Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2519737_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2022
2021-187-0045
2276230
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål A fra Folketingets
Retsudvalg den 15. december 2021
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren bedes redegøre for, om den foreslåede revision
af logningsloven lever op til Menneskerettighederne og EU-
lovgivningens krav, herunder at generel og uddifferentieret
logning ikke må have en systematisk karakter?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV), Karina Lorent-
zen Dehnhardt (SF) og Eva Flyvholm (EL).
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
2519737_0002.png
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålet.
Lad mig starte med at slå fast: Det er afgørende, at vores
retshåndhævende myndigheder
politi og anklagemyn-
dighed
har de bedst mulige rammer for at efterforske
og strafforfølge kriminalitet.
Det har jeg sagt før. Men det tåler at blive gentaget. Re-
geringen ønsker, at danskerne kan leve i tryghed og fri-
hed. Og en forudsætning for det er, at vores myndigheder
har de redskaber, der skal til for effektivt at kunne be-
kæmpe kriminalitet.
[Forholdet til EU-retten og menneskerettighederne]
EU-retten sætter
desværre
nogle begrænsninger for,
hvor langt vi kan gå i forhold til at sikre politi og ankla-
gemyndighed vide muligheder for fortsat at anvende log-
gede oplysninger.
Jeg synes ikke, at de rammer, som EU-Domstolen har
sat, matcher det reelle behov, vi har for at kunne sætte
effektivt ind over for kriminelle kræfter.
2
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
2519737_0003.png
Som jeg har sagt før, har vi ikke fremsat det her lov-
forslag, fordi vi i regeringen har lyst til at ændre de log-
ningsregler, der gælder i dag. Jeg står her i dag, fordi vi
skal. På grund af domme fra EU-Domstolen.
Vi har derfor gjort
og gør fortsat
hvad vi kan for at
ændre EU-Domstolens opfattelse. Bl.a. har vi i en række
sager bedt EU-Domstolen genoverveje sin praksis. Og
regeringen vil selvfølgelig fortsat arbejde for, at der fin-
des en mere langsigtet løsning i EU-regi. En løsning, som
i højere grad matcher de reelle behov, vores politi har for
effektivt at kunne bekæmpe kriminalitet.
Men lige nu er vi altså nødt til at sikre, at politiet får mu-
lighed for at benytte loggede oplysninger i videst muligt
omfang inden for de rammer, som EU-retten pt. sætter.
Og det forslag til revision af logningsreglerne, vi har
fremsat, skal selvfølgelig være i overensstemmelse med
EU-retten,
herunder EU’s Charter om Grundlæggende
Rettigheder.
Og det er det efter Justitsministeriets opfattelse også.
Det klare formål med lovforslaget fra regeringens side
har været at give vores retshåndhævende myndigheder de
3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
2519737_0004.png
bedst mulige rammer for efterforskning og strafforfølg-
ning, så de fortsat kan anvende loggede oplysninger i sa-
ger om grov kriminalitet som terror, vold, drab, voldtægt
og bandekriminalitet.
Den klare ambition med lovforslaget har altså været at gå
så langt, som vi overhovedet kan inden for rammerne af
EU-retten.
Men det er Justitsministeriets vurdering, at hele lov-
forslaget ligger inden for rammerne af EU-retten. Herun-
der de relevante artikler i Chartret, som EU-rettens regler
om logning skal fortolkes i lyset af.
Det er i denne sammenhæng navnlig Chartrets artikel 7
(om respekt for privatliv og familieliv), 8 (om beskyttelse
af personoplysninger) og 11 (om ytrings- og informati-
onsfrihed), der er relevante. De bestemmelser indeholder
rettigheder, der svarer til rettighederne i artikel 8 og 10 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
[Særligt om generel og udifferentieret logning]
Justitsministeriets vurdering af, at hele lovforslaget lig-
ger inden for rammerne af EU-retten, gælder også den
foreslåede ordning med generel og udifferentieret log-
ning.
4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
2519737_0005.png
Efter EU-Domstolens praksis må generel og udifferenti-
eret logning desuden aldrig blive systematisk.
Men EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 muliggør,
at medlemsstaterne kan pålægge udbydere at foretage en
generel og uddifferentieret logning af trafik- og lokalise-
ringsdata for en begrænset tidsperiode. Det må dog kun
ske, hvis der er tilstrækkeligt konkrete omstændigheder,
der gør det muligt at antage, at der er en alvorlig trussel
mod den nationale sikkerhed, som er reel og aktuel eller
forudsigelig.
