Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2520251_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2297443
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 18. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm., om det er i overensstemmelse med La Quadrature-dommen, at loggede data om én kilde-IP-adresse, som kan benyttes samtidig af op til 1.000 brugeridentiteter (mobiltelefonnumre), kan udleveres i sager, som ikke vedrører efterforskning af grov kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren redegøre, hvorfor den nye § 804 a om udleve-
ring af loggede data ikke omfatter alle typer af loggede data?”
Svar:
Det er af afgørende betydning for regeringen at sikre, at politiet har de ef-
terforskningsredskaber, der skal til for at kunne bekæmpe kriminalitet og
sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan strafforfølge til-
talte ved domstolene. Regeringen foreslår på den baggrund en revision af
reglerne om registrering og opbevaring af teletrafik mv., der i videst muligt
omfang
inden for rammerne af EU-retten
skal medvirke til at sikre, at
trafikdata mv. fortsat kan anvendes til effektiv kriminalitetsbekæmpelse.
Som det fremgår af pkt. 3.7.3.1 i det fremsatte lovforslags almindelige be-
mærkninger, finder Justitsministeriet i lyset af dommens præmis 166, at der
er behov for, at reglerne om adgang til registrerings- og opbevaringspligtige
oplysninger ved indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition ændres, så
der indføres et kriminalitetskrav om grov kriminalitet.
Det foreslås derfor i det fremsatte lovforslag, at der i retsplejeloven indføres
en ny § 804 a, der fastslår, at pålæg om udlevering af registrerings- og op-
bevaringspligtige oplysninger, jf. de foreslåede bestemmelser i retsplejelo-
vens §§ 786 a-786 e, kun kan finde sted, hvis efterforskningen angår lov-
overtrædelser, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover,
forsætlige overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, overtrædelser
af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281,
overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, eller krænkelser eller
overtrædelser som omfattet af retsplejelovens § 781, stk. 2 eller 3 eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a. Der henvises til pkt. 3.7.4
i det fremsatte lovforslag.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at det er Justitsministeriets opfattelse,
at La Quadrature du Net-dommen
udover for så vidt angår hastesikring
(præmis 160 ff.)
alene regulerer data, der gøres registrerings- og opbeva-
ringspligtige i medfør af regler, der udformes på baggrund af artikel 15, stk.
1, i direktiv nr. 2002/58.
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm., om det er i overensstemmelse med La Quadrature-dommen, at loggede data om én kilde-IP-adresse, som kan benyttes samtidig af op til 1.000 brugeridentiteter (mobiltelefonnumre), kan udleveres i sager, som ikke vedrører efterforskning af grov kriminalitet, til justitsministeren
På den baggrund foreslås det, at lovforslaget ikke vil regulere adgang til
ikke-registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger som f.eks. allerede
registreret lokaliseringsdata, jf. pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags al-
mindelige bemærkninger, hvorfor de gældende regler om adgang vil finde
anvendelse for sådanne oplysninger. Det vil bl.a. indebære, at adgang til så-
danne oplysninger ikke vil være betinget af, at der er tale om efterforskning
mv. af grov kriminalitet, herunder beskyttelse af den nationale sikkerhed.
Det forudsættes i den forbindelse, at udbydere i forbindelse med anmodnin-
ger fra politiet om udlevering af ikke-registrerings- og opbevaringspligtige
oplysninger, der ikke er omfattet af kriminalitetskravet, alene udleverer så-
danne oplysninger. Der henvises til pkt. 3.7.3 i det fremsatte lovforslags al-
mindelige bemærkninger.
For så vidt angår oplysninger, der registreres og opbevares i medfør af den
foreslåede § 786 f, hvorefter det vil påhvile udbydere at foretage generel og
udifferentieret registrering og opbevaring af oplysninger om en slutbrugers
adgang til internettet, henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
43 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget. For så vidt angår
politiets adgang til oplysninger efter § 786 f, herunder oplysninger om, hvil-
ken slutbruger der på et givet tidspunkt har benyttet en given IP-adresse,
eventuelt med et såkaldt portnummer, foreslås det i lovforslaget, at udleve-
ring fortsat vil skulle ske efter den gældende retsplejelovens § 804 om edi-
tion, hvorefter oplysningerne vil kunne udleveres som led i efterforskningen
af en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, eller krænkelse
som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Side 3/3