Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2520232_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2295687
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 18. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm., om hastesikring af trafik- og lokaliseringsdata kan gennemføres uden domstolskontrol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 37 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Kan
ministeren bekræfte, at hastesikring af trafik- og lokalise-
ringsdata (”hurtig-logning”) kan gennemføres uden domstols-
kontrol, og vil ministeren kommentere på, om en sådan ordning
er i overensstemmelse med La Quadrature du Net-dommens
præmis 163?”
Svar:
Justitsministeriet skal henvise til pkt. 3.6.3.2 i det fremsatte lovforslags al-
mindelige bemærkninger, der behandler spørgsmålet om forudgående rets-
kendelse i forbindelse med hastesikring. Her fremgår det, at det er Justits-
ministeriets vurdering, at der i EU-Domstolens praksis stilles krav om en
effektiv prøvelse af hastesikring, men at denne ikke behøver at være forud-
gående, jf. La Quadrature du Net-dommens præmis 163.
Oplysninger, som er sikret i medfør af reglerne om hastesikring, vil politiet
efter gældende ret kunne få adgang til efter de relevante regler i retsplejelo-
ven. Denne adgang vil som hovedregel kræve forudgående retskendelse. Så-
fremt øjemedet ellers ville forspildes, vil politiet dog kunne indhente oplys-
ninger uden forudgående retskendelse. Sker indgrebet efter reglerne om edi-
tion, vil der kunne anmodes om en efterfølgende domstolskontrol, jf. rets-
plejelovens § 806, stk. 4, 2. pkt. Sker indgrebet efter reglerne om indgreb i
meddelelseshemmeligheden, skal politiet af egen drift forelægge sagen for
retten. I forbindelse med indhentelse af retskendelse til brug for adgang til
hastesikrede oplysninger vil der skulle foretages en effektiv prøvelse af ha-
stesikringen. Der henvises til pkt. 3.7 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, hvor en sådan prøvelse er beskrevet.
Herudover vil en udbyder, der pålægges hastesikring i medfør af retspleje-
lovens § 786 a, kunne kræve spørgsmålet om sikringens lovlighed prøvet af
domstolene efter retsplejelovens § 746.
Det er Justitsministeriets vurdering, at i et tilfælde, hvor politiet ikke søger
adgang til oplysninger, som en udbyder har sikret på baggrund at et pålæg
om hastesikring i medfør af retsplejelovens § 786 a, og der således ikke bli-
ver indhentet en retskendelse til brug for adgangen, vil EU-rettens krav om
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm., om hastesikring af trafik- og lokaliseringsdata kan gennemføres uden domstolskontrol, til justitsministeren
en effektiv prøvelse af hastesikring være opfyldt på baggrund af udbydernes
mulighed for at kræve spørgsmålet om sikringens lovlighed prøvet af dom-
stolene efter retsplejelovens § 746.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at det fremsatte lov-
forslag lever op til EU-rettens krav om en effektiv prøvelse af hastesikring.
Side 3/3