og det var også et angreb på en folkevalgt politiker. Det er forkert. Vi kan ikke acceptere og vi skal ikke acceptere den slags handlinger, hverken som folkevalgte eller som borgere. Jeg håber selvfølgelig også derfor, jeg kan tillade mig at udtale mig på vegne af hele Folketinget, når jeg nu siger, at vi skal tage afstand fra både racisme og diskrimination.
Så tilbage til den øvrige debat i dag: Hvor er det dejligt at se, at den optimisme, der kendetegner resten af det danske samfund, også går igen i vores debatter her i Folketingssalen. Danmark er kommet stærkt igennem pandemien. Vi var enige – de fleste af os her i salen – om at sætte hurtigt ind imod smitten. Vi har ført en ekspansiv finanspolitik undervejs; vi har lånt, vi har investeret, vi har holdt hånden under lønmodtagere, selvstændige og virksomhederne. Fordi vi har haft god epidemikontrol, hurtig udrulning af vacciner og store stimulipakker, har vi begrænset tilbageslaget og hurtigt fået genstartet dansk økonomi. Og derfor er vores lille fantastiske Danmark et af de lande i verden, der er kommet bedst igennem krisen, både sundhedsmæssigt og økonomisk.
Resultaterne kan alle endelig se. Produktionen i Danmark er højere end før krisen. Vi har i år udsigt til den højeste vækst i 15 år, positiv udvikling i eksporten. Arbejdsløsheden er lavere end før krisen, faktisk på det laveste niveau i 12 år. Der har aldrig – aldrig – været flere danskere i arbejde end netop nu, og fra i år til næste år er der udsigt til en stigning i den strukturelle beskæftigelse på næsten 20.000 personer. Med andre ord: Dansk økonomi er i topform. Derfor er jeg selvfølgelig også glad for, at hr. Jakob Ellemann-Jensen fra talerstolen stemte i med ordene Danmark kan mere – præcis – og det er det, vi skal i gang med at vise. Jeg er derfor også helt enig med selv samme ordfører, når hr. Jakob Ellemann-Jensen siger, at vi står i en situation, som de færreste havde turdet håbe på.
Som debatten i dag også har afspejlet – og det er rigtigt, at det faktisk er svært at se hr. Søren Pape Poulsen for blomsterne, men der er hr. Søren Pape Poulsen! – er der rift om arbejdskraften. Vi skal lige holde fast i en ting, nemlig at det jo grundlæggende er et sundhedstegn. Hellere stor efterspørgsel end det modsatte. Men det skal ikke have lov til at bremse os. Vi har fremsat et ansvarligt finanslovsforslag, hvor vi strammer op på finanspolitikken, skruer ned for blusset. For kort tid siden blev der indgået en trepartsaftale med arbejdsmarkedets parter og KL. Den skal bidrage til at skaffe flere hænder, men vi skal have større ambitioner, for flere skal i arbejde. Det handler jo nu om at udnytte de gode tider til at gøre det endnu bedre og til at få endnu flere med: alle de mennesker, der trods jobåbninger ikke er en del af arbejdsmarkedet, og som står uden for fællesskabet. Og derfor skal ikke mindst de mange kvinder med ikkevestlig baggrund, der i dag ikke er i arbejde, i arbejde. Og tingene hænger sammen.
Fru Pernille Vermund har jo ret, nøjagtig som digteren Yahya Hassan også havde ret: Der var og der er for meget vold i dele af indvandrermiljøet i Danmark. Den alt for udbredte vold mod børn og kvinder er undertrykkende, og den er smertefuld for dem, der rammes af bøjlen og af knytnæven, og den burde være lige så smertefuld for alle os andre. De børn og de kvinder skal beskyttes bedre. Og jo, det er et spørgsmål om kultur, og den kultur skal ændres, og den skal udfordres. Og derfor er det vigtigt at få brudt de parallelsamfund, de mange parallelsamfund, der har fået lov til at opstå i vores samfund, op, og det gør vi bl.a. ved at sikre, at alle kvinderne om morgenen forlader de parallelsamfund og går på arbejde. De skal have en aktiv hverdag, de skal tjene deres egne penge, og derfor håber jeg også på bred politisk opbakning til den kommission, vi ønsker at nedsætte, for pigers rettigheder og frihed i Danmark. Især SF har i dag bakket helhjertet op om den idé. Tak for det.
