Retsudvalget 2021-22
L 93 - Bilag 3
Offentligt
25. november 2021
Foretræde for Folketingets Retsudvalg vedr. logning
Telebranchen har forståelse for - og anerkender behovet for effektivt at
kunne forebygge, bekæmpe og retsforfølge grov kriminalitet og trusler mod
statens sikkerhed. EU-domstolen har imidlertid i en række domme slået fast,
at registrering og lagring af teledata ikke må overskride det strengt
nødvendige og desuden skal være velbegrundet og proportionalt. Det er
disse hensyn, der bør varetages i nationale regler vedrørende logning.
Med de foreslåede regler om logning er der tale om dansk enegang i EU.
Ingen andre EU-lande har etableret tilsvarende lovgivning. Som det fremgår
af lovforslaget, er der med de foreslåede regler en
væsentlig procesrisiko.
Der er således en erkendt og væsentlig risiko for, at reglerne er i strid med
EU-retten. Det er afgørende, at der ikke er tvivl om, at de nye regler
overholder EU-retten,
således at regler og it-systemer ikke efterfølgende
skal ændres med yderligere omfattende omkostninger til følge.
Der lægges i lovforslaget op til, at loven skal træde i kraft 1. januar 2022.
Imidlertid vil eksempelvis målrettet logning tidligst kunne iværksættes hos
teleselskaberne 12-15 måneder efter, at reglerne er trådt i kraft, og krav og
specifikationer er kendte.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
implementeringen og
ikrafttrædelsen
af enkelte krav og bestemmelser forventes at ske efter
regler, der udstedes i bekendtgørelsesform efter lovens ikrafttræden. Det
skaber fleksibilitet i implementeringen, men skaber samtidig stor
uforudsigelighed
og
uklarhed
om både krav og implementeringsfrister.
Der er derfor behov for, at der i udmøntningen af reglerne er fokus på at
sikre klare rammer og rimelige frister for implementeringen af de enkelte
krav, og at reglerne derfor udarbejdes i tæt samarbejde med Teleindustrien.
Høje omkostninger til logning
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget om logning vil medføre
implementeringsomkostninger for telebranchen på 206 mio. kr. og
driftsomkostninger på 107 mio. kr. årligt. Det er telebranchens vurdering, at
implementeringsomkostningerne er estimeret mere end 50 mio. kr. for lavt,
da dele af lovforslaget ikke var omfattet af AMVAB-målingen.
Lovpligtig logning sker alene af hensyn til samfundets interesse i at
bekæmpe og forebygge grov kriminalitet og terror. Imidlertid pålægger det
teleselskaberne betydelige byrder og omkostninger til bl.a. udvikling af it-
systemer, og derfor bør der etableres lovhjemmel til at sikre
omkostningsdækning
for hele eller dele af teleselskabernes udgifter til at
indrette systemer og håndtere målrettet logning. Det gælder for både
netværksoperatører og tjenesteudbydere.
Teleindustrien – Axeltorv 6, 3. sal - DK-1609 København V –
www.teleindu.dk