Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2524275_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2021-187-0043
2299977
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 51 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 21. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvor stor en procentdel af befolkningen der vil kunne underlægges den geografisk målrettede logning med de foreslåede regler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 51 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren oplyse, hvor stor en procentdel af befolkningen,
der vil kunne underlægges den geografisk målrettede logning
med de foreslåede regler?”
Svar:
På det foreløbige grundlag skønner Rigspolitiet, at udbyderne som følge af
den målrettede geografiske registrering og opbevaring af trafikdata vil blive
pålagt at logge områder svarende til ca. 15 pct. af Danmarks samlede
landareal. Der tages forbehold for, at der kan være usikkerhed forbundet
med Rigspolitiets skøn. Præcist hvor stor en procentandel af Danmarks
samlede landareal, udbyderne i sidste ende registrerer og opbevarer
trafikdata vedrørende, vil bl.a. afhænge af, hvordan udbydernes master er
placeret i de relevante områder.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, skal udbyderne iværksætte den målrettede geografiske
registrering og opbevaring, så den alene omfatter det område, der er strengt
nødvendigt. Det påhviler i den forbindelse udbyderne at udpege de fornødne
master, således at det angivne område dækkes fuldstændigt. Det forudsættes
også, at udbyderne ved udpegningen af de fornødne master tager højde for
bygningsmassen og andre forhold, der typisk vil kunne forårsage såkaldte
mastespring.
Som det også fremgår af pkt. 3.1.3.2.1 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, er den foreslåede størrelse på områder á 3 km
gange 3 km fastsat ud fra en vurdering af, at det ved områder af denne
størrelse vurderes muligt at etablere en ordning, som kan implementeres i
samspil mellem myndighederne og de udbydere, som skal udpege de master,
der er nødvendige for at dække området. Samtidig er det vurderingen, at den
praktiske implementering af målrettet geografisk registrering og opbevaring
af trafikdata vedrørende områder af denne størrelse vil være i
overensstemmelse med EU-rettens krav om alene at foretage registrering og
opbevaring i det omfang, det er strengt nødvendigt.
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvor stor en procentdel af befolkningen der vil kunne underlægges den geografisk målrettede logning med de foreslåede regler, til justitsministeren
Rigspolitiet har lavet en foreløbig beregning over de områder, som
udbyderne som følge af den målrettede geografiske registrering og
opbevaring af trafikdata vil blive pålagt at logge. Beregningen omfatter
steder med høj forekomst af kriminalitet med en strafferamme på fængsel i
mindst 3 år beregnet på baggrund af anmeldelsestal og sikringskritiske
områder. Områderne svarer til samlet ca. 11 procent af Danmarks landareal.
Rigspolitiets foreløbige beregninger, som fremgår af besvarelsen af
spørgsmål nr. 62 af 7. februar 2022 til lovforslaget, viser, at ca. 3,9 millioner
personer har bopæl på dette areal, svarende til ca. 67 procent af
befolkningen. Rigspolitiet bemærker desuden, at det ikke er muligt på
baggrund af en beregning af omfanget af den geografiske logning at
redegøre for, hvor stor en andel af befolkningen der de facto vil blive
omfattet af den geografiske logning. Dette skyldes, at befolkningen dagligt
bevæger sig rundt i samfundet og dermed i større eller mindre omfang vil
bevæge sig ind og ud ad områder, der enten logges eller ikke logges.
Der er endnu ikke udarbejdet et endeligt kort over de områder, som
udbyderne som følge af den målrettede geografiske registrering og
opbevaring af trafikdata vil blive pålagt at logge.
Endelig skal Justitsministeriet bemærke, at det fremsatte lovforslag ikke
regulerer andelen af befolkningen, der kan omfattes af målrettet geografisk
registrering og opbevaring.
Side 3/3