Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2529682_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2021
Sikkerhedskontor II
Benjamin Kelstrup Turner
2020-187-0036
2235915
Notat om lovforslag nr. L 93 om ændring af retsplejeloven og lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
Den foreslåede ordning for logning af trafikdata
Det fremsatte lovforslag indeholder overordnet set to ordninger for registre-
ring og opbevaring (logning) af trafikdata – generel og udifferentieret log-
ning og målrettet logning. Trafikdata er data, der indeholder oplysninger
om, hvilke personer der har ringet eller SMS’et til hinanden, og hvor de har
befundet sig, da kommunikationen fandt sted. Det er således ikke indholdet
af kommunikationen, som registreres og opbevares.
I relation til ordningen med generel og udifferentieret registrering og opbe-
varing af trafikdata vil justitsministeren efter forhandling med erhvervsmi-
nisteren ved bekendtgørelse kunne pålægge udbyderne at registrere og op-
bevare trafikdata generelt og udifferentieret, såfremt det vurderes, at der fo-
religger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed. Ved generel og
udifferentieret registrering og opbevaring vil udbyderne kunne pålægges at
registrere og opbevare trafikdata vedrørende alle brugere over hele landet.
Det svarer til den registrering og opbevaring, der foretages i dag.
Vurderingen af, om der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sik-
kerhed, vil skulle foretages på baggrund af en række forskellige elementer.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der på baggrund af oplysninger om
relevante verserende og afgjorte straffesager om bl.a. terrorbestemmelserne
i straffeloven, Center for Terroranalyses Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark og andre relevante analyseprodukter fra bl.a. Politiets Efterret-
Side 1/6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om talepapiret fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. november 2021, til justitsministeren
ningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste kan foretages en velunder-
bygget vurdering af, om der foreligger en sådan trussel. Der vil således blive
indhentet en række oplysninger fra relevante myndigheder, og på baggrund
heraf vil Justitsministeriet foretage en samlet vurdering af, om der foreligger
tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver anledning til at antage, at
Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som
er reel og aktuel eller forudsigelig i EU-rettens forstand. Justitsministeriets
vurdering vil blive offentliggjort.
Som det fremgår af lovforslagets punkt 3.1.3.4. i de almindelige bemærk-
ninger, er det på det foreliggende grundlag Justitsministeriets forventning,
at der i 2022 vil foreligge en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed,
som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig. Det er således
Justitsministeriets forventning, at der i 2022 vil kunne fastsættes regler, der
pålægger udbyderne at registrere og opbevare trafikdata generelt og udiffe-
rentieret. Denne forventning vil skulle konsolideres frem mod lovens ikraft-
træden.
Den generelle og udifferentierede registrering og opbevaring må i henhold
til EU-retten ikke blive det systematiske udgangspunkt. Når der ikke læn-
gere foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, eller hvis
det vurderes, at den generelle og udifferentierede registrering og opbevaring
bliver systematisk, vil der skulle kunne iværksættes en anden ordning for
registrering og opbevaring af trafikdata. Lovforslaget indeholder derfor ud
over ordningen med generel og udifferentieret registrering og opbevaring en
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata.
I perioder med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata vil udby-
derne både skulle registrere og opbevare trafikdata vedrørende bestemte
personer og bestemte områder, der må antages at have en forbindelse til grov
kriminalitet.
Med lovforslaget lægges der for så vidt angår den målrettede personbe-
stemte registrering og opbevaring op til, at der skal registreres og opbevares
trafikdata vedrørende personer, der er dømt for grov kriminalitet, og perso-
ner, der har været genstand for enten teleoplysning (oplysninger om, hvilke
kommunikationsapparater der har været forbundet eller sættes i forbindelse
med hinanden) eller telefonaflytning.
Side 2/6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om talepapiret fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. november 2021, til justitsministeren
For så vidt angår den målrettede geografiske registrering og opbevaring læg-
ges der op til, at der skal registreres og opbevares trafikdata fra områder på
3 km gange 3 km, hvor der er 1,5 gange flere anmeldelser af eller beboere
dømt for grov kriminalitet end landsgennemsnittet opgjort over de sidste 3
år.
