Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 92 , L 92 A , L 92 B
Offentligt
2493175_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 92) Forslag til Lov om ændring af
dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket til-
syn med dagtilbud m.v.) har udvalget i brev af 29. november 2021 efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jens Rohde (KD) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at
loven ved ikrafttrædelse ligestiller offentlige og private daginstitutioner?
Med ændringsforslaget er det intentionen, at sikre lige rammevilkår for
private og offentlige institutioner med henblik på at give borgerne størst
mulig valgfrihed.
Svar:
Det er forudsat, at der i spørgsmålet om ligestilling af private og offent-
lige institutioner henvises til de gældende regler for driftstilskud til privat-
institutioner fastsat i dagtilbudslovens § 36.
Med lovforslaget fastholdes de gældende tilskudsregler til privatinstitutio-
ner.
Det følger af dagtilbudslovens § 36, stk. 1 og 2, at kommunalbestyrelsen
skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i en privatinstitution.
Driftstilskuddet skal svare til de gennemsnitlige budgetterede nettodrifts-
udgifter eksklusiv støttepædagogudgifter pr. barn i et alderssvarende dag-
tilbud i kommunen.
Da udgifterne pr. barn i dagplejen i hovedparten af kommunerne er la-
vere end udgifterne pr. barn i en daginstitution (vuggestue), kan en kom-
mune efter dagtilbudslovens § 36, stk. 3, vælge at give et driftstilskud, der
svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive
støttepædagogudgifter pr. barn i en alderssvarende daginstitution.
3. december 2021
Sagsnr.: 21/23863
L 92 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at loven ved ikrafttrædelse ligestiller offentlige og private daginstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
De gældende tilskudsregler sikrer, at driftstilskuddet til privatinstitutioner
tager højde for den variation, der er mellem kommunerne på området,
og at der sikres en sammenhæng i forhold til det serviceniveau, som op-
holdskommunen tilbyder i de offentlige dagtilbud, og som er udgangs-
punktet for forældrenes frie valg.
Samtidig sikrer reglerne, at kommuner, hvor dagplejen udgør en del af
kommunens tilbud for 0-2-årige børn, og hvor dagplejen har lavere
driftsudgifter end daginstitutioner, har fleksibilitet til at kunne fastsætte
et højere driftstilskud til privatinstitutioner.
Såfremt en kommune, som har lavere driftsudgifter til dagplejen end til
daginstitutioner, beslutter at give et højere driftstilskud til privatinstituti-
oner, vil det medføre øgede udgifter på dagtilbudsområdet, hvis flere for-
ældre vælger en plads i privatinstitution.
Det bemærkes, at privatinstitutioner selv kan fastsætte forældrenes egen-
betaling og derfor vil kunne prioritere at fastsætte en højere forældrebe-
taling end den, som kommunen har fastsat for en plads i en daginstitu-
tion, som indgår i kommunens forsyning.
Det bemærkes herudover, at kommunerne vil skulle DUT-kompenseres
for en generel ændring i tilskudsreglerne, hvilket der ikke er afsat midler
til.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
2
L 92 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at loven ved ikrafttrædelse ligestiller offentlige og private daginstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
Det ønskede ændringsforslag kan imidlertid udformes som følger:
"Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.)
Til § 1
1)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 36, stk. 2,
ændres »et alderssvarende dagtilbud« til: »en alderssva-
rende daginstitution« og »§ 19, stk. 2-4, § 21, stk. 2 og 3, og §§ 31-34«
ændres til: »§ 19, stk. 2-4, og §§ 31-32 a«.
02.
§ 36, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
03.
I
§ 36, stk. 5,
ændres »stk. 4« til: »stk. 3«
04.
I
§ 36, stk. 6,
ændres »stk. 4« til: »stk. 3«.«
[Ændring der medfører, at driftstilskuddet til privatinstitutioner skal be-
regnes på baggrund af kommunens udgifter til daginstitutioner]
Til § 2
2)
I
stk. 2
ændres »nr. 3, og 6-8« til: »nr. 3, 01, 02, 03, 04 og 6-8«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
I
stk. 4
ændres »§ 1, nr. 1-8« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af dagtilbudslovens § 36, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i en privatinstitution.
3
L 92 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at loven ved ikrafttrædelse ligestiller offentlige og private daginstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
Det fremgår af stk. 2, at driftstilskuddet skal svare til de gennemsnitlige
budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter, jf. § 4,
stk. 2, pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen efter § 19, stk.
2-4, § 21, stk. 2 og 3, og § 31-34, jf. dog §§ 43 og 44.
Det fremgår af stk. 3, at hvis driftstilskuddet som beregnet efter stk. 2 er
lavere end de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive
støttepædagogudgifter, jf. § 4, stk. 2, pr. barn i en alderssvarende dagin-
stitution efter § 19, stk. 2-4, jf. § 32, kan driftstilskuddet til privatinstituti-
oner fastsættes, så det svarer til dette niveau, jf. dog § 43 og 44.
Med ændringsforslaget foreslås det i
§ 36, stk. 2,
at »et alderssvarende
dagtilbud« ændres til: »en alderssvarende daginstitution« og »§ 19, stk. 2-
4, § 21, stk. 2 og 3, og §§ 31-34« ændres til: »§ 19, stk. 2-4, og §§ 31-32 a«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommunalbestyrelsen skal give et
driftstilskud til privatinstitutioner, der svarer til de gennemsnitlige bud-
getterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter, jf. § 4, stk.
2, pr. barn i en alderssvarende daginstitution i kommunen frem for et al-
derssvarende dagtilbud i kommunen.
Med ændringsforslaget foreslås det endvidere, at
§ 36, stk. 3
ophæves.
Som en konsekvens heraf foreslås stk. 4 og 5 ændret til stk. 3 og 4.
Det foreslås at ophæve § 36, stk. 3, da stk. 3 omhandler tilfælde, hvor
driftstilskuddet til privatinstitutioner fastsættes på baggrund af de gen-
nemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogud-
gifter, jf. § 4, stk. 2, pr. barn i en alderssvarende daginstitution i kommu-
nen. Stk. 3 bliver overflødigt som følge af ændringen i § 36, stk. 2, hvor
det foreslås, at driftstilskuddet til privatinstitutioner skal svarer til de gen-
nemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogud-
gifter, jf. § 4, stk. 2, pr. barn i en alderssvarende daginstitution i kommu-
nen frem for et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Med ændringsforslaget foreslås herudover i § 36, stk. 5 og 6, at »stk. 4«
ændres til: »stk. 3«.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at § 36, stk. 3 foreslås
ophævet.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
4
L 92 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at loven ved ikrafttrædelse ligestiller offentlige og private daginstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
5