Vi skal i det hele taget tage fat i de strukturelle problemer. 45.000 unge er hverken i gang med job eller uddannelse. Det er noget, vi alle sammen er enige om er både fortvivlende og ulykkeligt, men ingen af os har jo formået at løse den problemstilling. Skulle vi ikke love hinanden, at vi tager fat omkring det her problem nu? Når det går så godt i økonomien, er det jo nu, vi endelig har muligheden for faktisk at få dem med. Vi har fremlagt vores idéer - nogle af dem er »Danmark kan mere I – Flere i arbejde. Danmark skal være rigere, grønnere, dygtigere« – med forslag til investeringer i erhvervsliv, i forskning og innovation, en ny grøn milliard og med markante investeringer i den uddannelse, som alle er enige om er så afgørende; vi kan nå helt op på at investere 2,5 mia. kr. om året i uddannelse ud over det, vi i forvejen gør. Flere reformudspil kommer. Det kan I lige så godt forberede jer på.
Og så har der jo også i dag være meget diskussion om en forhåbentlig kommende velfærdslov. Det handler jo grundlæggende om, at når der kommer flere børn og vi heldigvis også lever længere, bliver vi også nødt til at bruge flere penge på børneområdet og på ældreområdet. Det er ikke, fordi penge kan stå alene, det kan de aldrig, men fordi alternativet til det er at fortsætte den sparepolitik, som vores velfærdssamfund i alt for mange år i vores øjne har lidt under.
Med det her lover vi hverken guld eller grønne skove, men idéen er at lægge en solid bund under det velfærdssamfund, som alle i dag har sagt vi er glade for. Vi har gjort det med finanslov og økonomi- og regionsaftaler, men det er ikke nok. Vi troede jo egentlig, at det ville give sig selv ret meget at få indført og gennemført den her velfærdslov, selv om det jo var sådan engang, at der var et flertal, der hellere ville noget andet. Og når mange offentligt ansatte på sygehusene i dag oplever at løbe alt for stærkt, er det jo, fordi der er blevet sparet for meget på sundhedsområdet tidligere.
Da vi gik til valg, sagde vi, at vi ville indføre en velfærdslov. Dengang blev det af Venstre kaldt luftig snak. Venstre sagde så samtidig, at man også selv ville prioritere velfærd. Det blev så til et velfærdsløfte. Nu kan jeg så forstå, at man er skræmt, tror jeg, oven i købet fra vid og sans over en velfærdslov. Det løfte, som Venstre gav før valget, kommer nu med ultimative krav til regeringen, noget med en garanti for økonomisk vækst og skattestop – en god gammel Venstreklassiker. Det er på en eller anden måde også bare lidt for smart. Det er lidt som at skrive betingelserne med småt i kontrakten, efter den er skrevet under.
Og jeg forstår faktisk oprigtigt ikke, hvordan man skal kunne kræve noget og hvorfor man vil kræve noget til gengæld for det, der er så vigtigt, nemlig at der er en ordentlig ældrepleje, og at der er tid nok til vores børn. Derfor undrer det mig sådan set egentlig heller ikke, at det var lidt svært at forklare logikken tidligere i dag, og derfor kommer der et åbent spørgsmål fra min side: Hvor meget synes I selv det velfærdsløfte er værd i dag, og hvilke andre Venstreløfter kommer med nye betingelser og ultimative krav, når virkeligheden begynder at banke på?
Og den virkelighed banker på. Det har ikke mindst klimadebatten i dag vist fra rigtig mange sider. Jeg vil gerne have lov til endnu en gang at sige tak til alle jer, der bliver ved med at presse på for yderligere klimahandling. Og i aften vil jeg gerne gentage, hvad fru Pia Olsen Dyhr sagde om klimakrisen tidligere i dag: Vi kan ikke fortsætte, som vi gør nu – ikke hvis vi skal være ansvarlige for fremtiden, ikke hvis vi skal tage ansvaret på os for at sikre vores børn og børnebørns fremtid. Jeg er enig. Derfor er det også godt, at Danmark går forrest med den grønne omstilling. Vi har vedtaget et af de mest ambitiøse klimamål i verden, og vi er godt i gang med at realisere det. På de første 2 år er vi næsten halvvejs, men – og det er men'et, der er vigtigt – vi skal mere, nøjagtig som jeg også selv sagde det i talen i tirsdags. Og hvad er så de næste skridt?
Vi skal udbygge med mere vedvarende energi, selv om vi allerede har truffet beslutning om at udbygge den vedvarende energi. Vi har truffet beslutning om verdens første energiøer, om grønne biler, en grønnere industri. Vi har sat penge af til udvikling af fremtidens teknologier: CO2-fangst, power-to-x. Vi har sat gang i arbejdet med en grøn skattereform, sat en dato, en slutdato for produktionen af olie og gas – som et af de få lande. Men vi skal videre. Og i mandags lykkedes det så at lande en aftale om en grøn fremtid for landbruget. Jeg vil gerne endnu en gang takke alle jer, der tager ansvar for det her – det er en visionær og bred politisk aftale – og det betyder, at Danmark nu kan gå forrest med en grøn omstilling af landbrug, ikke alene herhjemme, men forhåbentlig også som inspiration for mange andre. Der sikres ordentlige rammer for erhvervet – så dansk landbrug bliver ved med at være konkurrencedygtigt – vækst og arbejdspladser, men retningen er entydig grøn.
