Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2524239_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2296906
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 18. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om, at der tilsyneladende ikke findes opgørelser over, hvilke typer teledata der eksisterer, og i hvilket omfang teledata anvendes i politiets efterforskning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 35 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Finder ministeren det problematisk, at der tilsyneladende ikke
findes opgørelser over, hvilke typer teledata der eksisterer og i
hvilket omfang teledata anvendes i politiets efterforskning, og
bør man ikke fremover sørge for at opgøre dette opdelt på kate-
gorierne for
hasteindhentning, loggede oplysninger osv.?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået første del af spørgsmålet således, at der
spørges til, om ministeren mener, at det er problematisk, at der tilsynela-
dende ikke findes en fortegnelse over, hvilke typer teledata der eksisterer.
Med det fremsatte lovforslag foreslås det, at der fremover vil skulle gælde
en todelt ordning for registrering og opbevaring af trafikdata. For det første
en ordning med generel og udifferentieret registrering og opbevaring af tra-
fikdata, når der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed,
som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig. For det andet en
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende
bestemte områder og personer med forbindelse til grov kriminalitet.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4 og 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almin-
delige bemærkninger, foreslås det, at registrerings- og opbevaringspligterne
i lovforslaget generelt vil skulle omfatte de data, der er registrerings- og op-
bevaringspligtige i dag. Det vil sige de data, der efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, og regler udstedt i medfør heraf registreres og opbevares som »tele-
trafik« (trafikdata).
Det foreslås, at forpligtelserne til at foretage målrettet registrering og opbe-
varing af trafikdata og generel og udifferentieret registrering og opbevaring
af trafikdata vil gælde
-
følgende oplysninger om fastnet- og mobiltelefoni samt SMS, EMS
og MMS-kommunikation:
1) opkaldende nummer (A-nummer) samt navn og adresse
på abonnenten eller den registrerede bruger,
2) opkaldte nummer (B-nummer) samt navn og adresse på
Side 2/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om, at der tilsyneladende ikke findes opgørelser over, hvilke typer teledata der eksisterer, og i hvilket omfang teledata anvendes i politiets efterforskning, til justitsministeren
abonnenten eller den registrerede bruger,
3) ændring af opkaldte nummer (C-nummer) samt navn
og adresse på abonnenten eller den registrerede bruger,
4) kvittering for modtagelse af meddelelser,
5) identiteten på det benyttede kommunikationsudstyr
(f.eks. IMSI- og IMEI-numre),
6) den eller de celler, en mobiltelefon er forbundet til
ved kommunikationens start og afslutning, samt de tilhørende
masters præcise geografiske eller fysiske placering på tids-
punktet for kommunikationen, og
7) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og
-
følgende oplysninger om udbydernes egne e-mailtjenester:
8) afsendende e-mail-adresse og
9) modtagende e-mail-adresse, og
følgende oplysninger om udbydernes egne internettelefonitjenester
(IP-telefoni):
10) den tildelte brugeridentitet,
11) den brugeridentitet og det telefonnummer, som er tildelt
kommunikationer, der indgår i et offentligt elektronisk kom-
munikationsnet,
12) navn og adresse på den abonnent eller registrerede bruger, til
hvem en internetprotokol-adresse, en brugeridentitet eller et
telefonnummer var tildelt på kommunikationstidspunktet og
13) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning.
-
Herudover foreslås det, at de nærmere regler om forpligtelserne til at fore-
tage generel og udifferentieret registrering og opbevaring af oplysninger om
en slutbrugers adgang til internettet kan fastsættes ved bekendtgørelse.
Det fremgår af pkt. 3.3.3 i lovforslaget, at en sådan bekendtgørelse kan om-
fatte regler om, hvilke oplysninger udbydere nærmere skal registrere, for at
slutbrugeren entydigt kan identificeres. Det kan bl.a. være regler om regi-
strering af brugeridentiteter, herunder IP-adresse, portnummer og andre
identificerende oplysninger, som udbydere tildeler slutbrugeren ved adgang
til internettet, samt regler om registrering af tidspunktet for tildelingen af
brugeridentitet. Endvidere vil der kunne fastsættes regler om identifikation
Side 3/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om, at der tilsyneladende ikke findes opgørelser over, hvilke typer teledata der eksisterer, og i hvilket omfang teledata anvendes i politiets efterforskning, til justitsministeren
af abonnenten over for udbyderen, f.eks. telefonnummer eller anden identi-
fikationsnummer, samt navn og adresse på abonnenten og den forventede
bruger.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget i tilstrækkelig grad be-
skriver de typer af oplysninger, det med lovforslaget foreslås at gøre regi-
strerings- og opbevaringspligtige.
Det er desuden Justitsministeriets opfattelse, at det fremgår tilstrækkeligt
klart af de gældende regler, herunder navnlig logningsbekendtgørelsens reg-
ler, hvilke oplysninger der er registrerings- og opbevaringspligtige i dag.
Justitsministeriet har ikke kendskab til en fyldestgørende fortegnelse over,
hvilke ikke-registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger, udbyderne
ligger inde med til brug for fakturering og fejlretning mv. Det bemærkes, at
der potentielt kan være forskel på, hvilke oplysninger de forskellige udby-
dere registrerer og opbevarer.
2.
Justitsministeriet har forstået anden del af spørgsmål således, at der spør-
ges til, om ministeren finder det problematisk, at der tilsyneladende ikke
findes en opgørelse over, i hvilket omfang teledata anvendes i politiets ef-
terforskning.
Der henvises til besvarelsen af 12. januar 2022 af spørgsmål nr. 25 vedrø-
rende lovforslaget.
Heraf fremgår bl.a. oplysninger om antallet af politiets indhentninger af re-
gistrerings- og opbevaringspligtige oplysninger, som landets politikredse si-
den 2016 har indhentet i form af indgrebene teleoplysning, udvidet teleop-
lysning, edition i form af historiske masteoplysninger samt et mindre antal
indhentninger begrundet i nødret.
Indgreb foretaget af Politiets Efterretningstjeneste samt Den Uafhængige
Politiklagemyndighed indgår ikke i denne opgørelse.
Derudover er det ikke muligt for Rigspolitiet præcist at anslå politikredsenes
anvendelse af andre registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger, så-
som oplysninger om f.eks. IP-adresser, hot spots eller e-mailadresser. Det
Side 4/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: MFU spm. om, at der tilsyneladende ikke findes opgørelser over, hvilke typer teledata der eksisterer, og i hvilket omfang teledata anvendes i politiets efterforskning, til justitsministeren
skyldes, at disse oplysninger indhentes af politikredsene selv uden om afde-
lingen for teledata, og at politikredsene ikke indrapporterer herom til afde-
ling for teledata.
Justitsministeriet bemærker, at Rigspolitiets afdeling for teledata kan opgøre
omfanget af teledata indhentet fra teleudbyderne via afdeling for teledata i
form af teleoplysning, udvidet teleoplysning, teleobservation, historiske ma-
steoplysninger samt hastesikring af allerede registrerede lokaliseringsdata.
Jeg anerkender det politiske ønske om at have det bedst mulige statistiske
overblik over anvendelsen af loggede oplysninger. Justitsministeriet vil der-
for sammen med Rigspolitiet afdække, hvorvidt der fremadrettet vil kunne
laves en mere samlet oversigt over de forskellige teledata, der indhentes
både via Rigspolitiets afdeling for teledata og af politikredsene. I den for-
bindelse vil der dog også skulle tages hensyn til ressourceforbrug.
Side 5/5