Der lægges desuden op til, at der skal registreres og opbevares trafikdata
vedrørende såkaldte særligt sikringskritiske områder. Det er områder, hvor
der vurderes at være særlige beskyttelsesbehov, f.eks. Christiansborg, større
lufthavne, banegårde med videre.
Ud over den personbestemte og geografisk målrettede registrering og opbe-
varing vil politiet kunne indhente retskendelser med henblik på at pålægge
registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende yderligere personer eller
områder, hvis der er konkret grund til at antage, at der foreligger en forbin-
delse til grov kriminalitet.
Definitionen af grov kriminalitet
Efter lovforslaget defineres grov kriminalitet som kriminalitet med en straf-
feramme på fængsel i 3 år eller derover. Efter Justitsministeriets opfattelse
kan forbrydelser, som efter loven kan straffes med 3 år eller derover, karak-
teriseres som grove. Definitionen af grov kriminalitet vil således omfatte de
fleste seksualforbrydelser og de fleste forbrydelser mod liv og legeme (bl.a.
drab og vold). Herudover omfatter definitionen en række nærmere angivne
lovovertrædelser, som typisk er kendetegnet ved, at de kan være vanskelige
at efterforske, hvis der ikke er adgang til trafikdata. Det kan f.eks. være sager
om databedrageri, insiderhandel, stalking og besiddelse eller udbredelse af
børneporno.
De nærmere angivne lovovertrædelser svarer til dem, der i dag kan be-
grunde, at der kan foretages teleoplysning, uanset at det i dag gældende kri-
minalitetskrav på 6 år ikke er opfyldt. Herudover er forbrydelser omfattet af
straffelovens § 81 a om lovovertrædelser begået som led i bandekonflikter
omfattet af definitionen.
Adgang til loggede oplysninger
Lovforslaget regulerer politiets og anklagemyndighedens adgang til regi-
strerede og opbevarede oplysninger. For politiets og anklagemyndighedens
adgang til registrerings- og opbevaringspligtig trafikdata vil det – som i dag
– være en betingelse, at der indhentes en retskendelse. Det gælder uanset,
Side 3/6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om talepapiret fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. november 2021, til justitsministeren
om der skal registreres og opbevares generelt og udifferentieret eller mål-
rettet. Udleveringen af registrerings- og opbevaringspligtig trafikdata vil ef-
ter lovforslaget kun kunne ske til efterforskning af grov kriminalitet. Regi-
strerings- og opbevaringspligtig trafikdata vil således ikke – som i dag –
kunne udleveres til at efterforske alle former for kriminalitet, herunder ty-
veri, bedrageri eller mindre grov narkokriminalitet.
Der lægges med lovforslaget op til, at politiet og anklagemyndigheden med
retskendelse vil have adgang til oplysninger, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige med henblik på at beskytte den nationale sikkerhed i de til-
fælde, hvor politiet og anklagemyndigheden bekæmper grov kriminalitet.
Der er en væsentlig procesrisiko forbundet hermed, idet EU-Domstolens
dom fra 6. oktober 2020 (La Quadrature du Net-dommen) er uklar på dette
punkt.
Den foreslåede ordning for generel og udifferentieret registrering og opbe-
varing af oplysninger om en brugers adgang til internettet
Ud over den foreslåede todelte ordning for registrering og opbevaring af
trafikdata lægges der med lovforslaget op til, at der – som i dag – skal fore-
tages generel og udifferentieret registrering og opbevaring af oplysninger
om en slutbrugers adgang til internettet. Registreringen og opbevaringen vil
skulle foretages generelt og udifferentieret uafhængigt af, om der foreligger
en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed. Det skyldes, at registrering,
opbevaring og myndighedernes adgang til oplysninger om en slutbrugers
adgang til internettet ikke vurderes at være så indgribende som i forbindelse
med trafikdata. Der lægges således op til, at myndighederne med en rets-
kendelse skal kunne få adgang til oplysningerne om IP-adresse mv., uden at
der stilles krav om, at adgangen gives med henblik på at bekæmpe grov kri-
minalitet. Det er Justitsministeriets vurdering, at dette ligger inden for ram-
merne af EU-retten, da de oplysninger, der registreres og opbevares, ikke
kan tilvejebringe oplysninger om selve kommunikationen mellem personer
eller personers internetaktivitet og dermed om disse personers privatliv.
