Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2530793_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. februar 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2021-187-0043
2327794
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 84 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 11. februar 2022.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om politiets muligheder for opklaring ved brug af teledata af den formodede drabssag fra Aalborg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 84 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren redegøre for, om politiets muligheder for opkla-
ring ved brug af teledata af den formodede drabssag fra Aalborg
vil være anderledes, hvis lovforslagets foreslåede regler om log-
ning i stedet for havde været gældende?”
Svar:
Henset til at efterforskningen i den konkrete sag fortsat pågår og befinder
sig på et tidligt stadie, har Justitsministeriet ikke foretaget en høring af Rigs-
politiet. Det er lige nu afgørende, at politi og anklagemyndighed får ro til at
gøre deres arbejde.
Helt generelt kan det oplyses, at det er af afgørende betydning for regeringen
at sikre, at politiet har de efterforskningsredskaber, der skal til for at kunne
bekæmpe kriminalitet og sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndig-
heden kan strafforfølge tiltalte ved domstolene.
Loggede oplysninger er et effektivt redskab, som sætter retning i politiets
efterforskninger og gør det muligt at binde hændelsesforløb sammen, her-
under udfinde den mulige gerningsperson, som politiet ikke på anden vis
har identificeret.
Med lovforslaget vil der, når der foreligger en alvorlig trussel mod den na-
tionale sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig,
og hvis Justitsministeriet vurderer, at reglerne ikke vil være af systematisk
karakter, kunne iværksættes en ordning med generel og udifferentieret regi-
strering og opbevaring af trafikdata.
Der lægges i den forbindelse op til, at politi og anklagemyndighed med en
retskendelse vil kunne få adgang til trafikdata, der er registreret og opbeva-
ret generelt og udifferentieret med henblik på den nationale sikkerhed, til at
bekæmpe grov kriminalitet.
Med generel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata vil
politiet og anklagemyndigheden altså til den grove kriminalitet have et
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om politiets muligheder for opklaring ved brug af teledata af den formodede drabssag fra Aalborg, til justitsministeren
redskab stort set som det, vi kender i dag. Der henvises i øvrigt til Justitsmi-
nisteriets besvarelse af 8. februar 2022 af spørgsmål nr. 33 til lovforslaget.
Foreligger der ikke en sådan alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed,
eller vurderes reglerne at have fået systematisk karakter, vil udbyderne i ste-
det skulle foretage målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vedrø-
rende bestemte områder og personer med forbindelse til grov kriminalitet.
Der vil i så fald alene være registrerings- og opbevaringspligtige (lognings-
pligtige) trafikdata til rådighed vedrørende de områder og personer, der er
omfattet af målrettet registrering og opbevaring.
I den situation vil politi og anklagemyndighed efter reglerne om edition og
indgreb i meddelelseshemmeligheden med en retskendelse kunne indhente
trafik- og lokaliseringsoplysninger, der ikke er registrerings- og opbeva-
ringspligtige (logningspligtige) efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsple-
jelovens eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, i det omfang
udbyderne måtte ligge inde med sådanne oplysninger af hensyn til fakture-
ring eller fejlretning mv.
I perioder med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vil det på
den måde bl.a. være muligt for politiet at indhente trafikdata vedrørende
områder, der ikke er omfattet af målrettet geografisk registrering og opbe-
varing. Udbyderne opbevarer dog efter det oplyste som udgangspunkt kun
disse oplysninger i ca. 2 uger fra registreringstidspunktet.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at justitsministeren har fremsat et æn-
dringsforslag til det fremsatte lovforslag, jf. bilag 30 til L 93, hvorefter tra-
fik- og lokaliseringsdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige
(logningspligtige) efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejelovens eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, kun vil kunne udleveres i
sager om trusler mod den nationale sikkerhed og grov kriminalitet.
Side 3/3