Efter lovforslaget kan udbyderne således pålægges at fo-
retage generel og udifferentieret logning af trafikdata,
hvis
og kun hvis
der foreligger en alvorlig trussel mod
den nationale sikkerhed, som må antages at være reel og
aktuel eller forudsigelig.
Efter lovforslaget må regler om generel og udifferentie-
ret logning maksimalt fastsættes for 1 år ad gangen.
Som sagt må generel og udifferentieret logning ikke
blive systematisk.
5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
EU-Domstolen har ikke præciseret, hvad der skal til for,
at generel og udifferentieret logning bliver systematisk.
Det må derfor bero på en konkret vurdering.
Den vurdering vil Justitsministeriet derfor skulle fore-
tage i forbindelse med vurderingen af, om der i et konkret
tilfælde er grundlag for at forlænge regler om generel og
udifferentieret logning af trafikdata.
Også her holder lovforslaget sig altså inden for den EU-
retlige ramme.
[Om den væsentlige procesrisiko]
Så er der ét punkt i lovforslaget, hvor der lægges op til,
at vi tager en såkaldt væsentlig procesrisiko.
Hvis man har fulgt debatten om dette aspekt af lovforsla-
get, så kan man næsten efterlades med det indtryk, at det
med at tage ”en væsentlig procesrisiko” er det samme
som, at regeringen med fuldt overlæg fremsætter et lov-
forslag, som vurderes at være i strid med EU-retten.
Det er det ikke.
Det, at vi med lovforslaget lægger op til at tage en væ-
sentlig procesrisiko på ét punkt, dækker over, at der på
6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
2519737_0007.png
dette ene punkt er væsentlig usikkerhed omkring læsnin-
gen af EU-retten. Og når vi skriver det klart frem i be-
mærkningerne, er det fordi, at det, mener vi, er det rigtige
at gøre.
Men uanset, at Justitsministeriet vurderer, at der på dette
ene punkt er tale om en væsentlig procesrisiko, så er det
altså vurderingen, at hele lovforslaget holder sig inden
for den EU-retlige ramme. Også på det punkt, hvor Dom-
stolens praksis
og dermed EU-retten
er uklar.
Der, hvor regeringen lægger op til at tage en væsentlig
procesrisiko, drejer sig om den del af lovforslaget, hvor
der lægges op til, at de retshåndhævende myndigheder
med en retskendelse kan få adgang til trafikdata, der er
logget som følge af en pligt til generel og udifferentieret
logning i perioder med en alvorlig trussel mod den nati-
onale sikkerhed, for at anvende dem til at bekæmpe grov
kriminalitet.
Hvis vi ikke på dette punkt havde taget en væsentlig pro-
cesrisiko, ville politiet ikke i sager om f.eks. mord, vold-
tægt og bandekriminalitet kunne anvende de oplysnin-
ger, der alligevel logges generelt og udifferentieret med
henblik på national sikkerhed.
7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
Så kunne vi stå i den situation, at politiet
hvis der blev
begået et mord, som ikke var sket som led i en terror-
handling
ikke ville kunne anvende de allerede loggede
oplysninger til at opklare forbrydelsen. Det mener jeg
ikke, at vi kan forsvare. Det er derfor, regeringen anser
det for nødvendigt, at vi tager den væsentlige procesri-
siko.
Som sagt er EU-Domstolens praksis på logningsområdet
uklar på dette punkt.
Men den højeste administrative domstol i Frankrig er i
en afgørelse fra april 2021 kommet frem til, at EU-Dom-
stolens praksis ikke forhindrer en ordning som den, vi
foreslår med lovforslaget. Domstolen afsagde afgørelsen
bl.a. på baggrund af EU-domstolens dom fra oktober
2020, som også er baggrund for behovet for nu at ændre
de danske logningsregler.
Vi står altså ikke alene med vores læsning af EU-Dom-
stolens praksis.
[Afslutning]
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi med lov-
forslaget ønsker at gå så langt, som vi overhovedet kan,
inden for rammerne af EU-retten.
8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at sende talepapir fra åbent samråd den 27/1-22 om L 93, til justitsministeren
Men afgørende her er
altså ”inden for rammerne af EU-
retten”. For vi skal naturligvis leve op til EU-rettens
krav
og menneskerettighederne. Og det mener vi altså også, at
vi gør med den foreslåede ordning.
Det er altså Justitsministeriets vurdering, at hele det
fremsatte lovforslag ligger inden for rammerne af EU-
retten og de grundlæggende rettigheder.
Tak for ordet.
9