Den foreslåede ordning med registrering og verificering af nummeroplys-
ningsdata
Der lægges med lovforslaget op til, at det skal påhvile udbydere at registrere
og verificere oplysninger om unikt ID vedrørende slutbrugeren, eksempel-
vis et personnummer, samt eventuelle oplysninger om brugere. Pligten til at
registrere og verificere oplysninger om unikt ID vil ikke i sig selv kunne
sikre, at oplysningerne, der registreres, er korrekte. Det vil bl.a. ikke kunne
Side 4/6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om talepapiret fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. november 2021, til justitsministeren
udelukkes, at der forsætligt afgives oplysninger, der kan verificeres, men
som ikke er korrekte, eksempelvis i forbindelse med identitetstyveri.
Forslaget har på dette punkt til formål at bidrage til at sikre, at der i videst
muligt omfang kan ske en entydig identifikation af abonnenten/brugeren af
et abonnement. Det er særligt vigtigt i relation til den målrettede personbe-
stemte registrering og opbevaring, hvor det er hensigten i videst muligt om-
fang at undgå, at der uforvarende sker registrering og opbevaring af forkerte
personer, og at sikre, at der registreres og opbevares trafikdata vedrørende
alle de telefonnumre, der er registreret til de relevante personer.
Der lægges i øvrigt med lovforslaget op til, at der skal kunne fastsættes reg-
ler, hvorefter der skal gælde samme krav om identifikation af brugeren for
taletidskort, som der gør for andre typer telefoni. Det vil betyde, at der fra
ikrafttræden af de nye regler vedrørende registrering og verificering af unikt
ID ikke længere vil være mulighed for at købe uregistrerede taletidskort. Det
er vurderingen, at forslaget vil kunne medvirke til at begrænse den væsent-
lige omgåelsesrisiko, som brugen af anonyme taletidskort udgør i dag. For-
slaget vil ikke forhindre kriminelle i at kommunikere anonymt på anden vis,
men det vil fjerne én af mulighederne, som benyttes i dag.
Effekten af den foreslåede ordning
Den foreslåede revision af reglerne om registrering og opbevaring af trafik-
data vil alt andet lige stille politiet og anklagemyndigheden ringere end i
dag. Selv i den situation, hvor udbyderne som i dag pålægges at registrere
og opbevare trafikdata generelt og udifferentieret på grund af en alvorlig
trussel mod den nationale sikkerhed, vil politiet miste muligheden for at ind-
hente registrerings- og opbevaringspligtige trafikdata i sager om almindelig
kriminalitet.
Det vil særligt være i situationer med målrettet logning, at politi og ankla-
gemyndighed blive stillet væsentligt ringere end i dag. Der vil være områder
af Danmark, hvor der ikke vil kunne registreres og opbevares trafikdata, og
hvorfra der derfor heller ikke vil være mulighed for at indhente registre-
rings- og opbevaringspligtige trafikdata. Ligeledes vil udbyderne med per-
sonbestemt målrettet registrering og opbevaring ikke registrere og opbevare
oplysninger vedrørende alle, men kun vedrørende på forhånd identificerede
kategorier af personer. Med det fremsatte lovforslag er det tilstræbt at finde
en model, som inden for rammerne af EU-retten medfører færrest mulige
negative konsekvenser for politiet og anklagemyndigheden.
Side 5/6
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om talepapiret fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 25. november 2021, til justitsministeren
Implementering af de foreslåede regler
Der lægges med lovforslaget op til, at loven træder i kraft 1. januar 2022.
Den fulde udmøntning af de nye regler om målrettet registrering og opbe-
varing, herunder registrering og indberetning af oplysninger om unikt ID,
vil dog først kunne ske senere. Det skyldes, at disse dele af lovforslaget kræ-
ver større tilpasninger i politiets og udbydernes it-systemer.
Der lægges med lovforslaget op til, at der skal være mulighed for i en over-
gangsperiode (indtil it-understøttelsen er på plads) at fastsætte overgangs-
regler om målrettet registrering og opbevaring. Overgangsreglerne vil hur-
tigst muligt efter lovens ikrafttræden skulle udformes i dialog mellem myn-
dighederne og telebranchen.
Side 6/6