Så selv når det er svært, kan vi jo godt lave brede aftaler. Det er godt, for det skaber stabilitet og sikkerhed om den grønne omstilling, rammer for virksomhederne og forhåbentlig en fortsat befolkningsmæssig opbakning, og verden, de ved, hvor de har os. Det er hæsblæsende, og vi har nået meget på kort tid, men vi stopper ikke der. Der er klar opbakning, kan jeg høre, til, at tempoet skal sættes yderligere op, og at ambitionerne skal øges. Vi skal nu i gang med en ensartet CO2-afgift, grøn omstilling af flytransporten, af den tunge vejtransport. Vi skal sikre en endnu grønnere industri, en mere klimavenlig energi- og forsyningssektor. Vi skal have lavet en strategi for fremtidens teknologier, CO2-fangst, og vi skal udvikle grønne brændstoffer.
Oven i det skal vi skærpe indsatsen for at få resten af verden med. Klimadiplomati er det, verden har brug for, og hvor vi nu sætter aktivt ind for at sikre gode globale aftaler. I morgen – tæt på senere i dag – tager jeg til Indien for at mødes med premierminister Modi som den første statsleder efter corona. Vi skal tage nye skridt fremad i det grønne strategiske partnerskab, som vi indgik sidste år, og lige om lidt er der jo COP26. Her skal Danmark spille en central rolle. Vi vil gå målrettet efter, at COP'en bliver et grønt vendepunkt for verden. De kommende måneder bliver med andre ord afgørende. Som fru Sofie Carsten Nielsen sagde tidligere i dag: Vi skal turde drømme om en bedre og grønnere fremtid. Men vi skal ikke stoppe ved drømmene. Vi skal realisere.
Vi er i regeringen godt i gang med at indfri de valgløfter, både som vi aftalte i forståelsespapiret, og de løfter, vi selv gik til valg på. Det gælder klimaet, og det gælder Arne, men det gælder selvfølgelig også på udlændingeområdet, og tillad mig lige at dvæle lidt ved det. Vi foreslog før valget et stop for spontan asyltilstrømning, og jeg vil gerne knytte et par ord til det forslag, det her meget svære forslag. Det handler selvfølgelig om, at Danmark selv skal kunne styre, hvor mange og hvem der kommer hertil. Det er helt afgørende, hvis vi skal gøre os nogen forhåbninger om at rette op på mange års fejlslagen integration.
Men det handler også om noget mere grundlæggende, nemlig hvordan hjælper vi bedst mennesker på flugt? Alene i år estimeres det, at mindst 1.200 mennesker er omkommet i forsøget på at nå til Europa. Lad os lige tage den en gang til: 1.200 mennesker, børn, kvinder, mænd, har mistet livet på vej til Europa alene i år. Mange flere end det her tal udsættes for overgreb undervejs: seksuelle overgreb, prostitution, voldtægt, tvangsarbejde, tilfældig vold, tortur og drab. Det nuværende asylsystem er ikke alene inhumant, det har også skabt en industri af organiseret menneskesmugling. Kyniske bagmænd udnytter andre menneskers ulykke, det er mennesker, der er sårbare og desperate, og som stilles i udsigt, at kommer de til Europa, er de sikret et liv her. Men det er jo ikke sandheden. Siden 2014 har langt over 1 million asylansøgere – givet mere – fået afvist deres ansøgning i EU. Omkring halvdelen af de asylansøgere, der får deres ansøgning behandlet i EU, får afslag. De har ikke krav på beskyttelse og skal derfor vende tilbage.
Evner vi i det her system at hjælpe de mennesker, der har det største behov, dem, der ikke kan, dem, som ikke har ressourcerne, hverken menneskeligt eller økonomisk? Det koster ca. 300.000 kr. om året at have én afvist asylansøger indkvarteret på et udrejsecenter i Danmark. Forestil jer, hvis vi kunne bruge de ressourcer i nærområderne, så kunne vi hjælpe mange flere mennesker bedre og meget mere sikkert. Det asylsystem, vi har i dag, betyder, at mennesker tvinges ud på en farefuld rejse. Nogle dør, nogle udsættes for overgreb. Det er inhumant, det er uretfærdigt, det er dysfunktionelt, og det betyder, at vi bruger ressourcerne forkert på mange, som får afslag på beskyttelse, og derfor er der behov for nye løsninger. Og nej, jeg påstår ikke, at det er nemt, og heller ikke, at det bliver nemt, og at der er nogen let vej for det her. Jeg kan bare ikke se et eneste godt argument for at fortsætte med det nuværende asylsystem, hverken for flygtningene eller for et Europa, der ikke kan blive ved med at bære det store migrationspres.
