Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2520236_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2021-187-0043
2293820
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 18. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ændringen i politiets efterforskningsmuligheder, såfremt lovforslaget om (begrænsede) logningsmuligheder ikke vedtages, samtidig med at de afsagte EU-domme skal efterleves, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 31 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren beskrive ændringen i politiets efterforsknings-
muligheder overfor grov kriminalitet, herunder overfaldsvold-
tægt, drab, brandstiftelse mv., såfremt lovforslaget om (begræn-
sede) logningsmuligheder ikke vedtages, samtidig med at de af-
sagte EU-domme skal efterleves, og vil ministeren herunder be-
skrive, om det er ministerens forventning, at eks voldtægts-
mænd, mordere og brandstiftere i samme omfang som i dag
(med logning) vil blive fundet og dømt?”
Svar:
Det er Justitsministeriets vurdering, at EU-Domstolens dom af 6. oktober
2020 (La Quadrature du Net-dommen) giver mulighed for, at en medlems-
stat under nærmere betingelser kan fastsætte en generel og udifferentieret
lagringsforpligtelse med henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed
og en målrettet lagringsforpligtelse med henblik på bekæmpelse af grov kri-
minalitet.
Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at registrering og opbevaring
af trafik- og lokaliseringsdata efter EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020
ikke vil kunne begrundes af hensyn til bekæmpelsen af almindelig krimina-
litet.
Da de gældende regler om registrering og opbevaring af oplysninger om
trafikdata pålægger udbydere af telenet eller teletjenester at registrere og
opbevare oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning af alle straf-
bare forhold, er det Justitsministeriets opfattelse, at teleselskaberne ikke vil
kunne straffes, hvis de ikke følger de nugældende regler om registrering og
opbevaring i logningsbekendtgørelsen, idet der ikke med afsæt i de gæl-
dende regler vil kunne sondres mellem, til hvilke formål oplysningerne er
blevet registreret og opbevaret.
Hertil kommer, at det er Justitsministeriets vurdering, at der efter EU-Dom-
stolens dom af 6. oktober 2020 i La Quadrature du Net-dommen foreligger
en sådan klarhed over de EU-retlige forpligtelser i forhold til nationale reg-
ler, at Danmark er forpligtet til at bringe de danske regler om registrering og
Side 2/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ændringen i politiets efterforskningsmuligheder, såfremt lovforslaget om (begrænsede) logningsmuligheder ikke vedtages, samtidig med at de afsagte EU-domme skal efterleves, til justitsministeren
opbevaring af oplysninger om teletrafik i overensstemmelse med EU-retten
som fortolket af EU-Domstolen så hurtigt som muligt.
I den forbindelse bemærkes det, at der verserer en sag for Højesteret om de
gældende reglers gyldighed og om, hvorvidt pligten til hurtigst muligt at
bringe de danske regler i overensstemmelse med EU-retten er iagttaget. Sa-
gen er berammet til hovedforhandling den 17.-18. marts 2022.
Den 29. juni 2021 faldt der dom i en sag for Østre Landsret, som omhand-
lede samme overordnede spørgsmål. Det fremgår bl.a. af dommen, at Østre
Landsret vurderer, at bekendtgørelsen ikke er ugyldig i sin helhed, men at
danske domstole
i det omfang reglerne eller dele heraf er i strid med EU-
retten
skal undlade at anvende reglerne. Skulle Højesteret komme frem til,
at de gældende regler om registrering og opbevaring af oplysninger om te-
letrafik er ugyldige, vil det betyde, at udbyderne ikke vil have nogen for-
pligtelse til at foretage logning, hvis ikke nye regler er trådt i kraft inden da.
I det omfang det fremsatte lovforslag ikke vedtages, og Højesteret måtte
finde, at der ikke vil gælde en forpligtelse til registrering og opbevaring af
teletrafik, vil der ikke foreligge registrerings- og opbevaringspligtige oplys-
ninger, som politiet kan indhente til deres efterforskning
hverken i sager
om beskyttelse af den nationale sikkerhed, om grov kriminalitet eller om
anden kriminalitet.
Udbyderne vil dog fortsat kunne registrere og opbevare en række oplysnin-
ger af hensyn til deres fakturering og fejlretning mv. Disse oplysninger vil
politiet
med en retskendelse
bl.a. kunne få adgang til efter reglerne om
edition, jf. retsplejelovens § 804. Politiet vil endvidere kunne hastesikre op-
lysningerne efter retsplejelovens § 786 a med henblik på at pålægge udby-
derne at gemme oplysningerne. Et pålæg om hastesikring skal angive sik-
ringsperioden, der skal være så kort som mulig og ikke kan overstige 90
dage.
Både hastesikring af og adgang til de registrerede og opbevarede oplysnin-
ger forudsætter imidlertid, at udbyderne er i besiddelse af oplysningerne på
tidspunktet, hvor pålægget om hastesikring gives, eller kendelse om adgang
opnås og effektueres.
Side 3/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ændringen i politiets efterforskningsmuligheder, såfremt lovforslaget om (begrænsede) logningsmuligheder ikke vedtages, samtidig med at de afsagte EU-domme skal efterleves, til justitsministeren
Udbyderne har oplyst, at de som udgangspunkt sletter oplysninger, der ikke
er registrerings- og opbevaringspligtige, efter ca. 14 dage. Politiet vil såle-
des hurtigt skulle hastesikre eller indhente en kendelse for at få adgang til
disse oplysninger.
I forhold til efterforskning af grov kriminalitet bemærkes det, at politiet
langt fra altid inden for de første 14 dage fra det tidspunkt, hvor forbrydelsen
blev begået, vil vide, hvilke oplysninger det er relevant at hastesikre eller
søge at opnå adgang til.
Hvis politiet ikke længere har mulighed for at indhente registrerings- og op-
bevaringspligtige oplysninger, fordi der ikke gælder en registrerings- og op-
bevaringspligt, og politiet derfor er henvist til inden for kort tid at skulle
hastesikre eller indhente de oplysninger, udbyderne på andet grundlag måtte
være i besiddelse af, kan det i væsentlig grad vanskeliggøre politiets og an-
klagemyndighedens muligheder for at fange og dømme eksempelvis vold-
tægtsmænd, mordere og brandstiftere sammenlignet med i dag.
Side 4/4