Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2542065_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. marts 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2021-187-0043
2352973
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 125 vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplys-
ninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 3. marts 2022.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om henvendelsen af 2/3-22 fra Teleindustrien om begrebet lokaliseringsdata, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 125 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikati-
onsnet og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbeva-
ring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 2/3-22 fra Telein-
dustrien om begrebet lokaliseringsdata, jf. L 93 - bilag 40?”
Svar:
Formålet med lovforslaget og regeringens ændringsforslag har været at sikre
det bedst mulige fundament for politiets og anklagemyndighedens mulighed
for at benytte loggede oplysninger til kriminalitetsbekæmpelse uden derved
at pålægge teleudbyderne unødige byrder. Regeringen har således bl.a.
fremsat flere ændringsforslag til lovforslaget med henblik på at nedbringe
de administrative byrder for telebranchen, herunder ændringsforslag nr. 26
og 30.
Jeg deler opfattelsen udtrykt af flertallet i tillægsbetænkningen afgivet den
1. marts 2022 (bilag 36 til L 93), hvorefter Socialdemokratiet, Venstre og
Det Konservative Folkeparti bl.a. forudsætter, at alle oplysninger om, hvor
et kommunikationsapparat har befundet sig, dvs. både dem, som efter lov-
forslaget er defineret som trafikdata og logningspligtige (dvs. dem, der er
knyttet til slutbrugerens sms- og talekommunikation), og dem, der efter lov-
forslaget er defineret som lokaliseringsdata og ikke er logningspligtige, som
altovervejende hovedregel vil være omfattet, når betingelserne for at udle-
vere oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat har befundet sig, er
opfyldt.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ligesom i dag vil være retten, der ved
kendelse fastlægger, hvad teleselskaberne skal udlevere.
I den situation, hvor den væsentlige procesrisiko som beskrevet under punkt
3.7.2 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger måtte blive ud-
løst, forudsættes det, at udbyderne kan adskille visse oplysninger fra hinan-
den ved udlevering. Det betyder, at trafikdata, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige efter regler udstedt i medfør af retsplejelovens § 786 e, skal
kunne adskilles fra de oplysninger, der i øvrigt er omfattet af retsplejelovens
§§ 781 a og 804 a, jf. også bemærkningerne til ændringsforslag nr. 26 og
30.
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om henvendelsen af 2/3-22 fra Teleindustrien om begrebet lokaliseringsdata, til justitsministeren
Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten er fuldt opmærksomme på,
at de nye regler skal implementeres, så processen omkring udlevering af
loggede oplysninger mellem telebranchen og myndigheder fungerer smi-
digt. Viser der sig i lyset af de nye regler at være konkrete udfordringer,
herunder i forbindelse med udlevering af trafikdata og lokaliseringsdata, vil
disse kunne forsøges løst i samarbejde mellem politiet, anklagemyndighe-
den og teleudbyderne. Det kan f.eks. ske i regi af Rigspolitiets Telebranche-
forum, der blev oprettet som led i opfølgning på teledata-sagen.
Side 3/3