Hvad skal vi gøre? For det første skal vi gøre mere uden for Europa. Vi kan hjælpe bedre ved at hjælpe de mange i nærområderne. For det andet skal vi styrke det internationale samarbejde om flygtningene. Velstående lande som Danmark skal selvfølgelig tage vores del af ansvaret – det er klart – og derfor skal vi også støtte FN's kvoteflygtningesystem. Vi tager imod kvoteflygtninge, men det vil vi kunne gøre i endnu højere grad, hvis der ikke samtidig er den uretfærdige spontanasyltilstrømning. For det tredje skal vi fjerne incitamentet til, at mennesker overhovedet skal risikere deres liv på den farefulde færd mod Europa. Jeg gentager: Jeg påstår ikke, at det her er nemt. Jeg mener stadig, regeringen mener stadig, at det er den eneste rigtige løsning både for verdens flygtninge og for Europa.
Så til noget helt andet: Tak til de nordatlantiske mandater igen for gode ordførertaler, rørende ordførertaler undervejs og for et godt samarbejde. I giver et vigtigt bidrag til at løfte vores rigsfællesskab, udvikle vores rigsfællesskab og ja, også til at trække fordomme med ind i salen og få dem udfordret.
Vi er meget optaget af rigsfællesskabet og af, at det skal være velfungerende og følge med tiden. Der skal være plads til, at vi er forskellige, og vi skal finde nogle pragmatiske og fornuftige løsninger på de problemer, der opstår undervejs, og derfor glæder det mig også, at mange af jer i dag takker for det konkrete samarbejde, hvor vi alle sammen gør, hvad vi kan, for at løse de problemer, der er. Jeg har derfor også store forventninger til det Kontaktudvalg, hvor vi fremover i rigsfællesskabet vil have en meget tæt dialog om både udenrigspolitikken, sikkerhedspolitikken og forsvarspolitikken. Jeg er også glad for, at vi er blevet enige om, at Færøerne, men i særdeleshed Grønland, skal have en mere fremtrædende rolle i Arktisk Råd. Det finder jeg helt naturligt.
Så vil jeg bare sige til fru Aki-Matilda Høegh-Dam, at det selvfølgelig er vigtigt, at vi beskytter børn i forhold til svigt og mistrivsel, uanset hvilken baggrund der er. Vi skal forebygge omsorgssvigt, og jeg forstår, at der er igangsat en undersøgelse hos VIVE, som skal kortlægge, hvorfor herboende grønlandske børn anbringes uden for hjemmet, og deres efterfølgende trivsel, og det vil jo så også kunne hjælpe med at adressere, hvis der er udfordringer af den karakter, som der blev skitseret tidligere i dag.
Til sidst – tiden er ved at være gået: Vi har store ambitioner på Danmarks vegne, det er dejligt at høre, at det gælder for os alle sammen. Jeg synes, vi har haft en god debat i dag; jeg var i særdeleshed glad for, da taget næsten løftede sig ved en mere vidtløftig uddannelsesdebat. Når vi nu har klaret os så utrolig godt igennem krisen og pandemien, står vi jo også med en unik mulighed for at træffe nogle fremadrettede beslutninger i fællesskab. Vi har, siden vi tiltrådte, indgået mere end 200 brede aftaler hen over midten, og derfor skal der selvfølgelig lyde en tak til alle partier, der er med til at tage ansvar for en længe ventet udligningsreform, for en fremsynet infrastrukturplan, for den grønne omstilling, for en klimalov, for energiøer, senest for landbruget, for uddannelser i hele landet og endelig for elevfordeling, godt gået, for at sætte børnene først, tak for det, for et politi, der igen kommer tættere på danskerne, for en værdig tilbagetrækning til Arne og andre, som har knoklet et helt arbejdsliv. Det er store, markante aftaler, bredt funderede, som kommer til at få en strukturel betydning for Danmark og danskerne, skabt i et bredt samarbejde, pragmatisk, konstruktivt, ansvarligt. Med andre ord: Folkestyret virker. Lad os vise danskerne, at vi kan fortsætte ad den vej og blive ved med at finde fælles fodslag om de store spørgsmål. Det tjener Danmark bedst.